Overheidsorganisatie | Gemeente Groningen (Gr) |
---|---|
Officiële naam regeling | Ondermandaatbesluiten 2016 |
Citeertitel | Ondermandaatbesluiten 2016 |
Vastgesteld door | gemandateerde functionaris |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Ondermandaatbesluiten 2016 |
Geen.
Algemene wet bestuursrecht, art. 10:9
Geen.
Datum inwerking- treding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerking- treding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
26-02-2016 | 05-04-2016 | 28-05-2016 | nieuwe regeling | 09-02-2016 Gemeenteblad, 2016, 22845 | 5418773 |
De gemeentesecretaris en de concerndirecteuren Groningen van de gemeente Groningen;
gelet op artikel 10:9 Awb;
BESLUITEN:
vast te stellen, ieder voor het onderdeel waarvoor hij lijnverantwoordelijkheid draagt,
De ondermandaatbesluiten 2016 voor de onderdelen Concernstaf, GGD, Stadsbeheer, Stadstoezicht, Centrum Beeldende Kunst, Oosterpoort/Stadsschouwburg, Werkmaatschappij Sport en Recreatie, Publieke Dienstverlening/ Klanten Contact Centrum, Shared Service Centrum, Stadsontwikkeling Ruimtelijk Beleid en Ontwerp, Stadsontwikkeling Ruimtelijke Ontwikkeling en Uitvoering, Economische Zaken, Inkomensdienstverlening, Maatschappelijke Ontwikkeling, Werk en Maatschappelijke Participatie en voor het programma Mobiliteit onder gelijktijdige intrekking van eerder vastgestelde ondermandaatbesluiten 2015;
In de Ondermandaatbesluiten 2016 verlenen de gemeentesecretaris en de concerndirecteuren ondermandaat aan functionarissen van de onderdelen/ het programma waaraan zij hiërarchisch leiding geven.
De Ondermandaatbesluiten 2016 treden in werking met ingang van de dag na de bekendmaking.
Dit besluit wordt aangehaald als Ondermandaatbesluiten 2016.
Aldus besloten op 9 februari 2016
Peter Teesink,
gemeentesecretaris,
Bert Popken,
concerndirecteur,
Klaas van der Wal,
concerndirecteur.
DE GEEENTESECRETARIS, LIJNVERANTWOORDELIJK CONCERNDIRECTEUR VAN DE CONCERNSTAF;
Gelet op de bepalingen van de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht;
Gelet op het Algemeen mandaatbesluit 2016 zoals vastgesteld op 9 februari 2016;
HEEFT BESLOTEN:
vast te stellen het Ondermandaat Concernstaf 2016 ter vervanging van het Ondermandaat Concernstaf 2015 en het Ondermandaat (Gebiedszaken) Stadsdeelcoördinatie 2015;
dit Ondermandaat Concernstaf 2016 in werking te laten treden op de dag na bekendmaking;
Vastgesteld bij besluit van de Concerndirecteur Groningen als lijnverantwoordelijke van het onderdeel Concernstaf van 9 februari 2016.
De gemeentesecretaris,
Peter Teesink.
Op dit ondermandaatbesluit zijn de bepalingen uit het gemeentebreed geldende Algemeen mandaatbesluit 2016 (Amb) nadrukkelijk van toepassing.
Bij gevoelige zaken (politiek, bestuurlijk, publicitair etc.) dient er alvorens te besluiten overleg met de concerndirecteur plaats te vinden. Deze kan dan besluiten of er in ondermandaat besloten kan worden of dat het een burgemeesters- of collegebesluit dient te worden.
De gemeentesecretaris, lijnverantwoordelijk concerndirecteur van het onderdeel Economische Zaken;
- Gelet op de bepalingen van de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht;
- Gelet op het Algemeen mandaatbesluit 2016;
- Gelet op het Onderdeelsmandaatbesluit Economische Zaken 2016;
HEEFT BESLOTEN:
vast te stellen het Ondermandaat Economische Zaken 2016 ter vervanging van het eerder vastgestelde Ondermandaat Economische Zaken 2015;
dit Ondermandaat Economische Zaken 2016 in werking te laten treden op de dag na bekendmaking.
Vastgesteld bij besluit van de Concerndirecteur Groningen als lijnverantwoordelijke van het onderdeel Economische Zaken van 9 februari 2016.
Onder Concerndirecteur Groningen wordt in dit ondermandaatbesluit verstaan de Concerndirecteur welke door het Groningen Managementteam is aangewezen om het onderdeel Economische Zaken aan te sturen.
Op dit ondermandaatbesluit zijn de bepalingen uit het gemeentebreed geldende “Algemeen Mandaatbesluit 2016” nadrukkelijk van toepassing.
Bij gevoelige zaken (politiek, bestuurlijk, publicitair etc.) dient er alvorens te besluiten overleg met de betreffende directeur of met de Concerndirecteur Groningen plaats te vinden. Deze kan dan besluiten of er in mandaat besloten kan worden of dat het een burgemeesters of collegebesluit dient te worden.
Nadrukkelijk is dat in artikel 2 en 3 van het Algemeen Mandaatbesluit 2016 uitgewerkt. Een verkorte inhoud staat hieronder:
Artikel 2 van het “Algemeen Mandaatbesluit 2016” geeft in lid 1 aan dat als het beleid van B&W bij een besluit is betrokken of een besluit op overige wijze beleidsmatige aspecten kent, zo’n besluit aan de burgemeester of het college van B&W voorgelegd dient te worden.
In lid 2 staat dat lid 1 in ieder geval van toepassing is:
indien het besluit leidt tot afwijking van of aanvulling op het tot dan toe gevoerde beleid;
indien te verwachten valt dat de burgemeester of het college of een portefeuillehouder op zijn verantwoordelijkheid voor het te nemen besluit zal worden aangesproken;
indien uit het besluit financiële, juridische, organisatorische, politiek/bestuurlijke en/of publicitaire belangrijke consequenties kunnen voortvloeien;
indien het college, de burgemeester, een verantwoordelijke portefeuillehouder of de gemeentesecretaris dit kenbaar heeft gemaakt;
indien het een brief of verzoek betreft met een persoonlijk karakter.
Door de Concerndirecteur Groningen is daaraan toegevoegd:
Door de Concerndirecteur Groningen is daaraan toegevoegd:
Indien het een brief betreft aan of van de Commissaris van de Koning.
Dit artikel geeft de belangrijkste (politieke)randvoorwaarden voor mandaatverlening weer.
Artikel 3 van het “Algemeen Mandaatbesluit 2016” geeft aan dat ook besluiten waarbij een ander onderdeel belang heeft of waarbij het taakgebied van dat onderdeel wordt geraakt, deze besluiten vooraf aan het betreffende onderdeel moeten worden voorgelegd.
Bij afwezigheid van het afdelingshoofd treedt de teamleider op als plaatsvervangend afdelingshoofd. Bij afwezigheid van de teamleider wordt opgeschaald en treedt het afdelingshoofd in de bevoegdheden van de teamleider. Overigens geldt, zoals ook is opgenomen in het Algemeen mandaatbesluit in artikel 7, lid 5, dat de in ondermandaat opgedragen bevoegdheden ook toekomen aan de hiërarchisch leidinggevenden van de functionarissen waaraan het ondermandaat is toegekend.
Bij afwezigheid van het afdelingshoofd is de teamleider gerechtigd alle handelingen te verrichten die aan de functie van afdelingshoofd zijn verbonden.
Wanneer sprake is van ondertekening door het plaatsvervangend afdelingshoofd, wordt dat in de ondertekening tot uitdrukking gebracht door vermelding van de naam van de vervanger en de functie die hij vervangt. De ondertekening komt dan als volgt te luiden:
……………… (handtekening)
……………… (naam vervanger)
plaatsvervangend afdelingshoofd.
De in dit ondermandaatbesluit gebezigde term afwezigheid behoeft niet eng geïnterpreteerd te worden. Het niet direct beschikbaar zijn van een geondermandateerde op enig moment is voldoende.
Bij herverdeling van de afdelingen onder de verschillende directeuren of afdelingshoofden, verkrijgt de directeur of het afdelingshoofd die een andere afdeling onder zijn of haar hoede krijgt automatisch daarmee ook het aan de directeur of het afdelingshoofd gekoppelde ondermandaat voor die afdeling. In het algemeen worden bij herverdeling van afdelingen en/of taken de aan die afdelingen of taken gekoppelde bevoegdheden opgedragen aan de in het herverdelingsbesluit aangegeven functionarissen.
Onder de uitvoering van een regeling wordt ook verstaan het doen van aangifte van een strafbaar feit ingeval overtreding van de betreffende regeling strafbaar is gesteld. Ook aangifte in verband met door het onderdeel ondervonden schade valt daaronder. De aangifte dient namens de burgemeester plaats te vinden (zie voor de ondertekening hieronder bij Privaatrecht).
Onder de in dit ondermandaatbesluit ge(onder)mandateerde bevoegdheden valt ook de uitvoering van de wet Dwangsom. Per 1 oktober 2009 is in de Awb de mogelijkheid van de dwangsom bij termijnoverschrijding opgenomen. Besluiten naar aanleiding van ingebrekestellingen vanwege termijnoverschrijding (dus de vaststelling van de hoogte van de dwangsom) kunnen door de betreffende afdeling worden genomen.
