Op 20 december 2016 is door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rhenen het integraal handhavingsbeleid 2017 tot en met 2020 vastgesteld. Dit besluit treedt in werking de dag na bekendmaking. De volledige tekst treft u hieronder aan.
N.B. Omwille van een goede leesbaarheid is het document als pdf bestand in de bijlage toegevoegd.
Gemeentelijke toepassing van de Landelijke Handhavingstrategie
De Landelijke Handhavingstrategie (bijgevoegd) maakt onderdeel uit van deze sanctiestrategie. De gemeente hanteert deze strategie, mede gelet op de geldende wettelijke verplichtingen en haar deelname in de gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst regio Utrecht. Daarnaast vindt zij duidelijkheid en eenduidigheid voor de burgers, bedrijven, verenigingen en instellingen van groot belang. De gemeente past dan ook de Landelijke Handhavingstrategie toe voor de gehele fysieke leefomgeving. Deze is immers niet alleen voor milieutaken toepasbaar maar ook voor de overige taakvelden binnen het omgevingsrecht (bouwen, brandveiligheid, ruimtelijke ordening en overige taakvelden) met het oog op de komst van de Omgevingswet in 2018.
Toepassing
Bij het constateren van een overtreding, bijvoorbeeld naar aanleiding van een reguliere controle, een klacht of een verzoek om handhaving, is de interventiematrix uit de Landelijke Handhavingstrategie leidend.
Als de toezichthouder een overtreding heeft geconstateerd stelt hij of zij met behulp van de interventiematrix de sanctie vast. Daarbij zijn de volgende stappen aan de orde:
- 1.
Positionering bevinding in de interventiematrix
De handhaver bepaalt in welk segment van de interventiematrix de bevinding gepositioneerd kan worden door:
- het beoordelen van de gevolgen van de bevinding voor milieu, natuur, water, veiligheid, gezondheid en/of maatschappelijke relevantie en
- het typeren van de normadressaat.
- 2.
Bepalen verzwarende aspecten
De handhaver bepaalt of er verzwarende aspecten zijn die moeten worden betrokken bij de afweging om het bestuurs- en/of strafrecht toe te passen. Hoe meer verzwarende aspecten, des te groter de reden om naast bestuursrechtelijk ook strafrechtelijk te handhaven.
- 3.
Onderzoek samenwerking bestuur, politie en Openbaar Ministerie
De handhaver bepaalt of overleg over de toepassing van het bestuurs- en/of strafrecht geïndiceerd is op basis van de beoordeling van de bevinding met de interventiematrix (stap 1) en de afweging van verzwarende aspecten (stap 2).
- 4.
Optreden met de interventiematrix
De handhaver kijkt naar de interventies in het segment van de interventiematrix waarin hij de bevinding eerder met behulp van stap 1 heeft gepositioneerd. Vervolgens kiest de handhaver voor de minst zware (combinatie) van de in het betreffende segment opgenomen interventies, tenzij de handhaver motiveert dat een andere (combinatie van) interventie(s) in de betreffende situatie passender is. De interventies in de (segmenten van de) matrix lopen van beneden naar boven op in zwaarte.
- 5.
Vastlegging
De doorlopen stappen en genomen beslissingen worden volgens de geldende procedure(s) vastgelegd.
Voor een nadere uitleg over voornoemde stappen wordt verwezen naar hoofdstuk 3 van de Landelijke Handhavingstrategie.
Toelichting interventies
Om eventuele ongelijkheid van interpretatie van een aantal interventies te voorkomen en om de sanctionering naar aanleiding van overtredingen zoveel mogelijk gelijk te trekken wordt hierna de volgende toelichting opgenomen als aanvulling op Bijlage 2 van de Landelijke Handhavingstrategie.
LOD en LOB
Het opleggen van een last onder dwangsom (LOD) of een last onder bestuursdwang (LOB) gebeurt volgens zorgvuldig te volgen stappen. Binnen het werkgebied van de gemeente gelden bij de interventie LOD en LOB de volgende stappen:
- 1.
Bestuurlijke waarschuwing; dit is een voornemen om een last onder dwangsom of een last onder bestuursdwang op te leggen. In het voornemen wordt geen hersteltermijn opgenomen maar enkel een termijn genoemd om zienswijzen bekend te maken.
