Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Kaag en Braassem

Subsidieregeling Opvang Rijnstreek 2023 – 2029

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieKaag en Braassem
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSubsidieregeling Opvang Rijnstreek 2023 – 2029
CiteertitelSubsidieregeling Opvang Rijnstreek 2023-2029
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp
Externe bijlagenSubsidie-uitvraag Opvang Subsidie-uitvraag Opvang bijlage I Subsidie-uitvraag Opvang bijlage II Subsidie-uitvraag Opvang bijlage III Subsidie-uitvraag Opvang bijlage IIIa Subsidie-uitvraag Opvang bijlage IV 1 Subsidie-uitvraag Opvang bijlage IV 2 Subsidie-uitvraag Opvang bijlage IV 3 Subsidie-uitvraag Opvang bijlage IV 4 Subsidie-uitvraag Opvang bijlage IV 5 Subsidie-uitvraag Opvang bijlage V Subsidie-uitvraag Opvang bijlage VI

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervalt uiterlijk 31 december 2029.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene subsidieverordening Kaag en Braassem 2015

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2023nieuwe regeling

05-07-2022

gmb-2022-411943

439246

Tekst van de regeling

Intitulé

Subsidieregeling Opvang Rijnstreek 2023 – 2029

Besluit van burgemeester en wethouders van Kaag en Braassem tot vaststelling van de Subsidieregeling Opvang Rijnstreek 2023- 2029.

 

Het college van burgemeester en wethouders van Kaag en Braassem;

 

overwegende dat:

 

  • het gemeentebestuur met ingang van 1 januari 2023 als gevolg van de doordecentralisatie maatschappelijke zorg verantwoordelijk is voor de Opvang en Ondersteuning voor inwoners uit de Rijnstreek boven de 18 jaar die dak- of thuisloos zijn geraakt;

  • het gemeentebestuur de komende jaren een omslag wil realiseren op het gebied van Opvang. Nu vindt deze Opvang en Ondersteuning nog voornamelijk plaats in de woonvoorziening van een zorginstelling. De kern van de gewenste omslag is dat de Opvang en Ondersteuning eerder, in samenhang met lokale samenwerkingspartners en zo lang mogelijk dichtbij de vertrouwde thuissituatie kan worden georganiseerd;

gelet op de Algemene subsidieverordening Kaag en Braassem 2015;

 

besluit vast te stellen de Subsidieregeling Opvang Rijnstreek 2023-2029.

Artikel 1. Definities

Alle begrippen die in deze subsidieregeling worden gebruikt en die niet nader worden omschreven, hebben dezelfde betekenis als de begrippen uit de Algemene wet bestuursrecht, Jeugdwet, Wmo, Participatiewet en Algemene subsidieverordening Kaag en Braassem 2015.

 

In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:

 

  • 1.

    Awb: Algemene wet bestuursrecht.

  • 2.

    Asv: Algemene subsidieverordening Kaag en Braassem 2015.

  • 3.

    Bijlage: Subsidie-uitvraag Opvang Rijnstreek 2023-2026, inclusief bijlagen.

  • 4.

    Briefadres: wanneer een Inwoner geen vast woonadres heeft of gaat wonen in een instelling, kan een Inwoner zich laten inschrijven op een adres waar diegene post kan ontvangen om bereikbaar te blijven voor de overheid.

  • 5.

    College: het college van burgemeesters en wethouders van de gemeente Kaag en Braassem.

  • 6.

    Dakloos: de situatie waarin een Inwoner verkeert als diegene de thuissituatie heeft verlaten en niet op eigen kracht zich kan handhaven in de samenleving, zoals bedoeld in de Wmo 2015.

  • 7.

    Duurzame uitstroom: het moment waarop de Opvang en/of Ondersteuning vanuit de taak Opvang niet meer nodig is.

  • 8.

    Herstel: fase na Stabilisatie waarin de Inwoner en Ondersteuning aandacht hebben voor woonbegeleiding, toeleiding naar werk, schuldhulp-verlening, sociale zelfredzaamheid en herstellen van het (sociale) netwerk.