Alhoewel de bevoegdheid om handhavingsbesluiten te nemen onder de uitvoering van een regeling valt is vanwege de politieke en maatschappelijke gevoeligheid in het kader van de ondermandaatregeling besloten slechts het hoofd van de afdeling VT & H en zijn of haar directeur daartoe ondermandaat te verlenen.
Met uitsluiting van alle andere geondermandateerden zijn daarom het hoofd van de afdeling VT & H en zijn of haar directeur, naast de overig aan hen toegekende ondermandaten, geondermandateerd voor de uitvoering van alle, binnen het onderdeel EZ uit te voeren, regelingen voorzover het betreft de bevoegdheid om handhavingsbesluiten te nemen.
Slechts de specifiek in dit ondermandaatbesluit aangegeven aanschrijvingsbevoegdheden vallen daarbuiten en zijn en blijven geondermandateerd aan de daarbij genoemde functionarissen. Het gaat hierbij met name om aanschrijvingen APV.
Behalve ingeval van routinebesluiten dient de gemeentesecretaris op de hoogte te worden gehouden van de betreffende zaken of, bij zwaardere zaken, bij de besluitvorming ingeschakeld te worden.
Zoals o.a. koop/verkoop, huur/verhuur, inhuur/uitlening/detachering, aanbesteding, opdrachtverlening/wijziging en meerwerk etc. (leasebesluiten zijn uitgezonderd van het mandaat en mogen dus alleen door het college zelf worden genomen.)
Het gaat dan om publiekrechtelijke besluiten waarbij de ondergemandateerde besluit met een private partij een overeenkomst te willen sluiten. Deze publiekrechtelijke besluiten worden genomen door (of namens) het college van B&W. Het kan bijvoorbeeld gaan over het aangaan van een convenant. De ondertekening van een brief waarin dat wordt medegedeeld luidt dan: “burgemeester en wethouders van Groningen, namens hen, de gemeentesecretaris, namens deze, de (onder)gemandateerde”.
De ondertekening van de overeenkomst zelf en ook de ondertekening van andere privaatrechtelijke stukken dient als volgt te geschieden: “de burgemeester van Groningen, namens hem, de gemeentesecretaris, namens deze (onder)gemandateerde”.
De in dit ondermandaat genoemde ondermandatering van bevoegdheden is van overeenkomstige toepassing op de door de gemeente Ten Boer rechtstreeks aan de Concerndirecteur Groningen gemandateerde bevoegdheden.
Als uitzondering hierop geldt dat voor Ten Boer afwijkende bedragen gelden ten aanzien van het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen. Er ligt een grens van € 10.000,-- waarboven in ondermandaat geen privaatrechtelijke rechtshandelingen mogen worden verricht, tenzij het routine-uitgaven of investeringen betreft of de raad van Ten Boer bij eerdere besluitvorming hiervoor de bestemming en de aanwending heeft gegeven.
Verder geldt ook hier het “fingerspitzengefühl” en dan toegespitst op Ten Boer. Van belang hierbij is natuurlijk de schaalgrootte van Ten Boer. Voor Ten Boer zullen bepaalde zaken sneller ingrijpend zijn dan voor Groningen.
De ondertekening voor Ten Boer luidt:
Met vriendelijke groet,
burgemeester en wethouders van Ten Boer,
namens hen, concerndirecteur Groningen,
namens deze,
naam,
afdelingshoofd/teamleider etc. betreffende afdeling.
De concerndirecteur met lijnverantwoordelijkheid voor het organisatie onderdeel GGD ;
Gelet op de bepalingen van de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht;
Gelet op het Algemeen Mandaatbesluit 2016;
Gelet op het Onderdeelsmandaat GGD 2016;
HEEFT BESLOTEN:
tot vaststelling van het Ondermandaat GGD 2016 onder intrekking van het Ondermandaat GGD 2015 versie 2;
het Ondermandaat GGD 2016 in werking te laten treden op de dag na bekendmaking.
Vastgesteld bij besluit van de Concerndirecteur Groningen als lijnverantwoordelijke van het onderdeel GGD van 9 februari 2016.
De concerndirecteur met lijnverantwoordelijkheid voor de GGD.
Peter Teesink,
gemeentesecretaris.
Eerste vervanger is de directeur Publieke Gezondheid (PG) / directeur GGD.
Tijdens de periode, waarin de directeur PG/ directeur GGD de concerndirecteur vervangt, is deze gerechtigd alle handelingen te verrichten die aan de functie van concerndirecteur zijn verbonden, uitsluitend voor zover het diens bevoegdheden als lijnverantwoordelijke voor het organisatieonderdeel GGD betreffen.
Bij afwezigheid van de directeur PG/ directeur GGD is de kwartiermaker/beoogd afdelingshoofd inhoudelijke staf vervanger en gerechtigd alle handelingen te verrichten die aan de functie van directeur PG/GGD zijn verbonden.
Eerste vervanger is het afdelingshoofd GHOR/ FOR.
Tijdens de periode, waarin het afdelingshoofd GHOR/ FOR de directeur GHOR vervangt, is deze gerechtigd alle handelingen te verrichten die aan de functie van directeur GHOR zijn verbonden.
Wanneer sprake is van ondertekening door een vervanger, wordt dat in de ondertekening tot uitdrukking gebracht door vermelding van de naam van de vervanger en de functie die hij vervangt. De ondertekening komt dan als volgt te luiden:
……………… (handtekening)
……………… (naam vervanger)
plaatsvervangend ……………… (functie).
II. Mandaatregeling [Klik hier om het document te downloaden]
De concerndirecteur Groningen;
Gelet op de bepalingen van de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht;
Gelet op het Organisatiebesluit 2014;
Gelet op het Algemeen Mandaatbesluit 2016;
Gelet op het Onderdeelsmandaat Inkomensdienstverlening 2016;
Gelet op het Mandaatstatuut Ten Boer en de aanvulling daarop d.d. 19 december 2006,
HEEFT BESLOTEN:
vast te stellen het Ondermandaat Inkomensdienstverlening 2016 ter vervanging van het Ondermandaat Inkomensdienstverlening 2015;
dit Ondermandaat Inkomensdienstverlening 2016 in werking te laten treden op de dag na bekendmaking;
Vastgesteld bij besluit van de Concerndirecteur Groningen als lijnverantwoordelijke van het onderdeel Inkomensdienstverlening van 9 februari 2016.
De concerndirecteur Groningen,
Bert Popken.
DE CONCERNDIRECTEUR GRONINGEN;
Gelet op de bepalingen van de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht;
Gelet op het Algemeen mandaatbesluit 2016;
Gelet op het Onderdeelsmandaat Maatschappelijke Ontwikkeling 2016;
HEEFT BESLOTEN:
vast te stellen het Ondermandaatbesluit Maatschappelijke Ontwikkeling 2016 onder gelijktijdige intrekking van het Ondermandaatbesluit Maatschappelijke Ontwikkeling 2015 en het Ondermandaatbesluit Schakelunit 2015;
dit Ondermandaatbesluit Maatschappelijke Ontwikkeling 2016 in werking te laten treden de dag na bekendmaking.
Vastgesteld bij besluit van de Concerndirecteur Groningen als lijnverantwoordelijke van het onderdeel Maatschappelijke Ontwikkeling van 9 februari 2016.
De concerndirecteur Groningen,
Bert Popken.
De concerndirecteur Groningen;
Gelet op de bepalingen van de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht;
Gelet op het Organisatiebesluit 2014;
Gelet op het Algemeen Mandaatbesluit 2016;
Gelet op het Onderdeelsmandaat Maatschappelijke Participatie 2016;
Gelet op het Mandaatstatuut Ten Boer en de aanvulling daarop d.d. 19 december 2006;
HEEFT BESLOTEN:
vast te stellen het Ondermandaatbesluit
dit Ondermandaatbesluit Maatschappelijke Participatie 2016 in werking te laten treden op de dag na bekendmaking.
Vastgesteld bij besluit van de Concerndirecteur Groningen als lijnverantwoordelijke van het onderdeel Maatschappelijke Participatie van 9 februari 2016.
De concerndirecteur Groningen,
Bert Popken.
III. Mandaten gebaseerd op Onderdeelsmandaat 2016 [Klik hier om het document te downloaden]
DE CONCERNDIRECTEUR GRONINGEN;
Gelet op de bepalingen van de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht;
Gelet op het Algemeen mandaatbesluit 2016;
Gelet op het Onderdeelsmandaat OPSB 2016;
HEEFT BESLOTEN:
vast te stellen het Ondermandaatbesluit OPSB 2016 onder gelijktijdige intrekking van het Ondermandaatbesluit OPSB 2015;
dit Ondermandaatbesluit OPSB 2016 in werking te laten treden de dag na bekendmaking.
Vastgesteld bij besluit van de Concerndirecteur Groningen als lijnverantwoordelijke van het onderdeel Oosterpoort en Stadsschouwburg van 9 februari 2016.
De concerndirecteur Groningen,
Klaas van der Wal.
