Organisatie | Omgevingsdienst Twente |
---|---|
Organisatietype | Regionaal samenwerkingsorgaan |
Officiële naam regeling | Inkoop- en aanbestedingsbeleid Omgevingsdienst Twente |
Citeertitel | Inkoop- en aanbestedingsbeleid Omgevingsdienst Twente |
Vastgesteld door | dagelijks bestuur |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlagen | Bijlage 2 Algemene Inkoopwaarden ICT aanvragen Bijlage 3 ARW 2016 voor Werken Bijlage 4 Inkoopstartformulier Bijlage 5 Verkorte leidraad Bijlage 6 Format Nota van Inlichtingen Bijlage 7 Uniform Europees Aanbestedingsdocument Bijlage 8 Bestek TenderNed versie 2023 Bijlage 9 Invulbijlage referenties Bijlage 10 Overeenkomst diensten leveringen Bijlage 11 Verwerkersovereenkomst Bijlage 12 Zoektool bijzondere en sociale diensten Bijlage 13 Klachtenprocedure |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
08-12-2023 | nieuwe regeling | 20-10-2023 |
Dit beleid is van toepassing op alle inkopen en aanbestedingen door de Omgevingsdienst Twente.
De directeur van Omgevingsdienst Twente kan gemotiveerd afwijken van dit Inkoop- en aanbestedingsbeleid, voor zover dit niet in strijd is met de Aanbestedingswet- en regelgeving. Het voorstel om af te wijken gaat altijd vergezeld van een advies van een (extern) juridisch adviseur.
3: Algemene beginselen van het aanbestedingsrecht
Alle inkopen en aanbestedingen worden op proportionele, gelijke, non-discriminatoire en transparante wijze uitgevoerd. De algemene beginselen van het aanbestedingsrecht worden hierbij in acht genomen. Verder zijn de Gedragscode integriteit voor ambtenaren en de Gedragscode Integriteit voor bestuurders van toepassing: voorbeeld (https://lokaleregelgeving.overheid.nl/cvdr/XHTMLoutput/Actueel/Sittard-Geleen/CVDR172315.html)
Bij elke aanbestedingsprocedure (met uitzondering van enkelvoudig onderhandse aanbestedingen) wordt een passende mate van openbaarheid in acht genomen en voldoende concurrentie gewaarborgd. Hierbij wordt onder andere gelet op de aard en omvang van de opdracht, het karakter van de markt en de omstandigheden waarbinnen een uitvraag wordt gedaan. Aan deze openbaarheid kan – afhankelijk van de soort aanbesteding (nationaal of Europees) - worden voldaan door publicatie van de aanbesteding op de website van Omgevingsdienst Twente (meervoudig onderhands) of publicatie via een daarvoor bedoeld aanbestedingsplatform zoals TenderNed (nationaal of Europees).
5: Totstandkoming overeenkomst
De mededeling van de gunningsbeslissing houdt geen aanvaarding van het aanbod van de leverancier in als bedoeld in artikel 6:217 lid 1 BW. De opdracht is pas definitief en de overeenkomst komt aldus pas tot stand na ondertekening van de overeenkomst door Omgevingsdienst Twente en opdrachtnemer (zie ook algemene inkoopvoorwaarden).
Bij iedere opdracht tot levering of dienst worden in de aanbestedingsstukken de algemene inkoopvoorwaarden Omgevingsdienst Twente van toepassing verklaard (zie bijlage 1). Voor specifieke ICT inkopen gelden de gemeentelijke inkoopvoorwaarden bij IT (GIBIT) (zie bijlage 2).
De Gids Proportionaliteit voor de decentrale overheid (klassieke sectoren) wordt gevolgd om te bepalen welke aanbestedingsprocedure toegepast wordt. Hierbij wordt allereerst gekeken of de geraamde waarde van de opdracht de Europese drempelbedragen overschrijdt.
De geraamde waarde wordt (uitzonderingsgevallen daargelaten) berekend door het totale bedrag te nemen dat met de uitvoering van de opdracht gemoeid gaat, inclusief opties en mogelijke verlengingen. Indien dit bedrag op voorhand niet vaststaat, wordt door Omgevingsdienst Twente een zorgvuldige raming opgesteld (dit kan mogelijk middels een marktoriëntatie).