  • 9.

    Holland Rijnland: bestuurlijk samenwerkingsverband van 13 gemeenten in de provincie Zuid-Holland.

  • 10.

    Indicatoren: objectieve maatstaven om de kwaliteit van de uitvoering en prestaties van Subsidieontvanger te kunnen meten zoals vastgelegd.

  • 11.

    Instromen: het moment waarop de Ondersteuning vanuit de taak Opvang begint voor de Inwoner.

  • 12.

    Inwoner: natuurlijke persoon woonachtig in de Rijnstreek.

  • 13.

    Ondersteuning: het organiseren van activiteiten zodat de Inwoner een ontwikkeling richting zelfstandigheid kan doormaken. In het geval van de taak Opvang ook het organiseren van een (duurzaam) onderkomen waarin de Inwoner een ontwikkeling richting zelfstandigheid kan doormaken.

  • 14.

    Ontwikkelagenda: uitwerking en een reeks onderwerpen waarvoor aandacht nodig is om de ambitie voor de taak Opvang te realiseren.

  • 15.

    Opvang: Onderdak en begeleiding bieden aan inwoners die de thuissituatie hebben verlaten en niet in staat zijn zich op eigen kracht te handhaven in de samenleving, zoals bedoeld in de Wmo 2015.

  • 16.

    Prestatie: dat wat door de aanvrager is gepresteerd of verricht om bij te dragen aan de vastgestelde gemeentelijke beleidsdoelstellingen.

  • 17.

    Preventie: uitvoeren van activiteiten ter voorkoming van Dak-/ en of Thuisloosheid.

  • 18.

    Regionale opvang: eerste voorziening waar een alleenstaande of gezin een beroep kan doen op opvang buiten kantooruren, en waar opvang mogelijk is tijdens de hitte- en kouderegeling. Gevestigd in Leiden.

  • 19.

    Rijnstreek: (het geografische gebied van de) gemeenten Alphen aan den Rijn, Kaag & Braassem en Nieuwkoop.

  • 20.

    Stabilisatie: fase waarin de Inwoner wordt ondersteund bij het bevorderen van regie.

  • 21.

    Subsidie, zoals gesteld in de wet: de aanspraak op financiële middelen, door een bestuursorgaan verstrekt met het oog op bepaalde activiteiten van de aanvrager, anders dan als betaling voor aan het bestuursorgaan geleverde goederen of diensten.

  • 22.

    Subsidieaanvraag: het aanvragen van Subsidie zoals gesteld in de wet.

  • 23.

    Subsidietender: een rangschikking van de subsidieaanvragen op basis van een (onderlinge) vergelijking op één en hetzelfde moment onder dezelfde omstandigheden.

  • 24.

    Subsidietijdvak: kalenderjaar, van 1 januari tot en met 31 december.

  • 25.

    Subsidie-uitvraag: het inhoudelijke kader waaraan het college subsidieaanvragen voor de taak opvang zal toetsen.

  • 26.

    Thuisloos: de situatie waarin een Inwoner wisselt van onderdak of woonplaats. Vaak overnacht diegene op het adres van familie of vrienden.

  • 27.

    Toegang: proces waarin de afweging wordt gemaakt over de intensiteit binnen de verschillende modules van de ontwikkelde bekostiging op basis van één of meerdere gesprekken met de Inwoner.

  • 28.

    Vierjarige subsidie: Subsidie voor vier aaneengesloten kalenderjaren, welke de subsidietijdvakken 2023-2026 beslaat.

  • 29.

    Wmo: Wet maatschappelijke ondersteuning 2015.

Artikel 2. Doel en activiteiten

  • 1.

    Deze verordening is een nadere regeling (subsidieregeling) als bedoeld in artikel 3 van de Asv.

  • 2.

