Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Overijssel

Luchthavenregeling helihaven daklocatie Isala Klinieken

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieOverijssel
OrganisatietypeProvincie
Officiële naam regelingLuchthavenregeling helihaven daklocatie Isala Klinieken
CiteertitelLuchthavenregeling helihaven daklocatie Isala Klinieken
Vastgesteld doorprovinciale staten
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp
Externe bijlagenLuchthavenregeling helihaven daklocatie Plattegrond luchthaventerrein Isala Akoestisch rapport Helihaven Isala Helihaven Isala - rapport externe veiligheid

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 8.64 van de Wet luchtvaart

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

29-11-2012nieuwe regeling

10-10-2012

prb-2024-798

PS/2012/714

Tekst van de regeling

Intitulé

Luchthavenregeling helihaven daklocatie Isala Klinieken

[Deze bekendmaking is slechts een tekstplaatsing. De oorspronkelijke publicatie is op 28 november 2012 bekendgemaakt, beschikbaar via Provinciaal Blad nr. 2012/0276320.]

 

Op 10 oktober 2012 hebben Provinciale Staten van Overijssel een luchthavenregeling vastgesteld voor een helihaven op de daklocatie van Isala Klinieken. Provinciale Staten hebben deze luchthavenregeling opgenomen in de Omgevingsverordening Overijssel (gepubliceerd in Provinciaal blad nr. 2012/0276320).

 

Met de invoering van de Verzamelwet IenM 2017 is de bevoegdheidsverdeling voor het vaststellen van luchthavenregelingen gewijzigd 1. Op grond van artikel 8.64 eerste lid van de Wet luchtvaart zijn Gedeputeerde Staten nu bevoegd om luchthavenregelingen bij besluit vast te stellen. Luchthavenregelingen worden niet meer bij verordening vastgesteld. Luchthavenregelingen die door Provinciale Staten zijn vastgesteld, worden op grond van overgangsrecht aangemerkt als te zijn vastgesteld door Gedeputeerde Staten. Wij zijn van plan de luchthavenregelingen uit de Omgevingsverordening te halen.

 

Omdat straks de luchthavenregeling van daklocatie Isala Klinieken geen deel meer uitmaakt van de Omgevingsverordening Overijssel, publiceren wij dit besluit opnieuw, teneinde dit besluit vindbaar te houden. Deze kennisgeving betreft dus geen nieuw besluit, maar de publicatie van een reeds genomen besluit. Daarbij laten wij de besluiten II en III van het besluit PS/2012/714 weg. Deze besluiten zijn niet meer relevant. Deze besluiten regelden de opname van de verleende luchthavenregeling in de Omgevingsverordening Overijssel (II) en de intrekking van de eerder vastgestelde luchthavenregeling uit de Omgevingsverordening Overijssel (III).

 

Voor de overzichtelijkheid passen we de nummering van de voorschriften aan. Verder nemen we in deze kennisgeving ook de volgende onderliggende stukken:

  • -

    de aanvraag voor de luchthavenregeling;

  • -

    een plattegrond van het luchthaventerrein (tek.nr: 12299078);

  • -

    het akoestische rapport (kenmerk: PB/HT/ZC/ 710-2-NO);

  • -

    het rapport externe veiligheid (kenmerk: MPi/JdK/JMu/ZC 710-1-NO-001).

Kennisgeving

 

Provinciale Staten van Overijssel,

 

gelezen het voorstel van Gedeputeerde Staten d.d. 28 08 2012 - kenmerk 2012/0196923

 

overwegende, dat de provincie bevoegd gezag is voor het vaststellen van luchthavenregelingen op grond van artikel 8.64 van de Wet Luchtvaart,

 

besluiten:

 

  • I.

    De luchthavenregeling helihaven daklocatie Isala Klinieken vast te stellen

Luchthavenregeling Helihaven daklocatie Isala Klinieken

Artikel 1 (was 5.2.2.1.1)

Het gebruiksjaar betreft de periode van 1 januari tot en met 31 december van enig jaar.

Artikel 2 (was 5.2.2.1.2)

Een luchthavenbesluit en een luchthavenregeling treden in werking met ingang van de dag na de dag van de bekendmaking ervan in het provinciaal blad.

Artikel 3 (was 5.2.2.6.1)

In deze luchthavenregeling wordt verstaan onder

  • a.

    wet: de Wet Luchtvaart

  • b.

    regeling: de Regeling veilig gebruik luchthavens en andere terreinen

  • c.

    luchthaven: een terrein als bedoeld in artikel 1 .1, eerste lid, van de Wet Luchtvaart

  • d.

    gebruiker: een luchtvaartmaatschappij, alsmede een natuurlijk of rechtspersoon die vluchten uitvoert niet zijnde een luchtvaartmaatschappij

Artikel 4 (was 5.2.2.6.2)

Deze luchthavenregeling is van toepassing op de helikopterluchthaven aan de Dr. Van Heesweg nr.2 te Zwolle. De geografische positie van de helihaven is N52.51350o; E6.12235o, zoals aangegeven op de bij deze luchthavenregeling behorende kaart (bijlage 1).

Artikel 5 (was 5.2.2.6.3)

De exploitant van de luchthaven is de Stichting Isala Klinieken, gevestigd aan de Dr. Van Heesweg 2, 8025 AS te Zwolle.

Artikel 6 (was 5.2.2.6.4)

Van de luchthaven mag uitsluitend gebruik worden gemaakt door de exploitant van de luchthaven en de gebruiker.

Artikel 7 (was 5.2.2.6.5)

  • 1.

    Onverminderd de bepalingen uit de wet en de Regeling veilig gebruik luchthavens en andere terreinen, mag de luchthaven uitsluitend worden gebruikt door traumahelikopters (type EC-135 met een Maximum Takeoff Weight (MTOW) van 2910 kg), of een gelijkwaardig type helikopter, die conform het flight manual mogen opereren op een heliplatform met de afmetingen van 18 bij 18 meter.

  • 2.

    De luchthaven mag uitsluitend gebruikt worden voor starts en landingen voor medische doeleinden.

  • 3.

    De helihaven beschikt over brandklasse H1, waardoor er alleen helikopters met een LOA (Length over all) tot 15 meter gebruik mogen maken van de helihaven.

  • 4.

    Vluchten van en naar de helihaven dienen uitgevoerd te worden in Visual Meteorological Conditions

  • 5.

    De beschikbare invliegrichtingen zijn 104o en 254o naar Final Approach and Take-off area (FATO). De beschikbare uitvliegrichtingen zijn 74o en 284o naar Final Approach and Take-off area (FATO).

Artikel 8 (was 5.2.2.2.6)

Binnen 4 weken na het einde van een gebruiksjaar overlegt de exploitant aan Gedeputeerde Staten een rapportage over het gebruik van de luchthaven gedurende het gebruiksjaar.


1

In de Verzamelwet IenM, artikel IV, tweede lid is het overgangsrecht geregeld