- 2.
Sanctiebeschikking, dat wil zeggen het opleggen van een last onder dwangsom of een last onder bestuursdwang.
- 3.
Verbeuren dwangsom of uitvoeren bestuursdwang.
In de hiervoor genoemde bestuurlijke waarschuwing wordt, anders dan hetgeen in Bijlage 2 van Landelijke Handhavingstrategie is opgenomen, geen hersteltermijn opgenomen teneinde de overtreding niet langer te laten voortbestaan en vanwege het uniformeren van de praktijk met het oog op de strategieën van overige handhavende instanties (gemeenten) binnen de provincie Utrecht. Er kan wel, als gevolg van de ingediende zienswijzen, aanleiding bestaan voor een (extra) controlemoment voordat er overgegaan wordt tot het definitief opleggen van de last onder dwangsom of de last onder bestuursdwang. Redenen hiervoor kunnen zijn bijvoorbeeld het reeds ongedaan maken van de overtreding door de overtreder of onduidelijkheid over het (nog voort)bestaan van de overtreding.
Proces-verbaal (PV)
Dit optreden valt onder het strafrechtelijk optreden. Een PV is de basis voor het verdere optreden van het Openbaar Ministerie dat kan leiden tot sancties als: een geldboete, een werkstraf, een gevangenisstraf, ontneming van wederrechtelijk verkregen voordeel, publicatie van het vonnis, stillegging van de onderneming en verbeurdverklaring.
Het doen van aangifte bij het Openbaar Ministerie is standaard als toezichthouders de volgende ernstige bevindingen doen:
- *
Situaties waarin bewust het toezicht onmogelijk wordt gemaakt, in combinatie met het weigeren van toegang, intimidatie, geweldsdreiging, fraude, vernietiging van bewijs en/of poging tot omkoping.
- *
Situaties waarin de toezichthouder constateert dat er opzettelijk mensen in gevaar worden gebracht, door onder andere: sabotage, vernieling of het bewust verstrekken van verkeerde informatie.
Richtlijn dwangsombedragen en termijnen
Voor het bepalen van de hoogte van dwangsommen en de lengte van (begunstigings)termijnen geldt een vaste richtlijn. De (bijgevoegde) Richtlijn dwangsombedragen en termijnen bevat een weergave van de in de praktijk veelal toegepaste dwangsombedragen en termijnen bij diverse veelvoorkomende overtredingen binnen het omgevingsgebied. Bij het bepalen van de hoogte van de dwangsom is er relatie gelegd met de interventiematrix van de Landelijke handhavingstrategie. Voor een nadere toelichting wordt verwezen naar de Richtlijn dwangsombedragen en termijnen.
De Richtlijn is ontwikkeld om binnen de regio op een uniforme wijze op te treden bij het hanteren van dwangsombedragen en termijnen voor eenzelfde soort overtredingen. Een uniforme aanpak draagt bij aan een gelijk speelveld voor bedrijven, burgers en betrokkenen.
Bijlage 4
Richtlijn dwangsombedragen en termijnen
In de onderstaande tabel zijn voor de meest voorkomende overtredingen de maximale dwangsombedragen en de maximale lengte van de (begunstigings)termijnen opgenomen. De tabel geeft een richtlijn aan en biedt enig houvast bij het bepalen van de hoogte van de dwangsom en de te stellen termijn. De tabel is niet uitputtend bedoeld. Voor overtredingen die niet in deze tabel zijn opgenomen wordt de hoogte van de dwangsom en de te stellen termijn per specifieke situatie nader bepaald.
Afhankelijk van de specifieke feiten en omstandigheden van het individuele geval kan gemotiveerd worden afgeweken van de in de tabel genoemde waarden.
Dwangsom en modaliteit
De dwangsom dient voldoende prikkelend te werken om de overtreding te (laten) beëindigen. De dwangsombedragen dienen in redelijke verhouding te staan tot de zwaarte van het geschonden belang en tot de beoogde werking van de dwangsom.