    Met deze subsidieregeling beoogt het college te komen tot: een pallet van Opvang en Ondersteuning waarmee Inwoner die Dak- en of Thuisloos is geraakt een ontwikkeling kunnen doormaken richting zelfstandigheid.

  • 3.

    Het verstrekken van subsidies krachtens deze regeling heeft betrekking op de volgende activiteiten:

    • a.

      het bieden van Opvang en Ondersteuning aan Inwoners van de Rijnstreek boven de 18 jaar die acuut Dakloos zijn geraakt en/of Thuisloos zijn (of dreigen te raken) en daarbij behoefte hebben aan begeleiding bij het Briefadres. Daarbij is aandacht nodig voor: Preventie, Stabilisatie, Herstel en Duurzame uitstroom;

    • b.

      samenwerken om tot integrale oplossingen te komen voor Inwoner die aanspraak maakt op Opvang. Samenwerking wordt minimaal verwacht met de volgende partijen: jeugdhulp, medisch domein, Ondersteuning en Toegang, Regionale opvang, welzijnswerk, werk en inkomen, woningcorporaties en zorg en veiligheid;

    • c.

      aantoonbare inzet bij het uitwerken en implementeren van een reeks onderwerpen die samen de Ontwikkelagenda omvatten.

  • 4.

    Effectuering van de beleidsuitgangspunten en thema's zoals deze zijn opgenomen in hoofdstuk 6 (Sociaal Kaag en Braassem) en hoofdstuk 5 (Gezonde economische ontwikkeling in Kaag en Braassem) van de Omgevingsvisie en het Strategiedocument Ondersteuning met wonen en Opvang Rijnstreek 2023

Artikel 3. Doelgroep

Alle Inwoners (alleenstaanden én gezinnen) van de Rijnstreek boven de 18 jaar die acuut Dakloos zijn geraakt en/of Thuisloos zijn (of dreigen te raken) en daarbij behoefte hebben aan Ondersteuning (bij het Briefadres).

Artikel 4. Uitgangspunten

  • 1.

    De activiteiten en taken die worden uitgevoerd dragen bij aan de doelen van de Rijnstreek op het gebied van Opvang.

  • 2.

    De uitwerking van deze subsidieregeling is te vinden in de Bijlage.

  • 3.

    Het college selecteert één subsidieontvanger voor een vierjarige Subsidie Opvang.

Artikel 5. Subsidievereisten

  • 1.

    Subsidieontvanger is per 1 januari 2023 in staat om:

    • a.

      de gehele taak Opvang zoals beschreven in art. 2.2 uit te voeren;

    • b.

      voldoende en gekwalificeerd personeel kan leveren voor de taak Opvang zoals beschreven in art. 2.2;

    • c.

      de pieken en dalen van de Opvang en Ondersteuning zoals beschreven in art. 2.2 kan opvangen en tegelijkertijd continuïteit van Ondersteuning kan bieden;

    • d.

      te monitoren en verantwoorden op de gewenste Indicatoren.

  • 2.

    Subsidieontvanger is goed geworteld binnen de Rijnstreekse samenleving. Zij kent de sociale basisinfrastructuur en heeft contacten met o.a. jeugdhulp, medisch domein, Wmo-ondersteuning en Toegang tot Opvang, Regionale opvang, welzijnswerk, werk en inkomen, woningcorporaties en zorg en veiligheid;

  • 3.

    Subsidieontvanger is een innovatieve partner die zich wil committeren aan het doel van deze subsidieregeling.

Artikel 6. Hoogte van de subsidie

  • 1.

    Jaarlijks stelt Gemeente een budget vast voor de uitvoering van de taak Opvang. Dit budget komt tot stand op basis van een combinatie van:

    • a.

      de beschikbare middelen die de Gemeente ontvangt voor de taak Opvang;

    • b.

      de bekostiging die de gemeenten van Holland Rijnland gezamenlijk hebben opgesteld voor de maatschappelijke zorg. Bij deze wijze van bekostiging wordt per Inwoner een vast pakket samengesteld op basis van de ontwikkelde product- en tariefstructuur (zie Bijlage);

    • c.

      de ervaringen en/of ontwikkelingen van het voorgaande jaar.

