Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Noordoostpolder

Privacyreglement basisregistratie personen Noordoostpolder 2014

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Noordoostpolder
Officiële naam regelingPrivacyreglement basisregistratie personen Noordoostpolder 2014
CiteertitelPrivacyreglement basisregistratie personen Noordoostpolder 2014
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpautomatisering en informatisering
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Wet basisregistratie personen, art. 3.8, art. 3.9
  2. Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen Noordoostpolder 2014, art. 1, art. 2
  3. Wet bescherming persoonsgegevens

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

14-04-201506-01-201401-09-2016nieuwe regeling

16-12-2014

Gemeenteblad, 2015, 31379

285997

Tekst van de regeling

Intitulé

Privacyreglement basisregistratie personen Noordoostpolder 2014

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Noordoostpolder

Gelet op de artikelen 3.8 en 3.9 Wet basisregistratie personen,1 en 2 van de Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen Noordoostpolder 2014 en de Wet bescherming persoonsgegevens

Besluit vast te stellen:

de volgende nadere regeling voor het raadplegen van de Basisregistratie personen Noordoostpolder

Artikel 1 Verstrekkingen aan een orgaan van de gemeente

  • 1. Met inachtneming van het besluit als bedoeld in artikel 3.2 van de Wet basisregistratie personen, kunnen gegevens uit de basisregistratie aan organen van de gemeente Noordoostpolder worden verstrekt, voor zover deze organen de gegevens nodig hebben voor de uitvoering van de aan hen opgedragen taken.

  • 2. De verstrekkingen als bedoeld in lid 1, kunnen plaatsvinden door middel van rechtstreekse raadpleging van de basisregistratie personen (ad hoc verstrekkingen), door spontane verstrekkingen en selectieverstrekkingen.

  • 3. De organen van de gemeente Noordoostpolder aan wie de gegevens worden verstrekt, de categorie van personen die het betreft, de gegevensset en de wijze van verstrekken zijn vermeld:

    • a.

      bijlage 1: verstrekkingen aan een orgaan van de gemeente met een raadpleegmogelijkheid in de basisregistratie en de GBA-V;

    • b.

      bijlage 2: verstrekkingen aan een orgaan van de gemeente waar systematisch gegevens aan worden verstrekt uit de basisregistratie personen;

    • c.

      bijlage 3; verstrekkingen aan een orgaan van de gemeente waaraan, met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens , gegevens worden verstrekt;

    • d.

      bijlage 4: verstrekkingen aan derden;

    • e.

      bijlage 5: organen van de gemeente die zijn aangewezen tevens mededeling te doen in verband met andere dan authentieke gegevens die aan hen verstrekt zijn;

    • f.

      bijlage 6: schema verzoeken om schriftelijke gegevensverstrekking uit de Basisregistratie personen.

Artikel 2 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op 16 december 2014 en werkt terug tot 6 januari 2014.

Met inwerkingtreding van deze regeling komt het privacy reglement Noordoostpolder, zoals vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Noordoostpolder op 16 oktober 2012, te vervallen.

Artikel 3 Citeertitel

Deze nadere regeling kan worden aangehaald als Privacyreglement basisregistratie personen Noordoostpolder 2014.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van 16 december 2014.

de secretaris, de burgemeester,

BIJLAGE 1 Verstrekkingen aan een orgaan van de gemeente met een raadpleegmogelijkheid in de basisregistratie en de GBA-V

De medewerkers van de volgende organisatieonderdelen van de gemeente Noordoostpolder hebben rechtstreekse toegang tot de basisregistratie en tot de GBA-V, voor zover daartoe geautoriseerd op grond van het autorisatiebesluit. De bevoegdheid van rechtstreekse raadpleging van de GBA-V, is gebaseerd op het autorisatiebesluit als bedoeld in artikel 1, onder g.

