Organisatie | Oude IJsselstreek |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Mandaatregeling 2024 |
Citeertitel | Mandaatregeling 2024 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlagen | Bijlage 1: Mandaatregister 2024 Bijlage2 Mandaatbesl. Wet verpl.GGZ Wet zorg&dwang Bijlage 3: Mandaten BAG |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-03-2024 | 01-03-2024 | nieuwe regeling | 27-02-2024 |
Het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester, de invorderingsambtenaar en de heffingsambtenaar van de gemeente Oude IJsselstreek, ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft:
het in verband met een efficiënt en doelmatig functioneren van de gemeentelijke organisatie gewenst is om de afdoening en de ondertekening van besluiten, privaatrechtelijke handelingen en overige handelingen, die behoren tot de bevoegdheid van burgemeester en wethouders, de burgemeester, de invorderingsambtenaar en de heffingsambtenaar op te dragen aan de daartoe aangewezen ambtenaren;
het uitgangspunt van deze Mandaatregeling is dat in het kader van eigen verantwoordelijkheid de bevoegdheden zo laag mogelijk in de organisatie worden gelegd;
bestuursorganen minder uitvoerend bezig behoeven te zijn, waardoor de werklast van de bestuurders zal worden verlicht en er meer tijd beschikbaar zal zijn voor het sturen op hoofdlijnen en het nemen van complexere beslissingen;
Gelet op het bepaalde in de Gemeentewet en hoofdstuk 10 van de Algemene wet bestuursrecht;
Vast te stellen het Mandaatkader 2024 gemeente Oude IJsselstreek,
Vast te stellen het Mandaatregister 2024 gemeente Oude IJsselstreek.
1. De uitoefening van de in het Mandaatregister vermelde bevoegdheden en de ondertekening van de in het Mandaatregister genoemde stukken wordt opgedragen aan daar genoemde functionarissen, behoudens de in dit kader en in het Mandaatregister opgenomen specifieke voorwaarden en beperkingen.
2. Onder mandaat wordt tevens verstaan volmacht of machtiging.
Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen de bevoegdheden die betrekking hebben op besluiten in de zin van artikel 1:3 van de Algemene wet bestuursrecht (o.a. mandaat), privaatrechtelijke rechtshandelingen (o.a. volmacht) en overige feitelijke handelingen (o.a. machtiging).
De mandaten als opgenomen in het bij dit mandaatkader behorende Mandaatregister zijn allemaal afdoeningsmandaten. Afdoeningsmandaat verleent de gemandateerde tevens de bevoegdheid om besluiten en correspondentie te ondertekenen.
Bij de uitoefening van afdoeningsmandaat worden stukken van het college van burgemeester en wethouders respectievelijk de burgemeester, als volgt ondertekend:
1. Bij de uitoefening van bevoegdheden in mandaat wordt in acht genomen wat daaromtrent wordt gesteld in wetten, besluiten, verordeningen, circulaires, beleidsregels, regelingen, aanwijzingen en richtlijnen van wetgevers of bestuursorganen van rijk, provincie, regio en/of gemeente Oude IJsselstreek.
2. Voor de uitoefening van bevoegdheden in mandaat die financiële consequenties hebben, geldt dat daarvoor een toereikend bedrag moet zijn opgenomen in de begroting. Zie hiervoor ook de specifieke bepalingen bij het Mandaatregister.
Onverminderd de verlening van mandaat blijft beslissing in een bepaalde zaak voorbehouden aan de mandaatgever indien:
Indien een bevoegdheid niet is vermeld in het Mandaatregister kan deze bevoegdheid logischerwijs enkel door het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester, de invorderingsambtenaar en de heffingsambtenaar van de gemeente Oude IJsselstreek worden uitgeoefend, ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft.
Indien in het Mandaatregister mandaat wordt verleend voor het nemen van een besluit, houdt dit mandaat tevens in het doen van de noodzakelijke uitvoeringshandelingen in het kader van dat besluit.
Medewerkers werken op grond van een arbeidsovereenkomst bij de gemeente Oude IJsselstreek. In de arbeidsovereenkomst wordt de functierol van iedere medewerker benoemd. De bevoegdheid uit het Mandaatregister kan alleen door medewerkers met de genoemde functierol binnen het team dat boven het mandaat wordt vermeld, worden uitgeoefend en niet door medewerkers met dezelfde functierol van een ander team.