Het opleggen van een last onder dwangsom geschiedt in verschillende wettelijk voorgeschreven vormen (modaliteiten). Deze modaliteiten zijn vastgelegd in artikel 5:32b, eerste lid van de Algemene wet bestuursrecht: een bedrag ineens; een bedrag per tijdseenheid dat de last niet is uitgevoerd dan wel per overtreding van de last. Het bestuursorgaan komt beleidsvrijheid toe bij de keuze voor een van deze modaliteiten.
Begunstigingstermijn:
Een last onder dwangsom omvat naast de te nemen herstelmaatregelen ook een termijn, waarbinnen de overtreder de door het bestuursorgaan opgelegde lastgeving kan uitvoeren zonder dat deze het dwangsombedrag verbeurt. Deze begunstigingstermijn mag niet wezenlijk langer worden gesteld dan noodzakelijk om de overtreding te kunnen opheffen.
Vaststelling hoogte dwangsom volgens de interventiematrix LHS
De vaststelling van de hoogte van de dwangsom wordt afhankelijk gesteld van de gepositioneerde bevinding in de interventiematrix volgens de Landelijke Handhavingstrategie. Er zijn drie bevindingen te onderscheiden:
- -
De bevinding is gepositioneerd in de lichte segmenten van de interventiematrix (A1, A2, A3, B1, B2 en C1). In die situatie wordt de dwangsom per tijdseenheid of per overtreding vastgesteld op (plusminus) één derde van het maximumbedrag; het te stellen maximum is het in de tabel opgenomen maximumbedrag. Als de modaliteit ‘ineens’ is omschreven blijft het dwangsombedrag ‘ineens’ gelijk aan het maximumbedrag. Een voorbeeld ter illustratie: in de tabel is een maximumbedrag van € 5.000 opgenomen voor een overtreding die binnen de lichte segmenten van de interventiematrix valt. De modaliteit is ‘per week’ omschreven. De dwangsom wordt in dat geval vastgesteld op € 5.000 / 3 = ± € 1.667 per week met een maximum van € 5.000.
- -
De bevinding is gepositioneerd in de middensegmenten van de interventiematrix (A4, B3, B4, C2, D1 en D2). In die situatie wordt de dwangsom per tijdseenheid of per overtreding vastgesteld op de helft van het maximumbedrag; het te stellen maximum is het in de tabel opgenomen maximumbedrag. Als de modaliteit ‘ineens’ is omschreven blijft het dwangsombedrag ‘ineens’ gelijk aan het maximumbedrag. Een voorbeeld ter illustratie: in de tabel is een maximumbedrag van € 4.000 opgenomen voor een overtreding die binnen de middensegmenten van de interventiematrix valt. De modaliteit is ‘per overtreding’ omschreven. De dwangsom wordt in dat geval vastgesteld op € 4.000 / 2 = € 2.000 per overtreding met een maximum van € 4.000.
- -
De bevinding is gepositioneerd in de zware segmenten van de interventiematrix (C3, C4, D3 en D4). In die situatie wordt de dwangsom (per tijdseenheid, per overtreding of ineens) vastgesteld op het maximumbedrag. Een voorbeeld ter illustratie: in de tabel is een maximumbedrag van € 3.000 opgenomen voor een overtreding die binnen de zware segmenten van de interventiematrix valt.
De modaliteit is ‘per week’ omschreven. De dwangsom wordt in dat geval vastgesteld op € 3.000 per week waarbij een maximum geldt van € 3.000.
Hieronder volgt het schema van de interventiematrix.