Orgaan van de gemeenteWettelijk kader/takenGegevenssetBasisregistratieGegevenssetGBA-V
Klant Contact CentrumWet BRP, Reglement BRP, Kieswet,. Besluit Burgerlijke Stand. Burgerlijk Wetboek bk 1. Besluit verkrijging en verlies Nederlanderschap. Wet op de veiligheidsregio’s (rampen/calamiteiten),. Wet op de lijkbezorging. Verordening lijkbezorgings-rechten, Wet justitiële documentatie. Vreemdelingenwet. Paspoortwet. Regelgeving rijbewijzen. Wet inburgering . Gemeentewet art. 212 en 213. Besluit geslachtsnaams-wijziging. Besluit gevonden voor-werpen (Bk5 BW) Toekennen van Koninklijke onderscheidingen en huwelijksjubilarissen (Wet 29/9/1815 instelling van de Orde van Oranje-Nassau en het Besluit van 10 mei 1995, nadere regels Orde van de Nederlandse Leeuw.Alle gegevens (persoon-, ouder-. nationaliteit-, huwelijk-, overlijden-, inschrijving-, adres-, kind-, verblijfstitel-, gezag-, curatele, uitsluiting kiesrecht-, afnemersindicatie, geheimhouding-, onderzoek – en verwijsgegevens.De gegevens opgenomen in de bijlagen 15, 16, 17, 18, 19, 23, 26, 27van het Autorisatiebesluit BZK.
Uitvoering sociaal domeinWWB. WMO. Wet inburgering. Gemeentewet artikel 212/213. Verordening Leerlingen-vervoer en art. 4 WPO/WVO/WEC. Gehandicaptenparkeerkaart (Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer). Sociale werkvoorziening (Wet Sociale Werkvoorziening). Uitvoering Leerplichtbeleid. Jeugdwet (m.i.v. 01-01-2015), IOAW, IOAZ. Wet Kinderopvang. Besluit Bijstandsverlening Zelfstandigen, (Almere, Lelystad, Dronten, Zeewolde, Urk). Gemeentelijke opsporings-ambtenaren: Overeenkomst sociale recherche Almere, Lelystad en Urk/ Aanwijzingsbesluit Ministerie van Justitie.Persoon-, ouder-, nationaliteit-, huwelijk-, adres-, kind-, verblijfstitel-, reisdocument-, gezag-, overlijden-, geheimhoudings-, onderzoek- en verwijsgegevens.De gegevens opgenomen in de bijlagen4, 5, 12, 13, 20 van het Autorisatiebesluit BZK.
BelastingenGemeentelijke belasting- en retributieverordeningen,, Wet WOZ, AWR, Invorderingswet, artikel 216 Gemeentewet, Comptabiliteits-wetgeving, Kwijtscheldingen, Behandeling bezwaarschriften AWBPersoon-, ouder-, nationaliteit-, huwelijk-, adres-, kind-, verblijfstitel-, reisdocument-, overlijden-, geheimhouding-, onderzoek- en verwijsgegevens.De gegevens opgenomen in de bijlagen2,3 van het Autorisatiebesluit BZK.
Advies(Juridische zaken en Verzekeringen). Artikel 108 Gemeentewet. Wet Bibob.Persoon-, adres-, overlijden- en verwijsgegevens  
Financial Planning & ControlArtikel 212 Gemeentewet.Persoon-, adres-, overlijden- en verwijsgegevens.  
Service & OndersteuningJubileaPersoon-, adres-, overlijden- en verwijsgegevens.  
InformatieArtikel 108 Gemeentewet zie hieronder (systeembeheer) Het waarborgen van een juiste werking van de computer, het netwerk en de applicaties.Persoon-, adres- overlijden- en verwijsgegevens. Toegang tot alle in het systeem aanwezige gegevens.  
Vergunningen, Toezicht en HandhavingWet milieubeheer. Waterwet. Woningwet,. Drank en Horecawet, Winkeltijdenwet. APV. Wet op de Kansspelen. Wabo. Gemeentelijke Bouwverordening. Wet Bibob.Persoon-, adres-, overlijden- en verwjsgegevens.De gegevens opgenomen in de bijlage 4, 6, 7, 8, 11 van het Autorisatiebesluit BZK.
IngenieursbureauIn het kader van de uitvoering van de Wet rampen en zware ongevallen (Wrzo). In het kader van het beheer van de gemeentelijke begraafplaatsen (Begraaf-plaatsenverordening/ Wet op de lijkbezorging). In het kader van het Lotingsreglement Particuliere Bouwkavels Noordoostpolder. De toegang voor vastgoedbeheer bestaat uit inzicht in de persoons-gegevens adres etc. binnen en buiten de gemeente voor de verkoop van woningbouw- en bedrijvenkavels, verkoop overige gronden, huren, pachten e.d.Per adres, naam- en geboortegegevens van bewoners. Persoon-, huwelijk-, adres-, verwijs-, overlijden- en verwijsgegevens. Persoon-, adres-, overlijden- en verwijsgegevens.De gegevens opgenomen in de bijlage 15, van het Autorisatiebesluit BZK. De gegevens opgenomen in de bijlage 2 van het Autorisatiebesluit BZK.
Ruimtelijke OntwikkelingIn het kader van Huisvestigingsverordening voor standplaatsen van woonwagens. Wet op de Veiligheidsregio’s (Rampen/Calamiteiten), BOPZ (gedwongen opname), Gemeentewet OOV (BIJ project, Proefverloven, verordeningen, aanwijzingen etc.). Wet BibobPersoon-, adres-, overlijden- en verwijsgegevens. Persoon-, adres- (vorig, huidig en nieuw adres bij verhuizing), gezinssamenstelling (aangehaakt gegeven)De gegevens opgenomen in de bijlage 9, 10, 14, 15 van het Autorisatiebesluit BZK.
Maatschappelijke ontwikkelingLeerplichtwet.Persoon-, ouder-, nationaliteit-, huwelijk-, adres-, kind-, verblijfstitel-, reisdocument-, overlijden-, geheimhouding-, onderzoek- en verwijsgegevens.De gegevens opgenomen in de bijlage 21 van het Autorisatiebesluit BZK.
WijkbeheerUitvoering gemeentelijk beleid, Integraal en Gebiedsgericht Werken IGW project.Persoon-, adres-, overlijden- en verwijsgegevens.  
Culturele zakenLesgeldverordening.Persoon-, ouder-, adres-, gezag-, overlijden- en verwijsgegevens.  
Overige binnengemeentelijke afnemersVoeren schriftelijke correspondentie (artikel 108 Gemeentewet)Persoon-, adres- overlijden- en verwijsgegevens.  

