Organisatie | Zwolle |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Veiligheidsprotocol gemeente Zwolle |
Citeertitel | Veiligheidsprotocol gemeente Zwolle |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | Openbare gezondheid, zedelijkheid en veiligheid |
Externe bijlagen | Bijlage I: Werkplein de Lure Bijlage II: Waarschuwingsbrief Bijlage III: Toegangsontzegging Bijlage IV: Meldingsformulier agressie / intimiderend gedrag |
Regels ten aanzien van veiligheid Gemeente Zwolle (beleidsregel)
artikel 4.2 Arbowet 1998
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-10-2005 | Onbekend | 20-09-2005 de Peperbus, 28-09-2005 | cb 2005-09.28 |
Voor u ligt het veiligheidsprotocol van de gemeente Zwolle. Het protocol vormt een integraal onderdeel van het calamiteitenplan van de gemeente Zwolle.
In de Arbo-wet is voorgeschreven dat elke organisatie verplicht is:
De Arbo-wet verstaat onder agressie en geweld: Voorvallen waarbij een werknemer psychisch of fysiek wordt lastig gevallen, bedreigd of aangevallen onder omstandigheden die rechtstreeks verband houden met het verrichten van het taakveld.
Uitgangspunt van het veiligheidsbeleid is dat emoties mogen. Van de medewerkers verwachten we een flexibele, begripvolle instelling, maar ook duidelijkheid naar burgers. Agressie mag niet lonen en wordt dus niet getolereerd. Hiertoe behoren ook verbale agressie en het uiten van dreigementen. Dit is immers niet in het belang van betrokken burger, van de overige bezoekers en medewerkers.
Bezoekers met (niet beheersbaar) agressief gedrag worden verwijderd, nadat de bezoeker geen gehoor heeft gegeven aan het uitdrukkelijk verzoek het agressief gedrag achterwege te laten.
Alle medewerkers dienen goed op de hoogte te worden gesteld van de inhoud van dit protocol en in de toekomst conform de aangegeven procedures te handelen. Het protocol dient tijdens werkoverleggen te worden besproken.
Bij het veiligheidsbeleid zijn in principe alle medewerkers en alle bezoekers betrokken. De coördinatie van het veiligheidsbeleid ligt bij de eenheid Advies en Faciliteiten van de gemeente Zwolle . Een onveilige situatie is immers niet alleen het probleem van de betrokken medewerker die hiermee geconfronteerd wordt, maar van een ieder die werkt in een van de gebouwen van de gemeente Zwolle .
Voor wat betreft de omgang met agressieve burgers wordt ervan uitgegaan dat de medewerkers conform onderstaande procedures zelfstandig de problemen oplossen. In die gevallen waarin dit protocol niet voorziet, dient men contact op te nemen met de eenheid Advies en Faciliteiten. De eenheid Advies en Faciliteiten zal in overleg met de betrokken eenheid nadere regelgeving vormgeven.
Ieder voorval van agressie (schriftelijk, telefonisch, persoonlijk) wordt via het meldingsformulier agressie door de direct betrokken medewerker(s) onmiddellijk gemeld bij zijn of haar leidinggevende.
Het voorval wordt door de verantwoordelijk leidinggevende geregistreerd in het (centrale) agressieregister. Gevoerde correspondentie omtrent het voorval wordt als bijlage in het register opgenomen.
De leidinggevende beslist in overleg met de betrokken medewerker(s) of het voorval wordt vastgelegd in het persoonsdossier van de burger (indien aanwezig).
Wanneer een burger via de telefoon door verbaal geweld iets gedaan probeert te krijgen, kan zo’n telefoontje een vorm zijn van stoom afblazen. Van de medewerker wordt verwacht dat hij/zij met de frustratie kan omgaan.
Lukt het niet de burger tot rede te brengen of gaat de burger over tot het uiten van bedreigingen, dan geldt de volgende procedure:
De medewerker die de melding ontvangt, dat een agressieve burger onderweg is, neemt contact op met de beveiliging of de receptie.
Het is niet toegestaan geweld te gebruiken, anders dan uit zelfverdediging.
Is het bovenstaande niet mogelijk dan neemt de beveiliging of de receptie contact op met de meldk a mer van de politie met het verzoek om assistentie
Bij de receptie / beveiligingsbalie bevindt zich een lijst van burgers (met foto’s) aan wie de toegang tot het gebouw is ontzegd met vermelding van de periode waarvoor deze ontzegging geldt. De burger heeft bij een vorig incident een toegangsontzegging ontvangen voor bepaalde tijd ontvangen.