Deze mandaatregeling is ook van toepassing op uitzendkrachten, gedetacheerden, inhuurkrachten en zzp-ers en anderen die contractueel in opdracht van de gemeente Oude IJsselstreek en/of STOER werkzaam zijn in een bepaalde (functie)rol.
Bij de toekenning van mandaten aan medewerkers is de functierol van de gemandateerde zonder de bijbehorende letter vermeld. Onderlinge werkafspraken maken uit welke taken door de gemandateerde mogen worden uitgeoefend.
De gemandateerde stelt de mandaatgever in kennis van krachtens mandaat genomen besluiten, waarvan hij redelijkerwijs moet aannemen dat kennisneming door het college of de burgemeester van belang is (politieke antenne).
Bij een aantal mandaten wordt aangegeven dat er melding in de Marap wordt gemaakt. Dit geldt alleen voor handelingen die financieel en/of beleidsmatig afwijken van de reguliere uitvoering, dan wel politiek relevant zijn.
De in het Mandaatregister opgenomen mandaten worden geacht te zijn gewijzigd of vervallen voor zoveel en op het tijdstip dat de hierin genoemde wetten, regelingen, beschikkingen en verordeningen zijn gewijzigd, ingetrokken of vervallen.
Hoofdstuk 2: Eenheid Concernstaf
- Team(onderdeel) Bestuurssecretariaat
Het aanvragen van middelen en machtigingen voor e-herkenning voor de gemeente. | De beheerder krijgt tevens toegang tot de beheermodule waarin hij voor de gemeente kan zien welke middelen en machtigingen er zijn uitgegeven. | ||||||||
Het behandelen en afhandelen van verzoeken op grond van de AVG. | |||||||||
Mededeling van een inbreuk in verband met persoonsgegevens aan de betrokkene (AVG) | Indien na een melding dienen mogelijk betrokkenen geïnformeerd te worden conform art. 34 AVG | ||||||||
Resolutie Informatieveiligheid, randvoorwaarde voor de professionele Gemeente (BALV VNG op 29 november) | Het vertegenwoordigen van de gemeente bij het insturen van zelfevaluaties en het uploaden van de rapportages en de In control statement informatieveiligheid ondertekend en/of vastgesteld door het college en het begeleiden van het Audit proces binnen de onderdelen van de ENSIA. (oa, BAG, BGT, BRO DigiD, SUWINET) ENSIA staat voor Eenduidig Normatiek Single Information Audit en is een uitvloeisel van de in 2013 door gemeenten omarmde resolutie ‘Informatieveiligheid, randvoorwaarde voor de professionele gemeente | ||||||||
Ten behoeve van de normale bedrijfsvoering en het beheer van de dienst: Leveranties en diensten (verrichten en aanvaarden); Vertegenwoordiging van de gemeente, waaronder het aangaan en ondertekenen van overeenkomsten. | |||||||||
-beslissen op verzoeken om informatie o.g.v. de Wet open overheid (Woo) -doorzenden van verzoek om informatie naar een ander bestuursorgaan | |||||||||
Het behandelen en afhandelen van verzoeken op grond van de Who. | |||||||||
De bevoegdheid om bezwaarschriften, pleitnota’s, beroepschriften en/of verweerschriften in te dienen bij een bezwaarprocedure en/of gerechtelijke procedures. | |||||||||
Algemene machtiging tot vertegenwoordiging van het College en de Burgemeester in alle instanties van bezwaar en beroep. | |||||||||
Art. 255 Gemeentewet, art.144 Waterschapswet en Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990; | Behandeling beroepschriften kwijtschelding gemeentelijke belastingen. | ||||||||
Het tijdens de bezwaar- en/of beroepsfase nemen van een herziene beslissing als omschreven in artikel 6:19 Awb. | |||||||||
De bevoegdheid om in bijzondere gevallen de bevoegdheden die door het college aan de teams Ruimtelijke Ontwikkeling, Economie & Maatschappij en Handhaving gemandateerd zijn over te nemen en zelf uit te oefenen. | |||||||||
Uitvoering geven aan de verordening waaronder het beslissen op een aanvraag | |||||||||