NB: De invulling van de kolom gegevensset GBA-V blijkt uit de bijlagen bij het voor de gemeente specifieke autorisatiebesluit van de minister van BZK en kan per gemeente verschillen!

De verantwoordelijke (= het College van B&W) kan, indien noodzakelijk nadere aanwijzingen geven met betrekking tot beveiliging en ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer.

Alle organen van een gemeente beschikken hooguit over een beperkte gedeeltelijke inzage.

BIJLAGE 2 Verstrekkingen aan een orgaan van de gemeente waar systematisch gegevens aan worden verstrekt uit de basisregistratie personen

OrganisatieonderdeelWettelijk kaderGegevensset Basisregistratie
BelastingenArtikel 216 Gemeentewet, Invorderingswet, Gemeentelijke WOZ verordening.Mutatiegegevens: Vestigingen, binnenverhuizingen, vestrekken, emigraties en overlijden.

BIJLAGE 3 Verstrekkingen aan een orgaan van de gemeente waaraan, met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens, gegevens worden verstrekt.

OrganisatieonderdeelWettelijk kader/waarvoorGegevensset Basisregistratie
Datadistributiesysteem (DDS4ALL): Uitvoering sociaal domein, Cultuurtechniek, Maatschappelijke Ontwikkeling, Belastingen, Key2Klantencontact Key2Zaken)Het in verband brengen van de volgende gegevensverwerkingen: belastingplichtigen, cliëntgegevens voorzieningen, leerplichtigen, grafrechthebbenden, debiteuren en crediteuren, meldingen openbare ruimte. Het in verband brengen met verschillende gegevensverwerkingen.Mutatiegegevens persoon, nationaliteit, huwelijk, overlijden, adres, kind, verblijfstitel, reisdocument, verwijzing. Mutatiegegevens persoon, nationaliteit, huwelijk, adres, kind, verblijfstitel, reisdocument, verwijzing.

