Organisatie | Heusden |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement basisregistratie personen van de gemeente Heusden 2014 |
Citeertitel | Reglement basisregistratie personen van de gemeente Heusden 2014 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | bestuur - basisregistratie |
Externe bijlagen | Reglement BRP bijlage 1 Reglement BRP bijlage 2 Reglement BRP bijlage 3 |
de bijlagen zijn in PDF formaat toegevoegd
Regeling Beheer en Toezicht op de basisregistratie personen 2014
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
07-10-2014 | 06-01-2014 | Nieuw | 30-09-2014 www.offiicielebekendmakingen.nl, 6-10-2014 | 392867 |
Toelichting Reglement basisregistratie personen van de gemeente Heusden 2014
Dit reglement vloeit voort uit de Verordening basisregistratie personen gemeente Heusden 2014. De raad heeft hierin de nadere regeling van de verstrekking van gegevens uit de basisregistratie aan organen van de gemeente aan het college van burgemeester en wethouders opgedragen. Het college moet ook de werkzaamheden van gewichtige maatschappelijk belang voor de gemeente Heusden aanwijzen en de categorieën van derden die deze werkzaamheden uitvoeren. Hieronder volgt voor zover nodig een nadere toelichting op de artikelen in dit reglement.
De begrippen uit de Wet basisregistratie personen (Wet BRP) die relevant zijn voor de inhoud van dit reglement, zijn integraal overgenomen van artikel 1 Wet BRP. Het betreft de begrippen basisregistratie, ingeschrevene en ingezetene.
Juridisch gezien is sprake van één basisregistratie personen, die vooralsnog bestaat uit centrale door het Rijk beheerde en lokale door de gemeenten beheerde voorzieningen. In de loop van de komende jaren zullen de lokale voorzieningen opgaan in één centrale voorziening.
De ingeschrevene is een persoon van wie een persoonslijst is opgenomen in de basisregistratie. Dat kunnen personen zijn die niet in Nederland woonachtig zijn, maar wel een relatie hebben met de Nederlandse overheid. De ingezetene is de ingeschrevene die zijn woonplaats heeft in de gemeente Heusden.
Een derde is elke natuurlijke persoon niet zijnde een overheidsorgaan of een ingeschrevene en elke rechtspersoon die niet krachtens publiekrecht is ingesteld, noch met enig openbaar gezag is bekleed.
Artikel 1. Verstrekking aan een orgaan van de gemeente
Dit artikel betreft het verstrekken van gegevens uit de basisregistratie personen aan organen/afdelingen van de gemeente. Daarbij geldt de voorwaarde dat slechts gegevens worden verstrekt die noodzakelijk zijn voor de goede vervulling van de taak van de betreffende organen/afdelingen. In de bijlagen is bepaald op welke wijze, over welke personen en voor welke taken welke gegevens, worden verstrekt aan de organen/afdelingen van de gemeente Heusden.
Artikel 2. Verstrekking aan derden
De wetgever heeft de verstrekking van gegevens uit de BRP aan een groot aantal derden al voorzien in de wet BRP. Desondanks kunnen er lokale maatschappelijke belangen zijn, waarin de wetgever niet heeft voorzien. In die gevallen is het gemeentebestuur bevoegd om werkzaamheden met een maatschappelijk belang, dat samenvalt met een gemeentebelang aan te wijzen als werkzaamheden waarvoor gegevens mogen worden verstrekt aan nader te bepalen categorieën derden die deze werkzaamheden uitvoeren.
Artikel 3. Inwerkingtreding en citeertitel
Aan de verordening is terugwerkende kracht toegekend tot en met 6 januari 2014, te weten de datum waarop de Wet BRP in werking trad en de Wet GBA en de Verordening GBA vervielen. Deze terugwerkende kracht is ook van toepassing op dit reglement. Hiermee wordt aan de verstrekkingen recht gedaan in de periode tussen 6 januari 2014 en de inwerkingtreding van dit reglement en alsnog een adequate grondslag geboden. Terugwerkende kracht ligt hierin voor de hand, omdat enkel daarmee de voortdurende goede uitvoering van bepaalde gemeentelijke taken gewaarborgd is en om problemen in het kader van het verstrekken van gegevens te voorkomen. Bovendien gaat het om een korte periode en zijn de verstrekkingen een voortzetting van de bestaande praktijk (zoals deze voorheen onder de Wet GBA plaatsvond).