De bevoegdheid om in bijzondere gevallen de bevoegdheden die door het college aan de teams Ruimtelijke Ontwikkeling, Economie & Maatschappij en Handhaving gemandateerd zijn over te nemen en zelf uit te oefenen. | |||||||||
Handelen ter uitvoering van de genoemde bevoegdheden in het Uitvoeringsbesluit Gevaarlijke Honden. | |||||||||
Artikel 11a van het Besluit justitiële en strafvorderlijke gegevens | Het ontvangen van justitiële gegevens als bedoeld in artikel 11a van genoemd besluit. | De aanwijzingsbesluiten worden opgenomen in een register dat beheerd wordt door P&O | |||||||
De bevoegdheid tot het opleggen en versturen van (het voornemen tot) een last onder dwangsom tot een bedrag van in totaal €25.000. | |||||||||
Het instellen van een onderzoek als bedoeld in artikel 7a van de Wet Bibob | |||||||||
Het nemen van verdagingsbesluiten bij de voorbereiding van besluiten die vallen onder het toepassingsbereik van de Wet Bibob, een en ander zoals aangeduid in de Beleidsregel toepassing Wet Bibob. | |||||||||
Het verzoeken om aanvulling van een onvolledige aanvraag en -in voorkomend geval- het buiten behandeling stellen van een aanvraag op basis van artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht indien naar aanleiding van de aanvraag een onderzoek als bedoeld in artikel 7a van de Wet Bibob is of wordt ingesteld. | |||||||||
Het inwinnen van informatie bij mede-overheden, waaronder het richten van verzoeken als bedoeld in artikel 7c, eerste lid van de Wet Bibob aan de rijksbelastingdienst. | |||||||||
Het inwinnen van een advies als bedoeld in artikel 9 van die wet bij het Landelijk Bureau Bibob van het Ministerie van Justitie en veiligheid ingevolge de Wet Bibob en de Beleidsregel toepassing Wet Bibob. | |||||||||
Het doen van mededelingen als bedoeld in artikel 7a, zevende en achtste lid van de Wet Bibob. | |||||||||
Het richten van verzoeken aan het landelijk bureau Bibob als bedoeld in artikel 11a van de Wet Bibob. | |||||||||
Het op grond van artikel 32 van de Wet Bibob informeren van de betrokkene dat om een advies als bedoeld in artikel 9 van de Wet Bibob is verzocht. | |||||||||
Het bekend maken van een voorgenomen besluit waarvoor de bevoegdheid (mede) wordt ontleend aan de Wet Bibob en het overeenkomstig artikel 33 van de Wet Bibob inwinnen van zienswijzen van betrokkene en derden voor zover het gaat om de gegevens in een advies die op hen betrekking hebben. | |||||||||
Algemene machtiging tot het doen van aangifte namens de gemeente | |||||||||
Het uitzetten van opdrachten aan derden die dienen voor het bestrijden van een ramp/crisis | |||||||||
Wet op de lijkbezorging en Beleidsregels gemeentelijke uitvaarten gemeente Oude IJsselstreek, Awbi | Machtiging tot het binnentreden van de woning van een inwoner die is overleden of op zeer korte termijn komt te overlijden en waar hoogstwaarschijnlijk geen nabestaanden zijn om de uitvaart te verzorgen. | Deze bevoegdheid moet terughoudend worden ingezet en de burgemeester wordt altijd vooraf geïnformeerd. | |||||||
Mandaat/machtiging aan korpschef regiopolitie/hulpofficier van justitie | |||||||||
Artikel 3 lid 1 resp. artikel 2 lid 3,7 en 8 resp. artikel 5 lid 1 van de Wet tijdelijk huisverbod Art. 3 lid 1 jo. 2 lid 3 Wet tijdelijk huisverbod Art. 3 lid 1 jo. 2 lid 7 Wet tijdelijk huisverbod | Het verlenen van mandaatvoor ondertekening van een besluit tot het opleggen van een huisverbod o.g.v. art. 2 lid 1 van de Wet tijdelijk huisverbod. 1.Alvorens te besluiten tot het wel of niet opleggen van een huisverbod, overleg te plegen met Jeugdbescherming Gelderland; 2.In een dermate spoedeisende situatie dat het huisverbod niet tevoren op schrift gesteld kan worden, het huisverbod mondeling aan te zeggen aan de uit huis te plaatsen persoon; 3.Het mededelen van het huisverbod en de consequentie van niet naleven aan de huisgenoten van de uithuisgeplaatste en aan Jeugdbescherming Gelderland; 4.Het binnen 24 uur regelen van juridische bijstand voor de uithuisgeplaatste nadat hij/zij hiertoe de eventuele wens te kennen heeft gegeven en wel voor de duur van de behandeling van het verzoek voor een voorlopige voorziening bij de rechtbank. | Gebruik van deze bevoegdheden blijft achterwege indien: -de burgemeester dat kenbaar maakt; -zich na de beslissing van de burgemeester nieuwe feiten of omstandigheden voordoen als gevolg waarvan het besluit heroverweging verdient | |||||||
