Organisatie | Heerenveen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Wachtlijstbeheer Wet sociale werkvoorziening |
Citeertitel | Wachtlijstverordening Wsw gemeente Heerenveen |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlagen | Raadsvoorstel verordening wachtlijstbeheer Wsw In het kader van de gemeentelijke herindeling van de gemeente Boarnsterhim en de gemeente Heerenveen, als ook de toevoeging van het gebied van de grenscorrectie met de gemeente Skarsterlân per 1 januari 2014 wordt deze regeling geldend verklaard voor het gehele grondgebied van de gemeente Heerenveen. |
In het kader van de gemeentelijke herindeling van de gemeente Boarnsterhim en de gemeente Heerenveen, als ook de toevoeging van het gebied van de grenscorrectie met de gemeente Skarsterlân per 1 januari 2014 wordt deze regeling geldend verklaard voor het gehele grondgebied van de gemeente Heerenveen.
Wet sociale werkvoorziening, art. 12
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-11-2009 | 01-01-2015 | nieuwe regeling | 16-11-2009 Digitaal gemeenteblad Heerenveen, 10-01-2014 Heerenveense Courant (Crackstate Nijs), 26-11-2009 | GF13.20090 |
De Raad van de gemeente Heerenveen;
Gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 31 augustus ;
nr. 09.2000693, inzake Wachtlijstbeheer WSW ;
Gelet op artikel 12, tweede lid, van de Wet sociale werkvoorziening;
Overwegende dat de raad bij verordening nadere regels kan stellen met betrekking tot het wachtlijstbeheer.
Alle begrippen die in deze verordening worden gebruikt en die niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de Wet sociale werkvoorziening. | |
Het college kan in bijzondere gevallen van het bovenstaande afwijken indien toepassing hiervan lijdt tot strijdigheid met redelijkheid en billijkheid.
De griffier,
Dhr. J. van Leeuwestijn
De voorzitter,
P. M.M. De Jonge
Toelichting verordening Wachtlijstbeheer Sociale Werkvoorziening
Op 1 januari 2008 is de nieuwe Wet sociale Werkvoorziening (WSW) in werking getreden. De WSW geïndiceerde cliënt staat centraal in de uitvoering van de nieuwe WSW. De geïndiceerde staat centraal vanaf het moment dat de indicatie heeft plaatsgevonden. Het wettelijke kader voor het beheer van de wachtlijst wordt gevormd door de betreffende artikelen in de Wsw, het Besluit uitvoering sociale werkvoorziening en begeleid werken (Buswbw) en de Regeling uitvoering sociale werkvoorziening en begeleid werken (Ruswbw). Daarnaast zijn de artikelen over het financieel verdeelmodel van belang voor de beslissing ten aanzien van wachtlijstbeheer. De wetgever onderstreept het belang van het wachtlijstbeheer door het onderwerp van het uitvoeringsbesluit over te hevelen naar de wettekst. De rode draad in artikel 12 is dat gemeenten meer mogelijkheden krijgen de wachtlijst te gaan beheren. De Wet wijst het beheer expliciet toe aan het college.
De Wet omschrijft de wachtlijst als een overzicht van ingezetenen die geïndiceerd zijn, geen Wsw dienstbetrekking hebben en beschikbaar zijn een dergelijke dienstbetrekking te aanvaarden. De volgorde waarin dienstverbanden worden aangeboden wordt bepaald door de volgorde van plaatsing op de wachtlijst. Gemeenten hebben de mogelijkheid uitzonderingen te maken op de algemene regel, mits zij deze vastleggen in een verordening. Het vaststellen van deze verordening is een bevoegdheid van de gemeenteraad. Het wachtlijstbeheer door het college geeft als voordeel dat vanuit de verantwoordelijkheid voor verschillende beleidsterreinen op het terrein van de sociale zekerheid efficiënt gewerkt kan worden met een efficiënte inzet van middelen. Door Wwb gerechtigden met voorrang te plaatsen komen WWB gelden vrij en kunnen re-integratieactiviteiten voor die groep vanaf dat moment achterwege blijven.
