Organisatie | Haaren |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel voor het bepalen van de bouwkosten leges bouwactiviteit |
Citeertitel | Beleidsregel voor het bepalen van de bouwkosten leges bouwactiviteit |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | volkshuisvesting en woningbouw |
Externe bijlagen | exb-2018-1310 Overzicht bouwkosten 2016 |
Deze beleidsregel is vastgesteld op 21 december 2010 en ongewijzigd. Het geactualiseerde overzicht bouwkosten ten behoeve van berekeningen voor de bouwleges-toets is in de collegevergadering van 15 december 2015 vastgesteld, geldend voor 2016 (zie bijlage 1).
Dit is gedelegeerde regelgeving van de legesverordening.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
23-12-2015 | 21-12-2015 | geactualiseerd overzicht bouwkosten | 15-12-2015 Gemeenteblad, 22 december 2015 | B&W-voorstel, 15 december 2015 |
Het College van Burgemeester en Wethouders;
Gelet op artikel 4:81 Algemene wet bestuursrecht, het bepaalde in artikel 9 van de geldende legesverordening en Titel 2 van de tarieventabel behorende bij de geldende legesverordening;
Vast te stellen de volgende beleidsregel;
Beleidsregel voor het bepalen van de bouwkosten leges bouwactiviteit
Op grond van de legesverordening bestaan de leges voor een bouwactiviteit uit een percentage van de bouwkosten van het betreffende bouwplan.
De bouwkosten* vormen de maatstaf om de leges te kunnen vaststellen. Om te kunnen bepalen welke grondslag moet worden gebruikt, wordt aan de aanvrager van een omgevingsvergunning verzocht om op het aanvraagformulier een opgave van de bouwkosten van het bouwplan te geven. Om de aannemelijkheid van deze opgave van de bouwkosten te kunnen toetsen is een lijst met kengetallen ontwikkeld (bijlage 1). De kengetallenlijst maakt het mogelijk, om voor ieder bouwplan te bepalen hoe hoog de gemiddelde/normale bouwkosten zijn. In het navolgende wordt deze uitkomst de normberekening genoemd. Omdat de normberekening een weergave is van de gemiddelde/normale bouwkosten zal de opgave van de bouwkosten hier in de regel iets van afwijken. Binnen bepaalde, hieronder aangegeven grenzen is dit acceptabel. Bij een grotere afwijking zal op basis van een meer gedetailleerde toetsing door de aanvrager moeten worden bepaald of de opgave van de bouwkosten aannemelijk zijn.
* Definitie bouwkosten: Onder bouwkosten wordt verstaan de aanneemsom als bedoeld in paragraaf 1, eerste lid van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, vermeerderd met de omzetbelasting, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten (vermeerderd met de omzetbelasting) bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt onder zelfwerkzaamheid verstaan: de prijs die aan een derde in het economische verkeer zou moeten worden betaald voor het in stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft.
Ten aanzien van het vaststellen van de maatstaf gelden de volgende regels:
Als maatstaf voor de berekening van de leges wordt de opgave van de geraamde bouwkosten gebruikt tenzij de opgegeven bouwkosten meer dan 10 % afwijken van de normberekening.
Indien de afwijking van de normberekening groter is dan 10 % of indien bij de aanvraag geen opgave van de geraamde bouwkosten wordt gedaan, wordt de aanvrager verzocht om een onderbouwde opgave van de geraamde bouwkosten. Dit wil zeggen dat de opgave dient te worden aangeleverd zoals beschreven in NEN 2631 (bijlage 2).
De termijn voor het aanleveren van een onderbouwing van de opgegeven bouwkosten bedraagt vier weken.
Indien niet tijdig wordt gereageerd op het verzoek om een onderbouwde opgave van de bouwkosten wordt de definitieve leges berekend op grond van de normberekening.
De alsnog aangeleverde dan wel nader onderbouwde gegevens worden, indien tijdig aangeleverd, wederom getoetst aan de normberekening. Indien de afwijking van de normberekening te groot blijft, dat wil zeggen meer dan 10 %, wordt een inhoudelijk oordeel gegeven over de aannemelijkheid van de opgave. Voor de toetsing van de alsnog aangeleverde dan wel nader onderbouwde gegevens dienen de volgende regels:
De leges worden berekend op grond van de onderbouwde opgave van de geraamde bouwkosten en bij de definitieve aanslag vastgesteld indien: a. de onderbouwde opgave niet meer dan 10% afwijkt van de normberekening of; b. de onderbouwde opgave van de geraamde bouwkosten aannemelijk is.
