Organisatie | Lopik |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Lopik houdende regels omtrent attributie, mandaat, volmacht en machtiging (Attributie-, Mandaat-, Volmacht- en Machtigingenbesluit gemeente Lopik 2018) |
Citeertitel | Attributie-, Mandaat-, Volmacht- en Machtigingenbesluit gemeente Lopik 2018 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlagen | Bijlage 1 Bijlage 2 Bijlage 3 Bijlage A. Ondermandaten Toelichting |
Deze regeling is tevens vastgesteld door de burgemeester.
afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2020 | 22-01-2020 | bijlage A | 17-12-2019 | 033115446 | |
11-12-2019 | 01-01-2020 | bijlage A | 26-11-2019 | ||
25-06-2019 | 11-12-2019 | bijlage A. | 28-05-2019 | 033113600 | |
01-05-2019 | 25-06-2019 | bijlage A | 05-03-2019 | 033111456/0331530090/NH | |
23-05-2018 | 01-05-2019 | bijlage A | 24-04-2018 | 03311472/0331520841/MH | |
01-01-2018 | 23-05-2018 | nieuwe regeling | 19-12-2017 Het Kontakt, 28-12-2017 | 0331515388 / 03318226 |
Door het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester en de heffings- en invorderingsambtenaar van Lopik, ieder voor zover het hun eigen bevoegdheden betreft;
het uit het oogpunt van een doelmatig bestuur en een goede dienstverlening aan de burgers wenselijk is de daarvoor in aanmerking komende bevoegdheden van het college respectievelijk de burgemeester en de heffings- en invorderingsambtenaar door te geven aan ambtenaren of (in een enkel geval) anderen;
dat het uit het oogpunt van een doelmatig bestuur en een goede dienstverlening aan de inwoners wenselijk is de daarvoor in aanmerking komende bevoegdheden van het college respectievelijk de burgemeester en de heffings- en invorderingsambtenaar te mandateren aan ambtenaren of (in een enkel geval) anderen;
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In dit besluit wordt een aantal begrippen gehanteerd, waaronder het volgende wordt verstaan:
Actieve informatieplicht: verplichting op grond van artikel 169, vierde lid van de Gemeentewet om de raad vóóraf te informeren en wensen en bedenkingen in te winnen over beslissingen en handelingen, genoemd in artikel 160, lid 1 onder e, f, g en h van de Gemeentewet, indien de raad te kennen heeft gegeven geïnformeerd te willen worden of wanneer die beslissingen of handelingen ingrijpende gevolgen voor de gemeente kunnen hebben.
Het bestuursorgaan kan mandaat, volmacht of machtiging verlenen aan de volgende gemandateerden, gevolmachtigden of gemachtigden: afdelingshoofden, teamleiders of andere gemeentelijke functionarissen, of voor de uitvoering van een taak speciaal aangewezen functionarissen die niet in een ondergeschikte positie tegenover de mandaatgever, volmachtverlener of machtigingverlener verkeren.
Verleende mandaten, volmachten of machtigingen worden verleend voor de duur dat een gemeentelijke functionaris werkzaam is bij de gemeente Lopik, danwel een andere aangewezene voor de duur dat die taken uitvoert voor / namens een van de bestuursorganen van de gemeente Lopik. Dit behoudens de mogelijkheid dat een mandaat, volmacht of machtiging voortijdig wordt ingetrokken.
Artikel 3 Verantwoordelijkheid (en niet-ondergeschikten)
De in dit besluit bedoelde bevoegdheden worden door de functionaris aan wie mandaat, volmacht of machtiging is verleend, uitgeoefend in naam en onder verantwoordelijkheid van het ter zake bevoegde bestuursorgaan.
Artikel 4 Grenzen aan mandaat, volmacht of machtiging
Een in mandaat-, volmacht- of machtigingverhouding te nemen besluit mag niet worden genomen, indien:
de uitoefening van de bevoegdheden als bedoeld in artikel 160, eerste lid onder e van de Gemeentewet (besluiten tot privaatrechtelijke rechtshandelingen), het voeren van rechtsgedingen en het maken van bezwaar ingrijpende gevolgen voor de gemeente kan hebben, of indien de raad vooraf om inlichtingen verzoekt;
een mandaat mag niet worden uitgeoefend aangaande beslissingen of handelingen op grond van gemandateerde bevoegdheden, genoemd in artikel 160, lid 1 onder e, f, g en h van de Gemeentewet, voor zover de actieve informatieplicht tegenover de raad niet is gerespecteerd. Het informatieprotocol, dat door de gemeenteraad op 29 juni 2004 is vastgesteld en dat is uitgewerkt in ‘Actieve informatieplicht - nadere uitwerking’ van 4 augustus 2004 (bijlage 1 van dit besluit), wordt daarbij in acht genomen.
