Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Súdwest-Fryslân

Mandaatbesluit Súdwest-Fryslân 2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieSúdwest-Fryslân
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingMandaatbesluit Súdwest-Fryslân 2024
Citeertitel
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp
Externe bijlageToelichting mandaatbesluit 2024

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

29-02-2024nieuwe regeling

13-02-2024

gmb-2024-86699

Tekst van de regeling

Intitulé

Mandaatbesluit Súdwest-Fryslân 2024

Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Súdwest-Fryslân, ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft;

 

gelet op afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht;

 

b e s l u i t e n :

 

vast te stellen het

 

Mandaatbesluit Súdwest-Fryslân 2024

 

 

 

Artikel 1 Mandaat, machtiging, volmacht

  • 1.

    Dit besluit verstaat onder mandaat: de bevoegdheid om namens het college of de burgemeester besluiten te nemen.

  • 2.

    Voor de toepassing van dit mandaatbesluit worden met mandaat gelijkgesteld:

    • a.

      machtiging: de bevoegdheid om namens het college of de burgemeester handelingen te verrichten die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn;

    • b.

      volmacht: de bevoegdheid om namens het college of de burgemeester privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten.

  • 3.

    De bevoegdheid een besluit te nemen, houdt - tenzij anders is aangegeven – ook de bevoegdheid in om:

    • a.

      te besluiten de aanvraag niet in behandeling te nemen, zoals bedoeld in artikel 4:5 Awb;

    • b.

      het besluit te wijzigen of in te trekken;

    • c.

      de beslistermijn te verdagen of op te schorten, zoals bedoeld in artikel 4:14 en 4:15 Awb, en;

    • d.

      een aanvraag te weigeren.

  • 4.

    De bevoegdheid een overeenkomst aan te gaan, houdt - tenzij anders is aangegeven – ook de bevoegdheid in om:

    • a.

      die overeenkomst te wijzigen, te verlengen of te beëindigen, op welke wijze dan ook;

    • b.

      met de overeenkomst samenhangende rechtshandelingen te verrichten, en;

    • c.

      alle rechten uit te oefenen, die de wet of de overeenkomst zelf, aan die overeenkomst verbindt, bijvoorbeeld in gebreke stellen, het vorderen van nakoming, ontbinding of schadevergoeding en het geven van toestemming bij contractovernames.

  • 5.

    Het mandaat omvat tevens alle voorbereidings- en uitvoeringshandelingen, tenzij anders is aangegeven.

 

Artikel 2 Begripsbepalingen

In dit besluit wordt verstaan onder:

  • a.

    college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Súdwest-Fryslân;

  • b.

    directeur: lid van de directie dat een organisatieonderdeel aanstuurt als hiërarchisch leidinggevende of een programma of project aanstuurt als eindverantwoordelijke;

  • c.

    directie: de gemeentesecretaris en de directeur(en) gezamenlijk;

  • d.

    functionaris gegevensbescherming: functionaris als bedoeld in artikel 37 van de Algemene verordening gegevensbescherming of artikel 6 van de Wet politiegegevens;

  • e.

    gemeente: gemeente Súdwest-Fryslân;

  • f.

    gemeentearchivaris: functionaris als bedoeld in artikel 32, eerste lid, van de Archiefwet, tevens teammanager van Team Gemeentearchief;

  • g.

    gemeentesecretaris: de (loco-)gemeentesecretaris van Súdwest-Fryslân, tevens algemeen directeur van de gemeente;

  • h.

    portefeuillehouder: een afzonderlijk lid van het college;

  • i.

    programmamanager: medewerker van Team Strategie en Programma’s met een arbeidsovereenkomst met de gemeente die verantwoordelijk is voor het bereiken van de doelen van een programma en geplaatst is op de HR21-functie programmamanager;

  • j.

    projectleider: medewerker van Team Projecten met een arbeidsovereenkomst met de gemeente die verantwoordelijk is voor de resultaten van een project en geplaatst is op de HR21-functie projectleider;

  • k.

    teammanager: degene die een team aanstuurt als leidinggevende, hieronder mede begrepen de manager van Concerncontrol.

 

Artikel 3 Mandaat gemeentesecretaris

  • 1.

    Het college en de burgemeester verlenen voor de bevoegdheden die aan hen behoren en niet zijn uitgezonderd in bijlage 1, mandaat aan de gemeentesecretaris.

  • 2.

    De gemeentesecretaris is bevoegd mandaten die bij dit besluit zijn verleend aan functionarissen die onder hem werkzaam zijn, geheel of gedeeltelijk en al dan niet tijdelijk, in te trekken. Hij legt dit besluit schriftelijk vast en maakt dit bekend, tenzij het om een individuele en eenmalige aangelegenheid gaat.

 

Artikel 4 Mandaat directeuren

  • 1.

    Het college en de burgemeester verlenen voor de bevoegdheden die aan hen behoren en niet zijn uitgezonderd in bijlagen 1 en 2 mandaat aan de directeuren.

  • 2.

    De directeuren maken van het mandaat slechts gebruik ten aanzien van bevoegdheden die behoren tot hun werkterrein.

  • 3.

    Lid 2 is niet van toepassing op de directeur die een andere directeur vervangt.

