Organisatie | Amsterdam |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling Stimuleren van duurzaam meerjarenonderhoud vastgoed met een culturele bestemming |
Citeertitel | Subsidieregeling Stimuleren van duurzaam meerjarenonderhoud vastgoed met een culturele bestemming |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | Financiën |
Externe bijlage | Toelichting |
Datum ondertekening inwerkingtredingsbesluit:
Bron bekendmaking inwerkingtredingsbesluit: -
Onbekend.
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
06-09-2017 | 31-12-2020 | nieuwe regeling | 29-08-2017 Gemeenteblad 2017, 153742 | - |
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1.Begripsomschrijvingen
In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:
a. college: college van burgemeester en wethouders;
b. cultureel vastgoed: een in Amsterdam gelegen gebouw, dat bestemd is voor het presenteren van culturele activiteiten dat tenminste drie keer per week en minimaal 312 uur per jaar publiek toegankelijk is,
c. culturele instelling: professionele instelling met rechtspersoonlijkheid gevestigd in Amsterdam die activiteiten uitvoert op het gebied van kunst en cultuur;
d. duurzaam onderhoud: onderhoudswerkzaamheden met gebruik van milieuvriendelijk geproduceerde materialen die langdurige mechanische slijtage of verval kunnen weerstaan, gericht op de instandhouding of verbetering van het vastgoed, het verminderen van energiegebruik, het opwekken van energie en/of het verlagen van het verbruik van fossiele brandstoffen en daarmee het verlagen van uitstoot van CO2;
e. duurzaamheidsscan: een scan uitgevoerd door een gespecialiseerde instantie, die inzicht geeft in de nodige investering, het besparingspotentieel ten opzichte van de huidige situatie en de terugverdientijd.
f. eigenaar: de rechtspersoon die het eigendom heeft van het cultureel vastgoed;
g. MOP: Meerjarig Onderhoudsplan voor onderhoud van gemeentelijk vastgoed, voor een periode van minstens 25 jaar bestaande uit:
een overzicht en planning van de noodzakelijke onderhoudswerk-zaamheden aan het vastgoed, teneinde het kwaliteitsniveau van het vastgoed dat met de uitvoering van de werkzaamheden wordt beoogd te bereiken, dan wel te handhaven;
Artikel 2. Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013
De Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013 is van toepassing, tenzij daarvan in deze subsidieregeling uitdrukkelijk wordt afgeweken.
Artikel 3. Doel subsidieregeling
Het doel van deze subsidieregeling is het stimuleren van duurzaam onderhoud van cultureel vastgoed.
Subsidie kan uitsluitend worden aangevraagd door een eigenaar van cultureel vastgoed, en door een culturele instelling die het betreffende pand huurt voor zover deze eigenaar of deze huurder verantwoordelijk is voor de uitvoering van het meerjarenonderhoud van het gebouw. De gemeente Amsterdam is uitgesloten als aanvrager op deze regeling.
Artikel 7. Indieningstermijnen
In afwijking van artikel 6 van de ASA 2013 gelden voor het aanvragen van de subsidie de volgende aanvraagtermijnen:
Artikel 8. Bij de subsidieaanvraag in te dienen gegevens
In aanvulling op artikel 5, tweede lid, van de ASA 2013 worden bij de subsidieaanvraag de volgende stukken overgelegd:
a. Informatie waaruit blijkt dat dat aanvrager verantwoordelijk is voor het onderhoud aan het gebouw als bedoeld in artikel 6 van deze subsidieregeling;
b. het MOP van het pand waarvoor de subsidie is aangevraagd, dat moet voldoen aan de volgende voorwaarden:
- een conditiemeting van het pand, maximaal drie jaar oud;
- een meerjarenonderhoudsplanning voor een periode van minimaal 25 jaar waarin alle grotere te onderhouden elementen (gebouw gebonden en niet gebouw gebonden) die voor rekening komen van de aanvrager verwerkt zijn,
- een opgave van het bedrag dat de aanvrager jaarlijks moet reserveren in zijn begroting voor onderhoud om het MOP uit te kunnen voeren.
c. waarbij geldt dat dit plan niet langer dan een jaar voorafgaand aan de subsidieaanvraag is opgesteld, dan wel dat het geactualiseerd is op het gebied van duurzaam onderhoud.
d. een gedetailleerd projectplan of bestek inclusief:
- afhankelijk van de aard van het onderhoud: tekeningen (op schaal 1:100) van de huidige staat en de te realiseren staat van onderhoud;
- een gespecificeerde begroting, waarin inzichtelijk wordt gemaakt welke meerkosten verbonden zijn aan de verduurzaming van het onderhoud;
e. een duurzaamheidsscan of een daarmee vergelijkbaar onderzoek ter onderbouwing van het duurzaamheidsvoordeel dat met het onderhoud wordt beoogd;
Hoofdstuk 4 Verplichtingen van de subsidieontvanger
Artikel 10. Aanvullende verplichtingen
Naast de verplichtingen op grond van artikel 10 en 11 van de ASA 2013, zijn aan de subsidie de volgende verplichtingen verbonden:
a. de werkzaamheden dienen te worden voltooid binnen twaalf maanden na de datum waarop de subsidie is verleend;
b. de subsidieontvanger draagt zorg voor de benodigde vergunningen, alvorens met de werkzaamheden te beginnen;
c. de subsidieontvanger voert de verbouwing uit conform de daarvoor geldende wet- en regelgeving en uitvoeringsregels.
Hoofdstuk 5 Verantwoording en vaststelling van de subsidie
In aanvulling op artikel 14, tweede lid, van de ASA 2013 bevat de aanvraag tot vaststelling van de subsidie een schriftelijke gereed melding en een verslag, opgesteld na inspectie, waaruit blijkt dat de gesubsidieerde onderhoudswerkzaamheden conform de subsidieverlening zijn uitgevoerd. Het College van B&W wijst ten behoeve van de inspectie een toezichthouder aan op grond van de ASA.