Organisatie | De Wolden |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels hard- en softdrugs gemeente De Wolden 2015 |
Citeertitel | Beleidsregels hard- en softdrugs gemeente De Wolden 2015 |
Vastgesteld door | burgemeester |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlage | Bijlagen |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
05-03-2015 | nieuwe regeling | 17-02-2015 | BW 1735 |
Inhoud handhavingsbeleid hard- en softdrugs
In De Wolden wordt wel eens een hennepkwekerij ontmanteld. Hetzij in een (huur)woning of in een bedrijfsruimte. Daarnaast komen er met enige regelmaat signalen binnen bij de politie over handel in drugs vanuit (huur woningen en bedrijfsruimten.
Huidige werkwijze m.b.t. aanwezigheid van drugs in de woning
In 2008 hebben de gemeenten in Zuidwest Drenthe met de politie, het Openbaar Ministerie en verschillende woningbouwcoöperaties afspraken gemaakt over hoe om te gaan met de aanwezigheid van drugs in woningen. Deze afspraken zijn vastgelegd in een hennepconvenant. Op basis van dit convenant wordt samengewerkt om hennepteelt in Drenthe terug te dringen. Dit wordt onder andere gedaan door de strafrechtelijke aanpak te combineren met een bestuurlijke aanpak.
Als aanvulling op de afspraken uit het hennepconvenant hanteren enkele gemeenten in Drenthe een striktere lijn ten aanzien van handel/aanwezigheid van drugs in woningen en of voor publiek toegankelijke ruimtes. In het Bestuurlijk Veiligheidsoverleg hebben de Drentse burgemeesters zich uitgesproken voor het hanteren van deze lijn als een Drentse lijn.
Voordat de burgemeester of het college daadwerkelijk overgaat tot sluiten van een woning of lokaal, wordt belanghebbende in de gelegenheid gesteld een zienswijze in te dienen op het voorgenomen besluit.
Alleen als de situatie dermate spoedeisend is dat het bestuursorgaan de beslissing tot toepassing van bestuursdwang niet tevoren op schrift kan stellen, dan moet de opschriftstelling zo spoedig mogelijk plaatsvinden nadat de bestuursdwang is toegepast (art. 5:31 lid 2 Awb).
Op grond van art. 5:24 lid 2 Awb dient in de beslissing tot toepassing van bestuursdwang een termijn gesteld te worden waarbinnen de belanghebbende de tenuitvoerlegging kan voorkomen door zelf maatregelen te nemen. Als zich echter een spoedeisende situatie voordoet kan bestuursdwang worden toegepast zonder voorafgaande last. Bij de aanpak van hennepteelt, drugshandel en -productie zal daarvan als regel sprake zijn.
Uitgangspunt is dat tegen overtreders van het handhavingsbeleid repressieve maatregelen worden getroffen onder het motto "ja tenzij".
Als er aanwijzingen zijn dat sprake is van een schrijnend geval, waardoor bepaalde maatregelen in de gegeven omstandigheden niet geschikt zijn, kan de burgemeester ervoor kiezen om de toepasselijke maatregel voorwaardelijk te nemen met een proeftijd.
Er worden in dit kader met opzet geen bindende criteria genoemd. In de praktijk zal per casus worden bepaald of sprake is van een schrijnend geval die tot afwijking van de beleidsregel noopt.
In het geval dat de burgemeester besluit om een huurpand of huurwoning voor een bepaalde tijd te sluiten en de verhuurder daarop besluit het huurcontract te ontbinden en er daarna vervolgens sprake is van een nieuwe huurder (van onbesproken gedrag), dan kan de last tot sluiting worden opgeheven.
De politie is aangewezen als opsporingsambtenaar in het kader van art. 8k Opiumwet.
Deze beleidsregels treden in werking met ingang van 5 maart 2015 onder gelijktijdige intrekking van het handhavingsarrangement drugs 2008.
Tabel indicatieve dwangsomhoogten m.b.t. illegale activiteiten op basis van de Opiumwe
Tabel indicatieve dwangsomhoogten, activiteit bouwen
(zie bijlage 1 voor uitleg hoogte dwangsom)
Aldus vastgesteld door het College van B&W respectievelijk de Burgemeester op 17 februari 2015.