Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Nijmegen

Uitvoeringsregeling Ondernemersfonds 2022-2027

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieNijmegen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingUitvoeringsregeling Ondernemersfonds 2022-2027
CiteertitelUitvoeringsregeling Ondernemersfonds 2022-2027
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp
Externe bijlagenAanvraagformulier Formulier tussentijdse verantwoording Formulier eindverslag

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene wet bestuursrecht

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

16-07-2021Vervangende regeling

13-07-2021

gmb-2021-230997

Collegebesluit d.d. 13 juli 2021, nr. 4.24

Tekst van de regeling

Intitulé

Uitvoeringsregeling Ondernemersfonds 2022-2027

 

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nijmegen,

 

Gelet op de Nijmeegse Kaderverordening Subsidies 2019 en

de Algemene wet bestuursrecht

 

Vast te stellen: de Uitvoeringsregeling Ondernemersfonds 2022-2027

 

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    College: College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Nijmegen;

  • b.

    Raad: raad van de gemeente Nijmegen;

  • c.

    Werklocatie: een geografisch economisch samenhangend gebied van substantiële omvang en van relevant belang voor de Nijmeegse economie en werkgelegenheid en met een samenwerkingsverband van ondernemers, vertegenwoordigd door een rechtspersoon;

  • d.

    Werklocatiemanagement: omvat de activiteiten die gericht zijn op de sociaal-economische versterking van een werklocatie en het op peil houden/optimaliseren van de kwaliteit van een werklocatie. Hieronder vallen o.a. het beheer van de openbare en private buitenruimte, duurzaamheid en de inkoop van collectieve voorzieningen;

  • e.

    Ondernemersfonds: de financiële middelen op het deelproduct Ondernemersfonds – werklocatiemanagement zoals opgenomen binnen het programma Economie en Toerisme, van de Stadsbegroting;

  • f.

    Subsidieaanvraag: een aanvraag om subsidie op basis van de Uitvoeringsregeling Ondernemersfonds 2022-2027;

  • g.

    Meerjarenplan: een plan voor werklocatiemanagement voor een periode van maximaal 3 jaar.

 

Artikel 2 Reikwijdte en doelstelling Ondernemersfonds

  • 1.

    Op subsidieverlening conform deze regeling is de Nijmeegse Kaderverordening Subsidies 2019 van toepassing, tenzij hiervan in deze regeling wordt afgeweken;

  • 2.

    De gemeente Nijmegen verstrekt geen subsidies die in strijd zijn met nationale en Europese regels betreffende staatssteun;

  • 3.

    De doelstelling van het Ondernemersfonds is:

  • Het versterken van de sociaal – economische positie van de werklocatie en daarmee de Nijmeegse economie en werkgelegenheid;

  • De kwaliteit en innovatiekracht van werklocaties en het werklocatiemanagement te verbeteren/optimaliseren;

  • Het bijdragen aan de invulling van de economische speerpunten uit de vastgestelde Economische Visie 2018 voor het onderdeel werklocaties/werklocatiemanagement.

 

Artikel 3 Activiteiten die voor subsidieverlening in aanmerking komen

Het college kan op basis van deze regeling subsidie verlenen voor een plan en de uitvoering van dat plan gericht op een of meerdere werklocaties dat bij voorkeur meerdere jaren omvat met een maximale periode van 3 jaar, ter realisering van de doelstelling zoals in artikel 2 lid 3 is omschreven, waaronder:

  • Het stimuleren van deelname van ondernemers aan collectieve ondernemersinitiatieven van de werklocaties;

  • Het vergroten van de synergie tussen de verschillende werklocaties in stad en regio;

  • Het verbeteren van de innovatiekracht van op de werklocaties;

  • Het versterken van de werkgelegenheid op de werklocaties;

  • Het managen van de samenwerking van een werklocatie;

  • Het stimuleren van ondernemerschap op werklocaties in Nijmegen;

  • Het veiliger maken van werklocaties;

  • Het stimuleren van het verduurzamen van werklocaties;

  • Het aanjagen van investeringen in verbetering van de kwaliteit van werklocaties en het werklocatiemanagement.

 

Artikel 4 Advisering

  • 1.

    De aanvraag wordt na indiening door het college getoetst op ontvankelijkheid en compleetheid;

  • 2.

    Voordat het college op een aanvraag om een (meerjaren-)subsidie beslist, wordt advies gevraagd aan de Taskforce Ondernemersfonds;

  • 3.

    De in lid 2 bedoelde Taskforce Ondernemersfonds bestaat uit maximaal 5 leden, zijnde natuurlijke personen. Een niet voltallige Taskforce Ondernemersfonds blijft bevoegd.

  • 4.

    Elk van de navolgende 4 stakeholders wijst een lid van de Taskforce Ondernemersfonds aan:

  • a.

    het VNO – NCW;

  • b.

    het Economisch Collectief Nijmegen;

  • c.

    de Stichting Huis van de Binnenstad;

  • d.

    de Industriële Kring Nijmegen.

