Organisatie | Boxmeer |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Nota Parkeernormen Boxmeer 2015 |
Citeertitel | Nota Parkeernormen Boxmeer 2015 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlage | Nota Parkeernormen Boxmeer 2015.pdf |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
11-02-2015 | Actualisatie oud beleid/oude normen | 29-01-2015 | R-MRM/2014/4874 |
Deze Nota Parkeernormen Boxmeer 2015 is een deelproduct behorende bij het Parkeerplan Boxmeer 2014. In deze nota worden parkeernormen aangereikt voor verschillende functies voor auto’s en fietsen. De gemeente stelt voor een bouwontwikkeling eisen aan het aantal parkeerplaatsen voor de auto en de fiets. De parkeernormen geven aan hoeveel autoparkeerplaatsen gerealiseerd moeten worden wanneer iemand een gebouw wil neerzetten, uitbreiden of verbouwen tot een andere functie.
De aangereikte parkeernormen in deze nota zijn gebaseerd op vigerende normen zoals die worden geadviseerd door het CROW. Het CROW is een kennisorganisatie op het gebied van infrastructuur, openbare ruimte, verkeer en vervoer en werk en veiligheid. De parkeernormen zijn gebaseerd op CROW publicatie 317 (Kencijfers parkeren en verkeersgeneratie, CROW oktober 2012). Indien de kencijfers door het CROW worden bijgesteld, wordt de Nota Parkeernormen geactualiseerd.
In het volgende hoofdstuk zijn de uitgangspunten uiteengezet. In hoofdstuk 3 is het toepassingskader aangereikt. Vervolgens zijn in hoofdstuk 4 tabellen opgenomen van de parkeernormen voor auto’s voor diverse functies. In hoofdstuk 5 zijn de parkeernormen voor fietsen aangereikt. Tot slot is in hoofdstuk 6 de juridische verankering beschreven, waarbij de link is gelegd naar de Wet ruimtelijke ordening en de bouwverordening.
De volgende uitgangspunten zijn van belang:
- Deze parkeernormen zijn alleen van toepassing in nieuwe en gewijzigde situaties.
- Met de inwerkingtreding van deze nota Parkeernormen Boxmeer 2015 vervalt de Parkeernota 2005. Formele aanvragen om een omgevingsvergunning die zijn ingediend vóór de inwerkingtreding van deze Nota Parkeernormen Boxmeer 2015, worden afgehandeld conform de Parkeernota 2005.
- Deze parkeernormen zijn gebaseerd op de parkeerkencijfers uit CROW-publicatie 317 (Kencijfers parkeren en verkeersgeneratie, CROW oktober 2012).
- De normen zijn het gemiddelde tussen de aangereikte bandbreedten door het CROW en zijn afgerond naar 1 cijfer achter de komma.
De gemeente Boxmeer valt in de stedelijkheidsklasse 4 ‘weinig stedelijk’ (bron: KPVV juli 2012).
- Voor alle overige functies waarvoor geen specifieke norm is opgenomen in deze nota, wordt in Boxmeer uitgegaan van het gemiddelde tussen de aangereikte bandbreedten van de kencijfers zoals die zijn opgenomen in CROW-publicatie 317.
- Het college van B&W heeft de bevoegdheid om af te wijken van de parkeernormen opgenomen in deze Nota Parkeernormen Boxmeer 2015 binnen de aangereikte bandbreedten door het CROW. In de Beleidsregels Parkeren Boxmeer 2015 wordt ingegaan op de mogelijke gronden om af te wijken van de parkeernormen binnen de aangereikte bandbreedten.
- De initiatiefnemer draagt de kosten voor het uitvoeren van eventueel onderzoek als motivering voor het afwijken van de parkeernorm of van de parkeereis.
- Autoparkeren moet in principe op eigen terrein opgelost moet worden. Dit is vastgelegd in de bouwverordening (artikel 2.5.30 lid 1).
- Het college van B&W heeft de bevoegdheid om af te wijken van de parkeereis op eigen terrein indien het voldoen aan de parkeereis op eigen terrein door bijzondere omstandigheden op overwegende bezwaren stuit, of voor zover op andere wijze in de nodige parkeerruimte wordt voorzien. Dit is vastgelegd in de bouwverordening (artikel 2.5.30 lid 4a en 4b). In de Beleidsregels Parkeren Boxmeer 2015 wordt ingegaan op de gronden om af te wijken van de parkeereis op eigen terrein.
