Organisatie | Brummen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling stages en werkervaringsplaatsen gemeente Brummen |
Citeertitel | Regeling stages en werkervaringsplaatsen gemeente Brummen |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlagen | Bijlage 1: stageovereenkomst Bijlage 2: werkervaringsovereenkomst |
Deze regeling is op 01-01-2020 vervallen door de inwerkingtreding van de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2016 | 01-01-2020 | Nieuwe regeling | 15-12-2015 | BW15.0985 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Brummen;
gelet op het instemmende besluit van de Ondernemingsraad d.d. 7 september 2015;
gelet op de instemming van het Georganiseerd Overleg d.d. 20 oktober 2015;
gelet op artikel 1:2a en artikel 1:2b van de CAR/UWO;
besluit vast te stellen de Regeling stages en werkervaringsplaatsen gemeente Brummen.
Er bestaan diverse vormen van stages waarvoor het (beroeps)onderwijs een beroep doet op de gemeente. Binnen de gemeente Brummen onderscheiden we de volgende stagevormen:
Oriënterende stages. Deze worden onderverdeeld in:
Algemeen oriënterend: deze stage, ook wel snuffelstage genoemd, heeft tot doel het inzicht van de leerling te vergroten in de maatschappelijke verhoudingen en het fenomeen arbeid in allerlei beroepssectoren. De duur van deze stage is veelal drie à vier weken. Deze stages leveren geen wezenlijke bijdrage aan het product van het proces maar zijn slechts bedoeld om de scholier bekend te maken met werken bij een gemeente.
Beroeps oriënterend: deze stage heeft tot doel dat de leerling zich oriënteert op zoveel mogelijk beroepen en functies die zich voordoen binnen de al gekozen beroepssector. De leerling moet op deze wijze in staat gesteld worden een passende beroepskeuze of keuze voor een vervolgopleiding te maken. De duur van deze stages is gemiddeld zes weken.
Deze stages leveren eveneens geen wezenlijke bijdrage aan het product van het proces maar zijn voor de scholier bedoeld om tot een overwogen beroepskeuze te komen.
Beroepsgerichte stages. Deze worden onderverdeeld in:
Beroepsvoorbereidende stages: bij deze stage gaat het om een nadere kennismaking met het gekozen en in theorie deels aangeleerde beroep en het leren van een aantal vaardigheden en competenties, die nodig zijn voor de beroepsuitoefening. De duur van deze stages variëren van drie tot zes maanden. Het betreft in de regel de eerste stages in een beroepsopleiding, waarbij er sprake kan zijn van enig profijt van de inzet van de stagiair.
Beroepsopleidende stages: de beroepsopleidende stage heeft de functie van lerend uitoefenen van een beroep onder begeleiding. De begeleiding wordt zowel vanuit het onderwijs als vanwege de stage verlenende organisatie verzorgd. De duur van deze stage varieert van zes maanden tot een volledig schooljaar. Het gaat bij deze stages om studenten die in de regel in de eindfase van hun opleiding zitten en die een afstudeerstage uitvoeren of op een andere wijze een wezenlijke bijdrage aan het product van het proces leveren.
Voor de stages genoemd onder artikel 1b van deze regeling "Beroepsgerichte stages" wordt een stagevergoeding toegekend. De hoogte van de stagevergoeding is afhankelijk van de opleiding van de stagiair. De stagevergoedingen zijn gebaseerd op een fulltime stage van 36 uur per week. Voor een deeltijdstage geldt dit bedrag naar rato.
Indien de stagiair die bij de gemeente Brummen stage komt lopen volgens zowel artikel 1a als artikel 1b van deze regeling geldt dat, indien hij/zij niet kan beschikken over een geldige OV-kaart, hij/zij in aanmerking kan komen voor een vergoeding van de reiskosten conform de regeling woon-werkverkeer van de gemeente Brummen.
Elke procesmanager maakt voorafgaand aan het kalenderjaar een inventarisatie over of en waar er behoefte is aan een stagiair. Leidend hierbij is de strategie en richting van de organisatie en het proces en de mogelijkheden in tijd en ruimte voor begeleiding van een eventuele stagiair. Tevens wordt besloten wie de praktijkbegeleider van de eventuele stagiair zal zijn. Deze informatie wordt doorgegeven aan de manager en de HR-adviseur. Indien er gedurende het kalenderjaar de behoefte aan een stagiair ontstaat, zal dit ook aan de HR-adviseur worden doorgegeven.
Het stageplan wordt opgesteld in samenwerking met de stagiair, de praktijkbegeleider vanuit de onderwijsinstelling en de praktijkbegeleider vanuit de gemeente Brummen. Het stageplan helpt voorkomen dat er kortsluiting optreedt tussen de wederzijdse verwachtingen van de stagiaire en de gemeente Brummen.
Hoofdstuk 3. WERKERVARINGSPLAATSEN
Iedereen die daartoe verzoekt kan een werkervaringsplaats aangeboden worden. Een werkervaringsplaats is bedoeld voor personen die op eigen initiatief werkervaring willen opdoen, indien van toepassing met behoud van een uitkering sociale verzekeringswetten. Het leerproces en het opdoen van ervaring staan bij een werkervaringsplaats centraal.
Een werkervaringsplaats is anders dan een stage, aangezien er bij een werkervaringsplaats geen onderwijsinstelling aan te pas komt, en er dus geen sprake is van een driehoeksverhouding. De doelgroep die in aanmerking kan komen voor een werkervaringsplaats is erg veelzijdig. Denk hierbij aan net afgestudeerde jongeren die nog geen betaalde baan kunnen vinden of burgers die een uitkering op basis van sociale verzekeringswetten genieten, zoals de Wet werk en bijstand (Wwb).
De praktijkbegeleider heeft als doel om voor de wep’er bij te dragen aan verkrijgen van een positieve werkhouding dan wel het leren functioneren in een arbeidsrelatie. Tevens dient de werkervaringsplaats bij te dragen aan de ontwikkeling van de wep’er en moet passen in het traject dat leidt tot betaalde arbeid.
Aldus vastgesteld in de B&W-vergadering d.d. 15 december 2015;
de gemeentesecretaris, M. Klos
de burgemeester, A.J. van Hedel