Organisatie | Hof van Twente |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Financiële verordening Hof van Twente 2017 |
Citeertitel | Financiële verordening Hof van Twente 2017 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlage | Toelichting Financiële verordening 2017 |
n.v.t.
Artikel 212 van de Gemeentewet
n.v.t.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2017 | Nieuwe BBV 2017 | 20-12-2016 GVOP | 575977 |
HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN
In deze verordening wordt verstaan onder:
HOOFDSTUK 2 BEGROTING EN VERANT-WOORDING
Artikel 2 Kadernota/Kaderbrief
Het college draagt er zorg voor dat de raad uiterlijk in de laatste vergadering voor het zomerreces een nota over de kaders voor het volgende begrotings-jaar en de drie opvolgende jaren kan behandelen. In deze kadernota worden de budgettaire effecten betrokken uit de eerste bestuursrapportage van het lopende jaar en de jaarstukken van het voorgaande jaar.
In het jaarverslag legt het college verantwoording af over de uitvoering van de programma’s uit de programmabegroting. In deze verantwoording geeft het college antwoord op de navolgende vragen:
Artikel 6 Consulteren raad bij privaat-rechtelijke rechtshandelingen
Gelet op artikel 169 Gemeentewet informeert het college, bij het aangaan van verplichtingen met ingrijpende gevolgen voor de gemeente, vooraf de raad en neemt pas een besluit nadat de raad in de gelegenheid is gesteld zijn wensen en bedenkingen ter kennis van het college te brengen. Hiervan is sprake bij:
Artikel 7 Waardering & afschrijving vaste activa
De raad stelt een nota afschrijvingsbeleid vast, waarin beleidsregels worden gesteld met betrekking tot afschrijvingstermijnen.
Artikel 8 Nota’s over risicomanagement, grondbeleid en reserves en voorzieningen
De raad stelt een nota risicomanagement vast met daarin een beleidskader voor hoe de gemeente de risico’s die zij loopt in kaart brengt, beheerst en het bedrag berekent dat zij nodig heeft om de risico’s in financiële zin op te vangen. De nota bevat een beleidsregel voor het weerstandsvermogen, dat wil zeggen de relatie tussen het gekwantificeerde totale risico’s en de weerstandscapaciteit, zijnde de middelen waarover de gemeente kan beschikken om niet begrote uit risico’s voortvloeiende kosten op te vangen.
De raad stelt een treasurystatuut vast. Hierin worden uitgangspunten, doelstellingen en limieten op het gebied van financiering vastgelegd.
Artikel 10 Kostprijsberekening
Voor het bepalen van rechten en heffingen waarmee kosten in rekening worden gebracht, en van goederen, werken en diensten die worden geleverd aan overheidsbedrijven en derden, wordt een extracomptabele kostentoerekening gehanteerd. Bij deze kostentoerekening worden naast de directe kosten, de overheadkosten en de rente van de inzet van vreemd vermogen, reserves en voorzieningen voor de financiering van de in gebruik zijnde activa betrokken.
Bij de directe kosten worden betrokken de bijdragen aan en onttrekkingen van voorzieningen of reserves voor de noodzakelijke vervanging van de betrokken activa en de afschrijvingskosten van de in gebruik zijnde activa. Voor de rechten en heffingen waarmee kosten in rekening worden gebracht, worden daarbij ook de compensabele belasting over de toegevoegde waarde (BTW) en de gederfde inkomsten van het kwijtscheldingsbeleid betrokken.
Voor de toerekening van de overheadkosten aan de kostprijs zoals genoemd in lid 1 van dit artikel, wordt uitgegaan van een aandeel in de totale overheadkosten ter grootte van de geraamde directe kosten van de economische categorieën 1.1 (Salarissen en sociale lasten) en 3.5.1 (Ingeleend personeel) die worden besteed aan de desbetreffende goederen, werken, diensten en heffingen, gedeeld door de totale geraamde directe kosten van voornoemde economische categorieën.
Het percentage van de omslagrente voor de toerekening van rente voor de financiering van de in gebruik zijnde activa, bedoeld in het eerste lid, wordt jaarlijks met de begroting vastgesteld. Het percentage van deze omslagrente wordt bepaald als gewogen gemiddelde van het bij de begroting geraamde rentepercentage van de rentekosten op de opgenomen leningen en de rentevergoeding over de reserves en de voorzieningen zoals bepaald overeenkomstig het zesde lid.
Het rentepercentage voor de rentevergoeding over de reserves en voorzieningen in de omslagrente voor de kostprijsberekening als bedoeld in het vijfde lid, wordt jaarlijks met de begroting vastgesteld. De hoogte van het rentepercentage voor de rentevergoeding over de reserves en voorzieningen wordt bepaald als een benadering van de bespaarde rente op basis van het streefpercentage voor inflatie van de ECB. Bij afschrijvingsreserves wordt het omslagpercentage uit lid 4 gehanteerd
HOOFDSTUK 4 FINANCIËLE ORGANISATIE EN ADMINISTRATIE
Artikel 11 Gemeentelijke organisatie
Artikel 12 Aanbesteding en inkoop
Het college draagt zorg voor en legt in een besluit vast de interne beleidsregels voor de inkoop en aanbesteding van werken en diensten. De regels waarborgen dat wordt gehandeld in overeenstemming met de regels terzake van de Europese Unie.
Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2017 en vervangt de Financiële verordening 2016.
Deze verordening kan worden aangehaald onder de naam “Financiële verordening Hof van Twente 2017”.