  • 4.

    De directeuren zijn bevoegd mandaten die bij dit besluit zijn verleend aan functionarissen die onder hen werkzaam zijn geheel of gedeeltelijk en al dan niet tijdelijk, in te trekken. Zij leggen dit besluit schriftelijk vast en maken dit bekend, tenzij het om een individuele en eenmalige aangelegenheid gaat.

 

Artikel 5 Mandaat teammanagers

  • 1.

    Het college en de burgemeester verlenen voor de bevoegdheden die aan hen behoren en niet zijn uitgezonderd in bijlagen 1, 2, en 3 mandaat aan de teammanagers.

  • 2.

    De teammanagers maken van het mandaat slechts gebruik ten aanzien van aangelegenheden die behoren tot het werkterrein van hun team.

  • 3.

    Lid 2 is niet van toepassing op de teammanager die een andere teammanager vervangt.

 

Artikel 6 Mandaat overige functionarissen

  • 1.

    Het college en de burgemeester verlenen voor de bevoegdheden die aan hen behoren en niet zijn uitgezonderd in bijlagen 1, 2 en 3 mandaat aan de programmamanagers en projectleiders. De programmamanagers en de projectleiders maken van het mandaat slechts gebruik binnen de vastgestelde kaders van het programma(onderdeel) of het project en binnen het toegekende budget. Daarbij geldt dat:

    • a.

      voor een opdracht tot het aanbesteden en gunnen van leveringen, diensten en werken het mandaat beperkt is tot opdrachten met een totale waarde tot de Europese aanbestedingsgrens;

    • b.

      het mandaat het staken of intrekken van de aanbestedingen bedoeld onder a omvat;

    • c.

      van het mandaat zijn uitgezonderd personeelsaangelegenheden, waaronder ook de inhuur van personeel;

    • d.

      voor wat betreft bijlage 4 is het mandaat beperkt tot de bevoegdheden bedoeld in Publiekrecht, punten 8 tot en met 12.

  • 2.

    Het college en de burgemeester verlenen voor de bevoegdheden die aan hen behoren en niet zijn uitgezonderd in bijlagen 1, 2, 3 en 4 mandaat aan de gemeentearchivaris. De gemeentearchivaris maakt van het mandaat slechts gebruik bij het beheer van het gemeentelijk archief ter uitvoering van de bepalingen bij of krachtens de Archiefwet 1995 en het Archiefbesluit 1995.

  • 3.

    Het college en de burgemeester verlenen voor de bevoegdheden die aan hen behoren en niet zijn uitgezonderd in bijlage 1 mandaat aan de Officier van Dienst Bevolkingszorg. De Officier van Dienst Bevolkingszorg maakt van het mandaat slechts gebruik in crisissituaties tot en met GRIP 1 om de algehele coördinatie te verzorgen voor alle in te zetten gemeentelijke diensten en daartoe de noodzakelijk privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten.

  • 4.

    Het college en de burgemeester verlenen voor de bevoegdheden die aan hen behoren en niet zijn uitgezonderd in bijlagen 1, 2, 3 en 4 mandaat aan de functionaris gegevensbescherming. De functionaris gegevensbescherming maakt van het mandaat slechts gebruik:

    • a.

      bij het melden van een inbreuk in verband met de persoonsgegevens op grond van artikel 33 van de Algemene verordening gegevensbescherming of artikel 33a Wet politiegegevens aan de Autoriteit Persoonsgegevens;

    • b.

      voor het zijn van het aanspreekpunt voor de Autoriteit Persoonsgegevens op grond van artikel 39 van de Algemene verordening gegevensbescherming of artikel 36 Wet politiegegevens in verband met diens toezichthoudende taak.

 

Artikel 7 Ondermandaat

  • 1.

    De teammanagers zijn, in overleg met het team Juridische en Veiligheidszaken en na instemming van de directie, bevoegd de medewerkers die onder hen werkzaam zijn ondermandaat te verlenen voor de bevoegdheden die niet in bijlage 4 zijn opgenomen.

  • 2.

    Het verlenen van ondermandaat wordt schriftelijk vastgelegd en bekendgemaakt.

  • 3.

    Op ondermandaat zijn de bepalingen van dit besluit van overeenkomstige toepassing.

 

Artikel 8 Mandaat aan externen

  • 1.

    Het verlenen van mandaat als bedoeld in artikel 10:4 van de Algemene wet bestuursrecht blijft voorbehouden aan de gemeentesecretaris.

  • 2.

    Het verlenen van mandaat aan externen wordt schriftelijk vastgelegd en bekendgemaakt.

 

Artikel 9 Algemene uitzonderingen van mandaat

  • 1.

    Geen mandaat wordt verleend indien artikel 10:3 van de Algemene wet bestuursrecht van toepassing is.

  • 2.

    Het vermelde in dit mandaatbesluit laat hetgeen in de Budgethoudersregeling staat onverlet.

 

Artikel 10 Instructies

De mandaatgever kan instructies geven over de wijze waarop de gemandateerde bevoegdheden worden uitgeoefend.

