Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Heusden

Wegsleepverordening gemeente Heusden 2014

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHeusden
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingWegsleepverordening gemeente Heusden 2014
CiteertitelWegsleepverordening gemeente Heusden 2014
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerpopenbare orde en veiligheid
Externe bijlageUitvoeringsregeling wegsleepverordening 2014

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Zie ook de bijbehorende uitvoeringsregeling die als PDF bijlage is toegevoegd.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Wegenverkeerswet, art. 170

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

14-07-2014Nieuw

08-07-2014

www.officielebekendmakingen.nl

359474

Tekst van de regeling

Intitulé

Wegsleepverordening gemeente Heusden 2014

 

 

Wegsleepverordening gemeente Heusden 2014

Artikel 1 Begripsomschrijving In deze verordening wordt verstaan onder:
  • a.

    RVV 1990: Het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

  • b.

    Wet: de Wegenverkeerswet 1994;

  • c.

    Besluit: het Besluit wegslepen van voertuigen;

  • d.

    Voertuig: wat hieronder wordt verstaan in artikel 1, onder a1, RVV 1990;

  • e.

    Motorrijtuig: wat hieronder wordt verstaan in artikel 1, eerste lid onder c van de wet;

  • f.

    Het college: het college van burgemeester en wethouders van Heusden;

  • g.

    Wegen: alle voor het openbaar vervoer openstaande wegen of paden met inbegrip van de daarin liggende bruggen en duikers en de tot die wegen behorende paden en bermen of zijkanten.

Artikel 2 Aanwijzing van wegen en weggedeelten waar voertuigen kunnen worden verwijderd, overgebracht en in bewaring gesteld, in het belang van het vrijhouden van wegen en weggedeelten
  • Als wegen en weggedeelten, bedoeld in artikel 170, eerste lid, onder c, van de wet worden alle wegen en weggedeelten binnen de gemeente Heusden aangewezen voor zover ze behoren tot een van de in artikel 2 van het Besluit bedoelde soorten van wegen en weggedeelten.

Artikel 3 Plaats bewaring voertuigen en openingstijden
    • 1.

      Als plaats van bewaring van voertuigen wordt aangewezen de bedrijfslocatie van Logicx berging, Steenbok 11a, 5215 MG ’s-Hertogenbosch.

    • 2.

      De bewaarplaats is van maandag tot vrijdag tussen 8:00 uur en 18:00 uur opengesteld voor het afhalen van voertuigen, afhalen op zaterdag en zondag en buiten kantoortijden is in overleg en op afspraak mogelijk.

Artikel 4 Kosten overbrengen en bewaren voertuigen
    • 1.

      De kosten van het overbrengen van een voertuig naar de bewaarplaats worden jaarlijks door het college vastgesteld.

    • 2.

      De door het in artikel 3, eerste lid, genoemd bedrijf in rekening te brengen kosten aan de overtreder, bedragen voor 2014:

       

    • a.

      v oorrij d kosten: voertuigen < 3.500 kg € 95,00 inclusief btw voertuigen > 3.500 kg € 125,00 inclusief btw

    Als de opsporingsambtenaar de wegsleepactie is gestart, het wegsleepbedrijf is opgeroepen maar de bezitter/bestuurder van het voertuig zijn voertuig verplaatst voordat tot daadwerkelijke overbrenging is overgegaan. Deze kosten komen ten laste van de overtreder en dienen, aan bewaarder, vermeld onder artikel 3, lid 1 voldaan te worden;

     

    b.overbrengkostenvoert uigen , incl usief het bewaren van het voertuig voor het eerste etmaal:

    voertuigen < 3.500 kg € 235,00 inclusief btw voertuigen > 3.500 kg € 335,00 inclusief btw

    Als het voertuig door het wegsleepbedrijf is overgebracht naar de bewaarplaats, komen de kosten ten laste van de overtreder en moeten aan bewaarder, vermeld onder artikel 3, lid 1 voldaan worden;

