Organisatie | Amersfoort |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Coffeeshopbeleid actualisatie 2007 |
Citeertitel | Coffeeshopbeleid actualisatie 2007 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlagen | exb-2017-58583 exb-2017-58584 exb-2017-58585 exb-2017-58586 Basisbeleid coffeeshops 1999 Actualisatie coffeeshopbeleid 2002 Actualisatie coffeeshopbeleid 2003 Uitsluiting LSP coffeeshopgedoogbeleid |
De basis voor het vigerend coffeeshopbeleid is vastgelegd in de notitie 'Evaluatie gedoogbeleid coffeeshops d.d. 27 april 1999'. In 2002 en 2003 zijn er nog enkele wijzigingen doorgevoerd t.a.v. de vestigingscriteria. Al deze documenten zijn als bijlagen bij deze regeling gevoegd.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
03-10-2007 | 04-02-2016 | aanpassing vestitingscriteria | 02-10-2007 Onbekend | 2436477 |
Instemmen met het als volgt aanpassen van de vestigingscriteria:
Het coffeeshopbeleid van de gemeente Amersfoort dateert van 1996. In eerste instantie waren er 13 coffeeshops, in 1996 is besloten dit aantal te verminderen tot 11 en vanaf 1999 mogen maximaal 9 coffeeshops in Amersfoort gevestigd zijn. Dit aantal is nog steeds het uitgangspunt.
In 2003 is het coffeeshopbeleid voor het laatst geactualiseerd. Handhaving heeft in die actualisatie een belangrijke rol gespeeld en dit heeft er toe geleid dat een viertal coffeeshops verplaatst moesten worden om overlast in de omgeving van de shops tegen te gaan. Om er naar te streven dergelijke overlast in de toekomst te vermijden, zijn in die actualisatie tevens de vestigingscriteria aangescherpt.
Inmiddels zijn er vier jaren gepasseerd sinds de laatste actualisatie en is de situatie (weer) veranderd. Vanaf 2005 zijn er ‘slechts’ 7 coffeeshops in Amersfoort, terwijl er nog steeds 9 shops toegestaan zijn. Animo om de resterende plaatsen in te vullen is er genoeg. Geschikte locaties die voldoen aan de bestaande criteria zijn daarentegen schaars.
lijkt het noodzakelijk om de bestaande vestigingscriteria te actualiseren.
Het kunnen inwilligen van verzoeken om een coffeeshop te beginnen op locaties die geen/zo min mogelijk overlast veroorzaken.
De bestaande criteria zoalsvastgelegd in de notitie Uitvoering gemeentelijk coffeeshopbeleid (4 september 2003) zijn:
Daarnaast zijn destijds een tweetal ‘zachte’ criteria (wensen/voorkeuren) opgenomen:
coffeeshops gelijkmatig over de wijken verspreiden.
1.1 afstand van 250 meter van een school
Dit criterium (en de toelichting erop in de notitie Uitvoering gemeentelijk coffeeshopbeleid) leidt er toe dat er geen coffeeshop mag zijn binnen een (hemelsbrede) afstand van 250 meter van een school die volgt op het basisonderwijs, te weten een middelbare school, beroeps(dag)onderwijs en hoger (dag)onderwijs. Basisonderwijs maakt geen onderdeel uit van dit criterium.
Gezien de al sinds langere tijd onwenselijk geachte verkeersoverlastsituatie op de Schimmelpenninckstraat en de passage in het actuele regeerakkoord dat coffeeshops bij scholen gesloten moeten worden, lijkt het opnemen van basisonderwijs in dit criterium een vanzelfsprekende keuze.
Daar staat tegenover dat opname van het hoger onderwijs in het criterium niet zo vanzelfsprekend is.
Op het hoger onderwijs zitten grotendeels meerderjarigen, die wettelijk geacht worden zelfstandig keuzes te kunnen maken. Daarnaast schrijft de landelijk geldende beleidsregels voor gedoogde coffeeshops (AHOJG-citeria) voor, dat er geen softdrugs verkocht mogen worden aan personen onder de 18. Verondersteld wordt dat mensen vanaf deze leeftijd zelf in staat zijn de keuze te maken wel of geen softdrugs te kopen. Het verbieden van een coffeeshop in de nabijheid van instellingen voor hoger onderwijs, strookt niet bij de gelegitimeerde keuzevrijheden.
Zoals in december 2006 in de raad aan de orde is geweest, kan in sommige gevallen een natuurlijke/overduidelijke barrière er voor zorgen dat er geen directe verbinding is tussen de school en coffeeshop binnen een straal van 250 meter. Het criterium schiet dan zijn doel voorbij en het laten vallen van deze voorwaarde lijkt in een dergelijke situatie dan ook gelegitimeerd. Of zo’n situatie zich voordoet, moet per individueel geval bekeken worden.
Wat betekent het voor mogelijkheden tot vestiging?
Het opnemen van de basisscholen in het criterium leidt tot een behoorlijke inperking van de mogelijkheden om een coffeeshop te vestigen. Bijgevoegde kaart maakt dit inzichtelijk
Het verwijderen van het hogeronderwijs uit het criterium zorgt er in ieder geval voor dat:
Zie voor verduidelijking bijgevoegde kaart .
In 2003 is gesteld dat in het horecaconcentratiegebied geen coffeeshops mogen zijn. Reden hiervoor was dat op uitgaansavonden zich veel jeugd in dit gebied bevindt om zich te vermaken.