Ondermandaten aan medewerkers van OPSB [Klik hier om het document te downloaden]
De Concerndirecteur gemeente Groningen, lijnverantwoordelijk voor het onderdeel Publieke Dienstverlening/Klant Contact Centrum;
Gelet op de bepalingen van de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht;
Gelet op het Algemeen mandaatbesluit 2016;
Gelet op het Onderdeelsmandaatbesluit Publieke dienstverlening/ Klant Contact Centrum 2016;
HEEFT BESLOTEN:
vast te stellen het Ondermandaat Publieke Dienstverlening / Klant Contact Centrum 2016 ter vervanging van het eerder vastgestelde Ondermandaat Publieke Dienstverlening/ Klant Contact Centrum 2015;
dit Ondermandaat Publieke Dienstverlening / Klant Contact Centrum 2016 in werking te laten treden de dag na bekendmaking.
Vastgesteld bij besluit van de Concerndirecteur Groningen als lijnverantwoordelijke van het onderdeel Publieke dienstverlening/Klant Contact Centrum van 9 februari 2016.
De gemeentesecretaris,
Peter Teesink.
Waar in dit ondermandaatbesluit gesproken wordt van ‘directeur’ wordt daaronder verstaan de ‘vakdirecteur’ zoals genoemd in het Organisatiebesluit gemeente Groningen 2014.
1, Personeel en Organisatie [Klik hier om het document te downloaden]
Uitgangspunt is de hoofdregel dat de concerndirecteur Bedrijfsvoering bevoegd is tot het aangaan van transacties tot een bedrag van € 50.000,-- (omdat het mandaat van het College aan de onderdelen niet verder reikt).
Dus transacties boven dit bedrag moeten aan het College worden voorgelegd (hierop bestaan enkele uitzonderingen, zie hierna).
Voor de Publieke Dienstverlening/KCC betekent dit het volgende:
Aan de hoofden wordt het aangaan van overeenkomsten tot en met € 24.999,--, door de concerndirecteur Bedrijfsvoering ondergemandateerd.
Voor overeenkomsten tussen € 25.000,-- en € 50.000,-- is de directeur ondergemandateerd (en bij diens afwezigheid is de concerndirecteur bevoegd).
Op de hoofdregel dat voor transacties boven € 50.000,-- uitsluitend het college bevoegd is bestaan twee uitzonderingen:
Als het een routine-investering of uitgave betreft.
N.B. de uitgave moeten wel gedekt zijn in de begroting van het betreffende onderdeel.
Als de aanwending van de middelen vooraf door de raad is bepaald (bijv. een investeringskrediet voor de inkoop/aanschaf van kantoormeubilair).
Voor alle transacties blijft de algemene “teruglegverplichting” gelden uit het concern mandaatbesluit: Indien er (aanmerkelijke) risico’s verbonden zijn aan de transactie moet deze vooraf worden teruggelegd (opgeschaald) naar de hogere functionaris (dit kunnen zowel financiële als publicitaire risico’s zijn). Dus het hoofd legt - voordat de transactie wordt aangegaan - terug bij de directeur en/of concerndirecteur Bedrijfsvoering en deze beslist of het moet worden teruggelegd bij portefeuillehouder of College.
4. Bestuursrechtelijke Bevoegdheden [Klik hier om het document te downloaden]
Ondertekening van brieven met een externe werking als volgt:
Met vriendelijke groet,
burgemeester en wethouders van Groningen, namens hen,
concerndirecteur Groningen, namens deze,
[NAAM ondergemandateerde,
[FUNCTIE EN AFDELING]
of:
Met vriendelijke groet,
burgemeester van Groningen,
namens hem,
concerndirecteur Groningen,
namens deze,
[NAAM ondergemandateerde],
[FUNCTIE EN AFDELING]
De in dit ondermandaat genoemde ondermandatering van bevoegdheden is van overeenkomstige toepassing op de door de gemeente Ten Boer rechtstreeks aan de Concerndirecteur Groningen gemandateerde bevoegdheden.
Verder geldt ook hier het “fingerspitzengefühl” en dan toegespitst op Ten Boer. Van belang hierbij is natuurlijk de schaalgrootte van Ten Boer. Voor Ten Boer zullen bepaalde zaken sneller ingrijpend zijn dan voor Groningen.
De ondertekening voor Ten Boer luidt:
Met vriendelijke groet,
burgemeester en wethouders van Ten Boer,
namens hen, concerndirecteur Groningen,
namens deze,
naam,
directeur / afdelingshoofd / teamleider etc. betreffende afdeling.
DE CONCERNDIRECTEUR GRONINGEN MET LIJNVERANTWOORDELIJKHEID VOOR HET ONDERDEEL STADSBEHEER;
Gelet op de bepalingen van de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht;
Gelet op het Algemeen Mandaatbesluit 2016;
Gelet op het Onderdeelsmandaat Stadsbeheer 2016;
Gelet op het Mandaatstatuut Ten Boer en de aanvulling daarop d.d. 19 december 2006;
HEEFT BESLOTEN:
vast te stellen het Ondermandaat Stadsbeheer 2016 ter vervanging van het eerder vastgestelde Ondermandaat Stadsbeheer 2015;
dit Ondermandaat Stadsbeheer 2016 in werking te laten treden op de dag na bekendmaking.
Vastgesteld bij besluit van de Concerndirecteur Groningen als lijnverantwoordelijke van het onderdeel Stadsbeheer van 9 februari 2016.
De gemeentesecretaris,
Peter Teesink.
Register ondermandaten Stadsbeheer [Klik hier om het document te downloaden]
Onder concerndirecteur Groningen wordt in dit ondermandaatbesluit verstaan de Concerndirecteur welke door het Groningen Managementteam is aangewezen om Stadsbeheer aan te sturen. Waar in dit ondermandaatbesluit gesproken wordt van ‘directeur’ wordt daaronder verstaan de ‘vakdirecteur’ zoals genoemd in het Organisatiebesluit gemeente Groningen 2014.
Op dit ondermandaatbesluit zijn de bepalingen uit het gemeentebreed geldende “Algemeen Mandaatbesluit 2016” nadrukkelijk van toepassing.
Bij gevoelige zaken (politiek, bestuurlijk, publicitair etc.) dient er alvorens te besluiten overleg met de Directeur of met de Concerndirecteur Groningen plaats te vinden. Deze kan dan besluiten of er in mandaat besloten kan worden of dat het een burgemeesters of collegebesluit dient te worden.
Nadrukkelijk is dat in artikel 2 en 3 van het Algemeen Mandaatbesluit 2016 uitgewerkt. Een verkorte inhoud staat hieronder:
Artikel 2 van het “Algemeen Mandaatbesluit 2016” geeft in lid 1 aan dat als het beleid van B&W bij een besluit is betrokken of een besluit op overige wijze beleidsmatige aspecten kent, zo’n besluit aan de burgemeester of het college van B&W voorgelegd dient te worden.
In lid 2 staat dat lid 1 in ieder geval van toepassing is:
indien het besluit leidt tot afwijking van of aanvulling op het tot dan toe gevoerde beleid;
indien te verwachten valt dat de burgemeester of het college of een portefeuillehouder op zijn verantwoordelijkheid voor het te nemen besluit zal worden aangesproken;
indien uit het besluit financiële, juridische, organisatorische, politiek/bestuurlijke en/of publicitaire belangrijke consequenties kunnen voortvloeien;
indien het college, de burgemeester, een verantwoordelijke portefeuillehouder of de gemeentesecretaris dit kenbaar heeft gemaakt;
indien het een brief of verzoek betreft met een persoonlijk karakter.
Door de concerndirecteur Groningen is daaraan toegevoegd:
Indien het een brief betreft aan of van de Commissaris van de Koning
Dit artikel geeft de belangrijkste (politieke)randvoorwaarden voor mandaatverlening weer.
De afspraak is dat bij afwezigheid van een afdelingshoofd een ander afdelingshoofd binnen het onderdeel Stadsbeheer vervanger is. Bij afwezigheid van alle afdelingshoofden binnen Stadsbeheer is de directeur vervanger; bij afwezigheid van de directeur is de plv directeur of concerndirecteur vervanger; bij afwezigheid van de concerndirecteur Groningen is zijn vervanger, vervanger. Als vervanger zijn zij gemachtigd om alle handelingen te verrichten die aan de functie van directeur zijn verbonden.
Niet benoemde besluiten
Het nemen van niet benoemde besluiten welke wel binnen de normale bedrijfsvoering door Stadsbeheer worden genomen wordt geondermandateerd aan die afdelingshoofden welke door de aard van de andere aan hem of haar geondermandateerde bevoegdheden het meest aangewezen is om het betreffende besluit te nemen. Dit kunnen er ook meerdere zijn.
Afwezigheid
De in dit ondermandaatbesluit gebezigde term afwezigheid behoeft niet eng geïnterpreteerd te worden. Het niet direct beschikbaar zijn van een geondermandateerde op enig moment is voldoende.
Kleine intern gerichte besluiten
Voor kleine met name intern gerichte besluiten zoals bijvoorbeeld aanvragen betreffende treinkaartjes en bestellingen/facturen voor relatief geringe bedragen (fingerspitzengefühl) is vervanging van een afdelingshoofd door een ander afdelingshoofd toegestaan.