Omgevingsdienst Twente past conform de Gids Proportionaliteit de volgende richtlijnen (aanbestedingsprocedures) voor diensten en leveringen toe:
Voor werken worden de volgende richtlijnen gevolgd:
De Europese drempelbedragen voor 2022 en 2023 zijn:
Klassieke sectoren (Richtlijn 2014/24):
Nb.: De Europese drempelbedragen wijzigen elke 2 jaar.
Gelet op de toelichting in de Gids Proportionaliteit is een-op-een gunning toegestaan voor opdrachten voor diensten en leveringen tot een geraamde waarde van € 40.000, -- exclusief btw. Bij opdrachten voor werken mag tot een geraamde waarde van € 160.000, -- een-op-een gegund worden.
In paragraaf 3.4 van de Gids Proportionaliteit is nader uiteengezet op welke wijze de keuze voor een geschikte procedure kan worden gemaakt en aan welke objectieve criteria daarbij kan worden gedacht. Voorschrift 3.4A Gids Proportionaliteit bepaalt:
“De aanbestedende dienst beziet per opdracht welke aanbestedingsprocedure geschikt en proportioneel is, daarbij slaat hij in ieder geval acht op de volgende aspecten:
Afwijking van (de voorschriften van) de Gids Proportionaliteit is mogelijk, indien dit deugdelijk door Omgevingsdienst Twente gemotiveerd wordt (‘comply or explain’). De Directie dient akkoord te geven op de redenen waarom afgeweken wordt.
Wanneer een Nationale aanbesteding
Op opdrachten met een geraamde waarde onder het toepasselijke Europese drempelbedrag is uitsluitend deel 1 van de Aw2012 van toepassing, waaronder artikel 1.4 Aw2012.
Artikel 1.4 Aw2012 bepaalt dat een aanbestedende dienst in alle gevallen op basis van objectieve criteria moet kiezen:
De objectieve criteria voor de te volgen aanbestedingsprocedure zijn onder andere de grootte van de opdracht, de baten en de lasten van een bepaalde procedure, de omvang en structuur van de markt en de geografische ligging van de plaats van uitvoering.
Wanneer een Europese aanbesteding
Wanneer de geraamde waarde van de opdracht het Europese drempelbedrag overschrijdt, dan is Omgevingsdienst Twente verplicht deze opdracht Europees aan te besteden. Omgevingsdienst Twente past in beginsel een Europees openbare of niet openbare procedure toe.
Wanneer aan de in de Aw2012 gestelde voorwaarden wordt voldaan, kan van een Europees openbare of niet openbare procedure worden afgeweken en kan Omgevingsdienst Twente kiezen voor een andere procedure of bijzondere aanbestedingsprocedure (bijvoorbeeld de onderhandelingsprocedure zonder aankondiging, mededingingsprocedure met onderhandeling, concurrentiegerichte dialoog, innovatiepartnerschap of bijvoorbeeld een prijsvraag).
Voor de categorie overheidsopdrachten voor sociale en andere specifieke diensten geldt in afwijking van de reguliere drempelbedragen voor Europese aanbestedingen een drempelbedrag van € 750.000, - over de contractperiode exclusief btw. In bijlage 8 is een overzicht terug te vinden welke diensten dit betreft.
8: Te volgen standaard aanbestedingsprocedures 2024-2025 Leveringen en Diensten
Als uitgangspunt worden de berekende bedragen door Omgevingsdienst Twente gehanteerd bij het bepalen van de te volgen aanbestedingsprocedure (een-op-een, meervoudig onderhands, nationaal openbaar of Europees).
De uitgaven aan een levering, dienst of werk bepalen welke procedure gevolgd moet worden. De berekenwijze is:
Het voorgaande resulteert in de volgende (standaard) aanbestedingsprocedures respectievelijk uitgangspunten voor opdrachten voor leveringen en diensten1:
NB. Bij Enkelvoudig onderhandse, meervoudig onderhandse aanbestedingen of bij een specifieke of andere sociale dienst streeft Omgevingsdienst Twente ernaar om leveranciers uit het regionale bedrijfsleven uit te nodigen. Bij een enkelvoudige onderhandse procedure gaat de voorkeur ook uit naar een regionale partij.
De keuze uit leveranciers dient op basis van objectieve gronden te worden bepaald (grosslist).