Inwinnen van justitiële inlichtingen t.b.v. Koninklijke en gemeentelijke onderscheidingen en eretekens |
Hoofdstuk 3: Eenheid Bedrijfsvoering
- Team Economie en Maatschappij
Hoofdstuk 3 Rijkswet op het Nederlanderschap Burgerlijk Wetboek/Basisadministratie personen (BRP) Burgerlijk Wetboek/ Basisadministratie personen Paspoort uitvoeringsregeling Nederland, Paspoortwet Art. 116 respectievelijk 124, tweede lid aanhef en sub c Wegenverkeerswet, art. 27 Reglement rijbewijzen | Beslissen over en afgeven van: Bewijzen van Nederlanderschap; Reisdocumenten, inclusief verantwoording en voorraadbeheer; Rijbewijzen, inclusief verantwoording en voorraadbeheer; Afgifte van een kiezerspas en volmachtbewijs o.g.v. Kieswet c.a.; Opname in kiezersregister en stemmen bij brief o.g.v. Kieswet en Kiesbesluit c.a. | ||||
Het benoemen van de leden van elk stembureau en een voldoende aantal plaatsvervangende leden voor elke verkiezing. | |||||
Het instellen van een gemeentelijk stembureau en het benoemen van stembureauleden | |||||
Inwinnen van justitiële inlichtingen t.b.v. naturalisatie en opties Nederlanderschap. | |||||
Regeling verkrijging en verlies Nederlanderschap (RVVN)/ Besluit verkrijging en verlies Nederlanderschap (BVVN) | |||||
Afgifte en ondertekening van documenten o.g.v. de Wet basisregistratie personen. | |||||
Afdoen van verzoeken en/of voeren van procedures m.b.t. geheimhouding, adresonderzoek, briefadres en informatieverstrekking o.g.v. de Wet basisregistratie personen . | |||||
Afnemen van verklaringen op grond van artikel 2.8, lid 2, onder sub e, van de Wet BRP | |||||
De benoeming van buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand. | De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt tot zijn betrekking niet toegelaten dan na verschijning voor de rechtbank tot wier rechtsgebied de gemeente behoort waar hij voor het eerst wordt benoemd en de eed dan wel belofte heeft afgelegd. | ||||
Art. 1:63, art. 5 Wet rechten burgerlijke stand, art. 108 jo. 147 Gemw. | |||||
Wet op de lijkbezorging en Beleidsregels gemeentelijke uitvaarten gemeente Oude IJsselstreek | Uitvoering geven aan de in de 1e kolom vermelde regelgeving waaronder mede wordt verstaan het opdracht geven tot het verzorgen van een gemeentelijke uitvaart | ||||
Wet op de lijkbezorging en Beleidsregels gemeentelijke uitvaarten gemeente Oude IJsselstreek, Awbi | Machtiging tot het binnentreden van de woning van een inwoner die is overleden of op zeer korte termijn komt te overlijden en waar hoogstwaarschijnlijk geen nabestaanden zijn om de uitvaart te verzorgen. | Deze bevoegdheid moet terughoudend worden ingezet en de burgemeester wordt altijd vooraf geïnformeerd. | |||
Voeren van beheer over en verstrekken van informatie, afschriften, uittreksels of verklaringen uit het register van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen. | |||||
Hoofdstuk 5: Eenheid Fysieke Ontwikkeling
- Team Ruimtelijke Ontwikkeling
Hoofdstuk 6: Eenheid Sociaal Domein
- Team Backoffice Sociaal Domein
Door de gemeente aangaan en ondertekenen van overeenkomsten van borgtocht en/of garantstelling; | Enkel binnen het vakgebied Zorg & Welzijn | ||||
Door de gemeente aangaan en ondertekenen van overige overeenkomsten binnen het vakgebied | Enkel binnen het vakgebied Zorg & Welzijn | ||||