BIJLAGE 4 Verstrekkingen aan derden

WieWaarvoorWelke catego-rieWelke gegevensGeheim-houding/Verstrek-kings-beperkingLegesBasis
Buitenlandse EU-overhedenVraag de burger om toestemming (zie toelichting).Bij gemeente-lijke veror-dening aangewe-zen derdeMaximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4 Wet BRPMogelijkJaArt. 3.9 Wet BRP (zeer beperkte verstrekkings-mogelijkheden – “zie “Waarvoor”)
Buitenlandse niet EU-overheids-organen Alleen verstrek- ken indien een verdrag of een besluit van een volkenrechtelijke organisatie in de verstrekking van die gegevens voorziet. Vraag de burger om toestemming, zie toelichtingBij gemeente-lijke veror-dening aangewe-zen derdeMaximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4 Wet BRPMogelijkJaArt. 3.9 Wet BRP (beperkte verstrekkings-mogelijkheden – zie ‘Waarvoor’)
Buitenlandse rechtspersonen (Voorbeeld: instellingen voor sociale zorg en zekerheid)Vraag de burger om toestemming (zie toelichting)Bij gemeente-lijke veror-dening aangewe-zen derdeMaximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4 Wet BRPMogelijkJaArt. 3.9 Wet BRP (beperkte verstrekkings-mogelijkheden – zie ‘Waarvoor’)
Overheidsorganen van de Caribische landen (Aruba, Curaçao en Sint Maarten) en het Caribisch deel van Nederland (Bonaire, Sint Eustatius en Saba)Vraag de burger om toestemming (zie toelichting)Bij gemeente-lijke veror-dening aangewe-zen derdeMaximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4 Wet BRPMogelijkJaArt. 3.9 Wet BRP (beperkte verstrekkings-mogelijkheden – zie “Waavoor”)
Bureau voor RechtshulpTer uitvoering van de opgedragen takenBij gemeente-lijke veror-dening aangewe-zen derdeMaximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4 Wet BRPMogelijkJaArt. 3.9 Wet BRP
Crematoria begraafplaatsen (niet gemeentelijk)Bijhouding begraafplaats, adm. en uitvoering Wet op de Lijkbezor-gingBij gemeente-lijke veror-dening aangewe-zen derdeMaximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4 Wet BRPMogelijkJaArt. 3.9 Wet BRP
Culturele organisatiesWerkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belangBij gemeente-lijke veror-dening aangewe-zen derdeMaximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4 Wet BRPMogelijkJa art. 3.9 Wet BRP
Dorpsverenigingen (o.a. dorpsbelang en IGW)Bevordering leefbaarheid dorpenBij gemeente-lijke veror-dening aangewe-zen derdeMutaties vestiging Maximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4 Wet BRPMogelijkJaArt. 3.9 Wet BRP
Fondsverwerven-de organisatiesWerkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang.Bij gemeente-lijke veror-dening aangewe-zen derdeMaximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4 Wet BRPMogelijkJaArt. 3.9 Wet BRP
Inburgeringsbu-reausVoor de aan deze organisaties opgedragen taken.Bij gemeente-lijke veror-dening aangewe-zen derdeMaximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4 Wet BRPMogelijkJaArt. 3.9 Wet BRP
Instellingen/orga-nisaties ten behoeve van bijvoorbeeld Maatschappelijke dienstverlening Algemene/geeste-lijke gezondheids-zorg, Kinderopvang, Jeugdwelzijnswerk Ouderenzorg, Gehandicapten-zorg Werkvoorziening etc.Werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang Bij gemeente-lijke veror-dening aangewe-zen derdeMaximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4 Wet BRPMogelijkJaArt. 3.9 Wet BRP
Gemeentelijke Kredietbank DrentheWerkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang. Raamovereen-komst gemeente Noordoostpolder en GKB DrentheBij gemeente-lijke veror-dening aangewe-zen derdeMaximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4 Wet BRPMogelijkJaArt. 3.9 Wet BRP
Natuurlijke personenVooraf schriftelijke toestemming van betrokkene (persoon/ gezaghouder)Bij gemeente-lijke veror-dening aangewe-zen derdeMaximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4 Wet BRPMogelijkJaArt. 3.9 Wet BRP
Ouderenorgani-saties actief binnen gemeente NoordoostpolderWerkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang. Voor de aan deze organisaties opgedragen takenBij gemeente-lijke veror-dening aangewe-zen derdeMaximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4 Wet BRPMogelijkJaArt. 3.9 Wet BRP
Patiëntenvereni-gingenWerkzaamheden met een gewichtig maat-schappelijk belang. Voor de aan deze organi-saties opgedra-gen taken.Bij gemeente-lijke veror-dening aangewe-zen derdeMaximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4 Wet BRPMogelijkJa Art.3.9 Wet BRP
PensioenfondsenBijhouding administratie.Bij gemeente-lijke veror-dening aangewe-zen derdeMaximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4 Wet BRPMogelijk Ja Art. 3.9 Wet BRP
Reclassering/ver-slaafdenzorgWerkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang. Voor de aan deze organisaties opgedragen takenBij gemeente-lijke veror-dening aangewe-zen derdeMaximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4 Wet BRPMogelijkJaArt.3.9 Wet BRP
Thuiszorgorgani- SatiesWerkzaamheden met een gewichtig maat-schappelijk belang. Voor de aan deze organisaties opgedragen taken.Bij gemeente-lijke veror-dening aangewe-zen derdeMaximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4 Wet BRPMogelijk JaArt.3.9 Wet BRP
Verenigingen en stichtingen met maatschappelijk of filantropisch doelWerkzaamheden met een gewichtig maat-schappelijk belang. (Voorbeelden Rode Kruis, Astma-fonds, Liliane-fonds, Nierstichting, Bloedbank. Voor de aan deze organisaties opgedragen taken.Bij gemeente-lijke veror-dening aangewe-zen derdeMaximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4 Wet BRPMogelijkJaArt. 3.9 Wet BRP
Woningbouwver-enigingen/woning-corporatiesWerkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang. Bijhouding van de huurders-adm. en de woningtoewij-zing. Tegengaan illegale (spook)bewoningBij gemeente-lijke veror-dening aangewe-zen derdeMaximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4 Wet BRPMogelijk JaArt. 3.9 Wet BRP
Mercatus woondienstenWerkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang. Bijhouding van huurdersadm. en de woningtoe-wijzing. Tegengaan illegale (spook)bewoningBij gemeente-lijke veror-dening aangewe-zen derdeMutaties (persoon, adres, overlijden) Maximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4 Wet BRPMogelijkJaArt. 3.9 Wet BRP
ZiekenhuizenPatiëntenzorg, verlenen van medische zorg en het innen van rekeningen i.v.m. die zorgBij gemeente-lijke veror-dening aangewe-zen derdeMaximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4 Wet BRPMogelijkJaArt. 3.9 Wet BRP
IJsselmeerzieken-huis/MC GroepPatiëntenzorg, verlenen van medische zorg en het innen van rekeningen i.v.m. die zorgBij gemeente-lijke veror-dening aangewe-zen derdeMutaties overlijden. Maximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4, Wet BRPMogelijkJaArt. 3.9 Wet BRP

