Organisatie | Zwolle |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Gemeenschappelijke regeling Meldkamer Oost Nederland 2020 |
Citeertitel | Gemeenschappelijke Regeling Meldkamer Oost Nederland 2020 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp | Gemeenschappelijke regelgeving |
Externe bijlage | Toelichting bij de regeling |
Deze regeling is vastgesteld met instemming van het algemeen bestuur van de Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland, het algemeen bestuur van de Veiligheidsregio IJsselland, de regionale eenheid Oost-Nederland van de Politie, de vergunninghouder ambulancezorg Noord- en Oost Gelderland en de vergunninghouder ambulancezorg IJsselland Deze regeling beschrijft de belangen, taken en bevoegdheden van de Meldkamer Oost Nederland.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
21-05-2021 | 01-02-2021 | nieuwe regeling | 17-12-2020 |
Gemeente Zwolle, bekendmaking Gemeenschappelijke regeling MON 2020-Meldkamer Oost-Nederland, locatie Apeldoorn.
Het Algemeen Bestuur van de gemeenschappelijke regeling Meldkamer Oost-Nederland (MON);
Gelezen het voorstel van de directeur MON, d.d. 17 december 2020;
Besluit de gemeenschappelijke regeling MON conform voorstel te wijzigen, zoals hieronder weergegeven.
Deze wijziging treedt met terugwerkende kracht per 1 februari 2021 in werking.
HOOFDSTUK 2 BELANGEN, TAKEN EN BEVOEGDHEDEN
De gemeenschappelijke meldkamer ondersteunt de veiligheidsregio’s, politie en regionale ambulancevoorziening in de uitvoering van hun meldkamertaken en voert deze voor de deelnemers uit.
Artikel 5 Taken en bevoegdheden
Ter behartiging van het in artikel 4 bedoelde belang faciliteert de gemeenschappelijke meldkamer de veiligheidsregio’s, politie en regionale ambulancevoorziening in de uitvoering van de volgende taken
Artikel 13 Taken en bevoegdheden
Naast de taken en bevoegdheden die deze regeling aan het dagelijks bestuur opdraagt, heeft het dagelijks bestuur de volgende taken en bevoegdheden:
Artikel 15 Aanwijzing en vervanging
Het algemeen bestuur wijst telkens voor een periode van 2 jaren één van de leden van het dagelijks bestuur aan als voorzitter.
HOOFDSTUK 6 INLICHTINGEN, VERANTWOORDING EN ONTSLAG
Artikel 19 Leden van het algemeen bestuur t.o.v. bestuur deelnemers
Een lid van het algemeen bestuur verschaft het bestuur, dat hem afvaardigde – met inachtneming van de artikelen 18 en 19 van de Wet Gemeenschappelijke Regelingen – alle inlichtingen die door dat bestuur of door één of meer leden daarvan worden verlangd en wel op de in het reglement van orde voor het betreffende orgaan aangegeven wijze.
De gemeenschappelijke meldkamer staat onder leiding van een directeur, die wordt benoemd, geschorst en ontslagen door de veiligheidsregio’s gezamenlijk na overleg met de politie en de regionale ambulancevoorziening. De aldus benoemde directeur zal in dienst treden van of worden aangesteld bij de meldkamer.
Het algemeen bestuur regelt de taken en bevoegdheden van de directeur en stelt voor deze functie een instructie vast. Dit op voorstel van de veiligheidsregio’s gezamenlijk na overleg met de politie, en regionale ambulancevoorziening. In de instructie voor de directeur wordt in ieder geval opgenomen, dat deze functionaris periodiek overleg voert met de gezamenlijke veiligheidsdirecties van de veiligheidsregio’s en hen tijdig advies vraagt bij de voorbereiding van onderwerpen die aan de orde komen in het dagelijks en algemeen bestuur.
De beheerder van de in het vorige lid aan te wijzen archiefbewaarplaats oefent overeenkomstig de regeling als bedoeld in het eerste lid toezicht uit op het beheer van de archiefbescheiden van de gemeenschappelijke meldkamer, voor zover deze archiefbescheiden niet zijn overgebracht naar een archiefbewaarplaats.
HOOFDSTUK 8 FINANCIËLE BEPALINGEN
Artikel 23 Administratie en controle
Het algemeen bestuur stelt een regeling vast met uitgangspunten voor het financiële beleid, alsmede de regels voor het financiële beheer en voor de inrichting van de financiële organisatie vast. De regeling dient te waarborgen dat aan de eisen van rechtmatigheid, verantwoording en controle wordt voldaan. De regeling bevat in elk geval de onderwerpen, genoemd in artikel 212, lid 2, van de Gemeentewet voor zover van toepassing op de gemeenschappelijke meldkamer.