In december 2006 is dit criterium tijdens een raadvergadering ter discussie gesteld.
Vanuit het oogpunt van het zoveel mogelijk scheiden van alcohol en drugs – in een coffeeshop mag geen alcohol geschonken worden – wordt de aanwezigheid van coffeeshops in de twee horecaconcentratiegebieden (Hof e.o. en Lieve Vrouwenkerkhof e.o.) geen goed uitgangspunt geacht.
1.3 Kernwinkelgebied of winkelcentrum met voetgangerspromenade, dan wel een belangrijke aanloopstraat met winkels naar dat winkelcentrum met een voetgangerspromenade
Een coffeeshop in het kernwinkelgebied is in 2002 door de raad als onwenselijk aangemerkt. Een coffeeshop heeft geen functie als winkelondersteunende horeca in het kernwinkelgebied en past ook niet bij de winkels aan een voetgangerspromenade in een winkelcentrum. Dit standpunt is in 2003 nogmaals bevestigd en uitgebreid met de passage ‘dan wel in een belangrijke aanloopstraat met winkels naar dat winkelcentrum met een voetgangerspromenade’.
Het eerste deel van het criterium staat niet ter discussie. Het tweede deel, dat doelt op de Kamp, wel. Nu het vestigingsbeleid tegen het licht gehouden wordt, om te bekijken waar eventuele mogelijkheden zijn voor het vestigen van een coffeeshop, lijkt de Kamp niet per definitie een plek om een coffeeshop te weren. De Kamp is goed bereikbaar, overzichtelijk en geen specifieke woonstraat: er is een clustering van diverse voorzieningen. Zo bevinden zich daar bijvoorbeeld zeer verschillende winkels, dienstverleningsinstellingen en diverse horecagelegenheden. Daarnaast is de aanwezigheid van parkeermogelijkheden een pluspunt.
Er is geen reden om dit criterium te laten varen.
1.5 De verhouding ‘harde ’tot ‘zachte’ criteria
Naast de hierboven genoemde ‘harde’ criteria, heeft de raad in 2003 een tweetal wensen/voorkeuren uitgesproken, te weten:
Deze wensen/voorkeuren zijn ingegeven vanuit de gedachte om de 9 coffeeshops gelijkmatig te verdelen over de stad, maar bij voorkeur niet in wijken met een zwakke sociale structuur te plaatsen.
In de praktijk blijkt deze gedachte moeilijk te verwezenlijken. De ene wijk blijkt bijvoorbeeld meer straten/pleinen te hebben die passen binnen de criteria en meer bereidwillige verhuurders te hebben dan een andere wijk. De wens om geen coffeeshops is de buurt van basisscholen toe te staan, maakt spreiding vanzelfsprekend nog lastiger.
Voorgesteld wordt dan ook om de ‘harde’ criteria leidend te laten zijn bij de uitvoering van het coffeeshopbeleid en daar waar mogelijk invulling te geven aan de hier boven genoemde ‘zachte’ criteria, maar deze niet dwingend op te leggen.
Per situatie zou een afweging gemaakt moeten worden. Bekeken moet worden of het feit dat al een coffeeshop in die wijk is of dat het een prioriteitswijk is, voor een specifieke locatie van dusdanig belang is, dat de coffeeshop niet toe gestaan kan worden. Vrees voor verstoring van de openbare orde en/of vrees voor afbreuk van de sociaal maatschappelijke voorzieningen in die buurt, spelen hierbij een rol. Daarnaast kan per situatie bekeken worden of bijvoorbeeld de gangbare openingstijden (tot 01.00 uur) aangepast moeten worden voor de betreffende locatie.
Het uitsluitend afwijzen omdat het een prioriteitswijk betreft of een wijk waar al een coffeeshop zit, is bij deze onderverdeling van criteria niet mogelijk.
De ligging van de coffeeshop op de Schimmelpenninckstraat, grenzend aan het schoolplein van een basisschool, heeft de discussie over coffeeshops medio vorig jaar (weer) aangezwengeld. Deze discussie was de directe aanleiding om het bestaande beleid tegen het licht te houden en dan in het bijzonder de vestigingscriteria, aangezien de overlast van de huidige coffeeshops in zijn algemeenheid beheersbaar is.
Van groot belang voor het invulling geven aan het coffeeshopbeleid is de combinatie van zorgvuldig bekijken waar een coffeeshop zich mag vestigen, het nauwkeurig doorlopen van de vergunningen-/gedoogprocedure en het vervolgens controleren en eventueel handhaven van de coffeeshops.
Het huidige Amersfoortse handhavingsbeleid is zeer effectief gebleken. De coffeeshops worden met regelmaat gecontroleerd en doorgaans loopt alles goed. In de sporadische gevallen dat onjuistheden gesignaleerd zijn, is aan de hand van het handhavingsbeleid opgetreden.
Vanuit het oogpunt van gezondheidszorg maakt de voorlichting aan jongeren over de gevaren van alcohol en drugs onderdeel uit van het preventiebeleid.
De raad van de gemeente Amersfoort;
op basis van het voorstel van burgemeester en wethouders van 2007, sector CST/OOV (nr.2436477);
Vastgesteld in de openbare vergadering van
[Klik hier om het document te downloaden]
[Klik hier om het document te downloaden]