 

Artikel 11 Voorafgaand overleg

De mandaathouder maakt in ieder geval niet eerder gebruik van zijn mandaat en treedt in overleg met het bestuursorgaan, de portefeuillehouder, de gemeentesecretaris of de betreffende directeur, indien:

  • a.

    het bestuursorgaan, de portefeuillehouder, de gemeentesecretaris of de betreffende directeur dit kenbaar heeft gemaakt;

  • b.

    het besluit, de handeling of rechtshandeling, ingrijpende financiële consequenties heeft, zoals budgetoverschrijding of het aangaan van meerjarige verplichtingen;

  • c.

    het besluit, de handeling of rechtshandeling als politiek, bestuurlijk, juridisch of anderszins gevoelig wordt aangemerkt.

     

Artikel 12 Ondertekening
  • 1.

    De bevoegdheid in mandaat beslissingen te nemen, impliceert de bevoegdheid tot ondertekening namens het bestuursorgaan, tenzij dit anders is geregeld.

  • 2.

    De stukken worden als volgt ondertekend:

  • namens het college van burgemeester en wethouders van Súdwest-Fryslân,

  • gevolgd door functieaanduiding, ondertekening en naam

  •  

  • of

  •  

  • namens de burgemeester van Súdwest-Fryslân,

  • gevolgd door functieaanduiding, ondertekening en naam

 

Artikel 13 Inwerkingtreding

  • 1.

    Dit besluit treedt in werking de dag volgend op de bekendmaking in het Gemeenteblad.

  • 2.

    Het ‘Mandaatbesluit Súdwest-Fryslân 2022’ zoals vastgesteld op 1 maart 2022 wordt ingetrokken.

 

Artikel 14 Overgangsbepaling

De vastgestelde ondermandaatbesluiten worden geacht te zijn genomen op grond van het “Mandaatbesluit Súdwest-Fryslân 2024”.

 

Artikel 15 Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als "Mandaatbesluit Súdwest-Fryslân 2024".

 

 

Aldus vastgesteld in de vergadering op 13 februari 2024,

Het college van burgemeester en wethouders

de secretaris

drs. E.K. Strijker

de burgemeester

mr. drs. J.A. de Vries

Aldus vastgesteld op 13 februari 2024,

de burgemeester

mr. drs. J.A. de Vries

Bijlage 1  

Voor de bevoegdheden in deze bijlage wordt geen mandaat verleend door het college of de burgemeester

 

  • A.

    Bestuurlijk-Juridische aangelegenheden

Publiekrecht

  • 1.

    Het doen van voorstellen aan de raad.

  • 2.

    Het vaststellen van regels omtrent de ambtelijke organisatie.

  • 3.

    Het besluit op een bezwaarschrift waarbij het advies van de bezwaarschriftencommissie niet opgevolgd wordt, tevens het nemen van een besluit op een bezwaarschrift waarbij het primaire besluit door het college respectievelijk de burgemeester is genomen.

  • 4.

    Het vaststellen van algemeen verbindende voorschriften en beleidsregels, voor zover deze niet door de raad moeten worden vastgesteld.

  • 5.

    Het besluit waarbij gebruik wordt gemaakt van een hardheidsclausule, met uitzondering van:

    • a.

      Het toepassen van hardheidsclausules van alle door het college vastgestelde rechtspositionele regelingen (bijlage 2, Personeelsaangelegenheden onder punt 14);

    • b.

      Het besluit ontheffing te verlenen van het anti speculatiebeding inclusief de hardheidsclausule zoals genoemd in:

      • i.

        de algemene voorwaarden voor de verkoop van woningbouwkavels aan particulieren;

      • ii.

        de algemene voorwaarden voor bouwgrond bedrijfsterreinen;

      • iii.

        de algemene voorwaarden voor de (her)ontwikkeling van nieuwbouwlocaties en inbreidingslocaties commerciële partijen of woningbouwcorporaties (bijlage 4, Overeenkomsten onder punt 4).

  • 6.

    Het besluit over het verlenen van subsidie voor een bedrag hoger dan € 10.000 als daarvoor geen regelgeving of beleid is vastgesteld.

  • 7.

    Het besluit over het vaststellen van subsidie voor een bedrag hoger dan € 10.000 in het geval het bedrag afwijkt van het besluit tot subsidieverlening.

  • 8.

    Het besluit over het terugvorderen van een subsidie waarbij het terug te vorderen bedrag hoger is dan € 10.000 als daarvoor geen regelgeving of beleid is vastgesteld.

  • 9.

    Het besluit over het lager vaststellen van een subsidie waarbij het lager vast te stellen bedrag hoger is dan € 10.000 als daarvoor geen regelgeving of beleid is vastgesteld.

  • 10.

    Het vaststellen van subsidieplafonds.

  • 11.

    Het besluit tot het aanvragen van een specifieke uitkering bij het Rijk ten behoeve van de gemeente.

  • 12.

    Het besluit op een verzoek om informatie op grond van de Wet open overheid, die betrekking hebben op een ramp of crisis als bedoeld in de Wet veiligheidsregio’s.

  • 13.

    Het besluit op een verzoek om nadeelcompensatie voor een bedrag hoger dan € 25.000 conform het advies van de adviescommissie.

  • 14.

    Het besluit op een verzoek om nadeelcompensatie waarover in afwijking van het advies van de adviescommissie wordt besloten.

