Organisatie | Heemstede |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening rekenkamercommissie |
Citeertitel | Verordening rekenkamercommissie |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlage | Reglement van orde Rekenkamercommissie Heemstede |
Reglement van orde Rekenkamercommissie Heemstede is eigen document van de Rekenkamercommissie. Vanwege volledig overzicht wel als bijlage aan verordening gekoppeld.
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
09-06-2011 | 26-05-2011 | 01-01-2020 | Toevoeging van artikel 3 lid 3 | 26-05-2011 De Heemsteder, 1 juni 2011 | 516040 |
11-02-2010 | 30-05-2008 | 01-01-2020 | Nieuwe regeling | 29-05-2008 De Heemsteder, 10 februari 2010 | 389855 |
De rekenkamercommissie voert onderzoek uit naar de (maatschappelijke) effecten van het gemeentelijk beleid en naar de efficiency, de effectiviteit en de rechtmatigheid van het beheer van de gemeentelijke middelen en van de gemeentelijke organisatie, alsmede van instellingen waarvan de activiteiten geheel of in belangrijke mate door de gemeente worden bekostigd.
De rekenkamercommissie stelt een reglement van orde voor haar vergaderingen en andere werkzaamheden vast. Zij zendt het reglement na vaststelling onverwijld ter kennisneming naar de raad.
Artikel 9 Onderwerpselectie en opdrachtverlening
De raad kan de rekenkamercommissie een gemotiveerd verzoek doen tot het instellen van een onderzoek. De rekenkamercommissie bericht de raad binnen een maand in hoeverre aan dat verzoek wordt voldaan. Indien de rekenkamercommissie niet of niet volledig aan het verzoek van de raad voldoet, geeft zij daarvoor de redenen aan.
De rekenkamercommissie is bevoegd bij alle leden van het gemeentebestuur en bij alle ambtenaren de mondelinge en schriftelijke inlichtingen in te winnen die zij nodig acht voor de uitvoering van de onderzoeken. De leden van het gemeentebestuur en de ambtenaren van de gemeente zijn verplicht de gevraagde inlichtingen binnen de door de rekenkamercommissie gestelde redelijke termijn te verstrekken.
De rekenkamercommissie stelt de betrokkenen in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn, die tenminste twee weken bedraagt, hun zienswijze op het conceptonderzoeksrapport aan de rekenkamercommissie kenbaar te maken. Betrokkenen zijn degenen wier taakuitvoering (mede) voorwerp van onderzoek is of is geweest. De rekenkamercommissie bepaalt wie verder als betrokkenen worden aangemerkt.
Toelichting op enkele artikelen van de Verordening rekenkamercommissie
Dit artikel bepaalt dat er een gemeentelijke rekenkamercommissie is. De juridische grondslag van het besluit tot instelling van de rekenkamercommissie is artikel 81o van de Gemeentewet. De juridische basis van de rekenkamercommissie verschilt daarmee niet van die van de andere commissies. Van belang is dat de rekenkamercommissie zich bij haar onderzoek niet alleen richt op de doelmatigheid van het gevoerde beheer maar dat zij ook toetst in welke mate het vastgestelde beleid het beoogde (maatschappelijke) effect heeft.
De publieke taken van de gemeente worden in bepaalde gevallen ook uitgevoerd door rechtspersonen die krachtens burgerlijk recht zijn ingesteld. Het ligt voor de hand dat het werkterrein van de rekenkamercommissie zich ook tot deze organisaties uitstrekt. In de financieel-juridische relatie met deze rechtspersonen zal dit tevens moeten worden geregeld.
De gemeentelijke rekenkamercommissie bestaat uit leden die door de gemeenteraad worden aangewezen (3) en leden (inclusief de voorzitter) die van buiten de kring van de gemeenteraad worden aangewezen (2).
Artikel 7 Ambtelijk secretaris
De rekenkamercommissie wordt bijgestaan door een ambtelijk secretaris die zuiver uitvoerende taken heeft. Deze wordt door de griffier benoemd. Omwille van de zelfstandigheid in het functioneren van de rekenkamercommissie is voorzien in een rechtstreekse verantwoordingsrelatie van de secretaris ten opzichte van de rekenkamercommissie.
Artikel 9 Onderwerpselectie en opdrachtverlening
Van groot belang voor het functioneren van de rekenkamercommissie is de selectie van de onderzoeksonderwerpen. De rekenkamercommissie bepaalt de te onderzoeken onderwerpen. De raad kan de rekenkamercommissie verzoeken een bepaald onderzoek in te stellen. Indien de rekenkamercommissie niet aan het verzoek van de raad voldoet, zal zij daarvoor goede gronden moeten aanvoeren.
Teneinde te waarborgen dat de rekenkamercommissie bij de uitvoering van haar onderzoek over voldoende en relevante gegevens kan beschikken is voorzien in de bevoegdheid om inlichtingen in te winnen van alle leden van het gemeentebestuur en van alle ambtenaren. De openbaarheid van de rapporten van de rekenkamercommissie is regel; de gronden voor het als geheim aanmerken van rapporten of gedeelten daarvan zijn ontleend aan het bekende stelsel van artikel 10 van de Wet Openbaarheid van Bestuur, waarnaar bijvoorbeeld ook in artikel 25, eerste lid van de Gemeentewet wordt verwezen. De wijze waarop door de rekenkamercommissie als geheim gekwalificeerde stukken worden behandeld is eveneens geregeld in artikel 25 van de Gemeentewet.
Door middel van dit artikel wordt een zelfstandige verantwoordelijkheid van de rekenkamercommissie ten opzichte van de gemeenteraad gecreëerd voor de besteding van het budget dat noodzakelijk is voor de uitvoering van haar taak. Gelet op haar taak is het niet gewenst dat de commissie voor wat betreft haar werkbudget betreft afhankelijk is van een andere budgethouder.