Interventiematrix
|
Aanzienlijk, dreigend en/of onomkeerbaar
|
4
|
Strafrecht
BSBm / PV
Bestuursrecht bestraffend
Bestuurlijke boete
Bestuursrecht
herstellend
Tijdelijk stilleggen, LOB, LOD
Verscherpt toezicht
|
Strafrecht
BSBm / PV
Bestuursrecht bestraffend
Bestuurlijke boete
Bestuursrecht
herstellend
Tijdelijk stilleggen, LOB, LOD
Verscherpt toezicht
|
Strafrecht
BSBm / PV
Bestuursrecht bestraffend
Exploitatieverbod / sluiting, schorsen of intrekken vergunning
certificaat of erkenning
Bestuursrecht
herstellend
Tijdelijk stilleggen, LOB, LOD
|
Strafrecht
PV
Bestuursrecht bestraffend
Exploitatieverbod / sluiting, schorsen of intrekken vergunning
certificaat of erkenning
Bestuursrecht
herstellend
Tijdelijk stilleggen, LOB, LOD
|
DE (MOGELIJKE) GEVOLGEN ZIJN:
|
Van belang
|
3
|
Strafrecht
BSBm / PV
Bestuursrecht bestraffend
Bestuurlijke boete
Bestuursrecht
herstellend
Bestuurlijk gesprek,
Waarschuwen
|
Strafrecht
BSBm / PV
Bestuursrecht bestraffend
Bestuurlijke boete
Bestuursrecht
herstellend
Tijdelijk stilleggen, LOB, LOD
Verscherpt toezicht
|
Strafrecht
BSBm / PV
Bestuursrecht bestraffend
Bestuurlijke boete
Bestuursrecht
herstellend
Tijdelijk stilleggen, LOB, LOD
Verscherpt toezicht
|
Strafrecht
PV
Bestuursrecht bestraffend
Exploitatieverbod / sluiting, schorsen of intrekken vergunning
certificaat of erkenning
Bestuursrecht
herstellend
Tijdelijk stilleggen, LOB, LOD
|
Beperkt
|
2
|
Bestuursrecht
herstellend
Aanspreken / Informeren
|
Strafrecht
BSBm / PV
Bestuursrecht
herstellend
Bestuurlijk gesprek,
Waarschuwen
|
Strafrecht
BSBm / PV
Bestuursrecht bestraffend
Bestuurlijke boete
Bestuursrecht
herstellend
Tijdelijk stilleggen, LOB, LOD
Verscherpt toezicht
|
Strafrecht
PV
Bestuursrecht bestraffend
Bestuurlijke boete
Bestuursrecht
herstellend
Tijdelijk stilleggen, LOB, LOD
|
Vrijwel nihil
|
1
|
Bestuursrecht
herstellend
Aanspreken / Informeren
|
Bestuursrecht
herstellend
Aanspreken / Informeren
|
Strafrecht
BSBm / PV
Bestuursrecht bestraffend
Bestuurlijke boete
Bestuursrecht
herstellend
Bestuurlijk gesprek,
Waarschuwen
|
Strafrecht
PV
Bestuursrecht bestraffend
Bestuurlijke boete
Bestuursrecht
herstellend
Bestuurlijk gesprek,
Waarschuwen
|
|
|
|
A
|
B
|
C
|
D
|
|
|
|
Goedwillend:
• Onbedoeld
• Proactief
|
Moet kunnen:
• Onverschillig
|
Calculerend:
• Belemmerend of
risiconemend
|
Bewust en structu-reel / Crimineel:
• Fraude
|
|
|
|
HET GEDRAG VAN DE OVERTREDER IS:
|
INTERVENTIEMATRIX
Recidive
Na het bereiken van het maximale bedrag kan besloten worden om een nieuwe last onder dwangsom, dan wel een last onder bestuursdwang op te leggen. Indien sprake is van herhaling van een overtreding – door dezelfde overtreder op een bepaald perceel – waarvoor in het verleden (binnen de afgelopen twee jaren) reeds een dwangsombeschikking is afgegeven, wordt de te stellen dwangsom verhoogd met 100%.
Algemeen
Taakveld
|
Overtreding
|
Modaliteit
|
Maximum €
|
Termijn
|
|
Algemeen
|
Geen medewerking verlenen aan toezichthouder
|
per overtreding
|
10.000
|
direct
|
|
Ontbrekende onderzoek zoals preventieonderzoek, bodemonderzoek, energiebesparingsonderzoek, akoestisch onderzoek etc.
|
ineens
|
5.000
|
8 weken
|
|
Overleggen ontbrekende gegevens, zoals logboek, administratie, energienota, lekdichtheid, registratie, rapportage etc.