  • 15.

    Het besluit waarover ter voorbereiding een uniforme openbare voorbereidingsprocedure conform afdeling 3.4 Awb is gevoerd en zienswijzen zijn ingebracht.

  • 16.

    Correspondentie gericht aan:

    • a.

      de raad;

    • b.

      de Koning en andere leden van het Koninklijk Huis;

    • c.

      de raad van ministers van het Koninkrijk, de ministerraad of een daaruit gevormde onderraad of commissie, ministers en staatssecretarissen;

    • d.

      de voorzitter van de Eerste of Tweede Kamer der Staten-Generaal of van een uit die Kamer gevormde commissie;

    • e.

      de vice-president van de Raad van State;

    • f.

      de president van de Algemene Rekenkamer.

  • 17.

    Het besluit tot oninbaar verklaren van vorderingen, met uitzondering van het oninbaar verklaren van belastingen, met dien verstande dat de verantwoordelijke portefeuillehouder het besluit tot oninbaar verklaren van vorderingen tot een bedrag van € 2.500 kan nemen.

  • 18.

    Het besluit tot oninbaar verklaren van openstaande belastingaanslagen met dien verstande dat aan de verantwoordelijke portefeuillehouder het besluit tot oninbaar verklaren van openstaande belastingaanslagen tot een bedrag van € 5.000 per aanslag kan nemen.

  • 19.

    Het besluit op klachten als bedoeld in hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht gericht tegen leden van het college of tegen de gemeentesecretaris.

  • 20.

    Aan de burgemeester blijft voorbehouden het nemen van een besluit op grond van de Wet tijdelijk huisverbod.

  • 21.

    Aan de burgemeester blijft voorbehouden het besluit inhoudende een last tot inbewaringstelling in een psychiatrisch ziekenhuis in het kader van de Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg en de Wet zorg en dwang.

 

Bestuursrechtelijke procedures

  • 1.

    Het besluit bezwaar, beroep, administratief beroep of hoger beroep aan te tekenen, met uitzondering van:

    • Het besluit een voorlopige voorziening in bestuursrechtelijke procedures aan te tekenen of een verzoek om wijziging of opheffing van een dergelijk verzoek. (Bijlage 2, Bestuursrechtelijke procedures);

  • 2.

    Het besluit als derde-belanghebbende een zienswijze in te dienen in een bezwaar- en beroepsprocedure.

 

Privaatrecht

Aanbestedingen

Niet van toepassing.

 

Overeenkomsten

  • 1.

    Het besluit tot het aangaan van intentieverklaringen, intentieovereenkomsten, PPS-constructies, bestuursovereenkomsten of convenanten.

  • 2.

    Het besluit tot het aangaan van samenwerkingsovereenkomsten waarbij andere overheden (publiekrechtelijke rechtspersonen of rechtspersonen met een wettelijke taak) partij zijn.

  • 3.

    Het besluit tot het aangaan van overeenkomsten met een financiële waarde buiten de toegekende budgetten en vastgestelde kaders.

  • 4.

    Het besluit tot het aangaan van overeenkomsten met betrekking tot:

    • a.

      de aankoop van vastgoed en onroerend goed als de aankoopprijs hoger is dan de getaxeerde waarde;

    • b.

      de verkoop van vastgoed en onroerend goed als de verkoopprijs lager is dan de getaxeerde waarde.

  • 5.

    Het besluit tot het aangaan van overeenkomsten indien:

    • a.

      het college de raad vooraf over de overeenkomst moet informeren of omdat de raad daarom heeft verzocht;

    • b.

      op grond van de Gemeentewet de raad in de gelegenheid moet worden gesteld zijn wensen en bedenkingen ten aanzien van de overeenkomst ter kennis van het college te brengen omdat deze ingrijpende gevolgen voor de gemeente kan hebben.

  • 6.

    Het besluit tot het aangaan van een verwerkersovereenkomst tussen de verwerkingsverantwoordelijke en de verwerker op grond van artikel 28 van de Algemene verordening gegevensbescherming die onderdeel uitmaakt van een overeenkomst bedoeld onder de punten 1 tot en met 5.

  • 7.

    Het besluit tot het aangaan van overeenkomsten, protocollen en convenanten met als doel het borgen van afspraken voortvloeiende uit de verwerking van persoonsgegevens op grond van de artikelen 24 en 26 van de Algemene verordening gegevensbescherming, die onderdeel uitmaken van overeenkomsten bedoeld onder de punten 1 tot en met 5.

  • 8.

    Het afgeven van garanties.

  • 9.

    Het vaststellen van tarieven voor commerciële dienstverlening aan derden.

 

Civiele procedures

  • 1.

    Het besluit tot het aangaan van een civiele procedure, met uitzondering van:

    • Het besluit een kort geding aanhangig te maken in hoger beroep (bijlage 2, Civiele procedures onder punt 2).

  • 2.

    Het besluit hoger beroep of cassatie aan te tekenen namens de gemeente in civiele procedures, met uitzondering van:

    • Het besluit een kort geding aanhangig te maken in hoger beroep (bijlage 2, Civiele procedures onder punt 2).

  • 3.