De artikelsgewijs toelichting is beperkt tot die artikelen die ook daadwerkelijk toelichting behoeven. Artikelen of onderdelen van artikelen die geen vragen oproepen worden hierna daarom niet nader toegelicht.
Dit artikel omschrijft de voor de verordening van belang zijnde begrippen
Artikel 2 Prioritaire groepen.
Beheersing van de wachtlijst kent vele aspecten en is slechts in beperkte mate beïnvloedbaar. Factoren die hierbij van invloed zijn betreffen:
De opname capaciteit, het volume. Het beschikbare budget voor de uitvoering van de SW. De samenstelling van de formatie bestaande uit begeleid werken, detacheringen en beschut buiten/binnen en de parttime dienstverbanden hebben invloed op het aantal, dat binnen de formatie van de WSW een plaats kunnen krijgen.
De uitstroom van de WSW komt grotendeels tot stand via natuurlijk verloop (vut, pensioen, overlijden e.d.) en is daarmee nauwelijks beïnvloedbaar. Vanuit de moderniseringsgedachte van binnen naar buiten en waar mogelijk regulier werk is het de uitdaging om de SW medewerker te ontwikkelen tot het benodigde niveau voor uitstroom naar regulier werk.
Hierbij hoort een mensontwikkelbedrijf, waarin niet de productie, maar het perspectief van de medewerker centraal staat.
Vanuit sociale en financiële doelen kan de gemeenten doelgroepen aanwijzen om met voorrang geplaatst te worden in een dienstbetrekking met toepassing van WSW middelen. De gemeente kan wachtlijst Wsw-ers die een Wwb uitkering hebben en een voortraject volgen, voorrang verlenen om zodoende de aangeleerde werknemersvaardigheden te behouden en hiermee deze groep te belonen die zich actief opstellen om deel te nemen aan het arbeidsproces. Daarbij heeft deze prioritering een financieel voordeel voor de gemeente. Zij stromen immers uit de Wwb of uit het (verlonings) voortraject. Daarnaast kan de gemeente met voorrang plaatsen die personen die gebruik maken van een Pgb om zodoende de beweging van binnen naar buiten (begeleid werken) te bevorderen. Ook geldt dat degenen die met een persoonsgebonden budget in staat zijn een eigen werkplek te vinden, niet hoeven te wachten tot ze op basis van de rangorde aan de beurt zijn. Om deze ongewenste effecten te voorkomen is prioritering door middel van de verordening een mogelijkheid. Een Pgb plaatsing heeft de eerste prioriteit, want een geschikte werkplek kan zodoende behouden blijven.
Deze prioritering kan ook ongewenst financiële gevolgen hebben1. Om deze te beperken worden in het eerste jaar aan maximaal 5 geïndiceerden uit deze prioritaire groep met voorrang een Wsw plaats gegeven.
Plaatsen met voorrang kan echter niet ongelimiteerd. Het zou namelijk kunnen betekenen dat iemand die niet valt onder het doelgroepenbeleid van de gemeente niet in aanmerking komt voor plaatsing in WSW verband. Dit is strijdig zijn met de beginselen van de Wet.
Om te voorkomen dat iemand, niet behorende tot één van de gemeentelijke doelgroepen, niet tijdig geplaatst wordt mag de maximale wachttijd 24 maanden duren.
Een periode van 24 maanden is ongeveer gelijk aan de huidige gemiddelde wachttijd.
De persoon van de wachtlijst moet wel in staat worden geacht de capaciteiten en mogelijkheden te beschikken om de aanwezige dienstbetrekking te vervullen.
Raadsvoorstel verordening wachtlijstbeheer Wsw
In het kader van de gemeentelijke herindeling van de gemeente Boarnsterhim en de gemeente Heerenveen, als ook de toevoeging van het gebied van de grenscorrectie met de gemeente Skarsterlân per 1 januari 2014 wordt deze regeling geldend verklaard voor het gehele grondgebied van de gemeente Heerenveen.