Toelichting “ Bij gemeentelijk verordening aangewezen derde”

De genoemde instellingen zijn gemeentelijk aangewezen derde, tenzij men aantoonbaar gemandateerd is taken uit te voeren voor een overheidsorgaan, in dat geval betreft het een overheidsorgaan.

Een gemeentelijk aangewezen derde kan worden opgenomen in een gemeentelijke verordening op het moment dat deze voldoet aan de criteria genoemd in artikel 3.9 Wet BRP.

Crematoria en begraafplaatsen

Er zijn gemeentelijke en niet-gemeentelijke crematoria en begraafplaatsen.

  • 1.

    gemeentelijk: de eigen gemeentelijke crematoria en begraafplaatsen kunnen we gelijkstellen met overheidsorganen die een orgaan zijn van de gemeente. Voor systematische verstrekking is opname in de gemeentelijke verordening nodig (artikel 3.8 Wet BRP). Gemeentelijke crematoria en begraafplaatsen van andere gemeenten kunnen we gelijkstellen met buitengemeentelijke overheidsorganen (artikel 3.5 Wet BRP).

  • 2.

    Niet-gemeentelijke: deze vallen onder artikel 3.9 Wet BRP. Men dient deze, afhankelijk van het gemeentelijke verstrekkingenbeleid, op te nemen in de gemeentelijke verordening om gegevens te kunnen verstrekken uit de BRP.

Scholen

Scholen hebben persoonsgegevens nodig voor een juiste registratie in de leerlingenadministratie. Vaak wordt de leerling gevraagd om een afschrift uit de BRP in te leveren. Een afschrift uit de BRP is echter vaak helemaal niet nodig.

Er is geen grond is om op basis van de Wet BRP gegevens te moeten verstrekken aan scholen. Aan de burger zelf kan echter altijd een uittreksel van zichzelf of zijn minderjarig kind worden verstrekt als hij dit toch wenst.

Geef wel de informatie dat het voor dit doel niet nodig is. Er worden aan de burger wel leges in rekening gebracht als hij dit toch wenst.

Caribische landen en het Caribische deel van Nederland

De Caribische landen zijn: Aruba, Curaçao en Sint-Maarten.

Onder het Caribisch deel van Nederland vallen: Bonaire, Sint-Eustatius en Saba (openbare lichamen BES).

De Wet BRP is geen rijkswet en daarom alleen van toepassing op het Europees deel van Nederland.

De Wet Basisadministraties persoonsgegevens BES is alleen van toepassing op het Caribische deel van Nederland (openbare lichamen BES).