|
ineens
|
1.000
|
4 weken
|
Overtredingen milieu
Taakveld
|
Overtreding
|
Modaliteit
|
Maximum €
|
Termijn
|
Afval
|
Opslag niet conform voorschriften
|
per week
|
5.000
|
4 weken
|
|
Afval niet correct afvoeren
|
per overtreding
|
5.000
|
4 weken
|
|
Scheiding afval niet conform voorschriften
|
per overtreding
|
5.000
|
4 weken
|
Bodem
|
Afvalstoffen op/in de bodem brengen
|
per overtreding
|
5.000
|
4 weken
|
|
Keuring onder- of bovengrondse tank niet uitgevoerd
|
per week
|
4.000
|
8 weken
|
|
Kathodische bescherming of peilbuis niet gecontroleerd
|
per week
|
2.000
|
4 weken
|
|
Vloer niet vloeistofdicht
|
per week
|
400/m2
|
8 weken
|
|
Vloeistofdichte (lek)bak ontbreekt
|
per week/bak
|
2.000/bak
|
4 weken
|
|
Geen financiële zekerheid
|
per week
|
2.000
|
4 weken
|
|
Opslag vaste mest zonder voorzieningen
|
per overtreding
|
4.000
|
4 weken
|
|
Ontbreken (KIWA-)certificaat mestopslag
|
per week
|
3.000
|
4 weken
|
|
Foliebassin niet gekeurd
|
per week
|
3.000
|
4 weken
|
|
Mestbassin niet conform de bouwtechnische richtlijnen
|
per week
|
3.000
|
4 weken
|
Taakveld
|
Overtreding
|
Modaliteit
|
Maximum €
|
Termijn
|
Bodem (vervolg)
|
Geen melding Besluit mobiel breken bouw- en sloopafval
|
ineens
|
20.000
|
1 week
|
|
Afgifte van grond/bouwstoffen aan een onbevoegde be-/ verwerker
|
per overtreding
|
10.000
|
4 weken
|
|
Toepassen van grond/bouwstoffen op locatie zonder juiste keuringen en kwaliteitsverklaringen
|
per overtreding
|
12.000
|
4 weken
|
|
Geen melding Besluit bodemkwaliteit
|
ineens
|
4.000
|
1 week
|
|
Toepassing niet conform de voorschriften en/of voorgeschreven voorzieningen niet aangebracht.
|
per week
|
5.000
|
4 weken
|
(Externe) veiligheid
|
Brandscheiding niet op orde
|
per week
|
1.000
|
8 weken
|
|
Opslag gevaarlijke stoffen niet volgens voorschriften
|
per overtreding
|
10.000
|
1 week
|
|
Opslag kluis/ kast ontbreekt
|
per overtreding
|
4.000
|
6 weken
|
|
Gasflessen niet tegen omvallen beschermd
|
per overtreding
|
1.000/fles
|
1 week
|
|
Keuring gastank verlopen
|
per week
|
2.000/tank
|
8 weken
|
|
Keuring gasfles verlopen
|
per week
|
1.000/fles
|
4 weken
|
|
Hekwerk bij gastank ontbreekt/niet tegen aanrijden beschermd
|
per overtreding
|
2.000
|
4 weken
|
Geluid
|
Geluidnorm overschreden
|
per overtreding
|
10.000
|
direct
|
|
Geluidbegrenzer niet conform verzegeling
|
per overtreding
|
5.000
|
direct
|
|
Gedragsvoorschriften niet naleven
|
per overtreding
|
2.000
|
direct
|
|
In werking buiten vergunde uren
|
per overtreding
|
10.000
|
direct
|
Lucht
|
Overschrijding emissie-eisen
|
per overtreding
|
10.000
|
4 weken
|
|
Metingen niet (juist) uitgevoerd
|
per overtreding
|
1.000
|
4 weken
|
|
Afvoerpijp niet op hoogte
|
per week
|
5.000
|
8 weken
|
|
Niet juist gebruiken of ontbreken emissiebeperkende apparatuur (zoals (stof)filters, ontgeuringsinstallatie)
|
per overtreding
|
5.000
|
8 weken
|
|
Geen keuring of onderhoud stook- of koelinstallatie
|
per week
|
2.500
|
8 weken
|
|
Niet naleven voorschriften stook- of koelinstallatie
|
per week
|
2.000/
installatie
|
4 weken
|
|
Niet afgedekte mestsilo
|
per overtreding
|
2.000
|
2 weken
|
|
Emissiearm stalsysteem niet geplaatst, en/of niet onderhouden en/of werking niet correct