Daarnaast wordt een kwaliteitszetel toegewezen op basis van coöptatie door de hierboven bedoelde 4 leden.

  • 5.

    De taken van de Taskforce Ondernemersfonds zijn:

  • a.

    het uitbrengen van advies aan het college op aanvragen op basis van deze uitvoeringsregeling;

  • b.

    bij het overschrijden van het jaarlijkse maximaal beschikbare subsidieplafond een advies uitbrengen aan het college over de toedeling van de subsidie op basis van de mate waarin de aanvraag bijdraagt aan de doelstelling in artikel 2 lid 3 en de activiteiten genoemd in artikel 3.

  • 6.

    De Taskforce Ondernemersfonds brengt binnen 4 weken na het ontvangen van de subsidieaanvragen, doch uiterlijk 1 november advies uit aan het college.

 

Artikel 5 Subsidieplafond en subsidiebedrag

1. Het subsidieplafond bedraagt vanaf 2022 jaarlijks € 400.000, --;

2. Het te verstrekken subsidiebedrag voor een (meerjaren)plan – werklocatiemanagement bedraagt maximaal 75% van de totale financieringsbehoefte, de overige 25% moet worden gedekt uit cofinanciering door andere partijen.

 

Artikel 6 Aanvrager

Voor subsidie komen samenwerkingsverbanden van ondernemers op werklocaties in aanmerking die vertegenwoordigd worden door een rechtspersoon en die volgens inschrijving bij de Kamer van Koophandel zijn gevestigd in Nijmegen en op bedrijventerrein Bijsterhuizen.

 

Artikel 7 Voorwaarden voor subsidiering

  • 1.

    Een aanvraag dient te passen binnen de doelstelling van het Ondernemersfonds, artikel 2 lid 3 en het bepaalde in artikel 3;

  • 2.

    Een aanvraag dient te passen binnen de economische speerpunten uit de vastgestelde Economische Visie 2018 voor het onderdeel werklocaties/werklocatiemanagement;

  • 3.

    Een aanvraag kan voor honorering in aanmerking komen als aan de volgende voorwaarden wordt voldaan:

  • a.

    de aanvraag voldoet, naast het bepaalde in deze uitvoeringsregels, aan het bepaalde in de Nijmeegse Kaderverordening Subsidies 2019;

  • b.

    de aanvrager overlegt bij voorkeur een meerjarenplan voor een periode van 3 jaar;

  • c.

    de aanvrager maakt aannemelijk dat er sprake is van voldoende draagvlak onder de leden voor de uitvoering van de activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd;

  • d.

    de aanvrager maakt de financieringsbehoefte aannemelijk;

  • e.

    de financiering heeft geen betrekking op sanering van schulden, dan wel op een afbouw van bedrijfsactiviteiten;

  • f.

    de aanvrager verkeert niet in staat van faillissement, vereffening os surseance van betaling en deze zijn niet aangevraagd of aanhangig;

  • g.

    bij de aanvraag voor werklocatiemanagement dient er sprake te zijn van cofinanciering van tenminste 25% van de totale financieringsbehoefte;

  • h.

    de subsidie moet binnen één jaar na verlening zijn ingezet volgens het ingediende meerjarenplan, tenzij door of namens het college tot een verlenging is besloten.

 

Artikel 8 Meerjarensubsidie

Subsidies voor werklocatiemanagement worden in principe voor langer dan één jaar maar ten hoogste voor een periode van drie jaar verleend. De verlening van deze subsidies komt ten laste van het jaarlijks beschikbare subsidieplafond binnen het Ondernemersfonds. Een subsidie ten laste van een begroting die nog niet is vastgesteld of goedgekeurd, wordt verleend onder de voorwaarde dat voldoende middelen in de begroting beschikbaar zullen worden gesteld.

 

Artikel 9 Aanvraag en te overleggen gegevens

  • 1.

    Aanvragen om een verleningsbeschikking die betrekking hebben op de 3 opvolgende kalenderjaren kunnen bij het college worden ingediend voor 15 september van het daaraan voorafgaande jaar;

  • 2.

    Onverminderd het bepaalde in artikel 4:2 van de Algemene wet bestuursrecht wordt de aanvraag voor subsidieverlening in enkelvoud ingediend overeenkomstig het door het College vastgestelde aanvraagformulier. Bij de aanvraag worden in ieder geval gevoegd:

  • a.

    een beschrijving van de activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd;

  • b.

    een beschrijving van de doelstelling en resultaten die daarmee worden nagestreefd en een beschrijving hoe de activiteiten aan dat doel bijdragen;

  • c.

    een meerjarenbegroting en dekkingsplan van de kosten van de activiteiten, waarvoor de subsidie wordt aangevraagd. Het dekkingsplan omvat een opgave van bij andere bestuursorganen of private organisaties of personen aangevraagde subsidies of vergoedingen van dezelfde activiteiten, onder vermelding de stand van zaken daarvan;

  • d.

    een rechtsgeldig uittreksel van de inschrijving bij de Kamer van Koophandel, doch niet ouder dan drie maanden;

  • e.

    een kopie van de statuten van de rechtspersoon die de aanvraag indient, of in geval van indiening ten behoeve van een samenwerkingsverband, van alle samenwerkende rechtspersonen, tezamen een kopie van de samenwerkingsovereenkomst

  • 3.

