Organisatie | Gennep |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | verordening op de Rekenkamercommissie gemeente Gennep 2005 |
Citeertitel | Verordening Rekenkamer-commissie gemeente Gennep 2005 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlage | Bijlage 2 Wervingsmethode leden Rekenkamercommissie. |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2015 | 24-04-2017 | Wijziging art. 3 lid 1 | 15-12-2014 | 163790 | |
27-09-2005 | 01-01-2015 | nieuwe regeling | 19-09-2005 Onbekend | 2005/2447 |
De gemeenteraad van de gemeente Gennep:
gelet op artikel 81o van de Gemeentewet;
gehoord de commissie Algemeen Bestuurlijke Zaken d.d. 30 augustus 2005;
in te stemmen met het voorstel om:
1. een Rekenkamercommissie voor de gemeente Gennep in te stellen;
2. daartoe de regeling verordening op de Rekenkamercommissie gemeente Gennep 2005 vast te stellen (bijlage 1);
3. in te stemmen met de wervingsmethode t.b.v. leden Rekenkamercommissie (bijlage 2).
Paragraaf 1. Begripsbepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
Rekenkamercommissie: de commissie die is ingesteld bij besluit van de gemeenteraad en die ten doel heeft om door middel van beleidsevaluaties en doelmatigheidsonderzoeken een bijdrage te leveren aan de doeltreffendheid van het beoogde beleid. Alsmede de doelmatige voorbereiding en uitvoering daarvan;
Paragraaf 2. De taak, samenstelling en het lidmaatschap van de Rekenkamercommissie
Artikel 2 Taak van de commissie
De Rekenkamercommissie voert onderzoek uit naar de (maatschappelijke) effecten van het gemeentelijk beleid en naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van het gemeentelijk beleid, van het gemeentelijk beheer en van de gemeentelijke organisatie, naar de rechtmatigheid van het gemeentelijk beheer, alsmede naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van instellingen waarvan de activiteiten geheel of in belangrijke mate door de gemeente worden bekostigd.
Artikel 3 Samenstelling Rekenkamercommissie
De rekenkamer wijst uit haar midden een van de leden als voorzitter aan. De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de vergaderingen van de Rekenkamercommissie, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitvoering van de onderzoeksopzet en de werkwijze en het bevorderen van een zorgvuldige besluitvorming. Hij voert hiertoe regelmatig overleg met de onderzoekers en met het secretariaat.
Artikel 6 Verboden handelingen
De leden van de Rekenkamercommissie zijn niet werkzaam bij een bedrijf dat opdrachten uitvoert in opdracht van de gemeente of bij een door de gemeente gesubsidieerde instelling, danwel hebben geen andere (neven)betrekkingen die hun onafhankelijke positie ten aanzien van gemeenten zouden kunnen schaden.
Artikel 7 Vergoeding voor de werkzaamheden van de leden van de Rekenkamercommissie
De leden van de Rekenkamercommissie ontvangen een vergoeding voor hun werkzaamheden. Deze vergoeding is gelijk aan 85 % van het bedrag voor een raadslid in een gemeente klasse 6 dat staat vermeld in tabel 1 van het Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden zoals dat jaarlijks door de Minister van Binnenlandse Zaken is vastgesteld.
Paragraaf 3. De werkwijze van de Rekenkamercommissie
Artikel 9 Uitvoering van het onderzoek en rapportage.
De Rekenkamercommissie is bevoegd van alle leden van het gemeentebestuur en van alle ambtenaren de mondelinge en schriftelijke inlichtingen in te winnen die zij nodig heeft voor de uitvoering van het onderzoek. De Rekenkamercommissie kan de bevoegdheid tot het inwinnen van inlichtingen mandateren aan de ambtelijk secretaris en de overige medewerkers die haar bij de uitoefening van haar taak terzijde staan. De leden van het gemeentebestuur en de ambtenaren van de gemeente zijn verplicht de gevraagde inlichtingen binnen de door de Rekenkamercommissie gestelde termijn te verstrekken.
De Rekenkamercommissie vergadert in beslotenheid, haar rapporten zijn openbaar. Op grond van de belangen genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van Bestuur kan de Rekenkamercommissie rapporten die aan de raad worden voorgelegd of gedeelten daarvan als geheim aanmerken. De leden van de Rekenkamercommissie en degenen die ten behoeve van de Rekenkamercommissie werkzaam zijn, zijn verplicht tot geheimhouding van al hetgeen hen in hun hoedanigheid als lid, respectievelijk medewerker ter kennis is gekomen.
De Rekenkamercommissie stelt betrokkenen in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn die ten minste twee weken bedraagt, hun zienswijze op het onderzoek en de nota aan de Rekenkamercommissie kenbaar te maken. Betrokkenen zijn degenen wier taakuitvoering (mede) voorwerp van onderzoek is of is geweest. De Rekenkamercommissie wie verder als betrokkenen worden aangemerkt.
Na vaststelling door de Rekenkamercommissie worden het onderzoeksrapport en de nota met conclusies en aanbevelingen zo spoedig mogelijk, aan de raad aangeboden. Hierbij worden de ambtelijke en bestuurlijke reacties gevoegd. De raad bespreekt de onderzoeksresultaten op basis van het rapport en de nota met conclusies en aanbevelingen. De raad stelt de eindconclusies vast.
Artikel 11 Onderzoeksmedewerkers
Onderzoeksmedewerkers kunnen, indien de Rekenkamercommissie hen daartoe de bevoegdheid toekent, alle informatie verzamelen die de Rekenkamercommissie in het belang van het onderzoek nodig acht; zij hebben een geheimhoudingsplicht met betrekking tot die informatie en zijn alleen verantwoording verschuldigd aan de Rekenkamercommissie.