     

    c.be waarkosten per volgend etmaal:

    voertuigen < 3.500 kg € 9,00 inclusief btw (2-30 dagen) voertuigen < 3.500 kg € 7,00 inclusief btw (langer dan 30 dagen) voertuigen > 3.500 kg € 25,00 inclusief btw (2-30 dagen) voertuigen > 3.500 kg € 20,00 inclusief btw (langer dan 30 dagen)

    Deze kosten komen ten laste van de overtreder en moeten aan bewaarder, vermeld onder artikel 3, lid 1 voldaan worden;

     

    • d.

      voor de afgifte van voertuigen buiten kantoortijd en op zaterdag en zondag wordt € 45,00 inclusief btw extra in rekening gebracht;

    • e.

      als het voertuig wordt opgehaald, moeten alle verschuldigde kosten voorafgaand aan de teruggave van het voertuig worden voldaan;

    • f.

      de tarieven worden jaarlijks aangepast op basis van de CBS prijsindexering;

    • g.

      verkoop, eigendomsoverdracht om niet of vernietiging van niet opgehaalde voertuigen vindt niet eerder plaats dan na twee weken na de bekendmaking van de beschikking tot oplegging van een last onder bestuursdwang krachtens artikel 171, eerste lid, onderdeel b. De opbrengst van verkoop of de geschatte sloopwaarde bij vernietiging wordt in mindering gebracht op de kosten, verbonden aan de oplegging van een last onder bestuursdwang (artikel 172). Een eventueel overschot dat na verkoop van het voertuig resteert komt ten goede aan de eigenaar en als deze niet is te achterhalen, aan de gemeente Heusden.

Artikel 5 Overbrengen en in bewaring stellen van motorrijtuigen in het geval van gebleken onvoldoende rijgeschiktheid of rijvaardigheid dan wel het ontbreken van een behoorlijk zichtbare kentekenplaats
  • Wanneer gebruik wordt gemaakt van de bevoegdheid, zoals bedoeld in artikel 130, vierde lid, 164, zevende lid , en 174, eerste lid van de wet, zijn de artikelen 1, 3 en 4 van deze verordening van overeenkomstige toepassing.

Artikel 6 Inwerkingtreding
  • Deze verordening treedt in werking op de dag na bekendmaking daarvan. Op hetzelfde moment wordt de “Wegsleepverordening gemeente Heusden 2006”, zoals vastgesteld bij raadsbesluit van 15 november 2005, ingetrokken. De kosten van overbrenging en bewaring van voertuigen zoals genoemd in artikel 4 gelden vanaf 16 juli 2014.

Artikel 7 Citeertitel
  • Deze verordening wordt aangehaald als: “Wegsleepverordening gemeente Heusden 2014”.

     

    Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 8 juli 2014

    de griffier, de voorzitter,

    mw. drs. E.J.M. de Graaf

    drs. J. Hamming

    Toelichting behorende bij de W egsleepverordening gemeente Heusden 2014

     

    Bevoegdheid tot het wegslepen van voertuigen

    Artikel 170 van de WVW1994 (hierna: Wegenverkeerswet) maakt het mogelijk dat gemeenten in bepaalde gevallen voertuigen wegslepen.

    Dit is mogelijk als:

    • -

      met een voertuig een voorschrift van de Wegenverkeerswet wordt overtreden, dan wel een voorschrift van een op deze wet gebaseerde regeling en,

    • -

      verwijdering van het voertuig bovendien noodzakelijk is in verband met: - het belang van de veiligheid op de weg, en/of; - het belang van de vrijheid van het verkeer, en/of; - het vrijhouden van aangewezen weggedeelten en wegen.