Het algemeen bestuur wijst een of meer accountants aan als bedoeld in artikel 393, eerste lid, van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek, belast met de controle van de in artikel 197 van de Gemeentewet bedoelde jaarrekening en het daarbij verstrekken van een accountantsverklaring en het uitbrengen van een verslag van bevindingen. De accountantsverklaring en het verslag van bevindingen voldoen aan het bepaalde in artikel 213, lid 3 respectievelijk lid 4, van de Gemeentewet.
zendt het dagelijks bestuur jaarlijks vóór 1 april de ontwerpbegroting, de algemene financiële en beleidsmatige kaders en de ontwerp-meerjarenraming van de gemeenschappelijke meldkamer voor het komende kalenderjaar, vergezeld van een behoorlijke toelichting, toe aan de besturen van de deelnemende veiligheidsregio’s, de regionale ambulancevoorziening en de politie.
geeft het dagelijks bestuur aan de besturen van de deelnemende veiligheidsregio’s, de regionale ambulancevoorziening en de politie acht weken na toezending gelegenheid om bij het dagelijks bestuur hun zienswijze over de ontwerpbegroting en meerjarenraming naar voren te brengen. Het dagelijks bestuur voegt de commentaren, waarin deze zienswijzen zijn vervat, en eventueel een nota van wijzigingen, bij de ontwerpbegroting en de meerjarenraming, zoals deze aan het algemeen bestuur worden aangeboden.
stuurt het algemeen bestuur de vastgestelde begroting en de meerjarenraming toe aan de besturen van de deelnemende veiligheidsregio’s, de regionale ambulancevoorziening en de politie, die de in deze begroting voor hen als bijdrage in de kosten van de gemeenschappelijke meldkamer geraamde bedragen opnemen in de eigen begroting voor het betreffende jaar;
zendt het dagelijks bestuur de vastgestelde begroting en de meerjarenraming binnen twee weken na de vaststelling doch in ieder geval vóór 1 augustus aan gedeputeerde staten. In het geval de begroting niet in evenwicht is en het niet aannemelijk is dat in de eerstvolgende jaren een evenwicht wordt bereikt, verzoekt het dagelijks bestuur daarbij om goedkeuring van gedeputeerde staten. Van de goedkeuring doet het dagelijks bestuur mededeling aan het algemeen bestuur en de deelnemende partijen.
Artikel 25 Bijdragen van de deelnemende partijen
het resultaat van punt a voor de kolommen brandweer respectievelijk politie wordt binnen elke kolom verdeeld over beide veiligheidsregio’s respectievelijk politie op basis van het inwonertal van de betrokken regio’s op 1 januari van het jaar, voorafgaand aan dat waarvoor de bijdrage verschuldigd is, vastgesteld door het Centraal Bureau voor de Statistiek.
Elke veiligheidsregio en regionale ambulancevoorziening en de politie betaalt bij wijze van voorschot jaarlijks voor 16 januari en 16 juli telkens de helft van de verschuldigde bijdrage, genoemd in lid 1, op basis van facturen, die de gemeenschappelijke meldkamer hen daartoe zal toezenden. Bij niet tijdige betaling is de wettelijke interest verschuldigd.
De in het eerste lid bedoelde stukken liggen, zodra zij aan het algemeen bestuur zijn overgelegd, voor een ieder ter inzage en zijn algemeen verkrijgbaar. Van de terinzagelegging en de verkrijgbaarstelling wordt openbaar kennisgegeven. Het algemeen bestuur beraadslaagt over de jaarrekening en het jaarverslag niet eer der dan twee weken na de openbare kennisgeving.
HOOFDSTUK 10 TOETREDING, UITTREDING, WIJZIGING EN OPHEFFING
Artikel 27 Toetreding en uittreding
Toetreding en uittreding van een veiligheidsregio, de Politie of een regionale ambulancevoorziening is mogelijk wanneer ter vergadering van het algemeen bestuur blijkt dat de besturen van ten minste tweederde van de deelnemende partijen instemmen met een verzoek tot toetreding respectievelijk uittreding en met de regeling van de financiële en andere gevolgen daarvan voor de gemeenschappelijke meldkamer.
Het algemeen bestuur regelt de procedure en alle gevolgen van de toetreding of de uittreding en kan voorwaarden verbinden aan de toetreding of uittreding. Bij uittreding geldt als uitgangspunt dat de uittredende partij de kosten draagt die het rechtstreekse gevolg zijn van de uittreding en dat de overige partijen geen financieel nadeel van de uittreding ondervinden.