Algemene Subsidieverordening Oude IJsselstreek en Uitvoeringsregels subsidie maatschappelijke effecten 2020 en Uitvoeringsregels basissubsidie Welzijn, Cultuur en Sport 2020 | Beslissen op verzoeken om subsidie en verrichten van uitvoeringshandelingen (zoals het verlenen van voorschotten) o.g.v. de in de 1e kolom genoemde regelingen | ||||
Beslissen op verzoeken om subsidie en verrichten van uitvoeringshandelingen (zoals het verlenen van voorschotten) o.g.v. de Subsidieregeling ‘lokaal team jeugd Oude IJsselstreek 2019’ | |||||
Subsidieregeling ‘Specialistische jeugdhulp in de bruut en Wmo-hulp in de buurt Oude IJsselstreek 2021’ | Beslissing op verzoeken om subsidie en verrichten van uitvoeringshandelingen (zoals het verlenen van voorschotten) o.g.v. de Subsidieregeling ‘Specialistische jeugdhulp in de bruut en Wmo-hulp in de buurt Oude IJsselstreek 2021’ | ||||
Het aanvragen van subsidies bij overige overheden/fondsen t.b.v. werkzaamheden binnen het vakgebied | |||||
CAK heeft de bevoegdheid deze gegevens uit te wisselen om schulden te voorkomen en/of op de lossen. | |||||
Toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens de Wmo 2015. | |||||
Beslissen op aanvragen o.g.v. de regeling voor tegemoetkoming in de kosten van leerlingenvervoer. | |||||
Besluiten ingevolge de bijzondere bijstand en individuele inkomenstoeslag. | |||||
Art. 255 Gemeentewet, art.144 Waterschapswet en Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990; | |||||
Beslissen op aanvragen o.g.v. Meedoenregeling en minimabeleid, dan wel forfaitair toekennen van middelen. | |||||
Bevoegdheid om te beslissing op een verzoek tot toelating tot de schulddienstverlening | Beleidsregels inzake het toegang verlenen tot de schulddienstverlening gemeente Oude IJsselstreek | ||||
Beleidsregels inzake het toegang verlenen tot de schulddienstverlening gemeente Oude IJsselstreek | |||||
Bevoegdheid om gelet op art. 5 Wet gemeentelijke schuldhulpverlening en art. 6 van het Besluit breed moratorium een verzoek in te dienen voor afkondiging van een afkoelingsperiode of een verzoek om de afkoelingsperiode tussentijds te beëindigen. | Wet gemeentelijke schuldhulpverlening en Besluit breed moratorium | ||||
Uitvoering gemeentelijke taken in het kader van de Wet gemeenschappelijke schuldhulpverlening. | |||||
Door de gemeente aangaan en ondertekenen van overeenkomsten binnen het vakgebied | |||||
Het vaststellen van de rechten en plichten met betrekking tot inkomensondersteuning van de belanghebbende en de daarvoor noodzakelijke beoordeling van zijn omstandigheden. | |||||
Het uitvoeren van de Wet Structuur Uitvoering Werk en Inkomen (Wet Suwi) door gebruikmaking en uitwisseling van noodzakelijke gegevens. | |||||
Uitvoering Wet sociale werkvoorziening. (m.u.v. besluiten met rechtsgevolg voor de medewerker zoals indiensttreding en ontslag) | Het betreft hier enkel het materieel werkgeverschap. Het mandaat tot het nemen van besluiten met rechtsgevolg voor de medewerker ligt bij Leider | ||||
Beslissen over het begeleiden en ondersteunen van de inwoner naar werk (invullen arbeidsplicht) | |||||
Het vaststellen van een loopbaanplan en het verstrekken van kosten (reiskosten, kinderopvang, schoeisel, kleding enz.) gerelateerd aan de uitvoering van het loopbaanplan | |||||
Het uitvoeren van de Wet Structuur Uitvoering Werk en Inkomen (Wet Suwi) door gebruikmaking en uitwisseling van noodzakelijke gegevens. | |||||
Het ontvangen en registreren van meldingen, het voeren van een intakegesprek, het toezenden en invullen van een ondersteuningsplan, het ontvangen en behandelen van een aanvraag, het opvragen van een (onafhankelijk) advies ten behoeve van een aanvraag en alle overige administratieve handelingen in het kader van de Jeugdwet die vóór de besluitvorming plaatsvinden. | Besluitvorming geschiedt door de Leider/Adviseur van de gemeente. | ||||