- De parkeerbehoefte wordt bepaald op basis van de ligging, functie en omvang. Bij het bepalen van de parkeerbehoefte vindt afronding als volgt plaats: kleiner dan 0,5 = 0 en groter of gelijk aan 0,5 = 1. De afronding vindt plaats in de allerlaatste fase.
- Binnen de stedelijke zone van de kern Boxmeer wordt onderscheid gemaakt tussen:
Het gedeelte buiten de kom valt onder:
- De hoofdgroep wonen is onderverdeeld in diverse typen woningen. Ten aanzien van koopappartementen (koop, etage) is onderscheid gemaakt naar prijsklasse (bron: provincie Noord-Brabant, cluster Ruimte, afdeling Strategie, Beleid en Monitoring):
- midden (€ 185.000 - € 275.000);
Deze bedragen kunnen door de provincie worden aangepast; in dat geval dienen de meest recente bedragen te worden gehanteerd.
Ten aanzien van huurwoningen en huurappartementen (huur, etage) is onderscheid gemaakt naar prijsklasse (huur per maand):
- huurhuis, sociale huur; goedkoop/midden huurappartement (< € 699,48);
- duur appartement; huurhuis vrije sector (> € 699,48).
Het grensbedrag (€ 699,48) betreft de algemene maximale huurgrens huurtoeslag (Bron: MG-circulaire 2013-03 'Parameters huurtoeslag, inkomensgrenzen staatssteun, verkoopregels en inkomensafhankelijke huurverhoging en liberalisatiegrens 2014’; Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Directoraat-Generaal Wonen en Bouwen, 19 november 2013). Indien deze algemene maximale huurgrens huurtoeslag wordt aangepast, dient het meest recente bedrag te worden gehanteerd.
- De hoofdgroep winkelen en boodschappen is onderverdeeld in diverse typen winkels. Ten aanzien van supermarkten worden verschillende typen onderscheiden waarvoor parkeernormen gelden. De typen supermarkten zijn nader gespecificeerd in CROW publicatie 317.
- Bij de bepaling van de parkeerbehoefte mag rekening worden gehouden met dubbelgebruik van parkeervoorzieningen. Hoe en onder welke voorwaarden dit is toegestaan, is toegelicht in deze Nota Parkeernormen Boxmeer 2015.
- Een oprit voor een woning moet minimaal 5 meter lang zijn, wil deze meetellen als parkeerplaats op eigen terrein. Deze afmeting is vastgelegd in de bouwverordening (artikel 2.5.30 lid 2).
- Een garage bij de woning wordt niet meegerekend als parkeerplaats op eigen terrein daar deze veelal voor andere doeleinden wordt gebruikt.
- De opgenomen kencijfers voor fietsen zijn overgenomen uit CROW-publicatie 317.
- De kencijfers voor fietsparkeren hebben betrekking op de functiegroepen werken, winkelen, onderwijs en overige voorzieningen.
- Voor de functiegroep wonen zijn geen fietsparkeerkencijfers opgenomen.
Indeling centrum, schil, rest bebouwde kom en buitengebied
In de onderstaande afbeelding is voor de kern Boxmeer aangegeven waar de grenzen lopen van het centrumgebied, de schil en de rest bebouwde kom. Alle overige kernen vallen onder het gebied rest bebouwde kom. Alle ruimte buiten de kom, maar binnen de gemeentegrens, valt onder buitengebied.
Afbeelding 1: Indeling centrum (rood) en schil centrum (blauw) in kern Boxmeer (afbeelding is te raadplegen in PDF-bestand onderaan de nota)
Indien er sprake is van verschillende functies in een gebied, is het mogelijk bij het bepalen van de parkeereis rekening te houden met dubbelgebruik van parkeerplaatsen, bijvoorbeeld overdag door werkers en ’s avonds door bewoners. Voorwaarde is wel dat de aanvrager in het bouwplan vastlegt dat de voor dubbelgebruik meegerekende parkeercapaciteit ook daadwerkelijk door alle gebruikers van het bouwplan gebruikt kan worden. Dat betekent dat exclusief voor functies gereserveerde parkeerplaatsen daarvan geen deel uitmaken.
Dubbelgebruik wordt berekend aan de hand van de aanwezigheidspercentages in tabel 1, die is ontleend uit CROW-publicatie 317.
Tabel 1: Aanwezigheidspercentages per functie (afbeelding is te raadplegen in PDF-bestand onderaan de nota)
De onderstaande parkeernormen zijn gebaseerd op de kencijfers uit CROW-publicatie 317, waarbij is uitgegaan van een gemiddelde tussen de bandbreedte. In hoofdstuk 6 is dit nader verantwoord.