Aangifte strafbaar feit
Onder de uitvoering van een regeling wordt ook verstaan het doen van aangifte van een strafbaar feit ingeval overtreding van de betreffende regeling strafbaar is gesteld. Ook aangifte in verband met door Stadsbeheer ondervonden schade valt daaronder. De aangifte dient namens de burgemeester plaats te vinden (zie voor de ondertekening hieronder bij Privaatrecht).
Het voeren van verweer
Onder de in dit ondermandaatbesluit ge(onder)mandateerde bevoegdheden valt ook het voeren van verweer (zowel schriftelijk als mondeling) in bezwaarschriftenprocedures als bedoeld in de Algemene wet bestuursrecht. In dit ondermandaatbesluit is bovendien aan enkele overigens niet geondermandateerde medewerkers die bevoegdheid gegeven.
Op 2 juli 2013 heeft het college besloten de afhandeling van Wob-verzoeken zonder politieke of beleidsmatige importantie te mandateren aan de concerndirecteuren met lijnverantwoordelijkheid. Wanneer er wel sprake is van politiek of beleidsmatige gevoelige documenten of documenten in een gevoelig dossier/over een gevoelig onderwerp, dan moet het college van B&W hierover besluiten. In dit ondermandaatbesluit wordt deze bevoegdheid ondergemandateerd aan de directeur, tenzij het besluiten van politieke of beleidsmatige importantie betreft.
Wet dwangsom
Onder de in dit ondermandaatbesluit ge(onder)mandateerde bevoegdheden valt ook de uitvoering van de wet Dwangsom. Per 1 oktober 2009 is in de Awb de mogelijkheid van de dwangsom bij termijnoverschrijding opgenomen. Besluiten naar aanleiding van ingebrekestellingen vanwege termijnoverschrijding (dus de vaststelling van de hoogte van de dwangsom) kunnen door het betreffende afdelingshoofd worden genomen.
Materieel
Naar aanleiding van een uitgevoerde audit geldt een ruimere ondermandatering voor wat betreft de inkoop van onderdelen bij de afdeling materieel. Het Afdelingshoofd Materieel heeft voor de aanschaf van materieel binnen het investeringsplan een inkoopbevoegdheid tot € 50.000,--. Daaraan is wel de voorwaarde verbonden dat voorafgaand tot de aanschaf is besloten in het MT-overleg van Stadsbeheer, en dat het inkoopproces verloopt conform het ISO-handboek.
Koop/verkoop, huur/verhuur, inhuur/uitlening/detachering, aanbesteding, opdrachtverlening / wijziging en meerwerk etc. (leasebesluiten zijn uitgezonderd van het mandaat en mogen dus alleen door het college zelf worden genomen.)
Het gaat dan om publiekrechtelijke besluiten waarbij de ondergemandateerde besluit met een private partij een overeenkomst te willen sluiten. Deze publiekrechtelijke besluiten worden genomen door (of namens) het college van B&W. Het kan bijvoorbeeld gaan over het aangaan van een convenant. De ondertekening van een brief waarin dat wordt medegedeeld luidt dan: “namens burgemeester en wethouders, de Concerndirecteur Groningen, namens deze, de (onder)gemandateerde”.
De ondertekening van de overeenkomst zelf en ook de ondertekening van andere privaatrechtelijke stukken dient als volgt te geschieden: “de gemeente Groningen, de burgemeester, namens hem, de concerndirecteur Groningen, namens deze, de (onder)gemandateerde”.
De in dit ondermandaat genoemde ondermandatering van bevoegdheden is van overeenkomstige toepassing op de door de gemeente Ten Boer rechtstreeks aan de Concerndirecteur Groningen gemandateerde bevoegdheden.
Verder geldt ook hier het “fingerspitzengefühl” en dan toegespitst op Ten Boer. Van belang hierbij is natuurlijk de schaalgrootte van Ten Boer. Voor Ten Boer zullen bepaalde zaken sneller ingrijpend zijn dan voor Groningen.
De ondertekening voor Ten Boer luidt:
Met vriendelijke groet,
burgemeester en wethouders van Ten Boer,
namens hen, concerndirecteur Groningen,
namens deze,
naam,
directeur / afdelingshoofd / teamleider etc. betreffende afdeling.
Deel II ondermandaten gebaseerd op Algemeen mandaatbesluit [Klik hier om het document te downloaden]
De concerndirecteur Groningen, lijnverantwoordelijk concerndirecteur van het onderdeel SO Ruimtelijk Beleid en Ontwerp;
Gelet op de bepalingen van de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht;
Gelet op het Algemeen mandaatbesluit 2016, zoals vastgesteld op 9 februari 2016;
Gelet op het Onderdeelsmandaatbesluit Stadsontwikkeling Ruimtelijk Beleid en Ontwerp 2016, zoals vastgesteld op 9 februari 2016;
HEEFT BESLOTEN:
vast te stellen het Ondermandaat SO Ruimtelijk Beleid en Ontwerp 2016 ter vervanging van het eerder vastgestelde Ondermandaat SO (Ruimtelijk) Beleid en Ontwerp 2015;
dit Ondermandaat SO Ruimtelijk Beleid en Ontwerp 2016 in werking te laten treden op de dag na bekendmaking;
dit besluit bekend te maken door plaatsing in het elektronisch gemeenteblad.
Vastgesteld bij besluit van de Concerndirecteur Groningen als lijnverantwoordelijke van het onderdeel Stadsontwikkeling Ruimtelijk Beleid en Ontwerp van 9 februari 2016.
De concerndirecteur Groningen,
Klaas van der Wal.
Onder Concerndirecteur Groningen wordt in dit ondermandaatbesluit verstaan de Concerndirecteur welke door het Groningen Managementteam is aangewezen om het onderdeel SO Ruimtelijk Beleid en Ontwerp aan te sturen.
Op dit ondermandaatbesluit zijn de bepalingen uit het gemeentebreed geldende “Algemeen Mandaatbesluit 2016” nadrukkelijk van toepassing.
Bij gevoelige zaken (politiek, bestuurlijk, publicitair etc.) dient er alvorens te besluiten overleg met de betreffende directeur of met de Concerndirecteur Groningen plaats te vinden. Deze kan dan besluiten of er in mandaat besloten kan worden of dat het een burgemeesters of collegebesluit dient te worden.
Nadrukkelijk is dat in artikel 2 en 3 van het Algemeen Mandaatbesluit 2016 uitgewerkt. Een verkorte inhoud staat hieronder:
Artikel 2 van het “Algemeen Mandaatbesluit 2016” geeft in lid 1 aan dat als het beleid van B&W bij een besluit is betrokken of een besluit op overige wijze beleidsmatige aspecten kent, zo’n besluit aan de burgemeester of het college van B&W voorgelegd dient te worden.
In lid 2 staat dat lid 1 in ieder geval van toepassing is:
indien het besluit leidt tot afwijking van of aanvulling op het tot dan toe gevoerde beleid;
indien te verwachten valt dat de burgemeester of het college of een portefeuillehouder op zijn verantwoordelijkheid voor het te nemen besluit zal worden aangesproken;
indien uit het besluit financiële, juridische, organisatorische, politiek/bestuurlijke en/of publicitaire belangrijke consequenties kunnen voortvloeien;
indien het college, de burgemeester, een verantwoordelijke portefeuillehouder of de gemeentesecretaris dit kenbaar heeft gemaakt;
indien het een brief of verzoek betreft met een persoonlijk karakter.
Door de Concerndirecteur Groningen is daaraan toegevoegd:
Indien het een brief betreft aan of van de Commissaris van de Koning.
Dit artikel geeft de belangrijkste (politieke)randvoorwaarden voor mandaatverlening weer.
Artikel 3 van het “Algemeen Mandaatbesluit 2015” geeft aan dat ook besluiten waarbij een ander onderdeel belang heeft of waarbij het taakgebied van dat onderdeel wordt geraakt, deze besluiten vooraf aan het betreffende onderdeel moeten worden voorgelegd.
Plaatsvervanging directeur/afdelingshoofd/teamleider
Bij afwezigheid van de directeur kunnen andere directeuren en bij afwezigheid van een afdelingshoofd de andere afdelingshoofden als plaatsvervanger optreden. Overigens geldt, zoals ook is opgenomen in het Algemeen mandaatbesluit in artikel 7, lid 5, dat de in ondermandaat opgedragen bevoegdheden ook toekomen aan de hiërarchisch leidinggevenden van de functionarissen waaraan het ondermandaat is toegekend.
Afwezigheid
De in dit ondermandaatbesluit gebezigde term afwezigheid behoeft niet eng geïnterpreteerd te worden. Het niet direct beschikbaar zijn van een geondermandateerde op enig moment is voldoende.
Herverdeling afdelingen en/of taken
Bij herverdeling van de afdelingen onder de verschillende directeuren, verkrijgt de directeur die een andere afdeling onder zijn of haar hoede krijgt automatisch daarmee ook het aan de directeur gekoppelde ondermandaat voor die afdeling. In het algemeen worden bij herverdeling van afdelingen en/of taken de aan die afdelingen of taken gekoppelde bevoegdheden opgedragen aan de in het herverdelingsbesluit aangegeven functionarissen.
