Organisatie | Putten |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels Damocles |
Citeertitel | Beleidsregels Damocles |
Vastgesteld door | burgemeester |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlage | Toelichting |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
28-08-2018 | 31-07-2019 | Nieuwe regeling | 20-02-2018 | 622020 |
Hierbij besluit ik, H.A. Lambooij, burgemeester van de gemeente Putten, de bijgevoegde beleidsregels "Beleidsregels Damocles" met bijbehorende toelichting vast te stellen. Deze beleidsregels geven aan hoe ik met mijn bevoegdheid op grond van artikel 13b Opiumwet omga.
Deze beleidsregels treden de dag na bekendmaking in werking.
Overtreder(s): de personen, die al dan niet actief participeerden in de drugshandel en de eigenaren en/of verhuurders van woningen of lokalen, dan wel van bij woningen, of zodani-ge lokalen behorende erven, die wisten, of hadden kunnen weten dat in de woningen, of lo-kalen, dan wel in of, op bij de woningen, of zodanige lokalen behorende drugshandel plaatsvond.
a. het tegengaan van (verdere) verstoring van de openbare orde;
b. het herstel van de openbare orde;
c. de bekendheid van de woning, of het lokaal als drugspand doorbreken;
d. de bekendheid van de woning, of het lokaal in het drugscircuit doorbreken;
e. het verhinderen dat de woning, of het lokaal wordt, of weer wordt gebruikt ten behoeve van het drugscircuit.
Het zichtbaar sluiten van een pand dient met name om de ongewenste situatie ten aanzien van de openbare orde in en rondom het pand te beëindigen, de loop uit het gebied te ha-len en een signaal af te geven, zodat duidelijk wordt dat het ongeoorloofd is dat een pand als locatie dient om drugs te verbouwen of te verkopen.
Artikel 4 Wijze van optreden bij woningen
Een woning en het bijbehorende erf worden gesloten door het opleggen van een last onder bestuursdwang. Hierbij wordt gelast de woning te sluiten en gesloten te houden. Er wordt een begunstigingstermijn gehanteerd van 1 maand wanneer geen minderjarige kinderen in de woning wonen, of wanneer wel minderjarige kinderen in de woning wonen, die echter ook elders wonen en een begunstigingstermijn van 2 maanden, indien minderjarige kin-deren in de woning wonen die niet ook elders wonen.
Wanneer bewoner(s) en/of eigenaar/verhuurder en/of exploitant van het lokaal, of de wo-ning voldoende aannemelijk maken dat de betreffende doelen, als bedoeld in artikel 2 van deze beleidsregels op korte termijn ook zonder het opleggen van een last onder bestuurs-dwang tot sluiting van het lokaal of de woning zullen worden bereikt, legt de burgemeester niet een last onder bestuursdwang, maar een last onder dwangsom op, of in uitzonderlijke gevallen in het geheel geen herstelsanctie op.
d. in hoeverre werken en/of werkten eigenaar/verhuurder, exploitant, of (gezaghebbende) bewoners (al) actief mee om deze doelen te bereiken, waarbij onder actief meewerken ook valt het aan de politie openheid geven over afnemers en leveranciers, zodanig dat de doelen vrij eenvoudig door politieoptreden en/of gemeentelijke optreden kunnen worden bereikt;
De betrokken eigenaar/verhuurder, exploitant en bewoners wordt schriftelijk een termijn van twee weken geboden om aannemelijk te maken dat de gestelde doelen ook zonder het op-leggen van een last onder bestuursdwang zullen worden bereikt. Deze termijn kan worden geboden in het voornemen om handhavend op te treden.
Artikel 7 Samenloop met andere maatregelen
De burgemeester stemt met het college van burgemeester en wethouders af of en zo ja, welke herstelsancties het college op grond van andere regelgeving neemt met betrekking tot de geconstateerde overtreding.
