Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Rucphen

Algemene mandaatregeling gemeente Rucphen

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieRucphen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingAlgemene mandaatregeling gemeente Rucphen
CiteertitelAlgemene mandaatregeling gemeente Rucphen
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp
Externe bijlagenRegister algemene bevoegdheden Register Bestuur en Veiligheid Register Beheer en Ruimtelijke Ontwikkeling Register Bedrijfsvoering Register Gemeentewinkel Register Inkoop Register Maatschappelijke Ontwikkeling

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2021Mandaatregeling gemeente Rucphen

19-01-2021

gmb-2021-75994

Tekst van de regeling

Intitulé

Algemene mandaatregeling gemeente Rucphen

 

Het college van burgemeester en wethouders van Rucphen, de burgemeester van Rucphen, de invorderingsambtenaar van Rucphen en de heffingsambtenaar van Rucphen ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft;

 

Overwegende dat het ter bevordering van een vlotte en efficiënte afdoening van zaken noodzakelijk is de uitoefening van bevoegdheden te mandateren;

 

Gelet op het bepaalde in afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht;

 

Gelet op de bepalingen van de Gemeentewet;

 

Gelet op het besluit tot wijziging van de structuur van de organisatie d.d. 24 november 2020;

 

Besluiten:

 

In te trekken de op 1 juli 2009 vastgestelde Algemene mandaatregeling;

 

Vast te stellen de navolgende Algemene mandaatregeling:

 

Artikel 1:

  • a.

    De uitoefening van bevoegdheden, zoals opgenomen in het van deze regeling deeluitmakende register, wordt gemandateerd aan de gemeentesecretaris, afdelingsmanagers, teamleiders dan wel andere met name genoemde medewerkers, ieder voor zover het zijn taak betreft.

  • b.

    Het toegewezen mandaat geldt onverkort voor de betrokken direct leidinggevende;

  • c.

    Het toegewezen mandaat geldt bij afwezigheid van de gemandateerde voor diens plaatsvervanger;

  • d.

    Voor zover van toepassing, omvat de bevoegdheid om krachtens mandaat besluiten te nemen tevens de bevoegdheid tot het rechtens stellen van voorschriften en beperkingen.

     

Artikel 2:

Waar in deze regeling wordt gesproken over mandaat, dient daaronder mede te worden verstaan machtiging en volmacht.

 

Artikel 3:

  • a.

    Het verlenen van (sub)ondermandaat is voorbehouden aan de gemeentesecretaris en afdelingsmanagers, tenzij dit is uitgesloten door vermelding daarvan in het register.

  • b.

    Op (sub)ondermandaat is deze regeling onverkort van toepassing.

     

Artikel 4:

Er geldt geen mandaat indien:

  • -

    Wordt beslist in afwijking van adviezen van andere afdelingen/adviseurs/instellingen/commissies;

  • -

    De beslissing afwijkt van geldende (beleids)regels;

  • -

    Het een beslissing betreft die betrekking heeft op zaken die politiek en/of bestuurlijk gevoelig liggen;

  • -

    Het een beslissing betreft waarvan door het oorspronkelijke bevoegde bestuursorgaan kenbaar is gemaakt dat hij de beslissing zelf neemt.

  • -

    Het een beslissing op bezwaar of beroep betreft.

     

Artikel 5:

In het geval het onderwerp van mandaat meer dan een afdeling aangaat, dient overeenstemming te bestaan over de wijze van afdoening. Bij het ontbreken van overeenstemming geldt het mandaat niet.

 

Artikel 6:

Alle in mandaat genomen beslissingen worden in een kwartaaloverzicht gerapporteerd aan het oorspronkelijk bevoegde bestuursorgaan.

 

Artikel 7:

Een krachtens mandaat genomen besluit alsmede de op de gemandateerde bevoegdheden betrekking hebbende brieven worden door de gemandateerde als volgt ondertekend:

  • Namens burgemeester/burgemeester en wethouders/invorderingsambtenaar/heffingsambtenaar van Rucphen,

Artikel 8:

Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2021.

 

Rucphen, 19 januari 2021

De burgemeester van Rucphen, Burgemeester en wethouders van Rucphen,

, burgemeester.

, secretaris.

 

Invorderingsambtenaar gemeente Rucphen,

 

Heffingsambtenaar gemeente Rucphen,