     

    Vooral het vrijhouden van aangewezen weggedeelten en wegen is van belang. Het college kan een voertuig laten wegslepen wanneer er geparkeerd wordt in strijd met een verkeersregel, zonder dat de veiligheid of de vrijheid van het verkeer in het geding hoeft te zijn. Hiervoor is wel vereist dat de raad in de wegsleepverordening de wegen en of weggedeelten aanwijst, waar weggesleept zal worden. In het Besluit wegslepen van voertuigen is exact bepaald om wat voor soort weggedeelten en wegen het hierbij kan gaan. Kort gezegd zijn dat de volgende soort wegen:

    • -

      wegen waar het door een bord of gele streep is aangegeven dat er niet geparkeerd mag worden.

    • -

      wegen waar het door een bord is aangegeven dat er op zekere dagen of uren niet geparkeerd mag worden (bijvoorbeeld marktterreinen).

    • -

      wegen waar het door een bord is aangegeven dat er alleen door bepaalde voertuigcategorieën geparkeerd mag worden.

    • -

      taxistandplaatsen, gehandicaptenparkeerplaatsen, laad- en losstroken en parkeerplaatsen voor vergunninghouders.

     

    De raad heeft de keuze in hoeverre hij de wegsleepregeling van toepassing verklaart. Hij kan besluiten om alle wegen binnen de gemeentegrenzen aan te wijzen, voor zover ze behoren tot een van de in het genoemde Besluit bedoelde soorten van wegen en weggedeelten. De raad kan ook besluiten om alleen de wegen en weggedeelten binnen de bebouwde kom aan te wijzen. Verder kan de raad er ook voor kiezen om de wegen die hij wil aanwijzen bij naam te noemen, of concreet in de verordening de situaties te omschrijven waarin sprake is van een wegsleepwaardige overtreding.

     

    Het wegslepen van een voertuig is een bijzondere vorm van bestuursdwang. In de Algemene wet bestuursrecht (Awb) worden algemene regels gesteld over de toepassing van bestuursdwang. Deze regels zijn voor een groot deel ook van toepassing op het wegslepen van voertuigen. Tegen besluiten tot het wegslepen van voertuigen staat op grond van de Awb bezwaar en beroep open.

     

    Bestuursdwang

    In de wegsleepregeling is het opleggen van een beschikking geen voorwaarde om tot het wegslepen van een voertuig te kunnen overgaan. Opgemerkt wordt dat het bij toepassing van bestuursdwang van groot belang is dat de geconstateerde overtreding goed wordt vastgelegd. Voor eventuele latere bezwaren/beroepsprocedures op grond van de Awb is het verstandig de geconstateerde parkeerovertreding zo goed mogelijk vast te leggen in een proces-verbaal en dit vergezeld te laten gaan van een foto die de feitelijke situatie weergeeft. Een eventueel sepot, vrijspraak of ontslag van rechtsvervolging door justitie, respectievelijk de rechter vanwege een proces-verbaal is niet zonder meer een reden om ook de kosten van de bestuursdwang terug te betalen. Het college maakt in een eventuele bezwaarprocedure een zelfstandige afweging.

     

    Verordening

    In artikel 170 en verdere van de Wegenverkeerswet is het kader aangegeven waarbinnen het college gebruik kan maken van zijn bevoegdheid tot het wegslepen van voertuigen. Hoewel de bevoegdheid tot het wegslepen van voertuigen in de wet is neergelegd, kan het college pas van deze bevoegdheid gebruikmaken wanneer in een verordening nadere regels gesteld zijn over de toepassing van deze bevoegdheid, zoals in artikel 173, tweede lid van de wet wordt voorgeschreven. In deze verordening moeten in elk geval regels worden gesteld over:

    • -

      de aanwijzing van de plaats(en) waar de weggesleepte voertuigen worden bewaard;

    • -

      de berekening van de kosten die verbonden zijn aan de uitvoering van het wegslepen en bewaren van voertuigen;

    • -

      de eventuele aanwijzing van wegen en weggedeelten waar op grond van artikel 170, eerste lid, onder c van de Wegenverkeerswet voertuigen mogen worden weggesleept.