Niet benoemde besluiten
Het nemen van niet benoemde besluiten welke wel binnen de normale bedrijfsvoering door het onderdeel SO Beleid en Ontwerp worden genomen wordt geondermandateerd aan die directeur en dat afdelingshoofd welke door de aard van de andere aan hem of haar geondermandateerde bevoegdheden het meest aangewezen is om het betreffende besluit te nemen. Dit kunnen ook meerdere zijn zoals in geval van het aanvragen van (Europese) subsidies.
Aangifte strafbaar feit
Onder de uitvoering van een regeling wordt ook verstaan het doen van aangifte van een strafbaar feit ingeval overtreding van de betreffende regeling strafbaar is gesteld. Ook aangifte in verband met door de dienst ondervonden schade valt daaronder. De aangifte dient namens de burgemeester plaats te vinden (zie voor de ondertekening hieronder bij Privaatrecht).
Wet dwangsom
Onder de in dit ondermandaatbesluit ge(onder)mandateerde bevoegdheden valt ook de uitvoering van de wet Dwangsom. Per 1 oktober 2009 is in de Awb de mogelijkheid van de dwangsom bij termijnoverschrijding opgenomen. Besluiten naar aanleiding van ingebrekestellingen vanwege termijnoverschrijding (dus de vaststelling van de hoogte van de dwangsom) kunnen door de betreffende afdeling worden genomen.
Hoewel de bevoegdheid om handhavingsbesluiten te nemen onder de uitvoering van een regeling valt is vanwege de politieke en maatschappelijke gevoeligheid in het kader van deze ondermandaatregeling besloten slechts het hoofd van de afdeling VTH en zijn directeur daartoe ondermandaat te verlenen.
Met uitsluiting van alle andere geondermandateerden zijn daarom het hoofd van de afdeling VTH en zijn directeur, naast de overig aan hen toegekende ondermandaten, geondermandateerd voor de uitvoering van alle, binnen het onderdeel SO Ruimtelijk Beleid en Ontwerp uit te voeren, regelingen voor zover het betreft de bevoegdheid om handhavingsbesluiten te nemen.
Slechts de specifiek in dit ondermandaatbesluit aangegeven aanschrijvingsbevoegdheden vallen daarbuiten en zijn en blijven geondermandateerd aan de daarbij genoemde functionarissen. Het gaat hierbij met name om aanschrijvingen Omgevingswet en APVG.
Behalve ingeval van routinebesluiten dient de Concerndirecteur Groningen op de hoogte te worden gehouden van de betreffende zaken of, bij zwaardere zaken, bij de besluitvorming ingeschakeld te worden.
Zoals o.a. koop/verkoop, huur/verhuur, inhuur/uitlening/detachering, aanbesteding, opdrachtverlening/wijziging en meerwerk etc. (leasebesluiten zijn uitgezonderd van het mandaat en mogen dus alleen door het college zelf worden genomen).
Het gaat dan om publiekrechtelijke besluiten waarbij de ondergemandateerde besluit met een private partij een overeenkomst te willen sluiten. Deze publiekrechtelijke besluiten worden genomen door (of namens) het college van B&W. Het kan bijvoorbeeld gaan over het aangaan van een convenant. De ondertekening van een brief waarin dat wordt medegedeeld luidt dan: “ burgemeester en wethouders van Groningen, namens hen, concerndirecteur Groningen, namens deze, de (onder)gemandateerde”.
De ondertekening van de overeenkomst zelf en ook de ondertekening van andere privaatrechtelijke stukken dient als volgt te geschieden: “de burgemeester van Groningen, namens hem, concerndirecteur Groningen, namens deze de (onder)gemandateerde”.
Namens de Heffings- en Invorderingsambtenaar, de directeur SO Beleid en Ontwerp
Namens de heffings- en Invorderingsambtenaar, het hoofd van de afdeling
Namens de Heffings- en Invorderingsambtenaar, de teamleider VTH
Namens de Heffings- en Invorderingsambtenaar, de teamleider Parkeren
De in dit ondermandaat genoemde ondermandatering van bevoegdheden is van overeenkomstige toepassing op de door de gemeente Ten Boer rechtstreeks aan de Concerndirecteur Groningen gemandateerde bevoegdheden.
Als uitzondering hierop geldt dat voor Ten Boer afwijkende bedragen gelden ten aanzien van het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen. Er ligt een grens van € 10.000,-- waarboven in ondermandaat geen privaatrechtelijke rechtshandelingen mogen worden verricht, tenzij het routine-uitgaven of investeringen betreft of de raad van Ten Boer bij eerdere besluitvorming hiervoor de bestemming en de aanwending heeft gegeven.
Verder geldt ook hier het “fingerspitzengefühl” en dan toegespitst op Ten Boer. Van belang hierbij is natuurlijk de schaalgrootte van Ten Boer. Voor Ten Boer zullen bepaalde zaken sneller ingrijpend zijn dan voor Groningen.
De ondertekening voor Ten Boer luidt:
Met vriendelijke groet,
burgemeester en wethouders van Ten Boer,
namens hen, concerndirecteur Groningen,
namens deze,
naam,
directeur onderdeel/afdelingshoofd/teamleider etc. betreffende afdeling.
AANVULLING betreffende Milieuwetgeving [Klik hier om het document te downloaden]
DE CONCERNDIRECTEUR GRONINGEN ALS HOOFD VAN HET ONDERDEEL STADSONTWIKKELING RUIMTELIJKE ONTWIKKELING EN UITVOERING;
Gelet op de bepalingen van de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht;
Gelet op het Algemeen Mandaatbesluit 2016, zoals vastgesteld op 9 februari 2016;
Gelet op het Onderdeelsmandaat onderdeel Stadsontwikkeling Ruimtelijke Ontwikkeling en Uitvoering 2016 zoals vastgesteld op 9 februari 2016;
HEEFT BESLOTEN:
het ondermandaat onderdeel Stadsontwikkeling Ruimtelijke Ontwikkeling en Uitvoering 2016 vast te stellen.
Vastgesteld bij besluit van de Concerndirecteur Groningen als lijnverantwoordelijke van het onderdeel Stadsontwikkeling Ruimtelijke Ontwikkeling en Uitvoering van 9 februari 2016.
De concerndirecteur Groningen,
Klaas van der Wal.
Algemeen, straatnaamgeving en huisnummering, wet Basisregistratie, WKPB afdeling 1. paragraaf 2 personeelsmanagement
Privaat- en strafrechtelijke rechtshandelingen
Diverse voorbereidings- en uitvoeringshandelingen
Subsidieregelingen
Wet Ruimtelijke Ordening e.a.
Wabo, Woningwet, Monumentenwet e.a.
Onder Concerndirecteur Groningen wordt in dit ondermandaatbesluit verstaan de Concerndirecteur welke door het Groningen Managementteam is aangewezen om het onderdeel Stadsontwikkeling Ruimtelijke Ontwikkeling en Uitvoering aan te sturen. Op dit ondermandaatbesluit zijn de bepalingen uit het gemeentebreed geldende “Algemeen Mandaatbesluit 2016” nadrukkelijk van toepassing.
Bij gevoelige zaken (politiek, bestuurlijk, publicitair etc.) dient er alvorens te besluiten overleg met de betreffende directeur of met de Concerndirecteur Groningen plaats te vinden. Deze kan dan besluiten of er in mandaat besloten kan worden of dat het een burgemeesters of collegebesluit dient te worden.Nadrukkelijk is dat in artikel 2 en 3 van het Algemeen Mandaatbesluit 2016 uitgewerkt. Een verkorte inhoud staat hieronder:
Artikel 2 van het “Algemeen Mandaatbesluit 2016” geeft in lid 1 aan dat als het beleid van B&W bij een besluit is betrokken of een besluit op overige wijze beleidsmatige aspecten kent, zo’n besluit aan de burgemeester of het college van B&W voorgelegd dient te worden.
In lid 2 staat dat lid 1 in ieder geval van toepassing is:
indien het besluit leidt tot afwijking van of aanvulling op het tot dan toe gevoerde beleid;
indien te verwachten valt dat de burgemeester of het college of een portefeuillehouder op zijn verantwoordelijkheid voor het te nemen besluit zal worden aangesproken;
indien uit het besluit financiële, juridische, organisatorische, politiek/bestuurlijke en/of publicitaire belangrijke consequenties kunnen voortvloeien;
indien het college, de burgemeester, een verantwoordelijke portefeuillehouder of de gemeentesecretaris dit kenbaar heeft gemaakt;
indien het een brief of verzoek betreft met een persoonlijk karakter.
Door de Concerndirecteur Groningen is daaraan toegevoegd:
Indien het een brief betreft aan of van de Commissaris van de Koning.
Dit artikel geeft de belangrijkste (politieke) randvoorwaarden voor mandaatverlening weer.
Artikel 3 van het “Algemeen Mandaatbesluit 2016” geeft aan dat ook besluiten waarbij een ander onderdeel belang heeft of waarbij het taakgebied van dat onderdeel wordt geraakt, deze besluiten vooraf aan het betreffende onderdeel moeten worden voorgelegd.
