Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Maastricht

STIMULERINGSREGELING VERGROTEN TOEGANKELIJKHEID 2018

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieMaastricht
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSTIMULERINGSREGELING VERGROTEN TOEGANKELIJKHEID 2018
CiteertitelStimuleringsregeling Vergroten Toegankelijkheid Maastricht 2018
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerp
Externe bijlagenBijlage 1 Bijlage 2

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

http://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/Maastricht/CVDR343965/CVDR343965_1.html

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-02-201831-12-2018nieuwe regeling

16-01-2018

gmb-2018-20295

Tekst van de regeling

Intitulé

STIMULERINGSREGELING VERGROTEN TOEGANKELIJKHEID 2018

 

Burgemeester en wethouders van Maastricht,

 

Gezien het voorstel aan burgemeester en wethouders d.d. 16-01-2018; korr.no. 2018-01391;

 

gelet op artikel 2 lid 3 sub c van de Algemene subsidieverordening gemeente Maastricht 2015;

 

BESLUITEN:

 

tot vaststelling van de volgende Stimuleringsregeling Vergroten Toegankelijkheid 2018

 

HOOFDSTUK 1 ALGEMEEN

ARTIKEL 1 DEFINITIES EN BEGRIPPEN

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    Bouwkundige onderbouwing: een bouwtekening van de oorspronkelijke situatie en een bouwtekening van de beoogde aanpassing (en), uitgevoerd door een erkend aannemersbedrijf

  • b.

    Digitale toegankelijkheid: digitale toegankelijkheid volgens de richtlijnen en het waarmerk “drempelvrij.nl”

  • c.

    Sociale toegankelijkheid: projecten en of voorzieningen die sociale barrières voor mensen met een beperking wegnemen met als doel dat hun sociale acceptatie en deelname aan de samenleving vergroot wordt

  • d.

    Toegankelijkheid: de toegankelijkheid van in de gemeente Maastricht gelegen gebouwen en voorzieningen voor mensen met een beperking

  • e.

    Voorzieningen: toepassingen in een openbaar gebouw, in de openbare ruimte of digitale omgeving die zelfredzaamheid en participatie van mensen met een beperking vergroten

  • f.

    Subsidieplafond: hetgeen daaronder verstaan wordt in artikel 4:22 van de Algemene wet bestuursrecht

  • g.

    College van B&W: College van Burgemeester en Wethouders van de stad Maastricht

ARTIKEL 2 DOEL VAN DE ACTIVITEITEN

De Stimuleringsregeling Vergroten Toegankelijkheid is een financiële bijdrage in het realiseren van aanpassingen en voorzieningen die de toegankelijkheid van mensen met een beperking en daarmee ook hun deelname aan de samenleving vergroten.

Het gaat hierbij om de meest voorkomende aanpassingen en voorzieningen op het terrein van sociale, fysieke en digitale toegankelijkheid voor algemeen gebruik .

ARTIKEL 3 DOELGROEP

Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan organisaties/bedrijven die een publieksfunctie hebben, denk hierbij aan horeca, winkels, onderwijsinstellingen, gemeenschapshuizen, vrijwilligersorganisaties.

 

HOOFDSTUK 2 CRITERIA

ARTIKEL 4 ALGEMENE SUBSIDIECRITERIA

  • 1.

    Subsidie kan slechts worden verstrekt:

    • a.

      indien daarvoor door de raad op de gemeentebegroting voor het boekjaar middelen beschikbaar zijn gesteld, en;

    • b.

      onder de daarbij door de raad of door College van B&W bepaalde voorwaarden.

  • 2.

    Het maximale subsidiebedrag per aanvraag bedraagt € 3.000,-

  • 3.

    De subsidie is eenmalig en kent per geaccordeerd project een looptijd van maximaal een jaar;

  • 4.

    De activiteit/investering is gericht op het vergroten van de sociale-, digitale- en fysieke toegankelijkheid van winkels, horeca, maatschappelijke voorzieningen en openbare gebouwen,

  • 5.

    De aanvrager maakt in de aanvraag voldoende aannemelijk dat

    • a.

      het projectplan realistisch, financieel en organisatorisch praktisch uitvoerbaar is

    • b.

      De effecten of het resultaat van de activiteit/investering meetbaar zijn.

ARTIKEL 5 VERPLICHTINGEN SUBSIDIEONTVANGER

  • 1.

    De subsidieontvanger moet daadwerkelijk aantoonbaar binnen 3 maanden na toekenning van de subsidie starten met de uitvoering van zijn plan.

  • 2.

    De subsidieontvanger dient een zodanig ingerichte administratie te voeren, dat daaruit te allen tijde de voor de vaststelling van de bijdrage van belang zijnde baten en lasten alsmede de betalingen en de ontvangsten kunnen worden nagegaan.

  • 3.

    Het college van B & W kan de subsidieontvanger te allen tijde verplichten om, op de door haar aangegeven wijze, aan te tonen dat de activiteiten, waarvoor de bijdrage wordt verstrekt, zijn verricht en dat is voldaan aan de daaraan verbonden verplichtingen.

  • 4.

    Het college van B & W kan de subsidieontvanger te allen tijde verplichten om inlichtingen te verstrekken en inzage te verlenen in zijn algehele administratie aan door het college van B & W aangewezen ambtenaren of accountants.

  • 5.

    De subsidieontvanger informeert het college van B & W schriftelijk en onverwijld over:

    • a.

      afwijkingen die in de uitvoering van de investering ten opzichte van het oorspronkelijke plan optreden;

    • b.

      ontwikkelingen die ertoe leiden of kunnen leiden dat het plan niet kan worden verwezenlijkt;

    • c.

      het geheel of gedeeltelijk tussentijds beëindigen van activiteiten; en/of

    • d.

      besluiten of procedures die het voortbestaan van de dienstverlener bedreigen of kunnen bedreigen.