Aruba, Curaçao en Sint-Maarten zijn zelfstandige Caribische landen binnen het Nederlandse Koninkrijk en hebben hun eigen verordeningen.

Ten aanzien van deze landen en gebiedsdelen is het mogelijk om gegevens uit de BRP te verstrekken op grond van:

1. artikel 3.12 van de Wet BRP

De gegevensuitwisseling op grond van dit artikel vindt slechts plaats in het kader van de bijhouding van de BRP en de bevolkingsadministraties van de Caribische landen en het Caribische deel van Nederland (PIVA).

2. Artikel 3.9 van de Wet BRP

Overheidsorganen van de Caribische landen en het Caribisch deel van Nederland zijn aan te merken als derden in de zin van de Wet BRP. Dit maakt verstrekking op grond van artikel 3.9 Wet BRP mogelijk. Zij moeten dan wel in de gemeentelijke verordening worden benoemd.

Verstrekking aan buitenlandse overheidsinstellingen of buitenlandse rechtspersonen

De BRP is er voor de Nederlandse overheid. Verstrekkingen aan andere verzoekers (derden) worden zonodig expliciet mogelijk gemaakt door de Wet BRP.

De verstrekking aan buitenlandse overheidsorganen (ongeacht of dit nationale, regionale of gemeentelijke overheden in het land zelf zijn dan wel ambassades en consulaten van die landen in Nederland) of buitenlandse rechtspersonen is niet expliciet geregeld in de Wet BRP.

Dit betekent dat verstrekking van gegevens uit de BRP aan buitenlandse overheidsinstellingen of buitenlandse rechtspersonen alleen aan de orde is op grond van artikel 3.6 (verstrekking van gegevens is voorgeschreven in Nederlands algemeen verbindend voorschrift – zie bij ‘Verplichte derde’) en 3.9 (volgens de gemeentelijke verordening) Wet BRP.

De verstrekking op grond van artikel 3.9 Wet BRP moet gerechtvaardigd worden door een “gemeentelijk (Nederlands) maatschappelijk belang”, zoals benoemd in de Wet BRP, artikel 3.9, lid 2. Dat kan liggen in het feit, dat de buitenlandse verzoeker de gegevens nodig heeft voor de uitvoering van een Nederlands algemeen verbindend voorschrift dan wel voor een doel dat, met het oog op een publiek belang, expliciet in de gemeentelijke verordening is voorgeschreven. In het laatste geval kan bijvoorbeeld worden gedacht aan verstrekking van gegevens aan private, niet commerciële instellingen op het terrein van zorg (bijvoorbeeld ziekenhuizen) of maatschappelijk welzijn in buitenlandse grensgemeenten, waar ook de eigen inwoners gebruik van maken, zodat de wachtlijsten in de Nederlandse instellingen kunnen worden weggewerkt.

Bij een verstrekking op grond van artikel 3.9 Wet BRP geldt ook altijd de eis dat deze noodzakelijk is voor de behartiging van het gerechtvaardigde belang van de derde en het belang of de fundamentele rechten en vrijheden van de ingeschrevene niet aan de verstrekking in de weg staan.

Naar aanleiding van antwoorden op Kamervragen die de afgelopen jaren aan bewindspersonen over dit onderwerp zijn gesteld, wordt geadviseerd uit voorzorg om de burger vooraf uitdrukkelijk toestemming te laten verlenen van dergelijke verstrekkingen

Als een verzoek niet voldoet aan de kaders die artikel 3.6 of 3.9 van de Wet BRP stelt, moet een verzoek van een buitenlandse instelling (waaronder de ambassade of het consulaat van dat land) worden afgewezen.

Extra toetsingscriterium bij verzoek van buiten de EU

EU

De meeste verzoeken waar de voorgaande paragraaf op doelt zullen afkomstig zijn vanuit een ander land binnen de Europese Unie.

Niet EU

Artikel 3.9 lid 3 van de Wet BRP noemt een extra toetsingspunt bij verzoeken van buiten de Europese Unie. Er mag dan alleen verstrekt worden indien een verdrag of een besluit van een volkenrechtelijke organisatie in de verstrekking van die gegevens voorziet. In overige gevallen zijn deze verstrekkingen door gemeenten enkel toegestaan indien de ingeschrevene daarin vooraf schriftelijk heeft ingestemd (onderdeel a).

Hoe moet men omgaan met een verzoek van een buitenlandse overheidsinstantie of rechtspersoon?

