Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Rotterdam

Ontheffingenbeleid Verkeersbesluit ‘s-Gravendijkwal 2014

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieRotterdam
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingOntheffingenbeleid Verkeersbesluit ‘s-Gravendijkwal 2014
CiteertitelOntheffingenbeleid Verkeersbesluit ‘s-Gravendijkwal 2014
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmilieu
Eigen onderwerpGemeenteblad 2014-166
Externe bijlageDownload hier het complete gemeenteblad

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Wegenverkeerswet 1994 (Wvw), onder meer artikel 149 lid 1 sub d, of zoals nadien gewijzigd
  2. Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV ’90), onder meer artikel 87 of zoals nadien gewijzigd
  3. Regeling tot uitvoering de hoofdstukken II en VI van de Wegenverkeerswet 1994 (Regeling voertuigen) of zoals nadien gewijzigd
  4. Besluit Administratieve bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) of zoals nadien gewijzigd
  5. Verkeersbesluit ‘s-Gravendijkwal 2014 d.d. 10 november 2014 of zoals nadien gewijzigd (verkeersbesluit)

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

05-01-2015Onbekend

28-11-2014

Gemeenteblad 2014-166

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Ontheffingenbeleid Verkeersbesluit ‘s-Gravendijkwal 2014

 

 

 

Gemeenteblad 2014

Ontheffingenbeleid Verkeersbesluit ‘s-Gravendijkwal 2014

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rotterdam,

gelet op:

  • Wegenverkeerswet 1994 (Wvw), onder meer artikel 149 lid 1 sub d, of zoals nadien gewijzigd;

  • Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV ’90), onder meer artikel 87 of zoals nadien gewijzigd;

  • Regeling tot uitvoering de hoofdstukken II en VI van de Wegenverkeerswet 1994 (Regeling voertuigen) of zoals nadien gewijzigd;

  • Besluit Administratieve bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) of zoals nadien gewijzigd;

  • Verkeersbesluit ‘s-Gravendijkwal 2014 d.d. 10 november 2014 of zoals nadien gewijzigd (verkeersbesluit);

besluit vast te stellen:

Ontheffingenbeleid en uitvoeringsregels ‘s-Gravendijkwal en nabije omgeving

Algemeen

Op grond van artikel 87 juncto 62 van het reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, de WVW en het Verkeersbesluit ‘s-Gravendijkwal 2014 d.d. 10 november 2014 is het college bevoegd ontheffing te verlenen van deze geslotenverklaringen en de andere verkeersmaatregelen zoals neergelegd in dat besluit. Om toch toegang tot één of meerdere clusters van straten ter plaatse te kunnen realiseren is een afwegingskader voor het verlenen van dergelijke ontheffingen noodzakelijk. De hier bedoelde beleidsregel(s) op grond van artikel 4.81 van de Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb) heeft als doel de beleidsvrijheid van het college in te vullen waarmee een eenduidige werkwijze in de ontheffingverlening kan worden gehanteerd.

Het huidige vrachtverkeer in dit deel van de stad veroorzaakt veel luchtverontreiniging. De wettelijke norm voor stikstofdioxide (NO2) wordt op de ’s-Gravendijkwal niet gehaald. Afsluiting voor vrachtauto’s op de

’s-Gravendijkwal resulteert ter plaatste in flinke verbetering van de luchtkwaliteit.

Bedoeld is de leefbaarheid op en rond de ’s-Gravendijkwal te verbeteren en verkeersveiligheid daarmee de in het gebied te vergroten door het neerleggen van een stelsel van ontheffingen dat enerzijds ziet op incidenteel en zgn. langdurig vrachtverkeer. Het gaat in dit beleid voornamelijk om het terugdringen van onnodige vervoersbewegingen van vrachtauto’s, op zeer korte termijn, waarbij noch het totaal gewicht van trekker met aanhanger of de Euronorm/classificering van de aandrijfmotor, de maatstaven zijn.

