Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Menameradiel

Regeling mandaat e.a. Menameradiel 2014

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Menameradiel
Officiële naam regelingRegeling mandaat e.a. Menameradiel 2014
CiteertitelRegeling mandaat e.a. Menameradiel 2014
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. afd. 10.1.1 en 10.1.2 Algemene wet bestuursrecht
  2. Gemeentewet

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

30-08-2016nieuwe regeling

30-08-2016

Elektronisch Gemeenteblad, 2016, 121481

B&W besluit nr. 2 d.d. 30 augustus 2016
27-05-201430-08-2016wijziging mandaatregister 4.4. Romte

27-05-2014

Ynformaasje nr 12 (23-06-2014 t/m 06-07-2014)

Onbekend.
01-01-201427-05-2014nieuwe regeling

21-11-2014

Ynformaasje nummer 25 (30-12-2013 t/m 19-01-2014)

Onbekend.
17-01-201201-01-2014nieuwe regeling

03-01-2012

Ynformaasje nr 1 (16 januari tot en met 29 januari 2012)

Onbekend.
18-10-201017-01-2012nieuwe regeling

28-09-2010

Ynformaasje 2010, nummer 20

Onbekend.
01-12-200418-10-2010nieuwe regeling

15-11-2004

Ynformaasje 9 tot en met 22 december 2004

Onbekend.

Tekst van de regeling

een ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft;

overwegende,

dat het voor het efficiënt functioneren van de gemeente Menameradiel wenselijk is een Delegatie-, mandaat-, volmacht- en machtigingsregeling vast te stellen;

gelet op

op het bepaalde in de afdelingen 10.1.1 en 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht en de van toepassing zijnde artikelen van de Gemeentewet;

Besluiten:

  • I.

    de bevoegdheid tot het nemen van besluiten, welke daartoe op het bij deze

    regeling behorende gewaarmerkte register zijn vermeld, over te dragen aan

    het daarbij genoemde bestuursorgaan;

  • II.

    het krachtens mandaat nemen van besluiten, welke daartoe zijn vermeld op

    het bij deze regeling behorende gewaarmerkte register, op te

    dragen aan de daarbij genoemde functionarissen;

  • III.

    het krachtens volmacht uitoefenen van privaatrechtelijke bevoegdheden,

    welke daartoe zijn vermeld op het bij deze regeling behorende gewaarmerkte

    register, op te dragen aan de daarbij genoemde functionarissen;

  • IV.

    het krachtens machtiging verrichten van feitelijke handelingen, welke daartoe

    zijn vermeld op het bij deze regeling behorende gewaarmerkte register, op te

    dragen aan de daarbij genoemde functionarissen;

  • V.

    in verband met het gestelde onder I tot en met IV de navolgende regeling

    vast te stellen, te weten:

    De “Delegatie-, mandaat- en volmacht- en machtigingsregeling

    Menameradiel 2014”

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen en schakelbepaling

Artikel 1:1 Begripsomschrijvingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    delegatie: het overdragen van een bevoegdheid als bedoeld in artikel 10:13 van de Algemene wet bestuursrecht;

  • b.

    mandaat: mandaat als bedoeld in artikel 10:1 van de Algemene wet bestuursrecht;

  • c.

    volmacht: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten;

  • d.

    machtiging: de bevoegdheid als bedoeld in artikel 10:12 van de Algemene wet bestuursrecht om in naam van een bestuursorgaan feitelijke handelingen te verrichten;

  • e.

    ondertekeningsmandaat: de bevoegdheid tot het namens een bestuursorgaan ondertekenen van een door dat bestuursorgaan genomen besluit;

  • f.

    mandaatgever: het bestuursorgaan dat de bevoegdheid laat uitoefenen door een ander;

  • g.

    gemandateerde: degene die in opdracht van het bestuursorgaan de bevoegdheid uitoefent;

  • h.

    (mandaat)register: het bij deze regeling behorend gewaarmerkte register met een overzicht waarin bevoegdheden zijn opgenomen inzake delegatie, mandaat, volmacht en machtiging;

  • i.

    ondermandaat: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan het mandaat van een gemandateerde in zijn plaats uit te oefenen;

  • j.

    feitelijke handeling: een handeling die noch een besluit in de zin van artikel 1:3 van de Algemene wet bestuursrecht, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling is.

Artikel 1:2 Schakelbepaling volmachten en machtigingen

  • 1.

    Deze regeling is van overeenkomstige toepassing indien een bestuursorgaan aan een functionaris, werkzaam onder zijn verantwoordelijkheid, volmacht verleent tot het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen, of machtiging verleent tot het verrichten van feitelijke handelingen.

  • 2.

