Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Papendrecht

Verordening op de Ambtelijke Bijstand en Geldelijke fractie-ondersteuning 2023 gemeente Papendrecht

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatiePapendrecht
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening op de Ambtelijke Bijstand en Geldelijke fractie-ondersteuning 2023 gemeente Papendrecht
CiteertitelVerordening ambtelijke bijstand en fractie-ondersteuning 2023 gemeente Papendrecht
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp
Externe bijlageFormulier verantwoording fractie-budget

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 33, derde lid, van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2023nieuwe regeling

03-11-2022

gmb-2022-512447

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de Ambtelijke Bijstand en Geldelijke fractie-ondersteuning 2023 gemeente Papendrecht

 

 

 

Paragraaf 1 Begripsbepalingen

 

Artikel 1  

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • ambtelijke bijstand: bijstand, verleend door onder het gezag van het college werkzame ambtenaren;

  • bijstand: ondersteuning bij het opstellen van voorstellen, amendementen en moties of andere ondersteuning niet zijnde een verzoek om informatie.

 

 

PARAGRAAF 2 Ambtelijke bijstand

 

Artikel 2  

  • 1.

    Een raadslid kan de griffier verzoeken om feitelijke informatie van geringe omvang of om inzage in of afschrift van bij de raad, burgemeester en wethouders of de burgemeester berustende schriftelijke stukken en ander materiaal dat gegevens bevat.

  • 2.

    De griffier verstrekt zo spoedig mogelijk de verzochte informatie, voor zover deze daarover kan beschikken. Voor zover daarmee niet aan het verzoek voldaan is, verzoekt de griffier de secretaris één of meer ambtenaren aan te wijzen die voor zover mogelijk de resterende informatie zo spoedig mogelijk verstrekken.

 

Artikel 3  

  • 1.

    Een raadslid kan de griffier verzoeken om bijstand.

  • 2.

    De verzochte bijstand wordt zo spoedig mogelijk verleend, voor zover dit naar het oordeel van de griffier in redelijkheid kan worden gevergd. Als de griffier de verzochte bijstand niet kan verlenen, verzoekt hij de secretaris om een of meer ambtenaren aan te wijzen die ambtelijke bijstand verlenen.

  • 3.

    De secretaris weigert het verzoek om ambtelijke bijstand als:

    • a.

      naar zijn oordeel niet aannemelijk is gemaakt dat de ambtelijke bijstand betrekking heeft op raadswerkzaamheden;

    • b.

      dit naar zijn oordeel het belang van de gemeente kan schaden.

  • 4.

    Als de secretaris het verzoek om ambtelijke bijstand weigert, deelt hij dit met redenen omkleed mee aan de griffier en aan het raadslid door wie het verzoek is ingediend. De griffier of het raadslid kan de burgemeester verzoeken met de griffier en de secretaris en zo nodig het raadslid in overleg te treden over het alsnog laten verlenen van de ambtelijke bijstand. De burgemeester geeft zo spoedig mogelijk gehoor aan dit verzoek.

 

Artikel 4  

 

  • 1.

    Een raadslid dat niet tevreden is over de aan hem verleende ambtelijke bijstand, kan de griffier verzoeken hierover in overleg te treden met de secretaris.

  • 2.

    Als overleg met de secretaris niet leidt tot een ook voor het raadslid bevredigende oplossing, kan deze de burgemeester verzoeken met de griffier en de secretaris en zo nodig het raadslid in overleg te treden over de aan hem verleende ambtelijke bijstand. De burgemeester geeft zo spoedig mogelijk gehoor aan dit verzoek.

 

 

PARAGRAAF 3 Geldelijke fractie-ondersteuning

 

Artikel 5  

  • 1.

    De raad verstrekt een in de raad vertegenwoordigde fractie voor de duur van de zittingsperiode een financiële bijdrage ter ondersteuning van het functioneren van de fractie.

  • 2.