Ten behoeve van incidenteel vrachtverkeer in één of meerdere clusters als bedoeld in het verkeersbesluit voornoemd kan aan een kentekenhouder ontheffing van de verboden zoals neergelegd in dit verkeersbesluit worden verleend. Uitgangspunt ten aanzien van dit type vrachtverkeer zijdens het college is dat op aanvraag ontheffing aan de kentekenhouder per kenteken kan worden verleend voor de duur van telkens één kalenderdag (van 0.00 uur tot 24.00 uur). Voor alle aanvragen voor dit type ontheffing geldt dat ze niet eerder dan twee weken van tevoren tot en met de dag waarop de ontheffing benodigd is, kunnen worden aangevraagd. Per kenteken wordt per kalenderjaar maximaal twaalf keer een dagontheffing verleend. Afschriften van nationale en/of internationale vrachtbrieven dan wel andere documenten worden met betrekking tot hier bedoelde aanvragen inzake dit incidentele vrachtverkeer niet gevraagd. Met het indienen van een aanvraag tot dagontheffing is de bedrijfsmatige noodzaak om in een of meerdere clusters van straten zoals aangegeven met het verkeersbesluit aanwezig te moeten zijn met een vrachtauto (fictief) gegeven.

Naast deze methodiek van dagontheffingen kan het college in incidentele gevallen op aanvraag van een kentekenhouder per kenteken besluiten tot het verlenen van een langdurige ontheffing. Een aanvraag uit deze categorie, waarbij een meer structurele verhouding met het clusterstelsel wordt aangenomen, dient tijdig te worden ingediend. Het college streeft naar een zo spoedig mogelijke besluitvorming uiterlijk na acht weken na datum van de ingekomen aanvraag. De kentekenhouder dient bij aanvraag bijzondere omstandigheden aan te tonen die hem/haar of diens onderneming raken, zodanig dat niet volstaan kan worden met het eerder genoemde maximum aantal van twaalf dagontheffingen. Deze noodzaak dient niet alleen uit de aanvraag te blijken waarin aangegeven is dat de kentekenhouder of diens onderneming zich geconfronteerd ziet met reeds aangegane contractuele vastgelegde logistieke langdurige verplichtingen, maar vooral uit de bij de aanvraag tijdig over te leggen bewijsstukken. Afschriften van nationale en/of internationale vrachtbrieven, dan wel andere relevant geachte documenten worden gevraagd. Een voor dit type vrachtverkeer bedoelde aanvraag voor een ontheffing wordt door het college verleend voor de duur van maximaal twaalf maanden dan wel voor de duur van de onderliggende contractuele korter of langer durende periode. Het aantal te verlenen langdurige ontheffingen is overigens niet gebonden aan een maximale termijn. Zodoende worden ook de belangen van kentekenhouders met voertuigen die ingezet worden ten behoeve van de exploitatie van meerjarige logistieke contracten in voldoende mate geborgd.

Ten aanzien van vrachtverkeer dat maatschappelijk dienstbaar is op grond van een wettelijke en of overheidstaak, zoals calamiteiten (hulpdiensten: brandweer, politie) vuilnisophaaldiensten, voertuigen ingezet in het kader van gladheidsbestrijding en rioolreiniging, is tevens gekozen voor een ontheffingenstelsel op aanvraag met dien verstande dat voor deze kentekenhouders en de daaraan verbonden onderliggende belangen een meer pragmatische insteek is gemaakt. Het college heeft met betrekking tot dit type aanvragen een dynamische lijst samengesteld. Het betreft hier een lijst van voertuigen die periodiek geactualiseerd wordt. Voertuigen op deze lijst vermeld en zijdens het college op kenteken geverifieerd worden standaard ontheven.

Om dit stelsel van verboden en ontheffingen te kunnen effectueren met betrekking tot de naleving (nationaal en internationaal vrachtverkeer) is ten aanzien van de clusters uit dit verkeersbesluit een aanwijzingsbesluit conform artikel 3, tweede lid, van de Maasvlakteverordening 2014 van kracht.

De Awb bevat in afdeling 2.3 specifieke regels voor het verkeer tussen burgers en bestuurorganen langs elektronische weg. Uit artikel 2:15 Awb volgt dat een bericht (lees hier: aanvraag tot ontheffing) slechts elektronisch naar een bestuursorgaan kan worden verzonden, wanneer het kenbaar heeft gemaakt dat deze weg geopend is. Het college maakt gebruik van een selectieve openstelling in vorenbedoelde zin en verplicht aanvragers via digitale weg aanvragen kenbaar te maken.

Legeskosten, tot slot, dienen kostendekkend te zijn. De tarieven die gehanteerd worden voor een dagontheffing dan wel een langdurige zijn gekoppeld aan de werkelijk gemaakte kosten. Deze bedragen € 11,80 voor een dagontheffing en € 125,00 voor een langdurige ontheffing voor het jaar 2015. De bedragen hier genoemd zijn informatief van karakter.

