Organisatie | Asten |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Organisatiebesluit gemeente Asten |
Citeertitel | Organisatiebesluit gemeente Asten 2018 |
Vastgesteld door | gemandateerde functionaris |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Bestuur |
Externe bijlage | Gemeente Asten Organogram 1 april 2018 |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-04-2018 | nieuwe regeling | 07-03-2018 | 9.1.17 |
Hoofdstuk 2 Algemene bepalingen
1. Het aansturen van de organisatie is gebaseerd op de volgende pijlers:
De organisatiestructuur (en de stijl van leidinggeven) geeft ruimte aan professionals. We streven naar structurele flexibiliteit door verantwoordelijkheden laag in de organisatie te leggen waardoor medewerkers sneller beslissingen kunnen nemen. We gaan daarbij uit van de eigen verantwoordelijkheid van de medewerkers voor het realiseren van het afgesproken resultaat en werkwijze (eigenaarschap). MT en teamleiders geven inhoudelijk richting zonder de verantwoordelijkheid van de medewerkers over te nemen; de bevoegdheden worden op deze verantwoordelijkheid afgestemd.
Hoofdstuk 3 De gemeentesecretaris
De gemeentesecretaris bevordert samen met de burgemeester een goede afstemming tussen de bestuursorganen en het ambtelijk apparaat. Daarnaast is hij de burgemeester behulpzaam bij de bevordering van een goede samenwerking en afstemming tussen de bestuursorganen en ook bij de bewaking van het functioneren van het college als collegiaal bestuur.
Tenzij bij afzonderlijke verordening of besluit anders is geregeld, is het bepaalde in de artikelen 6 en 7 van overeenkomstige toepassing op door de raad, het college en de burgemeester ingestelde commissies.
De voorzitter van het MT stelt de vergaderdata en de agenda voor de vergaderingen van het MT vast en zorgt ervoor dat zo mogelijk ten minste een dag voor de vergadering de agenda en bijbehorende stukken in het bezit zijn van de leden van het MT. De MT-leden kunnen zaken voor agendering indienen bij de voorzitter of de bestuurs- en directiesecretaresses.
De voorzitter van het MT is bevoegd maatregelen te nemen die de bevoegdheden van het andere lid van het MT doorkruisen dan wel inperken. De voorzitter kan deze bevoegdheid alleen maar uitoefenen nadat hij dit van tevoren heeft besproken in het MT. Tevens informeert de voorzitter het college van B&W hierover in zijn eerstvolgende vergadering.
De voortgang van de werkzaamheden van de organisatie en van het bedrijfsplan wordt periodiek gerapporteerd door het MT aan het college. Dit maakt onderdeel uit van de P&C-cyclus.