Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Heusden

Reglement basisregistratie personen van de gemeente Heusden 2014

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHeusden
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement basisregistratie personen van de gemeente Heusden 2014
CiteertitelReglement basisregistratie personen van de gemeente Heusden 2014
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpbestuur - basisregistratie
Externe bijlagenReglement BRP bijlage 1 Reglement BRP bijlage 2 Reglement BRP bijlage 3

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

de bijlagen zijn in PDF formaat toegevoegd

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Wet basisregistratie personen
  2. Wet bescherming persoonsgegevens
  3. Verordening basisregistratie personen gemeente Heusden

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Regeling Beheer en Toezicht op de basisregistratie personen 2014

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

07-10-201406-01-2014Nieuw

30-09-2014

www.offiicielebekendmakingen.nl, 6-10-2014

392867

Tekst van de regeling

Intitulé

Het college van Heusden,

gelet op de Wet basisregistratie personen, Verordening basisregistratie personen van de gemeente Heusden en de Wet bescherming persoonsgegevens,

besluit vast te stellen het navolgende:

R eglement basisregistratie personen van de gemeente Heusden 2014

Artikel 1 Verstrekkingen aan een orgaan van de gemeente

  • 1.

    Met inachtneming van het besluit als bedoeld in artikel 3.2 van de Wet basisregistratie personen, kunnen gegevens uit de basisregistratie aan organen van de gemeente Heusden worden verstrekt, voor zover deze organen de gegevens nodig hebben voor de uitvoering van de aan hen opgedragen taken;

  • 2.

    De verstrekkingen als bedoeld in lid 1, kunnen plaatsvinden door rechtstreekse raadpleging van de basisregistratie personen (ad hoc verstrekkingen), door spontane verstrekkingen en selectieverstrekkingen;

  • 3.

    De organen van de gemeente Heusden aan wie gegevens worden verstrekt, de categorie van personen die het betreft, de gegevensset en de wijze van verstrekken zijn vermeld in de bijlagen 2 en 3 behorende bij dit reglement.

Artikel 2 Aanwijzing gewichtig maatschappelijk belang en categorieën derden

  • 1.

    Als werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang worden aangewezen de werkzaamheden als genoemd in bijlage 1 van dit reglement;

  • 2.

    Als categorieën van derden die de in lid genoemde werkzaamheden uitvoeren, worden aangewezen de categorieën als genoemd in bijlage 1 van dit reglement.

Artikel 3 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Dit besluit treedt in werking op de eerste dag na bekendmaking daarvan en werkt terug tot en met 6 januari 2014.

  • 2.

    Dit reglement kan worden aangehaald als: Reglement basisregistratie personen van de gemeente Heusden 2014.

  • 3.

    Met inwerkingtreding van dit reglement komt het Privacyreglement BRP gemeente Heusden, vastgesteld op 5 februari 2013, te vervallen.

 

Aldus besloten in de vergadering van 30 september 2014.

Het college van Heusden

De burgemeester, De secretaris,

drs. J. Hamming mr. J.T.H.J. van der Ven

Toelichting Reglement basisregistratie personen van de gemeente Heusden 2014

Algemeen

Dit reglement vloeit voort uit de Verordening basisregistratie personen gemeente Heusden 2014. De raad heeft hierin de nadere regeling van de verstrekking van gegevens uit de basisregistratie aan organen van de gemeente aan het college van burgemeester en wethouders opgedragen. Het college moet ook de werkzaamheden van gewichtige maatschappelijk belang voor de gemeente Heusden aanwijzen en de categorieën van derden die deze werkzaamheden uitvoeren. Hieronder volgt voor zover nodig een nadere toelichting op de artikelen in dit reglement.

Begripsbepalingen

De begrippen uit de Wet basisregistratie personen (Wet BRP) die relevant zijn voor de inhoud van dit reglement, zijn integraal overgenomen van artikel 1 Wet BRP. Het betreft de begrippen basisregistratie, ingeschrevene en ingezetene.

Basisregistratie

Juridisch gezien is sprake van één basisregistratie personen, die vooralsnog bestaat uit centrale door het Rijk beheerde en lokale door de gemeenten beheerde voorzieningen. In de loop van de komende jaren zullen de lokale voorzieningen opgaan in één centrale voorziening.

Ingeschrevene en ingezetene

De ingeschrevene is een persoon van wie een persoonslijst is opgenomen in de basisregistratie. Dat kunnen personen zijn die niet in Nederland woonachtig zijn, maar wel een relatie hebben met de Nederlandse overheid. De ingezetene is de ingeschrevene die zijn woonplaats heeft in de gemeente Heusden.

Derde

Een derde is elke natuurlijke persoon niet zijnde een overheidsorgaan of een ingeschrevene en elke rechtspersoon die niet krachtens publiekrecht is ingesteld, noch met enig openbaar gezag is bekleed.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1. Verstrekking aan een orgaan van de gemeente

Dit artikel betreft het verstrekken van gegevens uit de basisregistratie personen aan organen/afdelingen van de gemeente. Daarbij geldt de voorwaarde dat slechts gegevens worden verstrekt die noodzakelijk zijn voor de goede vervulling van de taak van de betreffende organen/afdelingen. In de bijlagen is bepaald op welke wijze, over welke personen en voor welke taken welke gegevens, worden verstrekt aan de organen/afdelingen van de gemeente Heusden.

Artikel 2. Verstrekking aan derden

De wetgever heeft de verstrekking van gegevens uit de BRP aan een groot aantal derden al voorzien in de wet BRP. Desondanks kunnen er lokale maatschappelijke belangen zijn, waarin de wetgever niet heeft voorzien. In die gevallen is het gemeentebestuur bevoegd om werkzaamheden met een maatschappelijk belang, dat samenvalt met een gemeentebelang aan te wijzen als werkzaamheden waarvoor gegevens mogen worden verstrekt aan nader te bepalen categorieën derden die deze werkzaamheden uitvoeren.

Artikel 3. Inwerkingtreding en citeertitel

Aan de verordening is terugwerkende kracht toegekend tot en met 6 januari 2014, te weten de datum waarop de Wet BRP in werking trad en de Wet GBA en de Verordening GBA vervielen. Deze terugwerkende kracht is ook van toepassing op dit reglement. Hiermee wordt aan de verstrekkingen recht gedaan in de periode tussen 6 januari 2014 en de inwerkingtreding van dit reglement en alsnog een adequate grondslag geboden. Terugwerkende kracht ligt hierin voor de hand, omdat enkel daarmee de voortdurende goede uitvoering van bepaalde gemeentelijke taken gewaarborgd is en om problemen in het kader van het verstrekken van gegevens te voorkomen. Bovendien gaat het om een korte periode en zijn de verstrekkingen een voortzetting van de bestaande praktijk (zoals deze voorheen onder de Wet GBA plaatsvond).