Bovenstaande vormt de grondslag voor het nastaande afwegingskader. Deze uitvoeringsregels worden vanaf 5 januari 2015 van kracht.

Uitvoeringsregels ’s-Gravendijkwal

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze beleidsregel wordt verstaan onder:

  • a.

    vrachtauto: voor de toepassing van dit besluit worden als vrachtauto’s aangemerkt: voertuigen, als bedoeld in artikel 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens;

  • b.

    verkeersbesluit; verkeersbesluit ’s-Gravendijkwal 2014 d.d. 10 november 2014, en sindsdien gewijzigd;

  • c.

    college: college van burgemeester en wethouders.

Artikel 2. Ontheffingen

Het college is bevoegd ontheffingen van de verboden neergelegd in het verkeersbesluit, ten behoeve van alle clusters daar genoemd, via één beschikking, te verlenen door middel van:

  • 1.

    een dagontheffing;

  • 2.

    een langdurige ontheffing.

Artikel 3. Dagontheffing vrachtauto

Voor vrachtauto’s verleent het college de kentekenhouder dagontheffing van de (zonaal) uitgevoerde geslotenverklaringen voor vrachtauto’s,

respectievelijk de verkeerstekens C07 als genoemd in het verkeersbesluit, alsmede van de verplichte rijrichtingen voor vrachtauto’s, zoals aangegeven op de bijgevoegde kaart (zie bijlage 2, onlosmakelijk deel uitmakend van dit besluit), met een maximum aantal van twaalf dagontheffingen per kenteken per kalenderjaar.

Artikel 4. Langdurige ontheffing vrachtauto

Voor vrachtauto’s kan op aanvraag het college in incidentele gevallen de kentekenhouder ontheffing verlenen van de (zonaal) uitgevoerde geslotenverklaringen, respectievelijk de verkeerstekens C07 als genoemd in het verkeersbesluit, alsmede van de verplichte rijrichtingen voor vrachtauto’s, zoals aangegeven op de bijgevoegde kaart (bijlage 2), indien:

  • a.

    voor deze aanvrager een aantoonbare bedrijfsmatige noodzaak (laden en/of lossen), of een andere werkzaamheid, bestaat om met het desbetreffende voertuig in één of meerdere clusters van straten als hier bedoeld aanwezig te moeten zijn én het totaal aantal dagontheffingen van een maximum aantal van twaalf ontheffingen per kenteken per kalenderjaar aantoonbaar niet volstaat. De kentekenhouder dient bijzondere omstandigheden aan te tonen die hem/haar of diens onderneming raken. Deze noodzaak kan uitsluitend blijken uit een door kentekenhouder of diens onderneming aangegane rechtsgeldige en schriftelijk vastgelegde langdurig lopende logistieke verplichting, ter plaatse geldend en/of uit vrachtbrieven of andere van toepassing te achten relevante documenten;

  • b.

    een vrachtauto die door of namens een overheidsorgaan wordt ingezet in één of meerdere clusters van straten als hier bedoeld ten behoeve van de uitoefening van een haar opgelegde wettelijke en/of overheidstaak. Voertuigen als hier bedoeld worden vermeld op een door het college te houden en te verifiëren dynamische lijst (zie bijlage 1, onlosmakelijk deel uitmakend van dit besluit);

  • c.

    indien een voertuig uit één van deze categorieën honderd procent elektrisch (zero emission) aangedreven wordt.

Artikel 5. Beslistermijn

Het college beslist op een aanvraag:

  • 1.

    dagontheffing, uiterlijk binnen vier weken na de datum van ontvangst van de aanvraag;

  • 2.

    langdurige ontheffing, uiterlijk binnen acht weken na de datum van ontvangst van de aanvraag.

Artikel 6. Indiening aanvraag

Een aanvraag voor een dagontheffing kan niet eerder dan twee weken van tevoren tot en met de dag waarop de ontheffing benodigd is, worden ingediend. Eerder ingediende aanvragen worden buiten behandeling gesteld.

Een aanvraag ten behoeve van een langdurige ontheffing dient tijdig te worden ingediend rekening houdend met een beslistermijn van acht weken.