Omgevingsdienst Twente wil haar inkoopdoelstellingen bereiken door flexibiliteit en maatwerk en door een expliciete afweging aan de voorkant te maken voor wat betreft de aanbestedingsstrategie. Hierbij is het strategische vraagstuk:
De werkzaamheden niet aan te besteden maar in eigen beheer houden of quasi inbesteden of zelf uitvoeren van de aanbesteding, het uitbesteden van de inkoopwerkzaamheden aan een derde of samen met een andere overheidsdienst de aanbesteding uitvoeren.
Bij elke Nationale en Europese aanbesteding wordt vooraf de inkoopstrategie bepaald door de verantwoordelijk manager en wordt deze geaccordeerd door de directeur.
Omgevingsdienst Twente kiest ervoor om zelf alleen (standaard) aanbestedingsprocedures uit te voeren voor leveringen en diensten. Bij afwijkende procedures en voor opdrachten voor werken wordt beoordeeld of er externe kennis moet worden ingehuurd of dat Omgevingsdienst Twente de procedure in samenwerking met derden uitvoert.
Voor de te kiezen procedure wordt het startformulier inkoop gehanteerd (bijlage 4).
Gestandaardiseerde aanbestedingsstukken
Voor de gestandaardiseerde aanbestedingsstukken - zie bijlage 5 voor enkelvoudige onderhandse opdrachten bijlage 6 meervoudig onderhandse procedure, bijlage 7 Nationaal/Europese openbare procedure.
In uitgangspunt wordt een reguliere overeenkomst (overheidsopdracht) afgesloten door Omgevingsdienst Twente. De looptijd hiervoor wordt gesteld op maximaal 8 jaar (96 maanden - incl. opties/verlengingen). Alleen in uitzonderlijke gevallen mag de overeenkomst langer duren. Dit alleen na akkoord van de Directie van Omgevingsdienst Twente.
Een af te sluiten raamovereenkomst duurt maximaal 48 maanden, dit is inclusief opties/verlengingen. Van deze maximale duur wordt slechts met een deugdelijke motivering afgeweken. Een raamovereenkomst wordt alleen gebruikt indien de afname aantallen niet vooraf bekend zijn.
Klachten over een aanbestedingsprocedure worden afgehandeld op de in de gestandaardiseerde aanbestedingsstukken vastgestelde wijze. Zie bijlage 9.
Bij elke aanbestedingsprocedure wordt een aanbestedingsdossier opgebouwd. Na definitieve gunning van een opdracht wordt het dossier centraal gearchiveerd (zie bijlage 4 voor de standaard documenten).
In het kader van de rechtmatigheid wordt getoetst of de inkopen en aanbestedingen in overeenstemming zijn met de nationale en Europese Aanbestedingswet- en regelgeving. Deze regelgeving is het toetsingskader bij de accountantscontrole. In het normenkader zal het Inkoopbeleid niet worden meegenomen. Bij een interne controle kan het Inkoopbeleid wel worden getoetst.
Aldus vastgesteld in de vergadering van het dagelijks bestuur van de Omgevingsdienst Twente op 20 oktober 2023,
de voorzitter,
drs. P.G. Welman
de secretaris,
ir. J.J.W. Strebus
Bijlagen welke onderdeel zijn van het Inkoopbeleid:
Bijlage 1 Algemene inkoopvoorwaarden Omgevingsdienst Twente
Bijlage 2 Algemene Inkoopvoorwaarden GIBIT 2020 voor ICT aanvragen
Bijlage 3 ARW 2016 voor Werken
Bijlage 4 Inkoopstartformulier
Bijlage 5 Verkorte leidraad t.b.v. enkelvoudig onderhandse aanbesteding Diensten en Leveringen
Bijlage 6 Format Nota van Inlichtingen Meervoudig onderhandse aanbestedingen
Bijlage 7 Uniform Europees Aanbestedingsdocument 2020
Bijlage 8 Bestek TenderNed versie 2023
Bijlage 9 Invulbijlage referenties
Bijlage 10 Overeenkomst diensten leveringen bij aanbestedingen
Bijlage 11 Verwerkersovereenkomst Standaard
Algemene inkoopvoorwaarden Omgevingsdienst Twente voor levering en diensten
Aflevering: het verschaffen van het bezit van de Goederen aan de Omgevingsdienst Twente.
Contractant: de in de Overeenkomst genoemde wederpartij van de Omgevingsdienst Twente.