    Het besluit tot het aangaan van arbitrage of het voorleggen van geschillen aan scheidslieden namens de gemeente, met uitzondering van:

    • Het besluit een spoedprocedure aanhangig te maken (bijlage 2, Civiele procedures onder punt 3).

  • 4.

    Het besluit tot het aangaan van mediation of andere vormen van alternatieve geschillenbeslechting namens de gemeente.

  • 5.

    Het treffen van een schikking namens de gemeente in een civiele procedure.

  • 6.

    Het treffen van een arbitrale schikking.

 

Overige privaatrechtelijke rechtshandelingen

  • 1.

    Het besluit tot de oprichting van of de deelneming in rechtspersonen.

  • 2.

    Het besluit tot aanvaarding of afwijzing van erfstellingen, legaten, schenkingen.

  • 3.

    Het aanvaarden van een aanbod tot sponsoring.

  • 4.

    Het aanvragen van surseance van betaling en faillissement.

  • 5.

    Het nemen van besluiten over verzoeken om schadevergoeding boven een bedrag van € 50.000 voor zover dergelijke verzoeken op grond van de verzekeringspolis niet aan de verzekeraar moeten worden overgedragen.

  • 6.

    Het besluit tot buiten invordering stellen van civielrechtelijke vorderingen, met dien verstande dat de portefeuillehouder het besluit tot oninbaar verklaren van vorderingen tot een bedrag van € 2.500 kan nemen.

  • 7.

    Het besluit tot het kwijtschelden van civielrechtelijke vorderingen boven een bedrag van € 10.000.

 

Machtiging

Niet van toepassing.

 

  • B.

    Personeelsaangelegenheden

  •  

  • 1.

    Alle rechtspositionele besluiten ten aanzien van de gemeentesecretaris, zoals het aangaan en opzeggen/beëindigen van een arbeidsovereenkomst, het toekennen van salaris bij het aangaan van een arbeidsovereenkomst, het toekennen van beloning, flexibele beloning, verlof, toelagen en vergoedingen, etc.

  • 2.

    Uitvoering geven aan de verplichting nevenfuncties van de gemeentesecretaris te registreren.

  • 3.

    Het vaststellen van de conversietabel.

  • 4.

    Besluiten over personele geschillen ten aanzien van de gemeentesecretaris na advies van de geschillencommissie.

  • 5.

    Besluiten over personele geschillen ten aanzien van directeuren, teammanagers en overige medewerkers in afwijking van het advies van de geschillencommissie.

 

  • C.

    Overige aangelegenheden

  •  

  • 1.

    Het benoemen van personen als vertegenwoordiger van de gemeente Súdwest-Fryslân in bestuurs- en toezichthoudende organen van publiekrechtelijke- en privaatrechtelijke rechtspersonen.

  • 2.

    Het benoemen van personen in adviesorganen van het college.

  • 3.

    Het benoemen van personen in bestuurscommissies als bedoeld in artikel 83 van de Gemeentewet.

  • 4.

    Het benoemen van personen in commissies als bedoeld in artikel 84 van de Gemeentewet.

  • 5.

    Het aanwijzen van een gemeenteambtenaar als bedoeld in artikel 231, tweede lid, onder b, van de Gemeentewet.

  • 6.

    Het aanwijzen van een gemeenteambtenaar als bedoeld in artikel 231, tweede lid, onder c, van de Gemeentewet.

 

Bijlage 2  

De bevoegdheden in deze bijlage zijn gemandateerd aan de gemeentesecretaris.

 

  • A.

    Bestuurlijk-Juridische aangelegenheden

Publiekrecht

  • 1.

    Het aanwijzen van vertegenwoordigers van de gemeente en de gemeentelijke bestuursorganen in rechtsgedingen en bij de hoorzittingen van de commissie voor de bezwaarschriften.

  • 2.

    Het aanwijzen van vertegenwoordigers van de gemeente en de gemeentelijke bestuursorganen als derde-belanghebbende in rechtsgedingen en bezwaarprocedures bij andere bestuursorganen.

 

Bestuursrechtelijke procedures

Het besluit een voorlopige voorziening in bestuursrechtelijke procedures aan te tekenen of een verzoek om wijziging of opheffing van een dergelijk verzoek. De gemeentesecretaris meldt het besluit aan het college.

 

Privaatrecht

Aanbestedingen

Niet van toepassing.

 

Overeenkomsten

Het uitoefenen van de bevoegdheden bedoeld in artikel 1 lid 4 ten aanzien van overeenkomsten bedoeld in bijlage 1 indien naar het oordeel van de gemeentesecretaris een collegebesluit niet kan worden afgewacht. De gemeentesecretaris meldt de genomen besluiten aan het college.

 

Civiele procedures

  • 1.

    Het aanwijzen van vertegenwoordigers van de gemeente en de gemeentelijke bestuursorganen in civiele procedures.

  • 2.

    Het besluit een kort geding aanhangig te maken. De gemeentesecretaris meldt het besluit aan het college.

  • 3.

    Het besluit spoedarbitrage aanhangig te maken. De gemeentesecretaris meldt het besluit aan het college.

 

Overige privaatrechtelijke rechtshandelingen

Het ontzeggen van de toegang tot gebouwen die in eigendom of gebruik zijn bij de gemeente met uitzondering van schoolgebouwen, voor zover de ontzegging geldt voor een langere periode langer dan 12 weken.