Artikel 7. Aanvragen uitsluitend digitaal

De aanvraag van een ontheffing wordt digitaal op het daartoe bestemde aanvraagformulier via het daartoe bestemde digitale portaal (momenteel wvw.rotterdam.nl/gdw) ingediend.

Artikel 8. Geldigheidsduur ontheffing

Een dagontheffing is geldig voor één kalenderdag (0.00 uur tot 24.00 uur) en kan maximaal twaalf keer per kenteken per kalenderjaar worden verstrekt.

Een langdurige ontheffing is geldig voor maximaal één kalenderjaar. In geval voor 5 januari 2015 aantoonbaar langer dan 52 weken een structurele bedrijfsmatige relatie met dit deel van de binnenstad is aangegaan en bij aanvraag is gesteld, kan het college afwijken van de geldigheid van één kalenderjaar.

Artikel 9. Voorschriften ontheffing

Aan de ontheffingen kunnen voorschriften in het belang van milieu, leefbaarheid en verkeersveiligheid e.d. worden verbonden.

Artikel 10. Intrekking of wijziging van ontheffing

Een ontheffing kan worden ingetrokken of gewijzigd, indien;

  • 1.

    ter verkrijging daarvan onjuiste of onvolledige gegevens zijn verstrekt;

  • 2.

    indien op grond van een verandering van de omstandigheden of inzichten opgetreden na het verlenen van de ontheffing, intrekking of wijziging noodzakelijk is vanwege het belang of de belangen ter bescherming waarvan de ontheffing is vereist;

  • 3.

    de aan de ontheffing verbonden voorschriften en beperkingen niet zijn of worden nagekomen;

  • 4.

    de houder dit verzoekt.

Artikel 11. Weigeringsgronden

De ontheffing kan worden geweigerd:

  • 1.

    in het belang van de volksgezondheid;

  • 2.

    in het belang van de bescherming van het milieu;

  • 3.

    in het belang van de verkeersveiligheid;

  • 4.

    indien ter verkrijging van de ontheffing onjuiste of onvolledige gegevens zijn verstrekt;

  • 5.

    indien strijdig met het bepaalde in artikel 3 en 4 van deze uitvoeringsregeling;

  • 6.

    indien de aanvrager voorschriften, verbonden aan een eerdere ontheffing voor een soortgelijke activiteit of beperkingen waaronder zo’n ontheffing is verleend, niet heeft nageleefd en het vermoeden gerechtvaardigd is dat indien de gevraagde ontheffing wordt verleend, hij/zij ook daaraan verbonden voorschriften of beperkingen waaronder zij zou worden verleend, niet zal naleven;

  • 7.

    indien ten tijde van de aanvraag tot ontheffing ten aanzien van het kenteken en kentekenhouder geen registratie in het register als bedoeld in artikel 3, eerste lid, van de Maasvlakteverordening 2014 bij het college bekend is.

Artikel 12. Hardheidsclausule

Voor zover er sprake is van onvoorziene omstandigheden met onevenredige gevolgen voor de kentekenhouder kan voor de duur van telkens maximaal 52 opeenvolgende kalenderweken ontheffing worden verleend van alle in het verkeersbesluit neergelegde verboden.

Artikel 13. Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op 5 januari 2015.

Artikel 14. Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als “Ontheffingenbeleid Verkeersbesluit

‘s-Gravendijkwal en nabije omgeving”en wordt op de voor de gemeente Rotterdam gebruikelijke wijze gepubliceerd.

Rotterdam, d.d. 28 november 2014.

Namens het college van burgemeester en wethouders,

R.A.W. Voskuilen,

Algemeen Directeur, Cluster Stadsontwikkeling

Bijlage(n):

  • 1.

    Dynamische lijst op grond van artikel 4, sub b. Ontheffingenbeleid Verkeersbesluit ’s-Gravendijkwal en nabije omgeving”.

  • 2.

    Clusterkaart (gewaarmerkt).

 

 

 

Dit gemeenteblad is uitgegeven op 28 november 2014 en ligt op werkdagen van 8.30 tot 16.00 uur ter inzage bij het Kenniscentrum Bestuursdienst Rotterdam (KBR), locatie Stadswinkel Centrum, Coolsingel 40 (zijde Doelwater, tegenover hoofdbureau politie)

(Zie ook: www.bis.rotterdam.nl – Regelgeving of Gemeentebladen chronologisch)