|
per week
|
5.000
|
4 weken
|
Taakveld
|
Overtreding
|
Modaliteit
|
Maximum €
|
Termijn
|
Vuurwerk
|
Opslag van vuurwerk niet conform de voorschriften en er kan direct aan de voorschriften worden voldaan
|
per overtreding
|
10.000
|
direct
|
Water
|
Illegale lozing
|
ineens
|
5.000
|
1 week
|
|
Afscheider, controleput of zuiveringstechnische voorziening ontbreekt of niet conform voorschriften
|
per week
|
3.000
|
6 weken
|
Overig (milieu)
|
In werking zonder vergunning (milieu)
|
ineens
|
10.000
|
6 weken
|
|
Geen melding (milieu)
|
ineens
|
3.000
|
4 weken
|
|
Ongewoon voorval niet gemeld (milieu)
|
ineens
|
5.000
|
1 week
|
Overtredingen aanleggen, bouwen en slopen
Taakveld
|
Overtreding
|
Modaliteit
|
Maximum €
|
Termijn
|
Algemeen
|
In strijd met stillegging bouw of sloop bouwwerk
|
per overtreding
|
50.000
|
direct
|
|
Aanleggen, bouwen of slopen in strijd met (planregles) bestemmingsplan
|
per week
|
20.000
|
8 weken
|
Aanleggen
|
Aanleggen zonder of in afwijking van een omgevingsvergunning kwalificatie licht: zoals kabels en leidingen, ophogen etc.
|
per week
|
10.000
|
6 weken
|
|
Aanleggen zonder of in afwijking van een omgevingsvergunning kwalificatie middel: zoals heiwerkzaamheden, bodem verlagen, gronden afgraven etc.
|
per week
|
15.000
|
6 weken
|
|
Aanleggen zonder of in afwijking van een omgevingsvergunning kwalificatie zwaar: zoals watergangen, oppervlakteverhardingen van wegen, regels t.a.v. archeologie etc.
|
per week
|
20.000
|
6 weken
|
Bouwen
|
Bouwen zonder of in afwijking van omgevingsvergunning, kwalificatie licht: zoals erfafscheiding, tuinmeubilair, vlaggenmasten, schotelantennes, zonweringen etc.
|
per week
|
10.000
|
8 weken
|
Taakveld
|
Overtreding
|
Modaliteit
|
Maximum €
|
Termijn
|
Bouwen (vervolg)
|
Bouwen zonder of in afwijking van omgevingsvergunning kwalificatie middel: zoals aanbouw aan bestaand hoofdgebouw, bijgebouw, overkapping, paardenbak, regels t.a.v. archeologie, afwijking van vergunnig t.a.v. woning of bedrijfsgebouw, etc.
|
per week
|
20.000
|
8 weken
|
|
Bouwen zonder omgevingsvergunning kwalificatie zwaar: zoals een woning, bedrijfsgebouw etc.
|
ineens
|
100.000
|
8 weken
|
|
Bouwen in strijd met het Bouwbesluit, kwalificatie licht: zoals technische voorschriften bruikbaarheid etc.
|
per week
|
10.000
|
8 weken
|
|
Bouwen in strijd met het Bouwbesluit, kwalificatie middel: zoals technische voorschriften energiezuinigheid etc.
|
per week
|
15.000
|
8 weken
|
|
Bouwen in strijd met het Bouwbesluit, kwalificatie zwaar: zoals technische voorschriften veiligheid, gezondheidheid etc.
|
per week
|
20.000
|
8 weken
|
Slopen
|
Slopen zonder of in afwijking van omgevingsvergunning of een melding, kwalificatie licht: zoals het slopen van een bijgebouw zonder asbest etc.
|
per week
|
5.000
|
6 weken
|
|
Slopen zonder of in afwijking van omgevingsvergunning of een melding, kwalificatie middel: zoals slopen zonder asbest (overig)
|
per week
|
10.000
|
6 weken
|
|
Slopen zonder of in afwijking van omgevingsvergunning of een melding, kwalificatie zwaar: zoals slopen met (waarschijnlijk) asbest
|
per week
|
30.000
|
6 weken
|
Monumenten
|
Verandering aan, op, in of bij een monument zonder of in afwijking van een omgevingsvergunning.