Plaatsvervanging directeur/afdelingshoofd/teamleider
Bij afwezigheid van een directeur gelden de andere directeuren en bij afwezigheid van een afdelingshoofd de andere afdelingshoofden als plaatsvervanger. Overigens geldt voor alle ondergemandateerden dat bij afwezigheid zijn of haar leidinggevende als plaatsvervanger is aangewezen.
Herverdeling afdelingen en/of taken
Bij herverdeling van de afdelingen onder de verschillende directeuren, verkrijgt de directeur die een andere afdeling onder zijn of haar hoede krijgt automatisch daarmee ook het aan de directeur gekoppelde ondermandaat voor die afdeling. In het algemeen worden bij herverdeling van afdelingen en/of taken de aan die afdelingen of taken gekoppelde bevoegdheden opgedragen aan de in het herverdelingsbesluit aangegeven functionarissen.
Niet benoemde besluiten
Het nemen van niet benoemde besluiten welke wel binnen de normale bedrijfsvoering door het onderdeel SO Ruimtelijke Ontwikkeling en Uitvoering worden genomen wordt geonder-mandateerd aan die directeur en dat afdelingshoofd welke door de aard van de andere aan hem of haar geondermandateerde bevoegdheden het meest aangewezen is om het betreffende besluit te nemen. Dit kunnen ook meerdere zijn zoals in geval van het aanvragen van (Europese) subsidies.
Afwezigheid
De in dit ondermandaatbesluit gebezigde term afwezigheid behoeft niet eng geïnterpreteerd te worden. Het niet direct beschikbaar zijn van een geondermandateerde op enig moment is voldoende.
Kleine intern gerichte besluiten
Voor kleine met name intern gerichte besluiten zoals bijvoorbeeld aanvragen betreffende treinkaartjes en bestellingen/facturen voor relatief geringe bedragen (fingerspitzengefûhl) is vervanging van een afdelingshoofd door één van zijn of haar teamleiders toegestaan.
Aangifte strafbaar feit
Onder de uitvoering van een regeling wordt ook verstaan het doen van aangifte van een strafbaar feit ingeval overtreding van de betreffende regeling strafbaar is gesteld. Ook aangifte in verband met door de dienst ondervonden schade valt daaronder. De aangifte dient namens de burgemeester plaats te vinden (zie voor de ondertekening hieronder bij Privaatrecht).
Het voeren van verweer
Onder de in dit ondermandaatbesluit ge(onder)mandateerde bevoegdheden valt ook het voeren van verweer (zowel schriftelijk als mondeling) in zowel bestuursrechtelijke als privaatrechtelijke procedures. In dit ondermandaatbesluit is bovendien aan enkele overigens niet ondergemandateerde medewerkers die bevoegdheid gegeven.
Wet dwangsom
Onder de in dit ondermandaatbesluit ge(onder)mandateerde bevoegdheden valt ook de uitvoering van de wet Dwangsom. Per 1 oktober 2009 is in de Awb de mogelijkheid van de dwangsom bij termijnoverschrijding opgenomen. Besluiten naar aanleiding van ingebrekestellingen vanwege termijnoverschrijding (dus de vaststelling van de hoogte van de dwangsom) kunnen door de betreffende afdeling worden genomen.
Hoewel de bevoegdheid om handhavingsbesluiten te nemen onder de uitvoering van een regeling valt is vanwege de politieke en maatschappelijke gevoeligheid in het kader van deze ondermandaatregeling besloten slechts het hoofd van de afdeling VTH en zijn directeur daartoe ondermandaat te verlenen.
Met uitsluiting van alle andere geondermandateerden zijn daarom het hoofd van de afdeling VTH en zijn directeur, naast de overig aan hen toegekende ondermandaten, geondermandateerd voor de uitvoering van alle regelingen voorzover het betreft de bevoegdheid om handhavingsbesluiten te nemen.
Slechts de specifiek in dit ondermandaatbesluit aangegeven aanschrijvingsbevoegdheden vallen daarbuiten en zijn en blijven geondermandateerd aan de daarbij genoemde functionarissen. Het gaat hierbij met name om aanschrijvingen Woningwet en APV.
Behalve ingeval van routinebesluiten dient de Concerndirecteur Groningen op de hoogte te worden gehouden van de betreffende zaken of, bij zwaardere zaken, bij de besluitvorming ingeschakeld te worden.
Zoals o.a. koop/verkoop, huur/verhuur, inhuur/uitlening/detachering, aanbesteding, opdrachtverlening/wijziging en meerwerk etc. (leasebesluiten zijn uitgezonderd van het mandaat en mogen dus alleen door het college zelf worden genomen).
Het gaat dan om publiekrechtelijke besluiten waarbij de ondergemandateerde besluit met een private partij een overeenkomst te willen sluiten. Deze publiekrechtelijke besluiten worden genomen door (of namens) het college van B&W. Het kan bijvoorbeeld gaan over het aangaan van een convenant.
De ondertekening van een brief waarin dat wordt medegedeeld luidt dan: “burgemeester en wethouders van Groningen, namens hen, concerndirecteur Groningen, namens deze, de (onder)gemandateerde”.
De ondertekening van de overeenkomst zelf en ook de ondertekening van andere privaatrechtelijke stukken dient als volgt te geschieden: “de burgemeester van Groningen, namens hem, concerndirecteur Groningen, namens deze, de (onder)gemandateerde”.
De in dit ondermandaat genoemde ondermandatering van bevoegdheden is van overeenkomstige toepassing op de door de gemeente Ten Boer rechtstreeks aan de Concerndirecteur Groningen gemandateerde bevoegdheden.
Als uitzondering hierop geldt dat voor Ten Boer afwijkende bedragen gelden ten aanzien van het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen. Er ligt een grens van € 10.000,-- waarboven in ondermandaat geen privaatrechtelijke rechtshandelingen mogen worden verricht, tenzij het routine-uitgaven of investeringen betreft of de raad van Ten Boer bij eerdere besluitvorming hiervoor de bestemming en de aanwending heeft gegeven.
Verder geldt ook hier het “fingerspitzengefühl” en dan toegespitst op Ten Boer. Van belang hierbij is natuurlijk de schaalgrootte van Ten Boer. Voor Ten Boer zullen bepaalde zaken sneller ingrijpend zijn dan voor Groningen.
De ondertekening voor Ten Boer luidt:
Met vriendelijke groet,
burgemeester en wethouders van Ten Boer,
namens hen, concerndirecteur Groningen,
namens deze,
naam,
directeur onderdeel/afdelingshoofd/teamleider etc. betreffende afdeling.
DE CONCERNDIRECTEUR GRONINGEN;
Gelet op de bepalingen van de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht;
Gelet op het Algemeen Mandaatbesluit 2016;
Gelet op het Onderdeelsmandaat Stadstoezicht 2016;
Gelet op het Mandaatstatuut Ten Boer en de aanvulling daarop d.d. 19 december 2006,
Overwegende dat: het onderdeel Stadstoezicht een zelfstandige unit is die rechtstreeks onder het GMT valt;
HEEFT BESLOTEN:
vast te stellen het Ondermandaat Stadstoezicht 2016 ter vervanging van het eerder vastgestelde Ondermandaat Stadstoezicht 2015;
dit Ondermandaat Stadstoezicht 2016 in werking te laten treden op de dag na bekendmaking;
Vastgesteld bij besluit van de Concerndirecteur Groningen als lijnverantwoordelijke van het onderdeel Stadstoezicht van 9 februari 2016.
De lijnverantwoordelijk concerndirecteur Groningen,
Peter Teesink,
Gemeentesecretaris.
Register ondermandaten Stadstoezicht [Klik hier om het document te downloaden]
Onder concerndirecteur Groningen wordt in dit ondermandaatbesluit verstaan de Concerndirecteur welke door het Groningen Managementteam is aangewezen om Stadstoezicht aan te sturen.
Op dit ondermandaatbesluit zijn de bepalingen uit het gemeentebreed geldende “Algemeen Mandaatbesluit 2016” nadrukkelijk van toepassing.
Bij gevoelige zaken (politiek, bestuurlijk, publicitair etc.) dient er alvorens te besluiten overleg met het Afdelingshoofd Stadstoezicht of met de Concerndirecteur Groningen plaats te vinden. Deze kan dan besluiten of er in mandaat besloten kan worden of dat het een burgemeesters of collegebesluit dient te worden.
Nadrukkelijk is dat in artikel 2 en 3 van het Algemeen Mandaatbesluit 2016 uitgewerkt. Een verkorte inhoud staat hieronder:
Artikel 2 van het “Algemeen Mandaatbesluit 2016” geeft in lid 1 aan dat als het beleid van B&W bij een besluit is betrokken of een besluit op overige wijze beleidsmatige aspecten kent, zo’n besluit aan de burgemeester of het college van B&W voorgelegd dient te worden.
In lid 2 staat dat lid 1 in ieder geval van toepassing is:
indien het besluit leidt tot afwijking van of aanvulling op het tot dan toe gevoerde beleid;
indien te verwachten valt dat de burgemeester of het college of een portefeuillehouder op zijn verantwoordelijkheid voor het te nemen besluit zal worden aangesproken;
indien uit het besluit financiële, juridische, organisatorische, politiek/bestuurlijke en/of publicitaire belangrijke consequenties kunnen voortvloeien;
indien het college, de burgemeester, een verantwoordelijke portefeuillehouder of de gemeentesecretaris dit kenbaar heeft gemaakt;
indien het een brief of verzoek betreft met een persoonlijk karakter.