Diensten (Dienst): de door de Contractant te verrichten werkzaamheden ten behoeve van een specifieke behoefte van de Omgevingsdienst Twente, niet zijnde werken of leveringen.
Goederen: alle zaken en alle vermogensrechten in de zin van artikel 3:1 Burgerlijk Wetboek.
Levering(en): de door de Contractant op basis van Overeenkomst ten behoeve van de Omgevingsdienst Twente te leveren Goederen.
Offerte: een aanbod in de zin van het Burgerlijk Wetboek.
Offerte aanvraag: een enkelvoudige of meervoudige aanvraag van de Omgevingsdienst Twente voor te verrichten Prestaties of een (Europese) aanbesteding conform de Aanbestedingswet en de Europese aanbestedingsrichtlijn 2014/24/EU.
OmgevingsdienstTwente: de Omgevingsdienst Twente, zetelend Haven Zuidzijde 30 te Almelo.
Overeenkomst: al hetgeen tussen de Omgevingsdienst Twente en de Contractant is overeengekomen, inclusief daarbij behorende bijlagen.
Partijen/Partij: de Omgevingsdienst Twente en/of de contractant Personeel van contractant: de door de Contractant voor de uitvoering van de Overeenkomst in te schakelen personeelsleden of andere hulppersonen die krachtens de Overeenkomst onder zijn verantwoordelijkheid werkzaam zullen zijn.
Prestatie: de te verrichten Leveringen en/of Diensten.
Schriftelijk: door middel van geschreven documenten, fax, of emailcommunicatie, alsmede andere door de wet daarmee gelijk gestemde vormen van communicatie
Werkdag: kalenderdagen behoudens weekenden, algemeen erkende feestdagen in de zin van artikel 3 lid 1 Algemene termijnenwet, plaatselijke feestdagen en door de Omgevingsdienst Twente aangewezen brugdagen.
Indien een bepaling van deze algemene inkoopvoorwaarden nietig is of vernietigd wordt, blijven de overige bepalingen onverkort en volledig van kracht. Partijen treden in onderling overleg teneinde een nieuwe bepaling (of bepalingen) ter vervanging van de nietige of vernietigde bepaling(en) overeen te komen. Hierbij worden zoveel mogelijk het doel en de strekking van de nietige of vernietigde bepaling(en) in acht genomen.
De Algemene voorwaarden voor levering en diensten Omgevingsdienst Twente treden in werking één dag na bekendmaking. Op dezelfde datum van inwerkingtreding van de Algemene voorwaarden voor levering en diensten Omgevingsdienst Twente worden ‘de Algemene leveringsvoorwaarden versie 3 oktober 2018’ ingetrokken.
Artikel 3. Offerte, opdracht en totstandkoming Overeenkomst
De Omgevingsdienst Twente kan een Offerteaanvraag intrekken of wijzigen voor zover dit mogelijk is binnen de geldende Nederlandse en Europese jurisprudentie en wet- en regelgeving. De Omgevingsdienst Twente zal geen kosten of schade vergoeden die hiermee samenhangen, tenzij Schriftelijk anders is overeengekomen.
Het delegatie- en mandaatbesluit Algemeen Bestuur en de aanvaarding is ondertekend door de voorzitter of een ander waaraan op grond van het bepaalde in artikel 57d, tweede lid van de Wet gemeenschappelijke regelingen de vertegenwoordiging van de Omgevingsdienst Twente is opgedragen. Op eerste verzoek van de Contractant legt de Omgevingsdienst Twente een kopie van dit besluit over.
Artikel 4. Algemene verplichtingen Contractant
De Contractant zal de Omgevingsdienst Twente op de hoogte houden van de uitvoering van de Overeenkomst en desgevraagd inlichtingen geven. De Contractant is onder meer, doch niet uitsluitend, verplicht om de Omgevingsdienst Twente direct Schriftelijk in te lichten over feiten en omstandigheden die kunnen leiden tot vertraging in de nakoming of waarmee in de Overeenkomst geen rekening is gehouden.
Slechts met voorafgaande Schriftelijke toestemming van de Omgevingsdienst Twente, kan de Contractant de uitvoering van de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk laten uitvoeren door derden of uit de Overeenkomst voortvloeiende rechten en/of plichten overdragen aan derden. De Omgevingsdienst Twente kan een toestemming niet op onredelijke gronden weigeren en kan aan een toestemming nadere voorwaarden verbinden.
