Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Groningen (Gr)

Verordening behandeling van bezwaarschriften 2015

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieGroningen (Gr)
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening behandeling van bezwaarschriften 2015
CiteertitelVerordening behandeling van bezwaarschriften 2015
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpVerordening behandeling van bezwaarschrifteN
Externe bijlagenToelichting Artikelsgewijze toelichting exb-2017-55111

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Algemene wet bestuursrecht, art. 7:2 tot en met 7:13;
  2. Gemeentewet, art. 84;

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

16-09-2015nieuwe regeling

31-03-2015

Gemeenteblad, 2015, 112

4621038, 4621018

Tekst van de regeling

Intitulé

VERORDENING BEHANDELING VAN BEZWAARSCHRIFTEN 2015

DE RAAD, HET COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS EN DE BURGEMEESTER VAN DE GEMEENTE GRONINGEN, IEDER VOOR ZOVER HET ZIJN BEVOEGDHEID BETREFT,

(4621038, 4621018);

 

Gelezen het voorstel van het college d.d. 2 april 2015, registratienummer 4621018;

 

Gelet op de artikelen 7:2 tot en met 7:13 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 84 van de Gemeentewet;

 

Overwegende dat het om redenen van doelmatigheid wenselijk is om een nieuwe Verordening behandeling van bezwaarschriften vast te stellen;

 

BESLUITEN:

 

vast te stellen de Verordening behandeling van bezwaarschriften 2015.

Artikel 1 Begripsbepalingen

  • 1.

    In deze verordening wordt verstaan onder:

    • a.

      wet: Algemene wet bestuursrecht;

    • b.

      bezwaarschrift: een bezwaar als bedoeld in artikel 1:5, lid 1 van de wet;

    • c.

      verwerend orgaan: bestuursorgaan dat het bestreden besluit heeft genomen;

    • d.

      commissie: adviescommissie bezwaarschriften;

    • e.

      ambtelijk horen: horen van belanghebbenden als bedoeld in artikel 7:5 van de wet.

  • 2.

    In deze verordening wordt onder bezwaarschrift tevens verstaan administratief beroep als bedoeld in artikel 1:5, lid 2 van de wet.

Artikel 2 De commissie

  • 1.

    Er is een commissie die bestuursorganen van de gemeente Groningen adviseert over de beslissing op bezwaarschriften, die haar ter advisering in handen zijn gesteld.

  • 2.

    De commissie kan ook adviseren over de beslissing die door de leerplichtambtenaar moet worden genomen op een bezwaarschrift dat is ingediend tegen een besluit van de leerplichtambtenaar.

  • 3.

    Het college van burgemeester en wethouders kan besluiten dat de commissie eveneens adviseert over bezwaarschriften ingediend bij een ander bestuursorgaan dan bedoeld in het eerste lid.

  • 4.

    De commissie hoort en adviseert niet inzake:

    • a.

      bezwaarschriften gericht tegen besluiten over gemeentelijke belastingen of waardering onroerende zaken;

    • b.

      bezwaarschriften over rechtspositionele aangelegenheden.

  • 5.

    Het college van burgemeester en wethouders bepaalt welke bezwaarschriften ter advisering aan de commissie worden voorgelegd.

  • 6.

    Een indiener van het bezwaarschrift kan verzoeken om in plaats van ambtelijk gehoord te worden door de commissie gehoord te worden. Het college vraagt de commissievoorzitter van de betreffende kamer om advies over dit verzoek. Het advies van de voorzitter hierover is bindend.

Artikel 3 Kamers van de commissie

  • 1.

    De commissie heeft twee kamers:

    • a.

      Kamer I adviseert over bezwaarschriften die betrekking hebben op het ruimtelijke domein en op algemeen juridisch terrein.

    • b.

      Kamer II adviseert over bezwaarschriften die betrekking hebben op het sociaal maatschappelijke domein.

  • 2.