In de eerste plaats moet de gemeentelijke verordening de verstrekking van gegevens uit de BRP aan buitenlandse overheidsinstellingen en buitenlandse rechtspersonen mogelijk maken (zie artikel 13.9 Wet BRP) of moet de verstrekking van de gegevens in een Nederlands algemeen verbindend voorschrift worden voorgeschreven (zie artikel 3.6 Wet BRP en bij “Aangewezen derden”).

Gezien hetgeen hiervoor is opgemerkt, zal verstrekking op grond van artikel 3.9 Wet BRP slechts in uitzonderingsgevallen aan de orde zijn. Daarbij adviseert de NVVB in de verordening daaraan de voorwaarde te verbinden dat er sprake moet zijn van een Nederlands publiek belang en dat de ingeschrevene vooraf toestemming verleent. Vanzelfsprekend vindt in dat geval geen verstrekking plaats, als er een verstrekkingsbeperking geldt op grond van artikel 3.21 Wet BRP.

Overigens zullen de gevraagde gegevens soms al, buiten de BRP om, op grond van een andere internationale regeling kunnen worden verstrekt en is verstrekking uit de BRP niet aan de orde. Op basis van afspraken op internationaal niveau vindt er namelijk ook uitwisseling plaats van persoonsgegevens op specifieke terreinen. Denk hierbij niet alleen aan uitwisseling van gegevens op het gebied van de burgerlijke stand in het kader van de CIEC, maar bijvoorbeeld ook aan verstrekking van gegevens in verband met alimentatieverplichtingen of aan verkeersovertredingen die in het buitenland begaan worden door Nederlandse ingezetenen.

In een aantal gevallen is het verzoek dat de ambtenaar van de BRP ontvangt dan ook gericht aan het verkeerde ‘loket’. De ambtenaar kan dan doorverwijzen of het verzoek doorsturen naar een andere overheidsinstelling, oftewel een ander ‘loket’. Denk hierbij aan de verzoeken die gericht moeten worden aan de Internationale Rechtshulp Centra (IRC).

Ook verzoeken inzake internationale alimentatieverplichtingen moeten niet bij de gemeente, maar bij het Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdragen (LBIO) worden ingediend.

Het komt geregeld voor dat er in een verzoek van een ambassade of een consulaat verwezen wordt naar het Verdrag van Weneninzake consulair verkeer van 24 april 1963. Daarin staat dat vertegenwoordigingen van andere landen toegang moeten kunnen krijgen tot hun onderdanen. Dit verdrag regelt echter niet de ‘toegang’ tot de BRP. Artikel 36 van het verdrag geeft het recht aan een consulaire ambtenaar om een onderdaan te bezoeken, die bijvoorbeeld in een gevangenis of ziekenhuis verblijft. In dat geval vraagt de politie, respectievelijk het ziekenhuispersoneel, aan betrokkene of hij of zij dat goed vindt. Er wordt dus expliciet toestemming gevraagd aan betrokkene. Het verdrag regelt dus alleen de toegang tot de persoon zelf en niet tot zijn persoonsgegevens. De gemeente moet het schriftelijke verzoek om informatie dus afwijzen om bovenstaande redenen.

Buitenlandse advocaten

Met inachtneming van artikel 3.6, lid 2 van de Wet BRP,kunnen de gegevens uit de BRP worden verstrekt aan in het buitenland gevestigde advocaten, mits eventees wordt voldaan aan alle voorwaarden van artikel 3.6 Wet BRP en artikel 41 van het Besluit BRP.

De verstrekking van persoonsgegevens uit de BRP aan een advocaat is in de termen van de Wet BRP de verstrekking aan een derde.

In artikel 3.6 Wet BRP is bepaald dat aan een derde met een gewichtig maatschappelijk belang gegevens uit de BRP kunnen worden verstrekt. In het Besluit BRP is in artikel 41 en bijbehorende bijlage 5 bepaald dat gegevens uit verstrekt moeten worden, als de gegevens worden gevraagd door een derde die uit hoofde van ambt of beroep met gerechtelijke werkzaamheden is belast en de gegevens nodig heeft ter uitvoering van een algemeen verbindend voorschrift. Advocaten kunnen geacht worden uit hoofde van hun beroep gewoonlijk met gerechtelijke werkzaamheden belast te zijn. Dat betekent nog niet dat aan de beroepsgroep van advocaten in het algemeen toegang wordt verleend tot het verkrijgen van gegevens uit de BRP. Er moet ook voldaan zijn aan het vereiste dat de verstrekking van de door een dvocaat gevraagde gegevens noodzakelijk zijn in verband met de uitvoering van een algemeen verbindend voorschrift. Hierbij moet men name gedacht worden aan de uitvoering van bepalingen van het Nederlands wetboek van burgerlijk rechtsvordering.

