Organisatie | Vught |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | TREASURYSTATUUT GEMEENTE VUGHT |
Citeertitel | Treasurystatuut gemeente Vught |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | statuut |
Externe bijlage | Toelichting Treasurystatuut gemeente Vught |
wijzigingen; nieuwe versie
Onbekend
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-01-2016 | 01-01-2016 | meerdere artikelen | 15-12-2015 | Nieuwe versie |
Treasurystatuut gemeente Vught
In dit statuut wordt verstaan onder:
Treasuryfunctie De treasuryfunctie omvat alle activiteiten die zich richten op het besturen en beheersen van, het verantwoorden over en het toezicht houden op de financiële vermogenswaarden, de financiële stromen, de financiële posities en de hieraan verbonden risico’s. De treasuryfunctie bestaat uit vier deelfuncties: risicobeheer, gemeentefinanciering, kasbeheer en debiteuren- en crediteurenbeheer;
Artikel 3 III Uitgangspunten risicobeheer
Met betrekking tot risicobeheer gelden de volgende algemene uitgangspunten:
De gemeente is, uit hoofde van de treasury functie, verplicht overtollige middelen (boven het drempelbedrag en boven wettelijke uitzonderingen), aan te houden bij het Rijk of via een lening te verstrekken aan een ander openbaar lichaam, met inachtneming van het gestelde in artikel 2 lid 3 van de Wet Fido.
Artikel 6 VI Kredietrisicobeheer
Voor het verstrekken van leningen en/of gemeentegaranties in de vorm van borgtocht < € 20.000, wordt vooraf informatie ingewonnen over de financiële positie en de kredietwaardigheid van de betreffende partij en wordt voor zekerheden gezorgd.
Bij het aantrekken van financieringen voor een periode van één jaar en langer gelden de volgende uitgangspunten:
De gemeente beoogt het realiseren van gunstige c.q. marktconforme condities voor af te nemen financiële diensten. Hiervoor gelden de volgende uitgangspunten:
Financiële ondernemingen (banken en andere, pensioenfondsen, verzekeraars en overige instellingen waaronder beleggingsinstellingen en geldtransactiekantoren) dienen onder Nederlands of aan de andere kant EER-toezicht[1] te vallen zoals De Nederlandse Bank of de AFM.
Artikel 11 XI Geldstromenbeheer
Teneinde de kosten van het geldstromenbeheer te minimaliseren wordt:
Administratieve organisatie en interne controle
Artikel 13 XIII Uitgangspunten administratieve organisatie en interne controle
Binnen de treasuryfunctie gelden de volgende algemene uitgangspunten op het gebied van administratieve organisatie en interne controle:
Artikel 14 XIV Verantwoordelijkheden
De verantwoordelijkheden met betrekking tot de treasuryfunctie van de gemeente staan in onderstaande tabel gedefinieerd.
Artikel 15 XV Bevoegdheden/mandaten
In onderstaande tabel staan bevoegdheden met betrekking tot treasuryactiviteiten weergegeven alsmede de daarbij benodigde fiattering.