    In geval van twijfel beslissen de commissievoorzitters in onderling overleg over de toedeling aan een kamer.

Artikel 4 Samenstelling van de commissie

  • 1.
    • a.

      De commissie bestaat uit drie leden, waarvan er per kamer twee externen worden benoemd door het college van burgemeester en wethouders voor een periode van maximaal vier jaar.

    • b.

      Het derde lid is een juridisch adviseur van het Shared Service Center juridisch, die

      tevens als secretaris van de commissie fungeert.

    • c.

      De externe leden kunnen ten hoogste één maal, voor een periode van maximaal

      vier jaar worden herbenoemd.

  • 2.

    Het college van burgemeester en wethouders benoemt per kamer een lid tot voorzitter en een aantal leden tot plaatsvervangend voorzitter.

  • 3.

    De voorzitters, de plaatsvervangend voorzitters en de leden worden als zodanig in één van de kamers benoemd. Zij zijn daarnaast tevens plaatsvervangend lid van de kamer waarin zij niet zijn benoemd.

  • 4.

    De externe leden van de commissie kunnen geen deel uitmaken van of werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan van de gemeente Groningen.

  • 5.

    De leden van de commissie kunnen tussentijds ontslag nemen of ontslagen worden.

Artikel 5 Taak van de commissie

  • 1.

    De commissie brengt schriftelijk een gemotiveerd advies uit over de beslissing die het verwerend orgaan moet nemen op een bezwaarschrift.

  • 2.

    Voordat de commissie advies uitbrengt kan zij belanghebbende(n) in de gelegenheid stellen te worden gehoord.

Artikel 6 Vooronderzoek en mandaat

  • 1.

    De voorzitter van de kamer waaraan de behandeling van het bezwaarschrift is opgedragen draagt er zorg voor dat al het noodzakelijke wordt gedaan om de behandeling ervan goed voor te bereiden.

  • 2.

    De bevoegdheden ingevolge de hierna genoemde artikelen van de wet zijn aan de secretaris gemandateerd:

    • a.

      artikel 2:1, lid 2 (schriftelijke machtiging verlangen);

    • b.

      artikel 6:6 voor wat betreft het de indiener stellen van een termijn waarbinnen het verzuim als bedoeld in artikel 6:5 van de wet kan worden hersteld;

    • c.

      artikel 6:17 voor wat betreft de verzending van de stukken tijdens de behandeling door de commissie;

    • d.

      artikel 7:2, lid 2 en 7:16, lid 2 (uitnodiging hoorzitting);

    • e.

      artikel 7:4, lid 2 en lid 6 en artikel 7:18, lid 2 en lid 6 (ter inzage leggen van stukken en niet ter inzage leggen van stukken wegens gewichtige redenen);

    • f.

      artikel 7:6, lid 4 en artikel 7:20, lid 4 (uitzondering op de regel dat, wanneer belanghebbenden afzonderlijk zijn gehoord, ieder van hen op de hoogte wordt gesteld van het verhandelde tijdens de zitting).

  • 3.

    De secretaris kan rechtstreeks alle gewenste inlichtingen inwinnen of doen inwinnen.

  • 4.

    Ter voorbereiding van de behandeling van het bezwaarschrift worden door het verwerend orgaan de op de zaak betrekking hebbende stukken en zonodig een schriftelijke reactie op het bezwaarschrift aangeleverd.

Artikel 7 De hoorzitting

  • 1.

    De secretaris bepaalt plaats en tijdstip van de hoorzitting waarin de belanghebbende(n) en het verwerend orgaan in de gelegenheid worden gesteld door de commissie te worden gehoord.

  • 2.

    De secretaris nodigt de belanghebbende(n) en het verwerend orgaan ten minste tien dagen voor de hoorzitting uit.

  • 3.

    De secretaris kan wegens bijzondere omstandigheden afwijken van de termijn genoemd in lid 2.

  • 4.