Besluiten ingevolge de Jeugdwet, alsmede de afdoening en ondertekening van aangelegenheden verband houdende met de uitvoering van de Jeugdwet en de Verordening sociaal domein. | |||||
Het nemen van een verleningsbeschikking inzake een machtiging tot uithuisplaatsing bij een rechtbankprocedure in het kader van ondertoezichtstelling. | |||||
Het indienen van een verzoek bij de rechter om een machtiging, spoedmachtiging of voorwaardelijke machtiging te verlenen om een jeugdige in een gesloten accommodatie te doen opnemen en te doen verblijven. | |||||
Het verlenen van een machtiging om het college te vertegenwoordigen in woord en schrift tijdens de zitting gesloten plaatsing. | |||||
Besluiten ingevolge de Wmo, alsmede de afdoening en ondertekening en aangelegenheden verband houdend met de uitvoering van de Wmo en Verordening Sociaal Domein. | |||||
Besluiten tot beëindiging van voorzieningen op grond van de Wmo en de Jeugdwet. | |||||
Het indienen van een verzoek tot onderzoek bij de Raad voor de Kinderbescherming. | |||||
Steekproefsgewijs toetsen van genomen besluiten Buurtzorg Jong en consulenten (regievoerders) | Dit kan themagewijs worden uitgevoerd. Dit wordt opgenomen in het kwaliteitsjaarplan. | ||||
Heroverwegen en afwijkend besluiten op besluiten ingevolge de Jeugdwet en de Wmo genomen door Buurtzorg Jong en de consulent (regievoerder) | |||||
Nieuwe medewerkers (consulenten) nemen geen zelfstandige besluiten ingevolge de Wmo tot besluit kwaliteitsmedewerker dat mandaat over kan naar betreffende medewerker | |||||
Advisering tot intrekking mandaat van consulent om besluiten te nemen ingevolge de Wmo | Kwaliteitsmedewerker adviseert teamleider en eenheidsmanager | ||||
Controle 315-berichten opschonen van stapeling en samenloop en advies voorkomen in de toekomst o.b.v. opschoonactie | Opschonen van stapeling en samenloop en op basis van bevindingen advies om in de toekomst te voorkomen. | ||||
De procesregisseur voert procesregie, ondersteunt en adviseert collega’s (domein overstijgend) en andere samenwerkingspartners. | De procesregisseur heeft een expliciete taak richting het bestuur en is de sleutelfunctionaris in de coördinatie van zorg als geheel. De procesregisseur heeft doorzettingsmacht om samenwerking tussen partijen te kunnen afdwingen en knopen door te hakken vanuit een onafhankelijke rol. | ||||
Art. 49, eerste lid BABW, regeling gehandicaptenparkeerkaart | |||||
Beslissen op aanvragen o.g.v. de regeling voor tegemoetkoming in de kosten van leerlingenvervoer. | |||||
Rapportage in leerplichtverslag. De aanwijzingsbesluiten worden opgenomen in een register dat beheerd wordt door P&O | |||||
Regeling justitiële keteninformatisering, art. 7.3.11 lid 4 Jeugdwet | Het uitwisselen van berichten met de Collectieve Opdracht Routeer Voorziening (CORV). | ||||
Beslissen op aanvragen op grond van de regeling Sociaal Medische Indicatie (SMI). | |||||
Het opzetten en uitvoeren van pilots om de toegang tot de Wmo te vereenvoudigen | Doel is de benodigde de zorg te kunnen leveren om crisissituaties te voorkomen en buiten de schotten van de wetgeving om hulp in te zetten. | ||||
Het bieden van beschermd wonen en opvang en het uitvoeren van alle voorkomende werkzaamheden die verband houden met beschermd wonen met uitzondering van de betalingen | De betalingen (feitelijke handelingen) worden door de gemeente Doetinchem verricht. Nieuwe aanvragen worden opgepakt door WMO consulenten en herindicatie van zorg die eerder door Doetinchem is ingezet wordt opgepakt door de gemeente Doetinchem. | ||||