  • 6.

    De resultaten en effecten na afloop van de investering dienen door de subsidieontvanger te zijn gewaarborgd.

ARTIKEL 6 AFWIJZIGINSGRONDEN

  • 1.

    De subsidieaanvraag wordt afgewezen indien naar oordeel van het College van B & W. de beoogde activiteit geen bijdrage levert aan de te behalen doelstelling geformuleerd in artikel 2;

  • 2.

    De subsidieaanvraag kan worden afgewezen op grond van artikel 5 van de Algemene Subsidieverordening 2015 van de Gemeente Maastricht.

 

HOOFSTUK 3 FINANCIËLE ASPECTEN

ARTIKEL 7 NIET-SUBSIDIABELE KOSTEN

Niet voor subsidie in aanmerking komen de kosten van:

  • a.

    aanpassingen die binnen een andere (subsidie)regeling vallen en zijn gehonoreerd;

  • b.

    aanpassingen die onderdeel zijn van structurele financiële verplichtingen;

  • c.

    aanpassingen die reeds zijn gestart voordat subsidie is aangevraagd.

ARTIKEL 8 SUBSIDIABELE KOSTEN

  • 1.

    De subsidie heeft uitsluitend betrekking op de kosten, die resteren na aftrek van bijdragen van derden en die naar het oordeel van burgemeester en wethouders noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de activiteiten als bedoeld in artikel 2.

  • 2.

    Het betreft hier een eenmalige subsidie.

ARTIKEL 9 HOOGTE VAN HET SUBSIDIE

Een subsidie voor activiteiten als bedoeld in artikel 2 bedraagt maximaal 50% van de totale projectkosten tot een maximum van € 3.000,-

ARTIKEL 10 SUBSIDIEPLAFOND

Het totale budget bedraagt 30.000,- euro. Dat wil zeggen dat subsidie wordt toegekend aan positief beoordeelde aanvragen totdat het budget op is. Het kan dus zijn dat uw aanvraag positief wordt beoordeeld, maar dat het budget niet toereikend is. De verdeling van het budget vindt plaats op basis van de bij de beoordeling behaalde score. Hoe beter uw aanvraag scoort, hoe groter de kans op subsidie.

 

HOOFDSTUK 4 AANVRAAG EN VASTSTELLING

ARTIKEL 11 DE AANVRAAGPROCEDURE

  • 1.

    De aanvraag wordt uitsluitend in behandeling genomen nadat een volledige beschrijving van de activiteit/investering is ingediend.

  • 2.

    De subsidieaanvraag moet aan bepaalde voorwaarden voldoen (zie bijlage 2).

  • 3.

    Het college van B. en W. beslist binnen een maximale termijn van 8 weken op de aanvraag.

ARTIKEL 12 WIJZE VAN BEOORDELING

  • 1.

    Beoordeling van de subsidieaanvragen vindt plaats door een door het college van B&W van Maastricht in te stellen adviesteam.

  • 2.

    De subsidieaanvragen worden door het adviesteam beoordeeld op de volgende indicatoren

    • a.

      De inhoudelijke toets: De mate waarin de activiteit/investering bijdraagt aan het vergroten van de toegankelijkheid

    • b.

      De financiële toets: De beoogde investering kent een naar de mening van het adviesteam goed onderbouwde positieve proportionaliteit.

Het adviesteam is transparant over de redenen van toekenning en afwijzing.

ARTIKEL 13 TERMIJN VOOR INDIENEN AANVRAAG

  • 1.

    Het aanvraagformulier dient met de gevraagde bijlagen uiterlijk 10 weken na openstellen van de subsidieregeling te worden ingediend.

  • 2.

    De indiener is zelf verantwoordelijk voor het tijdig indienen van de aanvraag. De ontvangststempel (met de datum waarop de aanvraag is binnengekomen en geregistreerd) van de gemeente Maastricht is hierbij bepalend.

  • 3.

    Subsidieaanvragen die na het verstrijken van de in het eerste lid vermelde termijn zijn ontvangen worden niet in behandeling genomen.

ARTIKEL 14 VASTSTELLING EN VERANTWOORDING

  • 1.

    De subsidieontvanger dient uiterlijk 13 weken na afronding van de activiteit een kort verslag in over het resultaat van de activiteit (eventueel met foto’s).

  • 2.

    De subsidieaanvrage subsidieontvanger is verplicht om mee te werken aan alle communicatie-uitingen van de gemeente Maastricht.

 

HOOFDSTUK 5 SLOTBEPALINGEN

ARTIKEL 15 INWERKINGTREDING EN INTREKKING DOOR AANVULLENDE VERPLICHTE PUBLICATIE

Deze ‘Stimuleringsregeling Vergroten Toegankelijkheid 2018’ treedt in werking na bekendmaking in de Gemeenschappelijke Voorziening Officiële Publicaties en Centrale Voorziening Decentrale Regelgeving.

Het besluit tot vaststelling van het subsidieplafond wordt gepubliceerd in VIAMaastricht.

ARTIKEL 16 CITEERTITEL

Deze regeling kan worden aangehaald als “Stimuleringsregeling Vergroten Toegankelijkheid Maastricht 2018”.

 

Aldus vastgesteld door het college van Burgemeester en Wethouders van Maastricht in zijn vergadering van 16 januari 2018.

 

de secretaris,

P.J. Buijtels,

 

de burgemeester,

J.M. Penn-te Strake