  • 2.

    Het budget voor 2023 staat in de Bijlage.

Artikel 7. Duur van de subsidie

  • 1.

    Het college verleent op basis van deze regeling Subsidie voor vier jaar, waarbij het subsidiebedrag jaarlijks wordt vastgesteld. Na drie jaar vindt een evaluatie plaats over de subsidieverlening en de uitvoering van de taken. Op basis van deze evaluatie bestaat de mogelijkheid de Subsidie drie keer met één jaar te verlengen.

  • 2.

    Uiterlijk zes maanden voor afloop van de subsidieperiode van vier jaar, wordt de subsidieontvanger geïnformeerd over de mogelijke verlenging dan wel bijstelling van de Subsidie.

  • 3.

    De Subsidie dient door subsidieontvanger jaarlijks te worden aangevraagd door ieder jaar een bijgestelde aanvraag (financieel en inhoudelijk) in te dienen voor het komende kalenderjaar.

Artikel 8. Wijze van beoordelen

  • 1.

    De beoordeling van de subsidieaanvragen vindt plaats op basis van een Subsidietender. In juli 2022 wordt de Subsidie-uitvraag bekend gemaakt. De Subsidie-uitvraag is als Bijlage bij deze subsidieregeling opgenomen;

  • 2.

    Om in aanmerking te komen voor een Subsidie stuurt een subsidieaanvrager een schriftelijke aanvraag aan het college. De subsidieaanvraag wordt ondertekend door één of meer daartoe volgens het Uittreksel van de Kamer van Koophandel bevoegde personen.

  • 3.

    De subsidieaanvrager gebruikt het beschikbaar gestelde aanvraagformulier. Daarnaast stuurt aanvrager een plan van aanpak mee en een meerjarenbegroting. Hierbij dienen aanvragers aan te geven hoe zij op basis van het beschikbare budget vorm geven aan de taak Opvang, de monitoring en verantwoording en hoe zij voldoen aan de subsidievereisten. De specifieke eisen gesteld aan het plan van aanpak staan in de Subsidie-uitvraag.

  • 4.

    In de Subsidieaanvraag vermeldt de instelling de mate waarin en de manier waarop de prestaties of activiteiten van de instelling waarvoor Subsidie wordt aangevraagd, bijdragen aan de vastgestelde beleidsdoelstellingen van de Gemeente, afgezet tegen het jaarlijkse subsidiebedrag.

  • 5.

    De indiener van het plan van aanpak, dat voldoet aan de gestelde eisen opgenomen in de Subsidie-uitvraag en als beste wordt beoordeeld, zal het aangevraagde subsidiebedrag ontvangen tot maximaal het budget.

Artikel 9. Aanvraagtermijn

  • 1.

    Een aanvraag om een Subsidie wordt, in afwijking van artikel 7, eerste lid, van de Asv, ingediend uiterlijk 1 september 12:00 voorafgaand aan het betreffende Subsidietijdvak.

  • 2.

    Nadere verplichtingen aan de subsidieaanvraag worden opgenomen in de Subsidie-uitvraag.

  • 3.

    Voor 2024 en volgende jaren wordt de aanvraag voor verlening van de Subsidie ingediend voor 1 september 12:00 uur van het jaar voorafgaand aan het betreffende.

Artikel 10. Beslistermijn

  • 1.

    Het college beslist, in afwijking van artikel 8, eerste lid, van de Asv, uiterlijk op 1 oktober 2022 op de ingediende subsidieaanvragen 2023.

  • 2.

    Voor 2024 en volgende jaren neemt het college uiterlijk binnen 12 weken na datum van ontvangst van een complete subsidieaanvraag een beschikking op de aanvraag tot verlening.