    Het horen kan telefonisch plaatsvinden met instemming van de bezwaarde indien de zaak naar het oordeel van de secretaris daarvoor geschikt is.

  • 5.

    Indien telefonisch wordt gehoord door de commissie, kan door één van de externe leden gehoord worden.

  • 6.

    De hoorzittingen van de commissie zijn openbaar, tenzij telefonisch wordt gehoord.

  • 7.

    De commissie kan getuigen en deskundigen horen. Het college van burgemeester en wethouders kan op voorstel van de commissie deze getuigen en deskundigen een redelijke vergoeding in de gemaakte (on)kosten verstrekken.

  • 8.

    De commissie kan besluiten dat de hoorzitting met gesloten deuren zal plaatsvinden.

  • 9.

    De deuren worden gesloten indien de (plaatsvervangend-)voorzitter of een van de aanwezige commissieleden het nodig oordeelt of indien een belanghebbende daartoe een verzoek doet.

  • 10.

    Indien de commissie vervolgens oordeelt dat gewichtige redenen aanwezig zijn die zich tegen openbaarheid van de hoorzitting verzetten, vindt de hoorzitting plaats met gesloten deuren.

  • 11.

    Indien belanghebbenden afzonderlijk door de commissie worden gehoord worden de hoorzittingen geacht plaats te vinden met gesloten deuren.

Artikel 8 Verslaglegging

  • 1.

    Het verslag als bedoeld in artikel 7:7 van de wet vermeldt de namen van de aanwezigen met daarbij een vermelding van hun hoedanigheid.

  • 2.

    Het verslag vermeldt in het kort hetgeen over en weer in hoofdzaak is gezegd en hetgeen overigens tijdens de zitting is voorgevallen.

  • 3.

    Indien de hoorzitting geheel of gedeeltelijk achter gesloten deuren plaatsvond, of indien belanghebbenden niet in elkaars tegenwoordigheid zijn gehoord, vermeldt het verslag dit.

  • 4.

    Het verslag verwijst naar de op de zitting overgelegde stukken.

  • 5.

    Het verslag kan schriftelijk of op andere wijze worden vastgelegd.

  • 6.

    Het verslag kan ook een deel uitmaken van het advies of van de beschikking op bezwaar.

Artikel 9 Nader onderzoek

  • 1.

    Indien na afloop van de hoorzitting, maar voordat het advies wordt uitgebracht nader onderzoek wenselijk blijkt te zijn, kan de (plaatsvervangend) voorzitter uit eigen beweging of op verzoek van de commissie dit onderzoek (laten) doen.

  • 2.

    De uit het nader onderzoek verkregen informatie wordt in afschrift aan de leden van de commissie, het verwerend orgaan en de belanghebbende(n) toegezonden.

  • 3.

    De leden van de commissie, de belanghebbende(n) en het bestuursorgaan kunnen binnen een week na verzending van de in het tweede lid bedoelde informatie aan de secretaris van de commissie een reactie geven op de nader verkregen informatie en een verzoek richten tot het beleggen van een nieuwe hoorzitting. De voorzitter beslist op dit verzoek.

Artikel 10 Uitbrengen advies door commissie

  • 1.

    De commissie beraadslaagt en beslist achter gesloten deuren over het door haar aan het verwerend orgaan uit te brengen advies.

  • 2.

    Het advies wordt vastgesteld bij meerderheid van stemmen. Indien bij een stemming de stemmen staken dan beslist de stem van de (plaatsvervangend) voorzitter.

  • 3.

    Van een minderheidsstandpunt wordt bij het advies melding gemaakt, indien die minderheid dat verlangt.

  • 4.

    Het advies is gemotiveerd en omvat een voorstel voor de te nemen beslissing op het bezwaarschrift.

  • 5.

    Het advies van een kamer geldt als advies van de commissie.

  • 6.

    Het advies wordt door de (plaatsvervangend) voorzitter en de secretaris ondertekend.