 

Machtiging

Niet van toepassing.

 

  • B.

    Personeelsaangelegenheden

  • 1.

    Alle rechtspositionele besluiten ten aanzien van de directeuren, zoals het aangaan en beëindigen/opzeggen van een arbeidsovereenkomst, het toekennen van salaris bij het aangaan van een arbeidsovereenkomst, het toekennen van (flexibele) beloning, verlof, toelagen en vergoedingen, etc.

  • 2.

    Uitvoering geven aan de verplichting nevenfuncties van de directeuren te registreren.

  • 3.

    Het vaststellen van functiewaardering.

  • 4.

    Het verlenen van ontslag inclusief ontslag op staande voet.

  • 5.

    Het schorsen van een medewerker als ordemaatregel.

  • 6.

    Het staken van het salaris.

  • 7.

    Het opleggen van (voorwaardelijke) disciplinaire straffen

  • 8.

    Gedwongen overplaatsing.

  • 9.

    Het opleggen van een verplichting tot het vergoeden van door de gemeente geleden schade.

  • 10.

    Het opleggen van de verplichting in of meer nabij zijn standplaats te gaan wonen.

  • 11.

    Het opleggen van de verplichting tot het betrekken van een dienstwoning.

  • 12.

    Het opdragen van andere werkzaamheden onder andere in tijden van oorlog.

  • 13.

    Het uitvoeren van de regeling klokkenluiders.

  • 14.

    Het toepassen van hardheidsclausules van alle door het college vastgestelde regelingen.

  • 15.

    Het jaarlijks aanwijzen van verplichte brugdagen.

  • 16.

    Besluiten over personele geschillen ten aanzien van de directeuren, conform het advies van de geschillencommissie.

 

  • C.

    Overige aangelegenheden

Niet van toepassing.

 

 

Bijlage 3  

De bevoegdheden in deze bijlage zijn gemandateerd aan de gemeentesecretaris en de directeuren.

 

  • A.

    Bestuurlijk-Juridische aangelegenheden

Publiekrecht

Het besluiten op een bezwaarschrift, gericht aan het college dan wel de burgemeester conform het advies van de bezwaarschriftencommissie, met uitzondering van besluiten op bezwaarschriften waarbij het primaire besluit door het college respectievelijk de burgemeester is genomen.

 

Privaatrecht

Aanbestedingen

Het besluit af te wijken van het vastgestelde inkoop- en aanbestedingsbeleid.

 

Overeenkomsten

Niet van toepassing.

 

Civiele procedures

Niet van toepassing.

 

Overige privaatrechtelijke rechtshandelingen

Het besluit tot het kwijtschelden en buiten invordering stellen van civielrechtelijke vorderingen tot een bedrag van € 10.000.

 

Machtiging

Niet van toepassing.

 

  • B.

    Personeelsaangelegenheden

  •  

  • 1.

    Rechtspositionele besluiten ten aanzien van de teammanagers, zoals het aangaan en opzeggen/beëindigen van een arbeidsovereenkomst, het toekennen van salaris bij aanstelling, het toekennen van beloning, flexibele beloning, verlof, toelagen en vergoedingen, etc.

  • 2.

    Uitvoering geven aan de verplichting nevenfuncties van de teammanagers te registreren.

  • 3.

    Besluiten over personele geschillen conform het advies van de geschillencommissie ten aanzien van de teammanagers en overige medewerkers.

 

  •  

  • C.

    Overige aangelegenheden

Niet van toepassing.

 

Bijlage 4  

De bevoegdheden in deze bijlage zijn uitsluitend gemandateerd aan de gemeentesecretaris, de directeuren en de teammanagers

 

  • A.

    Bestuurlijk-Juridische aangelegenheden

Publiekrecht; Algemeen

  • 1.

    Het besluit tot het toepassen, het weigeren toe te passen of het beëindigen van de toepassing van handhavingsinstrumenten, conform vastgesteld beleid.

  • 2.

    Het besluit tot het verlenen en vaststellen van subsidie conform regelgeving of beleid voor een bedrag hoger dan € 10.000.

  • 3.

    Het besluit over verlenen en vaststellen van een subsidie voor een bedrag tot € 10.000 als daarvoor geen regelgeving of beleid is vastgesteld en voor zover passend binnen de budgettaire kaders.

  • 4.

    Het besluit over het terugvorderen van een subsidie waarbij het terug te vorderen bedrag lager is dan € 10.000 als daarvoor geen regelgeving of beleid is vastgesteld en voor zover passend binnen de budgettaire kaders.

  • 5.

    Het besluit over het lager vaststellen van een subsidie, waarbij het lager vast te stellen bedrag lager is dan € 10.000 als daarvoor geen regelgeving of beleid is vastgesteld en voor zover passend binnen de budgettaire kaders.

  • 6.

    Het besluit tot het vaststellen van subsidies conform de verlening voor een bedrag hoger dan € 10.000 als daarvoor geen regelgeving of beleid is vastgesteld.

  • 7.

    Het besluit op verzoeken om nadeelcompensatie tot een bedrag van € 25.000 mits het besluit conform het advies van de adviescommissie is.

  • 8.