       

    Aangezien in artikel 173, tweede lid van de wet wordt aangegeven dat de nadere regels bij gemeentelijke verordening moeten worden gesteld, kunnen de hiervoor genoemde onderwerpen niet worden gedelegeerd aan het college. De uitwerking van de nadere regels van de verordening kan wel door het college gebeuren (bijvoorbeeld door beleidsregels).

     

    Wegsleepwaardige overtredingen

    Op grond van artikel 170, eerste lid Wegenverkeerswet kunnen voertuigen waarmee een verkeersregel wordt overtreden en waarvan de verwijdering noodzakelijk is in verband met het belang van:

    • -

      de veiligheid op de weg en/of;

    • -

      de vrijheid van het verkeer en/of;

    • -

      het vrijhouden van aangewezen weggedeelten en wegen zonder meer worden weggesleept.

    Omdat het gevaar bestaat dat de delictomschrijvingen uit de wegenverkeerswetgeving en de wegsleepverordening niet naadloos op elkaar aansluiten, is ervoor gekozen om de delictomschrijvingen niet in de verordening op te nemen, maar te volstaan met een wegsleepverordening waarin alleen zaken zijn geregeld die gemeenten aanvullend moeten en kunnen regelen. Om toch enig houvast te bieden bij de toepassing van de wegsleepverordening is in een aparte uitvoeringsregeling aangegeven in welke concrete gevallen er sprake kan zijn van een wegsleepwaardige overtreding van de wegenverkeerswetgeving.

     

    Tot slot wordt verwezen naar het bepaalde in artikel 170, zesde lid van de Wegenverkeerswet. Hierin wordt bepaald dat een voertuig niet kan worden weggesleept als de rechthebbende het voertuig verwijdert voordat met de overbrenging wordt begonnen. In de wet wordt niet expliciet aangegeven wanneer met de overbrenging wordt begonnen. In de dagelijkse praktijk wordt ervan uitgegaan dat pas met de overbrenging wordt begonnen wanneer het voertuig zich in de takels van het wegsleepvoertuig bevindt. Als de rechthebbende zich eerder bij zijn voertuig meldt, mag het voertuig niet meer worden weggesleept. Wel zal de rechthebbende alle aan de voorbereiding van de overbrenging verbonden kosten moeten vergoeden, waarbij met name kan worden gedacht aan de voorrijdkosten van het sleepvoertuig en administratieve kosten.

    Artikelsgewijs

    Toelichting artikel 1 Begripsomschrijving

    Het begrip “voertuig”, zoals in artikel 1, onder a RVV1990 is omschreven, is ruim. Hieronder vallen niet alleen motorvoertuigen, maar ook fietsen en bromfietsen, invalidenvoertuigen, trams en wagens. Al deze voertuigen vallen dus onder de werking van deze wegsleepverordening.

    Het begrip “motorrijtuig” is apart omschreven omdat artikel 5 van de wegsleepverordening alleen gaat over dit soort voertuigen.

     

    Toelichting artikel 2 Aanwijzing van wegen en weggedeelten waar voertuigen kunnen worden verwijderd, overgebracht en in bewaring gesteld, in het belang van het vrijhouden van wegen en weggedeelten Voor de volledigheid wordt nog eens opgemerkt dat een parkeerovertreding, zoals in deze bepaling bedoeld, op zich niet zonder meer voldoende is om over te gaan tot het wegslepen en in bewaring stellen van een voertuig. Per geval zal ook moeten worden beoordeeld of de specifieke parkeerovertreding het wegslepen en in bewaring stellen van het desbetreffende voertuig ook rechtvaardigt.

     

    Toelichting artikel 3 Plaats bewaring voertuigen en openingstijden In onvoorziene omstandigheden is het denkbaar dat de burgemeester op grond van zijn bijzondere bevoegdheden ter handhaving van de openbare orde tijdelijk ook andere terreinen aanwijst als plaats van bewaring van voertuigen.