Artikel 5 Reikwijdte mandaat-, volmacht- of machtigingverstrekking
Indien het bestuursorgaan mandaat, volmacht of machtiging verleent ten aanzien van de uitvoering van een bevoegdheid, geschiedt deze verlening in de ruimste zin des woord voor zover direct te maken hebbend met de aan hem/haar opgedragen taken, onverminderd het bepaalde in het tweede lid van artikel 2 (Algemeen).
Waar volmacht is verleend tot het besluiten en verrichten van een privaatrechtelijke rechtshandeling aan een gevolmachtigde wordt daarmee ook de bevoegdheid verleend tot bewaking van uitvoering van die rechtshandeling, waartoe in ieder geval worden gerekend ingebrekestelling, ontbinding, vorderen van nakoming, opzegging van een overeenkomst en alle andere besluiten, die hiermee verband (kunnen) houden, met uitzondering van de beslissing tot het voeren van een rechtsgeding.
Tenzij in de bij dit besluit behorende overzichten van (onder)mandaten, volmachten en machtigingen uitdrukkelijk anders is bepaald worden, in geval van afwezigheid de bevoegdheden, uitgeoefend door:
In de ondertekening dient tot uitdrukking te worden gebracht, dat het besluit is genomen krachtens mandaat, volmacht of machtiging. Hierbij wordt de volgende formulering aangehouden:
“Burgemeester en wethouders van Lopik,
(en dan de functie en naam van de gemandateerde, gevolmachtigde of gemachtigde en zijn of haar handtekening),
(en dan de functie en naam van de gemandateerde, gevolmachtigde of gemachtigde en zijn of haar handtekening).
Artikel 8 Terinzagelegging en bekendmaking
Mandaat-, volmacht- of machtigingsbesluiten worden ter inzage gelegd, waarbij wordt aangegeven wanneer het besluit in werking treedt. Hiervan wordt mededeling gedaan in een wekelijks in de gemeente te verschijnen huis-aan-huisblad.
Artikel 9 Ondermandaat, het doorgeven van volmacht of machtiging
Bij ondermandaat en doorgegeven volmacht of machtiging geschiedt de ondertekening op de wijze als bepaald in artikel 7 (Ondertekening), waarbij voor gemandateerde, volmachtontvanger of machtigingverkrijger de naam en functie van respectievelijke de ondergemandateerde, ondergevolmachtigde of ondergemachtigde moet worden ingevuld.
Beslissingen die zijn genomen op grond van het Attributie-, Mandaat-, Volmacht- en Machtigingenbesluit gemeente Lopik 2014, inwerking getreden 30 juli 2014, die golden tot de inwerkingtreding van het Attributie-, Mandaat-, Volmacht- en Machtigingenbesluit gemeente Lopik 2018 en waarvoor het Attributie-, Mandaat-, Volmacht- en Machtigingenbesluit gemeente Lopik 2018 overeenkomstige beslissingen kent, gelden als beslissingen genomen krachtens het Attributie-, Mandaat-, Volmacht- en Machtigingenbesluit gemeente Lopik 2018.
Aldus vastgesteld door respectievelijk het college, de burgemeester van de gemeente Lopik en de heffings- en invorderingsambtenaar van de gemeente Lopik;
Lopik, 19-12-2017,
Het college van burgemeester en wethouders van Lopik,
De loco-secretaris, De burgemeester,
------------------------- -------------------------
(dhr. drs. A.N. van Nieuwpoort) (dhr. dr. L.J. de Graaf)
De burgemeester,
-------------------------
(dhr. dr. L.J. de Graaf)
De heffings- en invorderingsambtenaar van Lopik,
-------------------------
(dhr. M.A.M. Hooijman)
Bijlage 1: Nadere uitwerking (actieve) informatieplicht jegens de raad
Bijlage 1: Nadere uitwerking (actieve) informatieplicht jegens de raad
Toelichting Attributie-, Mandaat- Volmacht- en Machtigingenbesluit gemeente Lopik 2014