Organisatie | Vught |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Gemeenschappelijke regeling GGD Hart voor Brabant |
Citeertitel | Gemeenschappelijke regeling GGD Hart voor Brabant |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | Nieuwe regeling |
Externe bijlage | gemeenschappelijke regeling Hart voor Brabant |
Wijziging
Onbekend
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2015 | 01-01-2015 | meerdere artikelen | 18-12-2014 Onbekend | Gemeenschappelijke regeling | |
05-10-2011 | 01-01-2015 | de samenvoeging van de gemeenten Lith en Oss;het niet meer bestaan van de Commissie onderzoek begroting en rekening | 27-09-2011 Onbekend | BW/11 - 05158 |
De colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Bernheze, Boekel, Boxmeer, Boxtel, Cuijk, Dongen, Gilze en Rijen, Goirle, Grave, Haaren, 's-Hertogenbosch, Heusden, Hilvarenbeek, Landerd, Loon op Zand, Mill en Sint Hubert, Oisterwijk, Oss, Schijndel, Sint Anthonis, Sint-Michielsgestel, Sint-Oedenrode, Tilburg, Uden, Veghel, Vught en Waalwijk,
- ingevolge artikel 14 van de Wet publieke gezondheid de gemeenten zorgen voor de instelling en instandhouding van gemeentelijke gezondheidsdiensten;
ingevolge artikel 14 van de Wet publieke gezondheid de gemeenten zorgen voor de instelling en instandhouding van gemeentelijke gezondheidsdiensten;
- het voor een optimale behartiging van deze taak wenselijk is dat zij samenwerken;
het voor een optimale behartiging van deze taak wenselijk is dat zij samenwerken;
- zij daartoe een openbaar lichaam willen instellen;
zij daartoe een openbaar lichaam willen instellen;
- zij aan dat openbaar lichaam de behartiging van de in deze regeling aan te geven belangen willen opdragen, bevoegdheden willen overdragen en middelen ter beschikking willen stellen;
zij aan dat openbaar lichaam de behartiging van de in deze regeling aan te geven belangen willen opdragen, bevoegdheden willen overdragen en middelen ter beschikking willen stellen;
- het bestuur en het beheer van het openbaar lichaam zo moet zijn ingericht dat de gemeente-besturen zoveel mogelijk betrokken blijven bij die belangenbehartiging;
het bestuur en het beheer van het openbaar lichaam zo moet zijn ingericht dat de gemeente-besturen zoveel mogelijk betrokken blijven bij die belangenbehartiging;
- het algemeen bestuur en het dagelijks bestuur daarbij het beleid van de GGD Hart voor Brabant gestalte geven en de uitvoering ervan controleren, waarbij de bedrijfsvoering bij de directie ligt;
het algemeen bestuur en het dagelijks bestuur daarbij het beleid van de GGD Hart voor Brabant gestalte geven en de uitvoering ervan controleren, waarbij de bedrijfsvoering bij de directie ligt; - de financiële risico's voor de gemeenten door een adequate bedrijfsvoering daarbij zo laag mogelijk moeten blijven;
gelet op de Wet gemeenschappelijke regelingen;
de financiële risico's voor de gemeenten door een adequate bedrijfsvoering daarbij zo laag mogelijk moeten blijven;
gelet op de Wet gemeenschappelijke regelingen;
onder gelijktijdige intrekking van de geldende regeling vast te stellen de
HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN
Waar in de regeling artikelen van de Gemeentewet of van enige andere wettelijke regeling van overeenkomstige toepassing worden verklaard, wordt in die artikelen in plaats van 'de gemeente', 'de raad', 'burgemeester en wethouders' en 'de burgemeester' respectievelijk gelezen: 'de GGD', 'het algemeenbestuur', 'het dagelijksbestuur' en 'de voorzitter'.
HOOFDSTUK 2 DOELSTELLING EN TAKEN
Artikel 3 Algemene doelstelling
De GGD heeft tot doel een bijdrage te leveren aan de publieke gezondheidszorg.
HOOFDSTUK 3 DE bestuurSORGANEN - SAMENSTELLING
Artikel 6 Samenstelling, benoeming en ontslag van het algemeenbestuur
Het college kan een door hem aangewezen lid ontslaan als dit zijn vertrouwen niet meer heeft, nadat dit lid zich heeft kunnen verantwoorden. De artikelen 49 en 50 van de Gemeentewet zijn dan van overeenkomstige toepassing. Op dit besluit is artikel 7:1 van de Algemene wet bestuursrecht niet van toepassing. Het college waarvan het algemeen bestuur een lid aanwijst als lid van het dagelijks bestuur heeft het recht een tweede lid van het algemeen bestuur aan te wijzen.