Of de opgegeven bouwkosten aannemelijk zijn, moet worden beoordeeld door minimaal 2 vergunningverleners. Er zal dus een zogenaamde collegiale toets moeten plaatsvinden.
Dit besluit treedt in werking één dag nadat het besluit is bekendgemaakt en kan worden aangehaald als: beleidsregel voor het bepalen van de bouwkosten leges bouwactiviteit.
Burgemeester en wethouders van Haaren,
Joan van den Akker, secretaris
[Klik hier om het document te downloaden] Bijlage 1:
Overzicht bouwkosten*¹ ten behoeve van berekeningen voor de bouwleges-toets
De vermelde prijzen gelden per eenheid zoals vermeld
Vrijstaande woningen / appartementen
Woonwagens (nieuw en verplaatst)
WONINGUITBREIDINGEN EN VERBOUWINGEN
Uitbreiding woonruimte / dakopbouw
Uitbreiding bergruimte / garage
Verandering woonruimte (inpandig)
Berging/garage met kapconstructie
geldt voor gehele pand (geen opsplitsing)
Bedrijfshal hoogte tot en met 3 m
Bedrijfshal hoogte tussen 3 en 6 m
geldt voor gehele pand (geen opsplitsing)
Hal hoogte tussen 6 en met 9 m
Hal hoger dan 9 m, opp. Kleiner dan 5.000 m2
Hal hoger dan 9 m, opp. Tussen 5.000 en 10.000 m2
Hal hoger dan 9 m, opp. Tussen 10.000 en 20.000 m2
Hal hoger dan 9 m, opp. Groter dan 20.000 m2
Interne wijziging voor overige gebouwen
Gevelwijzigingen overige gebouwen
Stal fokzeugen en biggen (traditioneel metselwerk)
Stal voor vleesvarkens ( traditioneel metselwerk)
Stal voor fokzeugen (groepshuisvesting op stro)
* Voor systeembouw zoals beton en staalwanden ligt de prijs per m² € 60,00 ex.btw lager
Stal voor vleeskalveren (traditioneel metselwerk)
Grupstal (traditioneel metselwerk)
Ligboxenstal (traditioneel metselwerk)
* Voor systeembouw zoals beton en staalwanden ligt de prijs per m² € 60,00 ex.btw lager
Gedeelte voor rnelkinrichting, installatie en tank
Vleeskuikens (traditioneel metselwerk)
Legkippen (traditioneel metselwerk)
* Voor systeembouw zoals beton en staalwanden ligt de prijs per m² € 60,00 ex.btw lager
Extra kosten legbatterijen/mestverwijdering
Paardenstal (traditioneel metselwerk)
Manege (rijhal) (traditioneel metselwerk)
OVERIGE ARGRARISCHE BEDRIJFSGEBOUWEN
Opslagloods agrarische (spouwmuur traditioneel)
Prefab werktuigen/opslagloods (stalen gevels)
Prefab veldschuur open (stalen gevels)
Aardappelloods (incl. kelderventilatie + inrichting)
Champignonkwekerij (incl. basisinrichting)
Bovengronds van staal en/of hout systeembouw
Gedeeltelijk boven- of ondergronds
Onder bouwkosten wordt verstaan de aanneemsom als bedoeld in paragraaf 1, eerste lid van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, vermeerderd met de omzetbelasting, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten ( vermeerderd met de omzetbelasting) bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt onder zelfwerkzaamheid verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het in stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft.
Basis Bouwkostenlijst gemeente Haaren is de ROEB-lijst
Dit overzicht dient ter bepaling van de minimale bouwkosten van frequent voorkomende gebouwcategorieën.
Het ROEB-overzicht wordt jaarlijks geïndexeerd middels de CBS-index 2e kwartaal van het voorgaande jaar.
Daarnaast worden aanpassingen en evaluaties middels verslaglegging van de ROEB-vergaderingen bekrachtigd.
Het ROEB is ‘Regionaal Overleg Eindhoven Bouw’ waarbinnen zich veel regiogemeenten hebben verenigd.”