    Het aanvragen van vergunningen en ontheffingen en het doen van meldingen ten behoeve van de eigen gemeente.

  • 9.

    Het besluit tot het aanvragen van subsidie ten behoeve van de gemeente en de daaraan verbonden (rechts)handelingen.

  • 10.

    Het indienen van aanvragen van een specifieke uitkering bij het Rijk ten behoeve van de gemeente en de daaraan verbonden (rechts)handelingen.

  • 11.

    Het aangaan van een verwerkersovereenkomst tussen de verwerkingsverantwoordelijke en de verwerker op grond van artikel 28 van de Algemene verordening gegevensbescherming, met dien verstande dat de functionaris gegevensbescherming hierin eerst is gehoord en met uitzondering van bijlage 1, Overeenkomsten punten 1 tot en met 5.

  • 12.

    Het aangaan van overeenkomsten, protocollen en convenanten met als doel het borgen van afspraken voortvloeiende uit de verwerking van persoonsgegevens op grond van de artikelen 24 en 26 van de Algemene verordening gegevensbescherming, met dien verstande dat de functionaris gegevensbescherming hierin eerst is gehoord en met uitzondering van bijlage 1, Overeenkomsten, punten 1 tot en met 5.

 

Publiekrecht; Specifiek

  • 13.

    Het doen van een mededeling van een inbreuk in verband met persoonsgegevens aan betrokkenen op grond van artikel 34 van de Algemene verordening gegevensbescherming.

  • 14.

    De teammanagers van het team Juridische en Veiligheidszaken en de Gebiedsteams hebben elk het mandaat tot de afhandeling van verzoeken en bezwaren op grond van de artikelen 15 tot en met 22 van de Algemene verordening gegevensbescherming, voor wat betreft de rechten van betrokkene.

  • 15.

    De teammanagers van de teams Juridische en Veiligheidszaken, Ondersteuning Sociaal Domein, Toezicht en Handhaving en de teammanagers van de Gebiedsteams hebben elk het mandaat tot de afhandeling van bezwaren op grond van de artikelen 25 tot en met 28 van de Wet politiegegevens, voor wat betreft het recht van betrokkene.

  • 16.

    De teammanager van het team Juridische en Veiligheidszaken heeft het mandaat tot:

    • a.

      het melden van een inbreuk in verband met de persoonsgegevens op grond van artikel 33 van de Algemene verordening gegevensbescherming of artikel 33a Wet politiegegevens aan de Autoriteit Persoonsgegevens.

    • b.

      het zijn van het aanspreekpunt voor de Autoriteit Persoonsgegevens op grond van artikel 39 van de Algemene verordening gegevensbescherming of artikel 36 Wet politiegegevens in verband met diens toezichthoudende taak.

  • 17.

    De teammanager van het team Juridische en Veiligheidszaken heeft het mandaat tot:

    • a.

      de afhandeling van klachten als bedoeld in hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht, met uitzondering van besluiten op klachten bedoeld in bijlage 1 Publiekrecht onder punt 19;

    • b.

      het voeren van de correspondentie met de Nationale Ombudsman over klachten als bedoeld in hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht;

    • c.

      de afhandeling van klachten bedoeld in titel 4.2 van de Jeugdwet;

    • d.

      het besluit op grond van de Wet open overheid of de Wet hergebruik overheidsinformatie;

    • e.

      het opstellen en wijzigen van het verwerkingsregister op grond van artikel 30 van de Algemene verordening gegevensbescherming.

  • 18.

    De teammanager van het team Vergunningen heeft het mandaat besluiten te nemen waarbij afgeweken wordt van het vastgestelde beleid of advies van de adviescommissie omgevingskwaliteit gemeente Súdwest-Fryslân zover de portefeuillehouder heeft ingestemd.

  • 19.

    De teammanager van het team Ondersteuning en Advies heeft het mandaat besluiten te nemen om een gebied op grond van artikel 10 lid 7 Gaswet aan te wijzen als gebied waar een aansluitplicht op het gastransportnet geldt.

  • 20.

    De teammanager van het team Burgerzaken heeft het mandaat tot het vaststellen van vergoedingen bij verkiezingen voor de leden van het stembureau en de tellers, passend binnen het in de begroting opgenomen budget bij reguliere verkiezingen of het bij besluit toegekende budget bij onvoorziene tussentijdse verkiezingen.

 

Privaatrecht

Aanbestedingeen; Algemeen

  • 1.

    Besluiten inzake gunnen of niet gunnen

    • a.

      Het nemen van een gunningbesluit na een Europese, nationale dan wel meervoudig onderhandse aanbestedingsprocedure en het aangaan van de daaruit voortvloeiende overeenkomsten voor zover vallend binnen de toegekende budgetten;

    • b.

      Het besluit tot het staken of intrekken van een aanbesteding voor zover anders dan een Europese aanbesteding.

Aanbestedingen; Specifiek

  • 2.

    De teammanager van het team Juridische en Veiligheidszaken heeft het mandaat tot:

    • a.

      Het besluit tot het volgen van een Europese aanbesteding;

    • b.

      Het besluit tot het staken of intrekken van een Europese aanbesteding;

    • c.

      De afhandeling van klachten over aanbestedingen.