    Indien een rechtspersoon voor het eerst een subsidie aanvraagt voegt hij een exemplaar van de oprichtingsakte, de statuten, een kopie van een recent bankafschrift, het jaarverslag, de jaarrekening en de balans van het voorgaande jaar toe als bijlage aan het aanvraagformulier.

 

Artikel 10 Beslistermijn subsidieaanvraag

  • 1.

    Het College beslist uiterlijk op 31 december op een subsidieaanvraag voor werklocatiemanagement;

  • 2.

    Indien de aanvraag niet volledig is, wordt de aanvrager door de gemeente in de gelegenheid gesteld om binnen 2 weken na de indiening, doch uiterlijk 1 oktober, aanvullingen hierop te geven;

  • 3.

    De termijn bedoeld in het eerste lid kan door het College in bijzondere omstandigheden, ter beoordeling aan het College, met een termijn van acht weken worden verlengd. De gemeente informeert de aanvrager hierover schriftelijk.

 

Artikel 11 Voorschotverlening

  • 1.

    Het College is bevoegd tot het verstrekken van voorschotten en het verbinden van voorschriften daaraan;

  • 2.

    Indien subsidie wordt verleend bedraagt het voorschot maximaal 100% van de subsidie voor het jaarprogramma van het werklocatiemanagement;

  • 3.

    Indien de activiteiten niet worden uitgevoerd, de subsidiemiddelen niet conform de aanvraag zijn besteed, of anderszins niet is voldaan aan de verplichtingen van de subsidie, kan het College besluiten tot terugvordering van de verstrekte voorschotten.

 

Artikel 12 Rapportageplicht, evaluatie en subsidievaststelling

  • 1.

    Het College verzoekt de aanvrager jaarlijks de inhoudelijke en financiële voortgang over de behaalde resultaten te rapporteren door middel van een door het College vast te stellen voortgangsformulier;

  • 2.

    Aanvrager dient bij het College binnen 13 weken na afloop over de periode waarvoor de subsidie is verleend schriftelijk op een daartoe door het College vastgesteld eindrapportageformulier een verzoek om vaststelling van de subsidie in. De verantwoordingseisen komen in de verleningsbeschikking tot uiting;

  • 3.

    Indien het subsidiebedrag voor werklocatiemanagement € 100.000,- of meer bedraagt, dient de eindverantwoording vergezeld te gaan met een controleverklaring van een externe AA of RA-accountant;

  • 4.

    De begunstigde zal het College alle medewerking verlenen aan de opstelling van een evaluatierapport m.b.t. deze uitvoeringsregels;

  • 5.

    De vaststelling van de subsidie wordt gebaseerd op de werkelijke gemaakte kosten.

 

Artikel 13 Intrekking, of wijziging van de subsidieverlening

Naast de gevallen in de Algemene wet bestuursrecht en de Nijmeegse Kaderverordening Subsidies 2019 kan de subsidie worden ingetrokken of het subsidiebedrag ten nadele van de subsidieontvanger worden gewijzigd indien:

  • a.

    de subsidieontvanger wijzigingen in aanwending van de subsidie niet ter beoordeling heeft voorgelegd aan het College;

  • b.

    de subsidieontvanger de activiteiten waarvoor subsidie is verleend, beëindigt;

  • c.

    de subsidieontvanger de voorschriften in deze regeling, of de verplichtingen vermeld in de beschikking of in de akkoordverklaring bij de beschikking niet nakomt;

  • d.

    de subsidieontvanger in surseance van betaling of in staat van faillissement geraakt.

 

Artikel 14 Overgangsbepaling

Aanvragen om vaststelling van subsidie die op basis van de Uitvoeringsregeling Ondernemersfonds

2015-2018 zijn verleend, worden afgedaan op basis van de regelgeving die van kracht was ten tijde

van de verlening.

 

Artikel 15 Inwerkingtreding en Citeertitel

  • 1.

    Deze regeling treedt in werking op de dag na bekendmaking, onder gelijktijdige intrekking van ‘de Uitvoeringsregeling Ondernemersfonds 2015-2018’.

  • 2.

    Deze beleidsregels worden aangehaald als: de Uitvoeringsregeling Ondernemersfonds 2022-2027.

 

Aldus vastgesteld in de collegevergadering van: 13 juli 2021.

de gemeentesecretaris

mr. drs. A.H. van Hout

de burgemeester

drs. H.M.F. Bruls

Bijlagen