Indien een burger zich meldt en een ontzegging voor toegang tot het gebouw, wijst de beveiliging of de receptie de burger hierop met het dringende verzoek het gebouw te verlaten. Dit dient te gebeuren op een zodanige wijze dat de bezoekers hiervan zo min mogelijk hinder c.q. overlast van ondervinden.
Het is niet toegestaan geweld te gebruiken, anders dan uit zelfverdediging.
Is het bovenstaande niet mogelijk dan neemt de beveiliging of de receptie contact op met de meldk a mer van de politie met het verzoek om assistentie
Nazorg is een taak voor het management. Uitgangspunt hierbij is de medewerker zo snel mogelijk emotionele opvang te bieden en indien mogelijk zo snel mogelijk zijn eigen of zonodig aangepaste werkzaamheden te laten verrichten. Zodoende kan voorkomen worden dat de beleving van het agressie-incident allesbepalend wordt voor de verdere uitoefening van de functie.
Met de wachtcommandant van de politie zullen per gebouw nadere afspraken gemaakt worden, nadat dit protocol is vastgesteld.
Ingevolge artikel 53 van het Wetboek van Strafvordering is iedere burger bevoegd om bij heterdaad iedere verdachte aan te houden. Echter, de medewerker is partij in het conflict en aanhouding door een medewerker is daarom niet verstandig. Indien er strafbare feiten zijn gepleegd en de politie wordt om assistentie gevraagd, volgt in principe aangifte.
Met de politie is afgesproken dat zij de gemeente Zwolle in haar veiligheidsbeleid ondersteunt. De politie heeft geen taak in de toetsing of de weigering van een product. Dit is in eerste instantie ter beoordeling van de Gemeente Zwolle en in tweede instantie aan een beroepsorgaan of rechter.
Indien er verschil van inzicht bestaat tussen de medewerker, beveiligingsbeambte / receptie en/of politie, wordt dit besproken buiten aanwezigheid van burgers. In het geval dat er na deze bespreking verschil van inzicht blijft bestaan, kunt u de kwestie bespreken met de leidinggevende.
Wanneer een burger zich in woord of geschrift agressief gedraagt, kunnen er ten aanzien van de burger maatregelen of sancties getroffen worden. De maatregel of sanctie moet passen bij de aard van de overtreding.
Door een maatregel of sanctie wordt beoogd dat:
De leidinggevende stelt na overleg met de betrokken medewerker voor welke maatregel of sanctie wordt getroffen dient te worden.
Indien de burger in ernstige mate verbaal of fysiek agressief is tegen een medewerker, schade aan goederen of gebouw veroorzaakt, of zich op andere wijze ontoelaatbaar gedraagt, dan ontvangt de burger een brief namens het College van B&W van Zwolle, waarin hem een sanctie wordt opgelegd, passend bij de ernst van het gedrag:
Regelmatig worden programma's uitgezonden waar een burger, die zich slecht behandeld voelt, binnenvalt in het bijzijn van een TV-presentator en een cameraploeg.
Doelstelling van het programma is:
Om alles binnen de gemeente Zwolle goed te stroomlijnen stellen wij het volgende beleid voor:
De woordvoerder gaat niet inhoudelijk in op de zaak. De woordvoerder toont begrip voor het ongenoegen van de burger. Nadat de woordvoerder het verhaal van de burger heeft aangehoord zegt de woordvoeder toe dat de burger op zo kort mogelijke termijn een reactie krijgt. De burger moet er begrip voor krijgen dat het onmogelijk is om in een paar minuten iets te beslissen. Zo'n reactie zou de geloofwaardigheid van een serieuze aanpak geweld aan doen.
Het is mogelijk dat de mensen na een negatief bericht weer terugkomen. Dan moet dezelfde procedure vanuit de receptie wordt opgestart, maar moet de woordvoerder stellen dat hij er goed naar gekeken heeft, dat dit het standpunt van de gemeente Zwolle is, dat er altijd wegen openstaan om de zaak verder voor arbitrage aan de rechter of de Ombudsman voor te leggen. Daarna weer einde van het gesprek.
Bijlage II: Waarschuwingsbrief
Bijlage III: Toegangsontzegging
Bijlage IV: Meldingsformulier agressie / intimiderend gedrag