    Waar in deze regeling staat vermeld ‘mandaat’ en ‘gemandateerde’ wordt ook bedoeld ‘volmacht’ en ‘gevolmachtigde’ respectievelijk ‘machtiging’ en ‘gemachtigde’, tenzij de aard van de desbetreffende bevoegdheid zich hiertegen verzet.

Hoofdstuk 2 Uitoefening van bevoegdheden

Artikel 2:1 Bevoegdheid en plaatsvervanging

  • 1.

    De uitoefening van de in het bij deze regeling behorende register vermelde bevoegdheden wordt opgedragen aan de daarin genoemde functionarissen of personen.

  • 2.

    Bij afwezigheid van een afdelingshoofd wordt deze vervangen overeenkomstig de ter zake vastgestelde regeling vervanging afdelingshoofden.

  • 3.

    De uitoefening van de in het mandaatregister opgenomen bevoegdheden vindt plaats met inachtneming van de door het bevoegde bestuursorgaan vastgestelde beleidsregels, vaste gedragslijn, instructies, aanwijzingen, richtlijnen en voorschriften alsmede binnen het kader van de begrotingsrichtlijnen.

  • 4.

    Op mandaat en ondermandaat zijn de bepalingen van afdeling 10.1.1 van de

    Algemene wet bestuursrecht en de bepalingen van deze regeling overeen-

    komstig van toepassing.

Artikel 2:2 Ondermandaat

  • 1.

    Een afdelingshoofd kan een aan hem krachtens mandaat verleende bevoegdheid in ondermandaat verlenen aan de onder hem werkzame medewerkers, tenzij in het register deze mogelijkheid expliciet is uitgesloten.

  • 2.

    Een besluit tot het verlenen, wijzigen en intrekken van ondermandaat wordt schriftelijk vastgelegd en opgenomen in het dossier mandatering.

  • 3.

    De gemandateerde ziet erop toe dat het gebruik van het door hem verleende ondermandaat op een rechtmatige en doelmatige wijze plaatsvindt.

  • 4.

    Bij ondermandaat als bedoeld in het eerste lid zijn de bepalingen van deze regeling onverkort van toepassing.

Artikel 2:3 Informatievoorziening

De gemandateerde is verplicht het bevoegde bestuursorgaan desgewenst te informeren over de krachtens (onder)mandaat genomen besluiten.

Hoofdstuk 3 Toepassing van mandaat en mandaatregister

Artikel 3:1 Omvang en uitzonderingen op gebruik bevoegdheid

  • 1.

    Een verleend mandaat omvat naast het nemen en ondertekenen van besluiten, ook het verrichten van alle voorbereidings- en uitvoeringshandelingen die bij de uitoefening van de bevoegdheid behoren, waaronder:

    • a.

      het verstrekken van mondelinge of schriftelijke informatie en gegevens van

      feitelijke en objectieve aard;

    • b.

      het uitreiken of toesturen van ontvangstbewijzen;

    • c.

      het voeren van overige correspondentie;

    • d.

      besluiten tot verdaging, uitstel of opschorting beslistermijn;

    • e.

      besluiten tot het buiten behandeling stellen van een aanvraag;

    • f.

      het inwinnen van adviezen en inlichtingen;

    • g.

      het verbinden aan besluiten van voorschriften en voorwaarden en het

      opleggen van beperkingen;

    • h.

      het bekendmaken van besluiten op de wettelijk voorgeschreven wijze.

  • 2.

    Een verleend mandaat omvat niet de bevoegdheid om een begunstigend

    besluit in te trekken, tenzij:

    • a.

      het een gebonden beschikking betreft waarbij de wettelijke regeling waarop

      de beschikking berust zelf voorziet in de mogelijkheid tot intrekking;

    • b.

      het mandaatregister hier expliciet melding van maakt.

  • 3.

    Een verleend mandaat omvat niet de bevoegdheid om te besluiten op een ingediend bezwaarschrift, tenzij dit in het register expliciet is bepaald.

  • 4.

    Een verleend mandaat strekt zich niet uit tot de bekendmaking van de beschikking als bedoeld in artikel 4:20c van de Algemene wet bestuursrecht, nadat deze beschikking van rechtswege is gegeven.

  • 5.