Het besluiten tot het verlenen en vaststellen van subsidie aan aanbieders in het kader van beschermd wonen. | Dit mandaat ligt bij de gemeente Doetinchem in verband met de regionale inkoop waarbij Doetinchem als centrumgemeente de aanbieder aanwijst. Afspraken zijn o.a. vastgelegd in een verwerkers-overeenkomst. | ||||
Artikel 11a van het Besluit justitiële en strafvorderlijke gegevens | Het ontvangen van justitiële gegevens als bedoeld in artikel 11a van genoemd besluit. | De aanwijzingsbesluiten worden opgenomen in een register dat beheerd wordt door P&O | |||
Het aanvragen, wijzigen of opheffen van een autorisatie voor de Injus Berichtenbox Re-integratie ex-gedetineerden. | |||||
Uitvoering ex-gedetineerden in DEPAN en beheer van het convenant verwijsindex Achterhoek. |
- Team Bedrijfsbureau Grondstoffen
Handhaving (Voor zover niet gemandateerd aan omgevingsdienst Achterhoek)1 | |||||
Omgevingswet, Woningwet, APV, Wet veiligheidsregio’s, Verordening Bomen en Landschap Oude IJsselstreek, Marktverordening, Afvalstoffenverordening, BRP, Wet goed verhuurderschap, overige van toepassing zijnde wetten en/of verordeningen. Daarnaast zijn de handhavers (boa’s) ook nog aangewezen voor de Alcoholwet en Wet op de kansspelen. | |||||
De aanwijzingsbesluiten worden opgenomen in een register dat beheerd wordt door P&O | |||||
Aanvragen opsporingsbevoegdheden (inclusief aanvragen benodigde bij korpscheftaken) | |||||
Het besluiten op een handhavingsverzoek, inclusief het verdagen van de beslistermijn | |||||
Opleggen van een herstelsanctie, waaronder: Het opleggen van een (preventieve) last onder bestuursdwang, alsmede het toepassen van bestuursdwang (waaronder het verzegelen van gebouwen en terreinen, het meevoeren en opslaan van zaken); Het opleggen van een (preventieve) last onder dwangsom tot €20.000 per bestuurlijke sanctie en/of herstelsanctie; ter handhaving van (wettelijke voorschriften (w.o. wetten, verordeningen, vergunningen en meldingen), inclusief het stilleggen en hervatten van activiteiten | |||||
Het stilleggen van graafwerkzaamheden (voor b.v. een bouwkuip) omdat onverwacht belangrijke archeologische vondsten zijn aangetroffen | |||||
In afstemming met het team welke de vergunning heeft verleend. | |||||
Titel 5.1 Awb, Afdeling 5.3.2 Awb en artikel 125 Gemeentewet | |||||
Het vaststellen van de hoogte van de verschuldigde kosten van bestuursdwang | |||||
Opheffen last onder dwangsom, opschorten looptijd of verminderen dwangsom | |||||
Voeren van (procedurele) correspondentie m.b.t. klachten, meldingen handhavingsverzoeken en handhavingszaken en toepassing van handhavende bevoegdheden. | |||||
Behandelen van meldingen en informatie verstrekken op grond van een informatieplicht | Hieronder vallen alle handelingen rondom het afhandelen van de bouwmelding onder de kwaliteitsborging (artikel 2.17 en verder uit het Bbl) | ||||
Idem door medewerkers Team OIJS van de politie NO -Gelderland district Achterhoek | |||||
Handelen ter uitvoering van de genoemde bevoegdheden in het Uitvoeringsbesluit Gevaarlijke Honden | |||||
Opleggen en toepassen van spoedeisende bestuursdwang bij acuut dreigend gevaar voor milieu, personen, dieren en goederen. | |||||
Wet op de lijkbezorging en Beleidsregels gemeentelijke uitvaarten gemeente Oude IJsselstreek, Awbi | Machtiging tot het binnentreden van de woning van een inwoner die is overleden of op zeer korte termijn komt te overlijden en waar hoogstwaarschijnlijk geen nabestaanden zijn om de uitvaart te verzorgen. | Deze bevoegdheid moet terughoudend worden ingezet en de burgemeester wordt altijd vooraf geïnformeerd. |
Vastgesteld te Gendringen tijdens de collegevergadering d.d. 27 februari 2024,
BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN OUDE IJSSELSTREEK
secretaris, de heer R.J.W.M. Frerix
de burgemeester, de heer O.E.T. van Dijk
BURGEMEESTER VAN OUDE IJSSELSTREEK
HEFFINGSAMBTENAAR VAN OUDE IJSSELSTREEK,