Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
WerkSaam Westfriesland

Klachtenregeling Ongewenst Gedrag medewerkers WerkSaam Westfriesland

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWerkSaam Westfriesland
OrganisatietypeRegionaal samenwerkingsorgaan
Officiële naam regelingKlachtenregeling Ongewenst Gedrag medewerkers WerkSaam Westfriesland
CiteertitelKlachtenregeling Ongewenst Gedrag medewerkers WerkSaam Westfriesland
Vastgesteld doordagelijks bestuur
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp
Externe bijlageStroomschema klachtafhandeling

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

N.v.t.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

29-09-202001-01-2020wijziging

10-09-2020

bgr-2020-967

Tekst van de regeling

Intitulé

Klachtenregeling Ongewenst Gedrag medewerkers WerkSaam Westfriesland

Inleiding

WerkSaam is als werkgever verantwoordelijk voor een veilige werkomgeving. WerkSaam wil medewerkers beschermen tegen ongewenst gedrag: agressie en geweld, seksuele intimidatie, discriminatie en onheuse bejegening en pesterijen. Als er toch sprake is van ongewenst gedrag, kan een medewerker dit melden en/of een formele klacht indienen. In deze regeling is beschreven hoe de klachtenprocedure van WerkSaam verloopt als zich een klacht voordoet;

Het dagelijks bestuur van WerkSaam Westfriesland;

 

gezien de instemming van de OR van WerkSaam Westfriesland van 17 juli 2020;

 

gelet op:

artikel 23 van de gemeenschappelijke regeling WerkSaam Westfriesland;

 

b e s l u i t :

 

de beleidsregel Klachtenregeling medewerkers WerkSaam te wijzigen in ‘Klachtenregeling ongewenst gedrag medewerkers WerkSaam Westfriesland’. De tekst na wijziging is als volgt:

 

Artikel 1.Begripsomschrijving

 

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    Agressie: het lastig vallen, bedreigen of aanvallen van een persoon. Hierin onderscheiden we twee vormen:

  • 1. Agressie door boosheid of woede – er is sprake van grensoverschrijdend gedrag met als doel iemand schade toe te brengen of door woede iets voor elkaar krijgen. Dit kan door lichamelijk geweld zijn of met woorden.

  • 2. Instrumentele agressie- er is sprake van gedrag om invloed te hebben op of macht uit te oefenen op situaties om deze naar eigen hand te zetten. Het kan ook gedrag zijn om een sfeer van onzekerheid te creëren waar de normale gang van zaken door beïnvloed wordt.

  • b.

    Beklaagde: de persoon tegen wie, door de klager, een klacht is ingediend en die bij WerkSaam een functie vervult of anderszins verbonden is aan de organisatie.

  • c.

    Bevoegd gezag: het dagelijks bestuur. Als het om een klacht tegen bestuursleden gaat, dan is de voorzitter van WerkSaam het bevoegd gezag;

  • d.

    De commissie: de Landelijke Klachtencommissie Ongewenst Gedrag voor de decentrale overheid

  • e.

    Discriminatie: Gedrag dat valt binnen de begrippen discriminatie zoals staat geschreven in de Algemene wet gelijke behandeling.

  • f.

    Klager: de persoon, in dienst bij WerkSaam of op een andere manier verbonden aan de organisatie, die een klacht heeft over ongewenst gedrag;

  • g.

    Ongewenst gedrag: gedrag zoals seksuele intimidatie, agressie, geweld, discriminatie, onheuse bejegening en pesten;

  • h.

    Onheuse bejegening en pesten: gedrag zoals negeren, doodzwijgen, intimideren, manipuleren, misbruik van macht of openlijke terechtwijzing van een persoon onder omstandigheden die rechtstreeks verband houden met het werk;

  • i.

    Seksuele intimidatie: Seksueel getinte aandacht voor een persoon, die dit laat zien door mondeling, lichamelijk of ander gedrag, dat zowel niet opzettelijk als opzettelijk kan zijn en dat door de persoon in kwestie als ongewenst, kwetsend of bedreigend wordt ervaren.

  • j.

    Vertrouwenspersoon: de persoon die is aangesteld door het bevoegd gezag aan wie men vertrouwelijke zaken kwijt kan. Voorbeelden hiervan zijn seksuele intimidatie, agressie, geweld, onheuse bejegening en pesten. De vertrouwenspersoon biedt een luisterend oor en ondersteunt.

 

Artikel 2.Klachten

Klachten over ongewenst gedrag kunnen betrekking hebben op collega’s, leidinggevenden of bestuursleden in situaties op of rond het werk.

 

Artikel 3.Werkwijze

  • 1.

    De klachtenprocedure verloopt conform de Klachtenregeling ongewenst gedrag voor de decentrale overheid 2011 (www.vng.nl/ongewenstgedrag) en de door de commissie nader vast te stellen werkwijze.

  • 2.

    Voordat een formele klacht ingediend wordt bij de commissie kan worden geprobeerd in overleg tot een oplossing te komen. De klager kan zich hierbij laten ondersteunen door een vertrouwenspersoon, leidinggevende of collega.

  • 3.

    Formele klachten kunnen worden ingediend bij de Landelijke Klachtencommissie Ongewenst Gedrag (LKOG) waar WerkSaam bij is aangesloten. WerkSaam heeft geen interne klachtenprocedure die vooraf aan een procedure bij de LKOG gaat.

  •  

Artikel 4.Overige bepalingen

Verder gelden de overige bepalingen

  • a.

    Klagers kunnen van het indienen van een klacht op zich geen nadeel ondervinden in de relatie werkgever of opdrachtgever versus medewerker.

  • b.

    De personen die bij de behandeling van de klacht zijn betrokken of geraadpleegd zijn, dienen ten aanzien van alles wat zij in verband met de behandeling van de klacht horen geheimhouding te betrachten.

  • c.

    Gedurende de behandeling van de klacht kan zowel de klager als de beklaagde zich laten bijstaan door een derde of een vertrouwenspersoon van WerkSaam.

     

Artikel 5. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze gewijzigde beleidsregel treedt in werking op de dag na die van bekendmaking en werkt terug tot 1 januari 2020.

  • 2.

    Deze beleidsregel wordt aangehaald als: Klachtenregeling ongewenst gedrag medewerkers WerkSaam Westfriesland.

 

Aldus vastgesteld in de vergadering van het dagelijks bestuur van 10 september 2020,

 

De voorzitter, D. te Grotenhuis

 

De directeur, M.J. Dölle

 

  •  

Bijlage: stroomschema klachtafhandeling