Indien het college met het oog op de geconstateerde overtreding handhavend optreedt, vanwege afwijking van het bestemmingsplan zal de burgemeester geen gebruik maken van de bevoegdheid om op te treden op grond van de Opiumwet tegen de geconstateerde overtreding, zolang het college handhavend optreedt.
Indien het college optreedt op grond van artikel 14 van de Woningwet, of op grond van andere wettelijke bepalingen, dan zal de burgemeester wel gebruik maken van zijn be-voegdheid om op te treden op grond van de Opiumwet. Hij zal de wijze waarop hij gebruik maakt van zijn bevoegdheid afstemmen met het college. Het is mogelijk dat hij vanwege de noodzaak tot goede afstemming afwijkt van deze beleidsregels.
De burgemeester stemt met het Openbaar Ministerie af welke maatregelen het Openbaar Ministerie neemt. Wanneer de samenloop van strafrechtelijke maatregelen en bestuurlijke maatregelen contraproductief zijn, zal in overleg met het Openbaar Ministerie worden be-paald welke maatregelen geen doorgang zullen vinden.
Artikel 8 Tussentijdse intrekking van de last
Wanneer eigenaar en/of overtreder en/of de exploitant na het opleggen van de herstelsanctie aannemelijk maken dat de betreffende doelen, als bedoeld in artikel 2 daadwerkelijk duurzaam zijn bereikt, zal de burgemeester op verzoek de last intrekken. Artikel 6 van de beleidsregels is hierbij van overeenkomstige toepassing.
Aangezien de gemeente en de toegelaten instellingen samen een bijzondere verantwoorde-lijkheid hebben op grond van de Huisvestingswet worden woningen, die worden verhuurd door toegelaten instellingen en die tot de sociale huurwoningvoorraad behoren wegens overtreding van de Opiumwet niet met een last onder bestuursdwang gesloten, mits de be-treffende toegelaten instelling actief probeert overtredingen te voorkomen en een gecon-stateerde overtreding actief beëindigt door zo spoedig mogelijk na constatering de huur op te zeggen. Wel wordt een last onder dwangsom opgelegd, zij het alleen voor de betref-fende woning.
Lokalen, die een bijzondere maatschappelijke openbare functie van algemeen nut vervullen, zoals openbare bibliotheken, onderwijsinstellingen en overheidsgebouwen worden wegens overtreding van de Opiumwet niet gesloten, voor zover zij actief proberen overtredingen te voorkomen en aantoonbaar en controleerbare maatregelen nemen, om herhaling van ge-constateerde overtredingen te voorkomen. Wel wordt een last onder dwangsom opgelegd om herhaling te voorkomen.
De kosten van het uitvoeren van de last onder bestuursdwang worden bij de aangeschreven overtreder(s) in rekening gebracht.
Artikel 11 Bepalen of de eigenaar/verhuurder overtreder is
Onder meer, maar niet uitsluitend, zijn de volgende omstandigheden van belang bij het bepalen in hoeverre de eigenaar/verhuurder wist, of redelijkerwijs had kunnen weten dat de woning, of het lokaal, dan wel in, of op bij woningen of zodanige lokalen behorende erven een middel als bedoeld in lijst I of II werd verkocht, afgeleverd, of verstrekt, dan wel daartoe aanwezig was:
a. De hoogte van de huurprijs in verhouding tot huurprijzen van soortgelijke objecten ter plaatse en in vergelijking tot het beschikbaar inkomen of omzet van huurder;
b. het al dan niet opvragen van loonstroken, dan wel een werkgeversverklaring van huur-der(s);
c. het al dan niet bekend zijn met de herkomst van de huurbetalingen;
d. de wijze waarop de huurbetalingen plaatsvonden;
e. het al dan niet doen van navraag bij de Kamer van Koophandel in het geval gebruiker ondernemer is;
f. het al dan niet opnemen in de huurovereenkomst van een inspectiebevoegdheid.