    De gemandateerde is bevoegd tot het nemen van besluiten als vermeld in het bijgevoegde mandaatregister, tenzij:

    • a.

      bij betrokkenheid van meerdere organisatorische eenheden één of meer

      van deze organisatorische eenheden over het te nemen besluit een afwijkend of negatief advies heeft uitgebracht;

    • b.

      er sprake is van een afwijkend of negatief advies afkomstig van een extern adviseur;

    • c.

      de verantwoordelijke Portefeuillehouder te kennen heeft gegeven dat deze het voorgenomen besluit aan het ter zake bevoegde bestuursorgaan wil voorleggen;

    • d.

      de mandaatgever vooraf te kennen heeft gegeven zelf te willen beslissen;

    • e.

      het besluit een afwijking zou inhouden van bestaand beleid (beleidsregel of vaste gedragslijn), instructies, aanwijzingen, richtlijnen, voorschriften of bij gebruik van een hardheidsbepaling;

    • f.

      het besluit zou leiden tot overschrijding van budgetten of kredieten of anderszins niet voorziene financiële consequenties;

    • g.

      tegen het voorgenomen besluit eerder zienswijzen zijn ingebracht;

    • h.

      er persoonlijke betrokkenheid van de gemandateerde of van diens plaatsvervanger bij het te nemen besluit bestaat.

  • 6.

    Indien zich één of meer van de in het vijfde lid onder a tot en met h omschreven situaties voordoet, dan besluit het ter zake bevoegde bestuursorgaan zelf tenzij in het mandaatregister expliciet een uitzondering is gemaakt.

Artikel 3:2 Ondertekeningsmandaat

  • 1.

    Aan de gemandateerde komt de ondertekeningsbevoegdheid niet toe, indien:

    • a.

      dit in het register expliciet staat vermeld;

    • b.

      de wens daartoe door of namens het bestuursorgaan kenbaar is gemaakt.

  • 2.

    In het geval er sprake is van een ondertekeningsmandaat, draagt de gemandateerde zorg voor vermelding van het feit dat het besluit door het bestuursorgaan zelf is genomen.

Artikel 3:3 Ondertekeningswijze mandaat

  • 1.

    Een krachtens (onder)mandaat genomen besluit en de op de gemandateerde bevoegdheden betrekking hebbende stukken worden door de gemandateerde ondertekend op de wijze als vermeld in de toelichting bij deze regeling.

  • 2.

    Indien het (onder)mandaat uitsluitend betrekking heeft op ondertekening vindt deze plaats op de wijze als vermeld in de toelichting bij deze regeling.

Artikel 3:4 Het mandaatregister

  • 1.

    Het bij dit besluit behorende gewaarmerkte register geeft een overzicht van: de bevoegdheden, welk bestuursorgaan (primair) bevoegd is, de juridische grondslag per onderdeel, de aard van de bevoegdheid,

    gemandateerde functionarissen of personen, het gebruik van de mogelijkheid tot ondermandaat en instructies, opmerkingen of restricties.

  • 2.

    Het (algemeen) mandaatregister is openbaar en is te raadplegen via de gemeentelijke website: www.menameradiel.nl.

Hoofdstuk 4 Coördinatie- en Slotbepaling

Artikel 4:1 Coördinatie

  • 1.

    Indien er onduidelijkheid bestaat met betrekking tot de toepassing of uitvoering van een verleend mandaat, maakt de gemandateerde geen gebruik van zijn bevoegdheid totdat er wel duidelijkheid is ontstaan.

  • 2.

    Bij het ontbreken van duidelijkheid als bedoeld in het vorige lid wordt de kwestie via de direct leidinggevende van gemandateerde ter nadere besluitvorming voorgelegd aan het bevoegde bestuursorgaan, voorzien van het standpunt van de gemeentesecretaris of ter beoordeling van laatstgenoemde van het Managementteam.

Artikel 4:2 Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze regeling treedt in werking op 1 januari 2014.

  • 2.

    De volgende regeling en besluiten worden ingetrokken per inwerkingtreding

    van de “Regeling mandaat e.a.Menameradiel 2014”:

    • a.

      Mandaatregeling Menaldumadeel 2011 en het daarbij behorende

      mandaatregister, vastgesteld door het college en de burgemeester in de

      B&W vergadering d.d. 3 januari 2012;

    • b.

      Alle eerder door de raad van de gemeente Menameradiel, het college

      van de gemeente Menameradiel of door de burgemeester van de

      gemeente Menameradiel genomen besluiten omtrent delegatie,

      mandaat, volmacht en machtiging ter zake van de uitoefening van

      bevoegdheden met uitzondering van de bij inwerkingtreding van dit besluit bestaande externe mandaten, welke zijn opgenomen in het bij dit besluit behorende mandaatregister.

Artikel 10. Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als “Regeling mandaat e.a. Menameradiel 2014”.

Aldus besloten

In de vergadering van de raad van de gemeente Menameradiel van 21 november 2013.

griffiervoorzitter
   
   
   
W. BruinsmaT. van Mourik

in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Menameradiel van ;

de secretaris, de burgemeester,

drs. J.K. IJkemaT. van Mourik

De burgemeester van de gemeente Menameradiel, …….

T. van Mourik