Artikel 11. Weigeringsgronden

Onverminderd de artikelen 4:25, tweede lid, en 4:35 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel van de 9 Asv, kan het college een subsidieaanvraag weigeren als:

 

  • de activiteiten, genoemd in artikel 2, niet bijdragen aan de doelstelling van deze subsidieregeling;

  • niet voldaan is aan de eisen en criteria genoemd in deze subsidieregeling;

  • de financiële onderbouwing onduidelijk of onvoldoende is;

  • de aanvrager al op grond van een andere subsidieregeling van Gemeente Alphen aan den Rijn, Nieuwkoop en/of Kaag en Braassem een subsidie ontvangt voor de aangevraagde activiteiten;

  • de aanvraag te laat is ingediend;

  • de aanvraag van subsidieaanvrager niet als beste is beoordeeld;

  • subsidieontvanger niet beschikt over minimaal 20 woonplekken waarin de Opvang en Ondersteuning aangeboden kan worden (variërend in omvang, locatie en doelgroep).

Artikel 12. Verplichting

  • 1.

    Naar aanleiding van de subsidieverlening verplicht de subsidieontvanger zich tot het uitvoeren van de gesubsidieerde activiteiten, zoals zij hebben aangevraagd en hebben omschreven in hun plan van aanpak.

  • 2.

    Naar aanleiding van de subsidieverlening verplicht subsidieontvanger zich tot het uitvoeren van gesubsidieerde activiteiten, zoals zij hebben aangevraagd en hebben omschreven in het plan van aanpak.

Artikel 13. Verantwoordingseisen

De verantwoording vindt plaats op twee momenten in het jaar.

 

  • 1.

    Voor de vaststelling en verantwoording van subsidies zijn de artikelen 13, 14 en 15 Asv van toepassing.

  • 2.

    Onverminderd de verplichtingen van een subsidieontvanger als bedoeld in de Asv, verstrekt een subsidieontvanger op verzoek van het college inlichtingen waaruit blijkt dat de activiteiten waarvoor Subsidie is verstrekt, zijn verricht en dat is voldaan aan de Subsidie verbonden verplichtingen.

    • a.

      Uiterlijk 31 juli van het lopende Subsidietijdvak dient de subsidieontvanger een tussentijdse rapportage in. Deze rapportage dient een rekening en verantwoording over de verrichte activiteiten van het eerste half jaar te bevatten en de daaraan verbonden uitgaven en inkomsten en een prognose voor het tweede halfjaar.

    • b.

      Voor 1 april na het betreffende Subsidietijdvak dient de subsidieontvanger een eindverantwoording in, bestaande uit een inhoudelijk en financieel overzicht met een toelichting daarop.

    • c.

      De verleende subsidiebedragen dienen zichtbaar te zijn opgenomen in de jaarrekening.

    • d.

      Bij de verantwoording wordt jaarlijks door het college getoetst of de inkomsten van bestuurders voldoen aan de Wet Normering Topinkomens (WNT)-norm.

Artikel 14. Betaling van de subsidie

Jaarlijks wordt 95% van de Subsidie in vier gelijke betalingen per kwartaal bij wijze van voorschot uitbetaald. Op basis van een volledige en tijdige kwalitatieve en financiële verantwoording wordt de overige 5% uitbetaald bij het definitief vaststellen van de subsidie.

Artikel 15. Hardheidsclausule

Het college kan één of meer artikelen van deze regeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover toepassing ervan gelet op het belang van het doel van deze regeling leidt tot onbillijkheid van overwegende aard.

Artikel 16. Slotbepalingen

  • 1.

    Deze subsidieregeling treedt in werking op 1 januari 2023.

  • 2.

    De Asv is op deze subsidieregeling van toepassing, voor zover hiervan niet wordt afgeweken in deze subsidieregeling.

  • 3.

    Deze subsidieregeling vervalt uiterlijk 31 december 2029.

  • 4.

    Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: “Subsidieregeling Opvang Rijnstreek 2023-2029”.

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college d.d. 5 juli 2022

de gemeentesecretaris

R. van Zijl

de burgemeester,

A. Heijstee-Bolt