De Contractant garandeert ter zake van de Overeenkomst dat de Contractant of personeel van Contractant of een met de Contractant verbonden rechtspersoon en de onder hen werkzame personen niet betrokken zijn of zijn geweest bij overleg of afspraken met andere ondernemingen op een wijze die strijdig zou kunnen zijn met bepalingen van de Mededingingswet of artikelen 101 en 102 Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, waaronder: (1) prijsvorming,(2) het afstemmen van Offerten, en/of (3) verdeling van werkzaamheden.
De Contractant vrijwaart de Omgevingsdienst Twente voor strafrechtelijke boetes en bestuurlijke sancties (als bedoeld in artikel 5:2, eerste lid aanhef en onder a van de Algemene wet bestuursrecht, het eventuele kostenverhaal daaronder begrepen) die verband houden met de Overeenkomst en die de Contractant of de Omgevingsdienst Twente krijgt opgelegd. Indien de contractant genoodzaakt is om contact op te nemen met derden, zal de contractant dit eerst ter goedkeuring voorleggen aan de Omgevingsdienst Twente.
De Contractant zal bij de uitvoering van de Overeenkomst alle van toepassing zijnde voorschriften bij of krachtens de wet gesteld naleven. De Contractant zal de overeenkomsten die de Omgevingsdienst Twente met derden heeft gesloten, voor zover deze overeenkomsten bekend zijn bij de Contractant, in acht nemen. Als de Contractant genoodzaakt is om contact op te nemen met derden, zal de Contractant dit eerst voorleggen aan de Omgevingsdienst Twente.
Slechts voor zover de Contractant expliciet en Schriftelijk is gemachtigd door de Omgevingsdienst Twente zal de Contractant optreden als gemachtigde van de Omgevingsdienst Twente. Eventuele gevolgen die door het in strijd handelen met het bepaalde in de voorgaande zin zijn ontstaan, komen voor rekening en risico van de Contractant.
Artikel 5. Algemene verplichtingen Omgevingsdienst Twente
Artikel 6. Kwaliteit, Keuring en garantie
Indien de Goederen door de Omgevingsdienst Twente in voorraad worden opgeslagen of de Goederen niet direct worden gebruikt en daardoor inspectie redelijkerwijs niet mogelijk is, dan begint de in artikel 6.4 genoemde termijn te lopen op het moment dat de Omgevingsdienst Twente deze Goederen feitelijk in gebruik neemt.
De Omgevingsdienst Twente zal de Contractant met inachtneming van artikel 6.4 t/m 6.6, binnen redelijke termijn Schriftelijk informeren of de Goederen zijn geaccepteerd. In het geval dat de Omgevingsdienst Twente de Contractant niet binnen dertig (30) dagen Schriftelijk over de acceptatie heeft geïnformeerd, wordt de Omgevingsdienst Twente geacht de Goederen te hebben geaccepteerd, tenzij sprake is van omstandigheden zoals genoemd in artikel 6.6.
In het geval dat de Omgevingsdienst Twente de Goederen afkeurt, dan zal hij de Contractant daarvan zo spoedig mogelijk op de hoogte stellen. Daarbij zal de Omgevingsdienst Twente zijn klachten voldoende duidelijk maken. De Omgevingsdienst Twente heeft in dit geval het recht om de geleverde Goederen inclusief de Goederen die zijn getest of waarvan monsters zijn genomen, terug te zenden naar de Contractant. De kosten en het risico hiervoor komen voor rekening van de Contractant. Indien terugzending redelijkerwijs niet mogelijk is, dan zal de Omgevingsdienst Twente de Goederen voor rekening en risico van de Contractant onder zich houden.
De Contractant kan personen die zijn belast met de uitvoering van de Diensten niet zonder voorafgaande toestemming van de Omgevingsdienst Twente tijdelijk of definitief vervangen. De Omgevingsdienst Twente weigert zijn toestemming niet op onredelijke gronden en kan aan deze toestemming voorwaarden verbinden. De voor de oorspronkelijke personen geldende tarieven kunnen bij vervanging niet worden verhoogd. Uitgangspunt bij vervanging is dat personen binnen ten hoogste twee weken beschikbaar worden gesteld en dat deze een vergelijkbare deskundigheid, opleiding en ervaring hebben (conform het vereiste in de Offerteaanvraag). Eventuele kosten die gepaard gaan met vervanging komen voor rekening van de Contractant.