Door de concerndirecteur Groningen is daaraan toegevoegd:
Indien het een brief betreft aan of van de Commissaris van de Koning
Dit artikel geeft de belangrijkste (politieke)randvoorwaarden voor mandaatverlening weer.
Bij afwezigheid van het afdelingshoofd Stadstoezicht is de teamleider vervanger; bij afwezigheid van alle teamleiders binnen Stadsbeheer is de concerndirecteur vervanger; bij afwezigheid van de concerndirecteur Groningen is zijn vervanger, vervanger. Als vervanger zijn zij gemachtigd om alle handelingen te verrichten die aan de functie van afdelingshoofd Stadstoezicht zijn verbonden.
Niet benoemde besluiten
Het nemen van niet benoemde besluiten welke wel binnen de normale bedrijfsvoering door Stadstoezicht worden genomen wordt geondermandateerd aan het afdelingshoofd.
Afwezigheid
De in dit ondermandaatbesluit gebezigde term afwezigheid behoeft niet eng geïnterpreteerd te worden. Het niet direct beschikbaar zijn van een geondermandateerde op enig moment is voldoende. Let op: de teamleider dient zich, in geval hij het afdelingshoofd vervangt, goed rekenschap te geven van de opschalingsplicht.
Kleine intern gerichte besluiten
Voor kleine met name intern gerichte besluiten zoals bijvoorbeeld aanvragen betreffende treinkaartjes en bestellingen/facturen voor relatief geringe bedragen (fingerspitzengefühl) is vervanging van het afdelingshoofd door een teamleider toegestaan.
Aangifte strafbaar feit
Onder de uitvoering van een regeling wordt ook verstaan het doen van aangifte van een strafbaar feit ingeval overtreding van de betreffende regeling strafbaar is gesteld. Ook aangifte in verband met door Stadstoezicht ondervonden schade valt daaronder. De aangifte dient namens de burgemeester plaats te vinden (zie voor de ondertekening hieronder bij Privaatrecht).
Het voeren van verweer
Onder de in dit ondermandaatbesluit ge(onder)mandateerde bevoegdheden valt ook het voeren van verweer (zowel schriftelijk als mondeling) in bezwaarschriftenprocedures als bedoeld in de Algemene wet bestuursrecht. In dit ondermandaatbesluit is bovendien aan enkele overigens niet geondermandateerde medewerkers die bevoegdheid gegeven.
Op 2 juli 2013 heeft het college besloten de afhandeling van Wob-verzoeken zonder politieke of beleidsmatige importantie te mandateren aan de concerndirecteuren met lijnverantwoordelijkheid. Wanneer er wel sprake is van politiek of beleidsmatige gevoelige documenten of documenten in een gevoelig dossier/over een gevoelig onderwerp, dan moet het college van B&W hierover besluiten. In dit ondermandaatbesluit wordt deze bevoegdheid ondergemandateerd aan het afdelingshoofd Stadstoezicht, tenzij het besluiten van politieke of beleidsmatige importantie betreft.
Wet dwangsom
Onder de in dit ondermandaatbesluit ge(onder)mandateerde bevoegdheden valt ook de uitvoering van de wet Dwangsom. Per 1 oktober 2009 is in de Awb de mogelijkheid van de dwangsom bij termijnoverschrijding opgenomen. Besluiten naar aanleiding van ingebrekestellingen vanwege termijnoverschrijding (dus de vaststelling van de hoogte van de dwangsom) kunnen door het afdelingshoofd worden genomen.
Alhoewel de bevoegdheid om handhavingsbesluiten te nemen onder de uitvoering van een regeling valt is vanwege de politieke en maatschappelijke gevoeligheid in het kader van deze ondermandaatregeling besloten het afdelingshoofd Stadstoezicht daartoe ondermandaat te verlenen en de teamleiders slechts bij afwezigheid van het afdelingshoofd als plaatsvervangend afdelingshoofd.
Slechts de specifiek in dit ondermandaatbesluit aangegeven aanschrijvingsbevoegdheden vallen daarbuiten en zijn en blijven geondermandateerd aan de daarbij genoemde functionarissen. Het gaat hierbij met name om aanschrijvingen op grond van de APVG.
Stadstoezicht wordt aangestuurd door een afdelingshoofd dat niet alleen verantwoordelijk is voor de resultaten van de afdeling en het personeel, maar dat ook is gemandateerd om bindende afspraken te maken met portefeuillehouders veiligheid, verkeer en milieu en externe partijen zoals de politie en het OM. Hij draagt zorg voor de integrale voorbereiding van het handhavingsprogramma en is bevoegd om afspraken te maken over andere relevante handhavingstaken die buiten dit programma vallen. Zijn teken- en onderhandelingsbevoegdheid is hiermee in overeenstemming. Vanuit deze mandatering is hij rechtstreeks aanspreekbaar door de portefeuillehouder veiligheid en de externe partners en kan hij hen ook direct benaderen.
Waarborgen van functiescheiding is een belangrijk onderdeel. Er is gekozen voor een splitsing van bevoegdheden tussen vergunningverlening en handhaving. De bevoegdheden tot verlenen van de vergunningen zal op afdelingshoofdenniveau plaatsvinden. De bevoegdheden m.b.t. handhaving liggen op directieniveau, hetgeen bij Stadstoezicht samenvalt met het afdelingshoofdenniveau. In het handhavingsbeleid van Stadstoezicht wordt onderscheid gemaakt in een aantal handhavingsstappen: begeleiden, sturen en corrigeren.
De fase van begeleiden kent nog geen formele juridische stappen en kan worden ondergemandateerd naar teamleiderniveau. Bij de twee volgende stappen start het formeel juridische traject, hiervoor is het afdelingshoofd Stadstoezicht bevoegd en de teamleiders bij zijn afwezigheid.
Behalve ingeval van routinebesluiten dient de concerndirecteur Groningen op de hoogte te worden gehouden van de betreffende zaken of, bij zwaardere zaken, bij de besluitvorming ingeschakeld te worden.
Op verschillende onderdelen zijn nog aanvullende controlemechanismes ingebouwd, bijvoorbeeld: jaarlijkse rapportage, voorafgaand overleg, voorafgaande paraaf.
Daarnaast wordt ook in het kader van control periodiek getoetst of overeenkomstig de mandateringsregels is gehandeld. Afspraken over rapporten zullen op afdelingsniveau worden gemaakt en worden gekoppeld aan kritische prestatie-indicatoren (KPI’s). In het kader van risicomanagement dienen er voor de risico producten beheersmaatregelen te worden genomen. Voor de risico producten staat er onder bijzonderheden een opmerking zoals paraaf van, of via BSO hierdoor worden er beheersmaatregelen genomen.
Koop/verkoop, huur/verhuur, inhuur/uitlening/detachering, aanbesteding, opdrachtverlening / wijziging en meerwerk etc. (leasebesluiten zijn uitgezonderd van het mandaat en mogen dus alleen door het college zelf worden genomen.)
Het gaat dan om publiekrechtelijke besluiten waarbij de ondergemandateerde besluit met een private partij een overeenkomst te willen sluiten. Deze publiekrechtelijke besluiten worden genomen door (of namens) het college van B&W. Het kan bijvoorbeeld gaan over het aangaan van een convenant. De ondertekening van een brief waarin dat wordt medegedeeld luidt dan: “namens burgemeester en wethouders, de Concerndirecteur Groningen, namens deze, de (onder)gemandateerde”.
De ondertekening van de overeenkomst zelf en ook de ondertekening van andere privaatrechtelijke stukken dient als volgt te geschieden: “de gemeente Groningen, de burgemeester, namens hem, de concerndirecteur Groningen, namens deze, de ondergemandateerde”.
De in dit ondermandaat genoemde ondermandatering van bevoegdheden is van overeenkomstige toepassing op de door de gemeente Ten Boer rechtstreeks aan de Concerndirecteur Groningen gemandateerde bevoegdheden.
Verder geldt ook hier het “fingerspitzengefühl” en dan toegespitst op Ten Boer. Van belang hierbij is natuurlijk de schaalgrootte van Ten Boer. Voor Ten Boer zullen bepaalde zaken sneller ingrijpend zijn dan voor Groningen.
De ondertekening voor Ten Boer luidt:
Met vriendelijke groet,
burgemeester en wethouders van Ten Boer,
namens hen, concerndirecteur Groningen,
namens deze,
naam,
directeur/ afdelingshoofd / teamleider etc. betreffende afdeling.
Bijlage I Budgethoudersregeling Stadstoezicht [Klik hier om het document te downloaden]
De concerndirecteur Groningen,
gelet op de bepalingen van de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht;
gelet op het Organisatiebesluit 2014;
gelet op het Algemeen Mandaatbesluit 2016;
gelet op het Onderdeelsmandaat Werk 2016;
gelet op het Mandaatstatuut Ten Boer en de aanvulling daarop d.d. 19 december 2006;
Besluit:
vast te stellen het Ondermandaat Werk 2016 ter vervanging van het eerder vastgestelde Ondermandaat Werk 2015
dit Ondermandaat Werk 2016 in werking te laten treden de dag na bekendmaking;
Groningen, d.d. 9 februari 2016.
