HOOFDSTUK 1 ALGEMEEN
ARTIKEL 1 DEFINITIES EN BEGRIPPEN
In deze regeling wordt verstaan onder:
- a.
Bouwkundige onderbouwing: een bouwtekening van de oorspronkelijke situatie en een bouwtekening van de beoogde aanpassing (en), uitgevoerd door een erkend aannemersbedrijf
- b.
Digitale toegankelijkheid: digitale toegankelijkheid volgens de richtlijnen en het waarmerk “drempelvrij.nl”
- c.
Sociale toegankelijkheid: projecten en of voorzieningen die sociale barrières voor mensen met een beperking wegnemen met als doel dat hun sociale acceptatie en deelname aan de samenleving vergroot wordt
- d.
Toegankelijkheid: de toegankelijkheid van in de gemeente Maastricht gelegen gebouwen en voorzieningen voor mensen met een beperking
- e.
Voorzieningen: toepassingen in een openbaar gebouw, in de openbare ruimte of digitale omgeving die zelfredzaamheid en participatie van mensen met een beperking vergroten
- f.
Subsidieplafond: hetgeen daaronder verstaan wordt in artikel 4:22 van de Algemene wet bestuursrecht
- g.
College van B&W: College van Burgemeester en Wethouders van de stad Maastricht
ARTIKEL 2 DOEL VAN DE ACTIVITEITEN
De Stimuleringsregeling Vergroten Toegankelijkheid is een financiële bijdrage in het realiseren van aanpassingen en voorzieningen die de toegankelijkheid van mensen met een beperking en daarmee ook hun deelname aan de samenleving vergroten.
Het gaat hierbij om de meest voorkomende aanpassingen en voorzieningen op het terrein van sociale, fysieke en digitale toegankelijkheid voor algemeen gebruik .
ARTIKEL 3 DOELGROEP
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan organisaties/bedrijven die een publieksfunctie hebben, denk hierbij aan horeca, winkels, onderwijsinstellingen, gemeenschapshuizen, vrijwilligersorganisaties.
HOOFSTUK 3 FINANCIËLE ASPECTEN
ARTIKEL 7 NIET-SUBSIDIABELE KOSTEN
Niet voor subsidie in aanmerking komen de kosten van:
- a.
aanpassingen die binnen een andere (subsidie)regeling vallen en zijn gehonoreerd;
- b.
aanpassingen die onderdeel zijn van structurele financiële verplichtingen;
- c.
aanpassingen die reeds zijn gestart voordat subsidie is aangevraagd.
ARTIKEL 8 SUBSIDIABELE KOSTEN
- 1.
De subsidie heeft uitsluitend betrekking op de kosten, die resteren na aftrek van bijdragen van derden en die naar het oordeel van burgemeester en wethouders noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de activiteiten als bedoeld in artikel 2.
- 2.
Het betreft hier een eenmalige subsidie.
ARTIKEL 9 HOOGTE VAN HET SUBSIDIE
Een subsidie voor activiteiten als bedoeld in artikel 2 bedraagt maximaal 50% van de totale projectkosten tot een maximum van € 3.000,-
ARTIKEL 10 SUBSIDIEPLAFOND
Het totale budget bedraagt 30.000,- euro. Dat wil zeggen dat subsidie wordt toegekend aan positief beoordeelde aanvragen totdat het budget op is. Het kan dus zijn dat uw aanvraag positief wordt beoordeeld, maar dat het budget niet toereikend is. De verdeling van het budget vindt plaats op basis van de bij de beoordeling behaalde score. Hoe beter uw aanvraag scoort, hoe groter de kans op subsidie.
HOOFDSTUK 4 AANVRAAG EN VASTSTELLING
ARTIKEL 11 DE AANVRAAGPROCEDURE
- 1.
De aanvraag wordt uitsluitend in behandeling genomen nadat een volledige beschrijving van de activiteit/investering is ingediend.
- 2.
De subsidieaanvraag moet aan bepaalde voorwaarden voldoen (zie bijlage 2).
- 3.
Het college van B. en W. beslist binnen een maximale termijn van 8 weken op de aanvraag.
ARTIKEL 12 WIJZE VAN BEOORDELING
- 1.
Beoordeling van de subsidieaanvragen vindt plaats door een door het college van B&W van Maastricht in te stellen adviesteam.
- 2.
De subsidieaanvragen worden door het adviesteam beoordeeld op de volgende indicatoren
- a.
De inhoudelijke toets: De mate waarin de activiteit/investering bijdraagt aan het vergroten van de toegankelijkheid
- b.
De financiële toets: De beoogde investering kent een naar de mening van het adviesteam goed onderbouwde positieve proportionaliteit.
Het adviesteam is transparant over de redenen van toekenning en afwijzing.
ARTIKEL 13 TERMIJN VOOR INDIENEN AANVRAAG
- 1.
Het aanvraagformulier dient met de gevraagde bijlagen uiterlijk 10 weken na openstellen van de subsidieregeling te worden ingediend.
- 2.
De indiener is zelf verantwoordelijk voor het tijdig indienen van de aanvraag. De ontvangststempel (met de datum waarop de aanvraag is binnengekomen en geregistreerd) van de gemeente Maastricht is hierbij bepalend.
- 3.
Subsidieaanvragen die na het verstrijken van de in het eerste lid vermelde termijn zijn ontvangen worden niet in behandeling genomen.
ARTIKEL 14 VASTSTELLING EN VERANTWOORDING
- 1.
De subsidieontvanger dient uiterlijk 13 weken na afronding van de activiteit een kort verslag in over het resultaat van de activiteit (eventueel met foto’s).
- 2.
De subsidieaanvrage subsidieontvanger is verplicht om mee te werken aan alle communicatie-uitingen van de gemeente Maastricht.
HOOFDSTUK 5 SLOTBEPALINGEN
ARTIKEL 15 INWERKINGTREDING EN INTREKKING DOOR AANVULLENDE VERPLICHTE PUBLICATIE
Deze ‘Stimuleringsregeling Vergroten Toegankelijkheid 2018’ treedt in werking na bekendmaking in de Gemeenschappelijke Voorziening Officiële Publicaties en Centrale Voorziening Decentrale Regelgeving.
Het besluit tot vaststelling van het subsidieplafond wordt gepubliceerd in VIAMaastricht.
ARTIKEL 16 CITEERTITEL
Deze regeling kan worden aangehaald als “Stimuleringsregeling Vergroten Toegankelijkheid Maastricht 2018”.
Aldus vastgesteld door het college van Burgemeester en Wethouders van Maastricht in zijn vergadering van 16 januari 2018.
de secretaris,
P.J. Buijtels,
de burgemeester,
J.M. Penn-te Strake