Als de Omgevingsdienst Twente vervanging verlangt van personen die zijn belast met de uitvoering van de Diensten, omdat hij meent dat dit in het belang van een goede uitvoering van de Overeenkomst nodig of wenselijk is, geeft de Contractant hieraan gevolg. Daarbij wordt een tarief in rekening gebracht dat niet hoger is dan het tarief dat voor de persoon die wordt vervangen in de Overeenkomst is vastgelegd. Bij een vervanging van personen die belast zijn met de uitvoering van de Overeenkomst, stelt de Contractant personen beschikbaar die qua deskundigheid, opleiding en ervaring ten minste gelijkwaardig zijn aan de te vervangen personen, dan wel voldoen aan hetgeen partijen ten aanzien van deze personen zijn overeengekomen.
Partijen verplichten zich om al wat bij de uitvoering van de Overeenkomst ter kennis komt en waarvan het vertrouwelijke karakter bekend is of redelijkerwijs kan worden vermoed, op generlei wijze bekend te maken – inclusief via kanalen van sociale media - of voor eigen doeleinden te gebruiken, behalve voor zover enig wettelijk voorschrift of rechterlijke uitspraak tot bekendmaking noopt. Dit geldt zowel tijdens de uitvoering als na afloop van de Overeenkomst.
Partijen hebben het recht om in geval van overtreding van de voorgaande leden door de andere Partij en/of de voor die Partij werkzame personen en/of door die Partij ingeschakelde derden de Overeenkomst per direct op te schorten dan wel zonder rechterlijke tussenkomst en zonder ingebrekestelling te ontbinden. Elke opschorting dan wel ontbinding geschiedt door middel van een aangetekend schrijven.
Artikel 8. Intellectueel eigendom
Alle (aanspraken op) intellectuele eigendomsrechten (IE-rechten) met betrekking tot enig resultaat voortvloeiende uit de Overeenkomst, berusten bij de Omgevingsdienst Twente, tenzij Schriftelijk anders is overeengekomen. De Contractant draagt deze (aanspraken op) IE-rechten – voor zover nodig – over aan de Omgevingsdienst Twente. De Contractant zal op eerste verzoek kosteloos meewerken aan het bewerkstelligen van de overdracht.
De Contractant garandeert dat de gekochte Goederen en toebehoren alsmede de geleverde Diensten en al hetgeen daarmee gepaard gaat of daaruit resulteert vrij zijn van alle bijzondere lasten en beperkingen die aan het vrije gebruik daarvan door de Omgevingsdienst Twente in de weg zouden kunnen staan, zoals octrooirechten, merkrechten, modelrechten of auteursrechten en vrijwaart de Omgevingsdienst Twente tegen alle aanspraken van derden dienaangaande.
Artikel 9. Wijziging overeenkomst
Artikel 10. Uitrusting en materialen
Artikel 12. Toerekenbare tekortkoming
Als één van de Partijen toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van de Overeenkomst en/of deze algemene inkoopvoorwaarden, zal de andere Partij een aangetekend schrijven verzenden aan de tekortkomende Partij, alvorens gebruik te maken van de Partij toekomende wettelijke rechten, behoudens de gevallen waarin ingebrekestelling ingevolge het Burgerlijk Wetboek achterwege kan blijven, in welke gevallen de nalatige Partij direct in verzuim verkeert.
Er is geen sprake van enige toerekenbare tekortkoming van de kant van de Omgevingsdienst Twente indien en voor zover de publiekrechtelijke verantwoordelijkheid noopt tot het niet verstrekken van inlichtingen en gegevens respectievelijk tot het niet verlenen van de publiekrechtelijke medewerking die nodig zou kunnen zijn voor de uitvoering van de Overeenkomst.
Artikel 13. Niet toerekenbare tekortkoming
Artikel 14. Aansprakelijkheid en verzekering
Artikel 16. Toepasselijk recht en geschillen
Als er een geschil ontstaat met betrekking tot de Offerteaanvraag, de procedure zoals beschreven in de Offerteaanvraag, de totstandkoming van de Overeenkomst of de uitvoering van de Overeenkomst, dan is elk der Partijen gerechtigd om het geschil voor te leggen aan de bevoegde rechter in het arrondissement waar de Omgevingsdienst Twente gevestigd is.