Artikel 11 Ambtelijk horen

  • 1.

    Het college van burgemeester en wethouders bepaalt in welke zaken ambtelijk wordt gehoord.

  • 2.

    Ambtelijk horen geschiedt door één of meer medewerkers van het Shared Service Center-juridisch, die afdelingshoofd, juridisch adviseur of juridisch administratief medewerker zijn.

  • 3.

    De in deze verordening aan de voorzitter of secretaris van de commissie toegekende bevoegdheden komen, voor zover van toepassing, eveneens toe aan de medewerkers van het Shared Service Center-juridisch die ambtelijk horen.

  • 4.

    De bepalingen van artikel 7, lid 6 tot en met lid 11 zijn van overeenkomstige toepassing op ambtelijk horen, tenzij dat horen telefonisch geschiedt.

  • 5.

    De bepalingen van artikel 8 zijn van overeenkomstige toepassing op ambtelijk horen.

Artikel 12 Herzien besluit tijdens of na beroepsprocedure bij de rechter

  • 1.

    Indien het bestuursorgaan tijdens of na een beroepsprocedure opnieuw een beslissing op hetzelfde bezwaarschrift neemt of moet nemen, dan hoeft slechts een nieuwe hoorzitting door de commissie te worden gehouden of ambtelijk gehoord te worden, indien nieuwe feiten en omstandigheden hiertoe aanleiding geven, dit ter beoordeling van de voorzitter van de commissie of van het betrokken afdelingshoofd van het Shared Service Center-juridisch.

  • 2.

    Indien de nieuwe beslissing een gegrondverklaring van de bezwaren inhoudt, dan hoeft niet opnieuw gehoord te worden en evenmin een nieuw advies te worden uitgebracht, tenzij (andere) belanghebbenden hierdoor (kunnen) worden geschaad.

Artikel 13 Onvoorziene gevallen

In die gevallen waarin deze verordening niet voorziet beslist het college van burgemeester en wethouders. Indien het een aangelegenheid van de commissie betreft beslist de voorzitter van de desbetreffende kamer.

Artikel 14 Alternatieve geschiloplossing

  • 1.

    Het betrokken afdelingshoofd van het Shared Service Center-juridisch kan op eigen initiatief of op verzoek van partijen voorstellen te proberen het geschil buiten de bezwaarprocedure af te handelen.

  • 2.

    Een voorstel tot alternatieve geschiloplossing kan door het betrokken bestuursorgaan slechts om zwaarwegende redenen worden geweigerd.

  • 3.

    Indien betrokken partijen zich hebben uitgesproken voor alternatieve geschiloplossing wordt met behulp van (interne) mediators van de gemeente Groningen getracht het geschil op te lossen.

  • 4.

    Indien blijkt dat het geschil niet voor alle partijen bevredigend kan worden opgelost buiten de bezwaarprocedure wordt de bezwaarprocedure hervat.

Artikel 15 Slotbepaling en overgangsrecht

  • 1.

    De Regeling behandeling van bezwaarschriften Sociale Zaken en Werk en de Regeling behandeling van bezwaarschriften verordening 2007 worden ingetrokken.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking op de dag na bekendmaking.

  • 3.

    Deze verordening is direct van toepassing op bezwaarschriften die voor de inwerkingtreding van deze verordening zijn ingediend.

  • 4.

    Deze verordening kan worden aangehaald als: Verordening behandeling van bezwaarschriften 2015.

Aldus vastgesteld door het college in de vergadering van 31 maart 2015.

de burgemeester, de secretaris,

Peter den Oudsten Peter Teesink

Aldus vastgesteld door de burgemeester op 31 maart 2015.

de burgemeester,

Peter den Oudsten

Aldus vastgesteld door de raad in de vergadering van 27 mei 2015.

de burgemeester, de griffier,

Peter den Oudsten. Toon Dashorst.

Toelichting

 

Toelichting