    De openingstijden kunnen wel nader door het college worden vastgesteld omdat ze niet expliciet genoemd zijn in artikel 173 WVW1994.

     

    Toelichting artikel 4 Kosten overbrengen en bewaren voertuigen

    In artikel 13 tot en met 15 van het Besluit wegslepen van voertuigen is geregeld welke soorten kosten, die verbonden zijn aan het wegslepen en in bewaring stellen van voertuigen, in rekening worden gebracht. Het gaat hierbij niet alleen om personele en materiële kosten, maar ook om kosten die verbonden zijn aan bekendmakingen van beschikkingen, verkoop, eigendomsoverdracht om niet of vernietiging van voertuigen, inclusief de taxatie van deze voertuigen, renteverlies, WA-verzekering en dergelijke.

    In de wegsleepverordening hoeven deze kostencomponenten niet allemaal inzichtelijk te worden gemaakt. Volstaan kan worden met een uitsplitsing van de kosten die verbonden zijn aan het wegslepen van voertuigen enerzijds en de bewaring van deze voertuigen anderzijds. Uiteraard moeten de opgenomen kosten wel in overeenstemming zijn met de genoemde kostencomponenten. De gemeente moet uiteraard wel voor zichzelf en eventueel derden inzicht hebben in de manier waarop de genoemde kosten zijn berekend. Deze berekening zal ook in eventuele bezwaar- en beroepsprocedures de gerechtelijke toets moeten kunnen doorstaan. In het tweede lid van deze bepaling, waarin de kosten van bewaring van voertuigen worden geregeld, wordt het begrip “etmaal” gebruikt. Het etmaal, zoals hier bedoeld, begint na de dag van in bewaring nemen van een voertuig en eindigt 24 uur later.

     

    Toelichting artikel 5 Overbrengen en in bewaring stellen van motorrijtuigen in het geval van gebleken onvoldoende rijgeschiktheid of rijvaardigheid dan wel het ontbreken van een behoorlijk zichtbare kentekenplaats

    Naast de in artikel 170, eerste lid WVW 1994 bedoelde gevallen zijn in deze wet nog twee gevallen genoemd, waarin het noodzakelijk kan zijn om een voertuig te laten wegslepen en in bewaring te laten stellen. Achtereenvolgens wordt hier gedoeld op:

    • -

      het niet afgeven van zijn rijbewijs, wanneer dit is ingevorderd, omdat iemand zijn motorrijtuig heeft bestuurd terwijl hij onder invloed was van drogerende stoffen of alcohol en dergelijke (zie artikel 130 en 164 WVW1994);

    • -

      de situatie dat een motorrijtuig niet beschikt over een behoorlijk zichtbare kentekenplaat terwijl de eigenaar of houder van dat motorrijtuig niet direct te achterhalen is. Hierbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan voertuigwrakken die geen kenteken meer hebben of aan situaties dat er sprake kan zijn van het ‘knoeien’ met kentekens in geval van autodiefstal.

    Wanneer in dit soort gevallen een voertuig moet worden weggesleept en in bewaring genomen, is er geen sprake van uitoefening van bestuursdwang. Artikel 170, eerste lid WVW 1994, waarin de bestuursdwangbevoegdheid is geregeld, is dan ook niet van toepassing verklaard in de genoemde gevallen. In feite gaat het om een vorm van inbeslagname van goederen die ook in het strafrecht voorkomt.

    Wel heeft de wetgever voor deze gevallen diverse bepalingen uit hoofdstuk X Bestuursdwang van de WVW 1994 (artikel 170 en verdere) van overeenkomstige toepassing verklaard. Het is raadzaam om ook in de wegsleepverordening de artikelen over de bewaarplaats(en) van voertuigen en openingstijden (artikel 3) en de kosten van overbrengen en bewaren van voertuigen (artikel 4) voor deze gevallen van overeenkomstige toepassing te verklaren.

 

BIJLAGE