Artikel 17. Prijzen, meerwerk en minderwerk
Artikel 18. Facturering en betaling
IV Bepalingen betreffende de leveringen van goederen
Tenzij Schriftelijk een andere tijd of plaats is overeengekomen, geschiedt de Aflevering uitsluitend op Werkdagen tijdens de openingstijden van de Omgevingsdienst Twente in het Stadskantoor aan Haven Zuidzijde 30 in Almelo. Als een medewerker van de gemeente Almelo de goederen in ontvangst neemt en hiervoor tekent is dit geen goedkeuring van de goederen, maar slechts een bevestiging van ontvangst van de goederen. De Contractant dient zijn vervoerder hiervan op de hoogte te stellen.
De Contractant zal alle informatie, documentatie, inlichtingen, aanwijzingen etc., zoveel mogelijk opgesteld in de Nederlandse taal, die de Omgevingsdienst Twente redelijkerwijs nodig heeft om optimaal gebruik te maken van de Goederen kosteloos in Schriftelijke vorm aan de Omgevingsdienst Twente ter beschikking stellen.
Artikel 20. Verpakking en transport
De Contractant draagt zorg voor een deugdelijke verpakking, alsmede voor een zodanige beveiliging en vervoer van de Goederen, dat deze in een goede staat de plaats van Aflevering bereiken en het lossen daar veilig kan plaatsvinden. De Contractant is verantwoordelijk voor het naleven van de Nederlandse, Europese en internationale voorschriften met betrekking tot verpakkingen.
Artikel 21. Overdracht van eigendom en risico
V Bepalingen betreffende het verrichten van diensten
De Contractant zal alle informatie, documentatie, inlichtingen, aanwijzingen etc., zoveel mogelijk opgesteld in de Nederlandse taal, die de Omgevingsdienst Twente redelijkerwijs nodig heeft om optimaal gebruik te maken van de Diensten, kosteloos in Schriftelijke vorm aan de Omgevingsdienst Twente ter beschikking stellen.
Artikel 23. Personeel van Contractant
De Contractant is verantwoordelijk voor en aansprakelijk voor de nakoming van de uit de Overeenkomst voortvloeiende verplichtingen uit de belastingwetgeving en de sociale zekerheidswetgeving, waaronder begrepen verplichtingen die verband houden met het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV). De Contractant vrijwaart de Omgevingsdienst Twente tegen alle aanspraken ter zake. De Contractant zal – indien wettelijk vereist dan wel door de Omgevingsdienst Twente wordt vereist – met een g-rekening werken. Indien de Omgevingsdienst Twente geconfronteerd wordt met een naheffing, worden deze kosten één-op-één verhaald op de Contractant.
De Omgevingsdienst Twente accepteert een concurrentiebeding in de bepalingen van de aanbieding van Contractant, tussen Contractant en Omgevingsdienst Twente dan wel tussen Contractant en Personeel van Contractant ingezet bij het verrichten van diensten voor de Omgevingsdienst Twente, niet. AIs een concurrentiebeding om specifieke redenen toch noodzakelijk is, dan behoudt de Omgevingsdienst Twente zich het recht voor hierover specifieke afspraken in een contract op te nemen. Partijen treden hierover in overleg op initiatief van Contractant. Het oordeel over het wel of niet opnemen van specifieke afspraken in een contract rust bij de Omgevingsdienst Twente.
De Omgevingsdienst Twente is gerechtigd de Overeenkomst op te zeggen met inachtneming van een opzegtermijn zoals bepaald in de Overeenkomst. Indien geen opzegtermijn in de Overeenkomst is opgenomen, kan de Omgevingsdienst Twente de Overeenkomst opzeggen met inachtneming van een redelijke opzegtermijn, mede gelet op de duur van de Overeenkomst.
Ingeval van ontbinding door de Omgevingsdienst Twente als bedoeld in artikel 25.1 is de Omgevingsdienst Twente geen vergoeding verschuldigd aan de Contractant voor de Prestaties die niet door Contractant zijn verricht. Eventuele aan de Contractant verrichte onverschuldigde betalingen, betaalt de Contractant terug aan de Omgevingsdienst Twente, vermeerderd met wettelijke rente vanaf de dag waarop dit is betaald.
Aldus vastgesteld in de vergadering van het dagelijks bestuur van de Omgevingsdienst Twente van 20 oktober 2023