|
per week
|
25.000
|
4 weken
|
|
Verandering in beschermd stad- en dorpsgezichten zonder of in afwijking van een omgevingsvergunning.
|
per week
|
20.000
|
4 weken
|
Overtredingen planologisch gebruik
Taakveld
|
Overtreding
|
Modaliteit
|
Maximum €
|
Termijn
|
Strijdig gebruik
|
Gebruik in strijd met bestemmingsplan zoals verkeerd gebruik grond/erf, illegale handelingen buitengebied etc.
|
per week
|
10.000
|
8 week
|
|
Strijdig gebruik bestemming: wonen of bedrijfsmatige activiteiten waar niet toegestaan, etc.
|
per week
|
20.000
|
10 weken
|
Overtredingen brandveiligheid
Taakveld
|
Overtreding
|
Modaliteit
|
Maximum €
|
Termijn
|
Brandveilig gebruik
|
Geen omgevingsvergunning voor brandveilig gebruik
|
ineens
|
15.000
|
8 weken
|
|
Geen melding voor brandveilig gebruik
|
ineens
|
5.000
|
8 weken
|
|
Niet naleven voorschrift omgevingsvergunning voor brandveilig gebruik
|
per week
|
3.000
|
8 weken
|
|
Ontbreken document over adequate toepassing constructieonderdeel
|
ineens
|
3.000
|
1 week
|
|
Overschrijden totaal onechte en/of ongewenste meldingen brandmeldinstallaties
|
per overtreding
|
5.000
|
direct
|
Voorschriften Bouwbesluit
|
Ontbreken voorzieningen of niet volgens eisen, kwalificatie licht: zoals rookmelder, blustoestel, vluchtrouteaanduiding, zelfsluitende deur, etc.
|
per week
|
3.000
|
2 weken
|
|
Ontbreken voorzieningen of niet volgens eisen, kwalificatie middel: zoals brandweeringang, brandmeldinstallatie, aankleding ruimten, verbindingsweg, etc.
|
per week
|
6.000
|
4 weken
|
|
Ontbreken voorzieningen of niet volgens eisen, kwalificatie zwaar: zoals ontruimingsinstallatie, bluswatervoorziening etc.
|
per week
|
10.000
|
8 weken
|
Overtredingen Algemene Plaatselijke Verordening (APV)
Taakveld
|
Overtreding
|
Modaliteit
|
Maximum €
|
Termijn
|
Algemeen
|
Voorwerpen op of aan de weg in strijd met de publieke functie (zoals bloembakken, borden, containers)
|
per overtreding
|
2.500
|
1 week
|
|
Reclame(bord) zonder vergunning
|
ineens
|
3.000
|
1 dag
|
|
Maken of veranderen van uitweg zonder vergunning
|
ineens
|
3.000
|
6 weken
|
|
Langdurig parkeren van voortuigen zoals caravans, aanhangwagens, vrachtwagens
|
per overtreding
|
2.500
|
1 week
|
|
Verbranden van afval
|
per overtreding
|
5.000
|
direct
|
|
Standplaats innemen zonder vergunning
|
per overtreding
|
5.000
|
1 dag
|
|
Geluidsapparatuur/ toestel in werking zonder of in afwijking ontheffing
|
per week
|
5.000
|
1 week
|
Evenementen
|
Evenement zonder of in afwijking van vergunning;
klein evenement (tot 50 personen)
|
per overtreding
|
5.000
|
direct
|
|
Evenement zonder of in afwijking van; middelgroot evenement (50-100 personen)
|
per overtreding
|
10.000
|
direct
|
|
Evenement zonder of in afwijking van; groot evenement (100 of meer personen)
|
per overtreding
|
20.000
|
direct
|
Kappen
|
Zonder of in afwijking omgevingsvergunning kappen dan wel het niet naleven herplantplicht
|
per week
|
5.000
|
4 weken
|
Kansspelen
|
Kansspelautomten en/of speelgelegenheid aanwezig zonder vergunning
|
per overtreding
|
10.000
|
direct
|
Sluitingstijden
|
Niet houden aan regels of ontheffing t.a.v. sluitingstijden
|
per overtreding
|
3.000
|
direct
|