Aangezien deze bepalingen zijn geschreven voor Nederlandse gerechtelijke procedures zullen alleen advocaten die bij het tableau van een Nederlandse rechtbank zijn ingeschreven zich op de uitvoering van een algemeen verbindend voorschrift kunnen beroepen.

Dat kunnen ook buitenlandse advocaten zijn, zoals artikel 2a van de Advocatenwet laat zien. In dit wetsartikel is geregeld dat onder bepaalde voorwaarden advocaten, die in een andere lidstaat zijn gevestigd, om inschrijving als advocaat in Nederland kunnen verzoeken.

BIJLAGE 5 Organen van de gemeente die zijn aangewezen tevens mededeling te doen in verband met andere dan authentieke gegevens die aan hen verstrekt zijn.

WieGegevens
Belastingen; Maatschappelijke Ontwikkeling; Uitvoering sociaal domein. Reisdocument, gezag, geheimhouding, onderzoek

Bijlage 6 Schema verzoeken om schriftelijke gegevensverstrekking uit de Basisregistratie personen (BRP

Bijlage 6 [Klik hier om het document te downloaden]

TOELICHTING Privacyreglement basisregistratie personen Noordoostpolder 2014

Algemeen

De raad heeft het college in de Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen Noordoostpolder (vastgesteld 10 november 2014) opgedragen een nadere regeling voor de verstrekking van gegevens uit de basisregistratie aan organen van de gemeente op te stellen.

Begripsbepalingen overeenkomstig Wet BRP

De begrippen uit de Wet basisregistratie personen (Wet BRP) die relevant zijn voor de inhoud van dit Privacyreglement basisregistratie personen Noordoostpolder 2014, zijn integraal overgenomen van artikel 1 Wet BRP. Het betreft de begrippen basisregistratie, ingeschrevene en ingezetene.

Basisregistratie

Juridisch gezien is sprake van één basisregistratie personen, die vooralsnog bestaat uit centrale door het rijk beheerde en lokale door de gemeenten beheerde voorzieningen. In de loop van de komende jaren zullen de lokale voorzieningen opgaan in één voorziening.

Ingeschrevene en ingezetene

De ingeschrevene is een persoon van wie een persoonslijst is opgenomen in de basisregistratie. Dat kunnen personen zijn die niet in Nederland woonachtig zijn, maar wel een relatie hebben met de Nederlandse overheid. De ingezetene is de ingeschrevene die zijn woonplaats heeft in de gemeente Noordoostpolder.

Artikelgewijze toelichting

Artikel 1. Verstrekking aan een orgaan van de gemeente

De systematische verstrekking van gegevens aan de gemeente Noordoostpolder in de rol van bestuursorgaan is gebaseerd op een autorisatiebesluit op grond van artikel 3.2 Wet BRP van de minister van BZK. Een autorisatiebesluit is het besluit van de minister van BZK voor de gemeente Noordoostpolder over de systematische verstrekking van gegevens uit de basisregistratie aan organen van de gemeente Noordoostpolder in zijn rol als overheidsorgaan en daarbij  gebruik maakt van persoonsgegevens voor de uitvoering van haar taken.

Zolang de Wet BRP door de gemeente Noordoostpolder wordt uitgevoerd met behulp van de systemen die zij al gebruikte onder het regime van de Wet GBA, is er nog geen sprake van systematische verstrekking van persoonsgegevens met betrekking tot de eigen inwoners. De gemeente Noordoostpolder beschikt immers nog over de persoonsgegevens van haar eigen inwoners. Voor het gebruik van gegevens van personen die in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Noordoostpolder woonachtig zijn, dient de gemeente Noordoostpolder het autorisatiebesluit van de minister van BZK in acht te nemen.

Bijlagen van artikel 1 lid 3

In de bijlagen wordt indien van toepassing een nadere toelichting gegeven. Bijlage 6 is het door de Nederlandse Vereniging van Burgerzaken opgestelde schema voor gegevensverstrekking en is te zien als werkinstructie voor de medewerkers burgerzaken van de gemeente Noordoostpolder.

Artikel 2 en 3 Inwerkingtreding en citeerartikel

Behoeft geen toelichting, spreekt voor zich.