    De financiële bijdrage bestaat uit een basisbedrag van € 900 per fractie en een variabel deel van

    € 528 per raadszetel van de fractie.

 

Artikel 6  

  • 1.

    De fracties besteden hun bijdrage om hun volksvertegenwoordigende, kaderstellende en controlerende rol te versterken.

  • 2.

    De bijdrage wordt in ieder geval niet gebruikt ter bekostiging van:

    • uitgaven die in strijd zijn met wettelijke bepalingen;

    • betalingen, inclusief die ter voldoening van contributie, aan politieke partijen, met politieke partijen verbonden instellingen of natuurlijke personen anders dan ter vergoeding van diensten of goederen geleverd ten behoeve van de versterking van de ondersteuning van de fractie op basis van een gespecificeerde, reële declaratie of arbeidsovereenkomst;

    • uitgaven die bedoeld zijn om campagne-/verkiezingskosten te financieren c.q. te dekken;

    • uitgaven in verband met het verstrekken van informatie aan louterleden van de afdeling c.q. louter de vereniging, dan wel uitgaven in verband met (het organiseren c.q. bijwonen van) ledenvergaderingen van de afdeling c.q. vereniging;

    • giften, leningen, beleggingen en voorschotten;

    • de dagelijkse uitgaven van een individueel raadslid (die nl. worden vergoed op basis van de voor elk raadslid individueel geldende regeling);

    • communicatieve uitingen binnen een periode van twee maanden voorafgaande aan de gemeenteraadsverkiezingen.

 

Artikel 7  

  • 1.

    Elke fractie legt voor 1 maart na het einde van een kalenderjaar, via de griffier, aan de gemeenteraad verantwoording af over de besteding van de bijdrage en wel aan de hand van een verslag volgens het aan deze verordening gehechte modelformulier: "Verantwoording fractie - budgetten" .

  • 2.

    Controle van het verslag vindt plaats door de accountant, belast met de controle van de jaarrekening.

  • 3.

    Niet-bestede gelden zullen gelden als voorschot op de bijdrage voor het aansluitende kalenderjaar.

 

Artikel 8  

  • 1.

    De bijdragen voor de fracties worden per 1 maart van een kalenderjaar als voorschot op de bijdrage voor dat jaar verstrekt, onder aftrek van de niet-bestede gelden uit het daaraan voorafgaande kalenderjaar.

  • 2.

    In een jaar waarin gemeenteraadsverkiezingen plaats vinden wordt het voorschot verstrekt tot en met de maand waarin de verkiezingen plaats vinden. In de eerste maand na de maand waarin de eerste vergadering van de nieuwgekozen gemeenteraad plaats vindt wordt het voorschot verstrekt voor de overige maanden van dat jaar.

  • 3.

    Als één of meer raadsleden van één of meer fracties als zelfstandige fractiegaan optreden of zich aansluiten bij een andere fractie, wordt het voor elk van deze zetels beschikbaar gestelde variabele deel van de financiële bijdrage toebedeeld aan de nieuw gevormde fractie of aan de fractie waarbij aangesloten wordt.

 

Artikel 9  

  • 1.

    Afwijking van deze verordening is enkel mogelijk op grond van een daartoe strekkend besluit van de gemeenteraad.

  • 2.

    Daar waar deze verordening niet in voorziet, beslist de gemeenteraad.

 

Artikel 10  

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2023 en kan worden aangehaald als: "Verordening op de Ambtelijke Bijstand en Geldelijke fractieondersteuning 2023 gemeente Papendrecht" .

  • 2.

    Op dat tijdstip vervalt de " Verordening op de ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2007" vastgesteld bij raadsbesluit van als ook alle evt. nadien op de betreffende verordening in werking getreden wijzigingen.

 

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Papendrecht van 3 november 2022.

 

 

 

 

de griffier, de voorzitter

M.A.P. Muijzer-van der Meijden, mr. drs. A.M.M. Jetten