 

Overeenkomsten; Specifiek

  • 1.

    De teammanager van het team Juridische en Veiligheidszaken heeft het mandaat tot het aangaan, van verzekeringsovereenkomsten:

    • a.

      voor in beheer zijnde gebouwen, accommodaties, objecten et cetera inclusief inventaris, alsmede van gemeente-eigendommen waarvan de verzekering niet aan anderen is opgedragen;

    • b.

      voor machines, vervoermiddelen, gereedschappen en dergelijke die eigendom zijn van de gemeente;

    • c.

      ter dekking van bepaalde risico’s bij de uitvoering van werken;

    • d.

      ter dekking van de aansprakelijkheid jegens de gemeente.

  • 2.

    De teammanager van het team Human Resource heeft het mandaat tot het aangaan van verzekeringsovereenkomsten ten behoeve van bij de gemeente in dienst zijnde personeel of daarmee gelijk te stellen personeel.

  • 3.

    De teammanager van het team Vastgoed heeft het mandaat tot het aangaan van overeenkomsten met betrekking tot:

    • a.

      de aankoop van vastgoed en onroerend goed als de aankoopprijs gelijk is dan wel lager dan de getaxeerde waarde;

    • b.

      de verkoop van vastgoed en onroerend goed als de verkoopprijs gelijk is dan wel hoger is dan de getaxeerde waarde.

  • 4.

    De teammanager van het team Vastgoed heeft het mandaat te besluiten ontheffing te verlenen van het anti speculatiebeding inclusief de hardheidsclausule zoals genoemd in:

  • a.

    de algemene voorwaarden voor de verkoop van woningbouwkavels aan particulieren;

  • b.

    de algemene voorwaarden voor bouwgrond bedrijfsterreinen;

  • c.

    de algemene voorwaarden voor de (her)ontwikkeling van nieuwbouwlocaties en inbreidingslocaties commerciële partijen of woningbouwcorporaties.

 

Civiele procedures

Niet van toepassing.

 

Overige privaatrechtelijke rechtshandelingen; Algemeen

  • 1.

    Besluit op verzoeken tot schadevergoeding tot een bedrag van € 50.000, voor zover dergelijke verzoeken op grond van de verzekeringspolis niet aan de verzekeraar worden overgedragen.

  • 2.

    Het namens de gemeente uitbrengen van een offerte voor een door de gemeente te verrichten levering of dienst.

Overige privaatrechtelijke rechtshandelingen; Specifiek

  • 3.

    De teammanager van het team Klantcontactcentrum heeft het mandaat de toegang te ontzeggen tot gebouwen die in eigendom of in gebruik zijn bij de gemeente, met uitzondering van schoolgebouwen, voor zover de ontzegging geldt voor een periode van maximaal 12 weken.

 

Machtiging; Specifiek

De teammanager van het team Juridische en Veiligheidszaken heeft het mandaat tot inschrijving en wijziging van de gemeente, haar vestigingen en handelsnamen in de registers bij de Kamer van Koophandel.

 

  • B.

    Personeelsaangelegenheden

Personeelsaangelegenheden; Algemeen

  • 1.

    Rechtspositionele besluiten ten aanzien van de medewerkers, zoals het aangaan en opzeggen/beëindigen van een arbeidsovereenkomst en het toekennen van een periodieke salarisverhoging.

  • 2.

    Het nemen van beslissingen ten aanzien van het toekennen van vergoedingen en toelagen.

  • 3.

    Het verlenen van ontslag wegens het bereiken van de AOW-gerechtigde leeftijd.

  • 4.

    Het nemen van beslissingen ten aanzien van overlijdensuitkeringen aan nagelaten betrekkingen van overleden ambtenaren.

  • 5.

    Het aangaan van een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd na proeftijdperiode.

  • 6.

    Het besluiten op het verzoek om wijziging van de arbeidstijd.

  • 7.

    Het inlenen van extern personeel.

  • 8.

    Het verlenen van bijzonder verlof.

  • 9.

    Het verlenen van studiefaciliteiten.

  • 10.

    Het verplicht stellen tot het volgen van een opleiding.

  • 11.

    Het besluit ten aanzien van het dragen van een uniform of dienstkleding.

  • 12.

    Het opleggen van een verbod om de werkzaamheden te vervullen in verband met:

    • a.

      het in contact staan met een persoon met een infectie ziekte;

    • b.

      het recentelijk in contact hebben gestaan met een persoon met een infectieziekte.

  • 13.

    Het opleggen van de verplichting thuis te werken als de medewerker:

    • a.

      in contact staat met een persoon met een infectieziekte; of

    • b.

      recentelijk in contact heeft gestaan met een persoon met een infectieziekte.

  • 14.

    Het toekennen van een waarnemingsvergoeding aan medewerkers.

  • 15.

    Het toekennen van een (flexibele) beloning aan medewerkers.

  • 16.

    Uitvoering geven aan de verplichting nevenfuncties van de medewerkers te registreren.

Personeelsaangelegenheden; Specifiek

  • 17.

    De teammanager van team Human Resource heeft het mandaat tot het aanvragen van een ontslagvergunning bij het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV).

 

  • C.

    Overige aangelegenheden

Niet van toepassing.