Artikel 7 Samenstelling, benoeming en ontslag van het dagelijksbestuur
Het algemeenbestuur kan het dagelijksbestuur of een of meer leden daarvan ontslag verlenen als deze(n) het vertrouwen van het algemeenbestuur niet meer bezit of bezitten, nadat hij of zij de gelegenheid heeft gekregen om zich te verantwoorden en verder met overeenkomstige toepassing van de artikelen 49 en 50 van de Gemeentewet. Op dit ontslagbesluit is artikel 7:1 van de Algemene wet bestuursrecht niet van toepassing.
HOOFDSTUK 4 DE bestuurSORGANEN - BEVOEGDHEDEN
Artikel 10 Algemene bevoegdheidstoedeling
Aan het dagelijks bestuur behoren alle bevoegdheden behalve de volgende bevoegdheden van het algemeen bestuur:
- het besluiten over toetreding, uittreding, wijziging en opheffing, zoals bedoeld in hoofdstuk 7;
- het vaststellen van de jaarrekening en het vaststellen en/of wijzigen van de kadernota, de begroting en de basistaken;
- het besluiten tot het oprichten van en deelnemen in stichtingen, maatschappen, vennootschappen, verenigingen, coöperaties en onderlinge waarborgmaatschappijen;
- alle andere bevoegdheden die in wettelijke regelingen of in deze regeling aan het algemeen bestuur zijn voorbehouden.
HOOFDSTUK 5 VERANTWOORDING EN INLICHTINGEN
Artikel 11 Verantwoording- en inlichtingenplicht
De leden van het dagelijksbestuur zijn gezamenlijk en ieder afzonderlijk verantwoording schuldig aan het algemeenbestuur voor het door het dagelijksbestuur gevoerde bestuur en geven hierover alle door het algemeenbestuur verlangde inlichtingen, voor zover dit niet strijdig is met het openbaar belang en in ieder geval binnen zes weken.
HOOFDSTUK 6 DE bestuurSORGANEN - WERKWIJZE
Artikel 14 De werkwijze van het dagelijksbestuur
Het dagelijksbestuur vergadert tenminste zesmaal per jaar en verder zo dikwijls als de voorzitter dit nodig oordeelt of tenminste drie leden van het dagelijksbestuur dit schriftelijk verzoeken, onder opgave van de te behandelen onderwerpen, in welk geval de vergadering binnen veertien dagen plaatsvindt.
HOOFDSTUK 7 PERSONEEL EN ORGANISATIE
Artikel 17 Rechtspositieregeling
Het dagelijksbestuur stelt de rechtspositieregeling voor zijn personeel vast en volgt daarbij het VNG-model van de Collectieve arbeidsvoorwaardenregeling en de Uitwerkingsovereenkomst.
De behandeling van verzoekschriften zoals bedoeld in artikel 9:18, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht, vindt plaats door de ombudscommissie van de gemeente ’s-Hertogenbosch.
Artikel 19 Organisatieverordening
Het dagelijksbestuur stelt in een organisatieverordening regels vast over de inrichting van de ambtelijke organisatie, de op te dragen bevoegdheden en de medische verantwoordelijkheid.
HOOFDSTUK 8 FINANCIËLE BEPALINGEN
De inwonersbijdragen, bedoeld in lid 2 van dit artikel, voor de activiteiten bedoeld onder artikel 4, lid 1 worden vastgesteld op basis van het aantal inwoners per 1 januari van het jaar voor het dienstjaar conform de door het Centraal Bureau voor de Statistiek gepubliceerde bevolkingscijfers. De overige bijdragen van de gemeenten en van derden worden bepaald op grond van de tarieven zoals het algemeenbestuur die heeft vastgesteld.
Op een wijziging van de begroting zijn de bepalingen van dit artikel zoveel mogelijk van overeenkomstige toepassing, voor zover die wijziging leidt tot een verhoging van de inwonersbijdragen voor de taken van artikel 4, lid 1. Andere begrotingswijzigingen kan het algemeenbestuur vaststellen zonder toepassing van de leden 5 en 6 van dit artikel.
HOOFDSTUK 9 TOETREDING, UITTREDING, WIJZIGING, OPHEFFING
Artikel 29 Wijziging en opheffing
Wijziging of opheffing van de regeling vindt plaats bij eensluidende besluiten van de colleges van tenminste twee derde van de gemeenten, die samen twee derde van het aantal inwoners van het werkgebied omvatten. Een voorstel daartoe kan worden gedaan door het algemeenbestuur of door de colleges van tenminste vijf gemeenten.