De concerndirecteur Groningen,
Bert Popken.
VI. Mandaten gebaseerd op Onderdeelsmandaat Werk 2016 [Klik hier om het document te downloaden]
De in dit ondermandaat genoemde ondermandatering van bevoegdheden is van overeenkomstige toepassing op de door de gemeente Ten Boer rechtstreeks aan de Concerndirecteur Groningen gemandateerde bevoegdheden.
Verder geldt ook hier het “fingerspitzengefühl” en dan toegespitst op Ten Boer. Van belang hierbij is natuurlijk de schaalgrootte van Ten Boer. Voor Ten Boer zullen bepaalde zaken sneller ingrijpend zijn dan voor Groningen.
De ondertekening voor Ten Boer luidt:
Met vriendelijke groet,
burgemeester en wethouders van Ten Boer,
namens hen, concerndirecteur Groningen,
namens deze,
naam,
directeur / afdelingshoofd / teamleider etc. betreffende afdeling.
DE CONCERNDIRECTEUR GRONINGEN;
Gelet op de bepalingen van de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht;
Gelet op het Algemeen mandaatbesluit 2016;
Gelet op het Onderdeelsmandaat WSR 2016;
HEEFT BESLOTEN:
vast te stellen het Ondermandaatbesluit WSR 2016 onder gelijktijdige intrekking van het Ondermandaatbesluit WSR 2015;
dit Ondermandaatbesluit WSR 2016 in werking te laten treden op de dag na bekendmaking;
Vastgesteld bij besluit van de Concerndirecteur Groningen als lijnverantwoordelijke van het onderdeel WSR van 9 februari 2016.
De concerndirecteur Groningen,
Klaas van der Wal.
Typering en beschrijving bevoegdheid (1 tot en met 9) [Klik hier om het document te downloaden]
Budgethouders zijn verantwoordelijk voor het beheer van hun budget en moeten formeel de betreffende facturen paraferen. Hoewel het aanwijzen van budgethouders geen enkele formele relatie heeft met het verlenen van mandaten zijn aan de budgethouders wel de ondermandaten verleend voor het aangaan van privaatrechtelijke rechtshandelingen voor zover deze betrekking hebben op het hen in beheer gegeven budget.
De concerndirecteur Groningen;
Gelet op de bepalingen van de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht;
Gelet op het Algemeen mandaatbesluit 2016;
Gelet op het Onderdeelsmandaat SSC 2016;
HEEFT BESLOTEN:
het Ondermandaatbesluit SSC 2016 vast te stellen overeenkomstig de bijlage, die aan dit besluit is gehecht en in werking te laten treden de dag na bekendmaking.
Vastgesteld bij besluit van de Concerndirecteur Groningen als lijnverantwoordelijke van het onderdeel Shared Service Center van 9 februari 2016.
De gemeentesecretaris,
Peter Teesink.
Ondermandaatbesluit SSC 2016 (1 tot en met 12) [Klik hier om het document te downloaden]
Ondertekening van brieven met een externe werking als volgt:
Met vriendelijke groet, burgemeester en wethouders van Groningen, namens hen,
concerndirecteur Groningen,
namens deze,
[NAAM ondergemandateerde],
[FUNCTIE EN AFDELING]
of:
Met vriendelijke groet, burgemeester van Groningen,
namens hem,
concerndirecteur Groningen,
namens deze,
[NAAM ondergemandateerde],
[FUNCTIE EN AFDELING].
Verrichten van invorderingshandelingen voor de gemeentelijke belastingen, zoals parkeerbelasting (voor parkeervergunningen), precariobelasting, havengeld, begrafenisrechten en leges. | Afdelingshoofden en teamleiders van het SSC-Financiën | Dit mandaat geldt niet voor de belastingen OZB, hondenbelasting, riool- en reinigingsheffing en logiesbelasting; de invordering van deze belastingen is opgedragen aan de concerndirecteur met lijnverantwoordelijkheid voor het onderdeel Publieke Dienstverlening |
15. Geo-informatie [Klik hier om het document te downloaden]
De in dit ondermandaat genoemde ondermandatering van bevoegdheden is van overeenkomstige toepassing op de door de gemeente Ten Boer rechtstreeks aan de Concerndirecteur Groningen gemandateerde bevoegdheden.
Verder geldt ook hier het “fingerspitzengefühl” en dan toegespitst op Ten Boer. Van belang hierbij is natuurlijk de schaalgrootte van Ten Boer. Voor Ten Boer zullen bepaalde zaken sneller ingrijpend zijn dan voor Groningen.
De ondertekening voor Ten Boer luidt:
Met vriendelijke groet,
burgemeester en wethouders van Ten Boer,
namens hen, concerndirecteur Groningen,
namens deze,
naam,
directeur / afdelingshoofd / teamleider etc. betreffende afdeling.
Uitvoering Wet openbaarheid van bestuur | Directeur | Het afhandelen van Wob-verzoeken, tenzij er sprake is van besluiten met politieke of beleidsmatige importantie. Verder zijn ook bij dit artikel de bepalingen van de artikelen 2 en 3 van het Algemeen mandaatbesluit 2016 onverkort van kracht. |
DE CONCERNDIRECTEUR GRONINGEN;
Gelet op de bepalingen van de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht;
Gelet op het Algemeen mandaatbesluit 2016;
Gelet op het Onderdeelsmandaat Centrum Beeldende Kunst 2016;
HEEFT BESLOTEN:
vast te stellen het Ondermandaatbesluit CBK 2016 onder gelijktijdige intrekking van het Ondermandaatbesluit CBK 2015;
dit Ondermandaatbesluit CBK 2015 in werking te laten treden op de dag na bekendmaking;
Vastgesteld bij besluit van de Concerndirecteur Groningen als lijnverantwoordelijke van het onderdeel Centrum Beeldende Kunst van 9 februari 2016.
De concerndirecteur Groningen,
Klaas van der Wal.
Ondermandaten aan medewerkers van het CBK (1 tot en met 9) [Klik hier om het document te downloaden]
De gemeentesecretaris
Gelet op de bepalingen van de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht;
Gelet op het Algemeen Mandaatbesluit 2016;
HEEFT BESLOTEN:
tot vaststelling van het Ondermandaat Programma mobiliteit 2016;
het Ondermandaat Programma mobiliteit 2016 in werking te laten treden op de dag na bekendmaking.
Vastgesteld bij besluit van de gemeentesecretaris als verantwoordelijke van het Programma mobiliteit van 9 februari 2016.
De gemeentesecretaris,
Peter Teesink.
Vervangingsregeling gemeentesecretaris als verantwoordelijke voor het Programma mobiliteit
Vervanger is een concerndirecteur.
Tijdens de periode, waarin de concerndirecteur de gemeentesecretaris vervangt, is deze gemachtigd alle handelingen te verrichten die aan de functie van gemeentesecretaris zijn verbonden, uitsluitend voor zover het diens bevoegdheden als verantwoordelijke voor het Programma mobiliteit betreffen.
Vervangingsregeling programmamanager mobiliteit
Bij afwezigheid van de programmamanager mobiliteit wordt weer opgeschaald naar de gemeentesecretaris.
Vervangingsregeling mobiliteitsmanager
Bij afwezigheid van een mobiliteitsmanager is een van de andere mobiliteitsmanagers vervanger.
Wanneer sprake is van ondertekening door een vervanger, wordt dat in de ondertekening tot uitdrukking gebracht door vermelding van de naam van de vervanger en de functie die hij vervangt. De ondertekening komt dan als volgt te luiden:
……………… (handtekening)
……………… (naam vervanger)
plaatsvervangend ……………… (functie).
II. Mandaatregeling (1 tot en met 6) [Klik hier om het document te downloaden]
Ondertekening van brieven met een externe werking als volgt:
Met vriendelijke groet, burgemeester en wethouders van Groningen,
namens hen,
gemeentesecretaris,
namens deze,
[NAAM ondergemandateerde],
[FUNCTIE EN AFDELING]
of:
Met vriendelijke groet,
burgemeester van Groningen,
namens hem,
gemeentesecretaris,
namens deze,
[NAAM ondergemandateerde],
[FUNCTIE EN AFDELING]
De in dit ondermandaat genoemde ondermandatering van bevoegdheden is van overeenkomstige toepassing op de door de gemeente Ten Boer rechtstreeks aan de gemeentesecretaris gemandateerde bevoegdheden.
Verder geldt ook hier het “fingerspitzengefühl” en dan toegespitst op Ten Boer. Van belang hierbij is natuurlijk de schaalgrootte van Ten Boer. Voor Ten Boer zullen bepaalde zaken sneller ingrijpend zijn dan voor Groningen.
De ondertekening voor Ten Boer luidt:
Met vriendelijke groet,
burgemeester en wethouders van Ten Boer,
namens hen, gemeentesecretaris Groningen,
namens deze,
naam,
programmamanager mobiliteit/ mobiliteitsmanager.