Tabel 2: Parkeernormering hoofdgroep wonen
Tabel 3: Parkeernormering hoofdgroep werken
Tabel 4: Parkeernormering hoofdgroep boodschappen en winkels
Tabel 5: Parkeernormering overig
In de CROW-publicatie 317 zijn ook parkeerkerncijfers voor fietsers aangereikt. Deze kencijfers staan los van het bouwbesluit, waar minimale normen worden aangereikt. De kencijfers sluiten in meerdere mate aan op de vraaggerichte kant. De cijfers zijn gemiddelden per solitaire functie in Nederland. De cijfers zijn niet geschikt voor gebieden met grote menging van functies, zoals binnensteden. Het drukste moment in de week of in het jaar is maatgevend voor het kencijfer.
Tabel 6: Parkeernormering hoofdgroep werken
Tabel 7: Parkeernormering hoofdgroep boodschappen en winkels
Tabel 8: Parkeernormering onderwijs
Tabel 9: Parkeernormering overig
In 2008 is de nieuwe Wet ruimtelijke ordening (Wro) in werking getreden. Tegelijkertijd is de Woningwet gewijzigd. Voor de bouwverordening, die gebaseerd is op de Woningwet, heeft dit op het onderdeel parkeren op termijn grote gevolgen. Per 1 juli 2018 zal het parkeervoorschrift in de bouwverordening namelijk komen te vervallen.
De Wro maakt onderscheid tussen beleid en normen. Beleidsplannen mogen niet langer normen bevatten. Het Parkeerplan Boxmeer 2014 bevat daarom geen normen.
Per 1 november 2014 kan een parkeernorm in het bestemmingsplan via beleidsregels verder worden uitgewerkt, door het gewijzigde artikel 3.1.2, tweede lid, Bro. Ten aanzien van dit punt hebben veel gemeenten inmiddels een aparte Nota Parkeernormen opgesteld. In bestemmingsplannen kan dan verwezen worden naar deze Nota Parkeernormen, waardoor ze niet apart in elk bestemmingsplan hoeven te worden opgenomen.
Gemeenten hebben hiernaast de mogelijkheid om een zogeheten “voorwaardelijke verplichting” in de regels van het bestemmingsplan op te nemen. Door deze mogelijkheden en de mogelijkheden voor wijzigingen en ontheffing in het bestemmingsplan op te nemen, is het mogelijk om via het bestemmingsplan net zo flexibel met bijstellingen van parkeernormen en ontheffingen om te gaan als via de bouwverordening.
Deze Nota Parkeernormen vormt dan ook een solide basis voor de toekomst.
Autobezit en stedelijkheidsklasse
Het aantal personenauto’s per 100 inwoners van 18 jaar en ouder in Nederland is sinds 2001 gestegen van ruim 52 naar ongeveer 59,5 in 2013 (zie afbeelding 2).
Afbeelding 2: Dichtheid personenauto’s 2001 - 2013 (Bron: Volksgezondheid Toekomst Verkenning, Nationale Atlas Volksgezondheid. Bilthoven: RIVM, <http://www.zorgatlas.nl> Zorgatlas\Beïnvloedende factoren\Fysieke omgeving) (afbeelding is te raadplegen in PDF-bestand onderaan nota)
Afbeelding 3: Dichtheid personenauto’s 2013 per gemeente (Bron: Volksgezondheid Toekomst Verkenning, Nationale Atlas Volksgezondheid. Bilthoven: RIVM, <http://www.zorgatlas.nl> Zorgatlas\Beïnvloedende factoren\Fysieke omgeving) (afbeelding is te raadplegen in PDF-bestand onderaan nota)
In 2013 bedroeg het aantal personenauto’s per 100 inwoners van 18 jaar en ouder in Boxmeer 64,0. Dat is ongeveer 7,5% hoger dan het landelijk gemiddelde.
Het CROW heeft bij het bepalen van de parkeerkencijfers onderscheid gemaakt naar de stedelijkheidsklasse van gemeenten. Naarmate een gemeente minder verstedelijkt is, is het autobezit hoger. De gemeente Boxmeer valt in de stedelijkheidsklasse ´weinig stedelijk`.
De parkeerkencijfers van het CROW hebben voor een aantal functies forse bandbreedtes. Met het onderscheid naar stedelijkheidsklasse is al rekening gehouden met het hogere autobezit. Er zijn verder geen argumenten om lager of hoger binnen de bandbreedte te zitten, vandaar dat is uitgegaan van het gemiddelde tussen de bandbreedte.