Organisatie | Barendrecht |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | MANDAAT-, VOLMACHT- en MACHTIGINGSBESLUIT |
Citeertitel | Mandaat-, Volmacht- en machtigingbesluit |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlagen | register mandaat- volmacht- en machtigingsregister Ondertekeningsmodellen WIJZIGINGSPROCEDURE MANDAAT-, VOLMACHT EN MACHTIGINGREGISTER |
Deze regeling is tevens vastgesteld door de burgemeester en de heffingsambtenaar van de gemeente Barendrecht.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-03-2013 | 01-01-2020 | nieuwe regeling | 05-03-2013 Blik op Barendrecht, 14-03-2013 | Onbekend. |
Artikel 3: Ondermandaat, het doorgeven van een volmacht en machtiging
Het is de functionaris aan wie mandaat, volmacht of machtiging is verleend niet toegestaan om ondermandaat te verlenen of om een volmacht of machtiging door te geven, tenzij in een apart besluit anders is besloten.
De bevoegdheden uit het register worden door de functionaris, aan wie mandaat, volmacht of machtiging is verleend uitgeoefend in naam en onder verantwoordelijkheid van het ter zake bevoegde bestuursorgaan.
Waar volmacht is verleend tot het besluiten en verrichten van een privaatrechtelijke rechtshandeling aan een volmachtontvanger wordt daarmee ook de bevoegdheid verleend tot bewaking van uitvoering van die rechtshandeling, waartoe worden gerekend ingebrekestelling, ontbinding, vorderen van nakoming, opzegging van een overeenkomst en alle andere besluiten, die hiermee verband (kunnen) houden.
Daar waar door het college c.q. de burgemeester c.q. de heffingsambtenaar een bevoegdheid is verleend tot het nemen van een besluit of het verrichten van een privaatrechtelijke rechtshandeling, of feitelijke handeling wordt tevens de bevoegdheid tot ondertekening verleend, voor zover dit niet wettelijk is uitgesloten, dan wel anders is bepaald in het register.
Artikel 9: Bevoegde personen bij mandaatverlening
De mandaatverlening laat de hiërarchische zeggenschapsverhoudingen binnen de organisatie onverlet. De leidinggevenden kunnen instructies en aanwijzingen geven voor de uitoefening van het mandaat, mits zij blijven binnen de grenzen van het mandaat en de eventueel door de mandaatgever gegeven instructies.
Aldus besloten d.d. 5 maart .2013
Het college van burgemeester en wethouders van Barendrecht,
de secretaris, de burgemeester,
Mr. A.G. Knol Drs. J. van Belzen
De burgemeester van Barendrecht,
Drs. J. van Belzen
De heffingsambtenaren van Barendrecht,
Dhr. D. van der Valk
Artikel 1: Begripsomschrijvingen
Volgens de Algemene Wet Bestuursrecht betekent mandaat: De bevoegdheid om namens een
bestuursorgaan besluiten te nemen (artikel 10:1 Awb). Een door de gemandateerde binnen de grenzen van zijn bevoegdheid genomen besluit geldt als een besluit van de mandaatgever (artikel 10:2 Awb).
Mandaat heeft altijd betrekking op publiekrechtelijke rechtshandelingen, bijvoorbeeld het verlenen van een vergunning of het verlenen van een subsidie. Bij mandaat gaat het dus om bevoegdheidsuitoefening, waarvoor het mandaterende bestuursorgaan verantwoordelijk blijft en waarover het ook de zeggenschap blijft houden. Er vindt dus geen verschuiving van bevoegdheden en verantwoordelijkheden plaats.
Volgens het Burgerlijk wetboek wordt onder volmacht verstaan: de bevoegdheid die een volmachtgever verleent aan een ander, de gevolmachtigde, om in zijn naam rechtshandelingen te verrichten (3:60 lid 1Burgerlijk wetboek).
Een door de gevolmachtigde binnen de grenzen van zijn bevoegdheid in naam van de volmachtgever verrichte rechtshandeling treft in haar gevolgen de volmachtgever (artikel 3:66 lid 1 Burgerlijk wetboek). Volmacht heeft altijd betrekking op privaatrechtelijke rechtshandelingen, bijvoorbeeld het sluiten van een onderhoudsovereenkomst, het aanschaffen van boeken of het kopen van grond. Op grond van artikel 160 lid 1 sub e is het college bevoegd tot het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen.
Van machtiging is sprake bij het verrichten van feitelijke handelingen. Feitelijke handelingen zijn geen privaatrechtelijke rechtshandelingen of besluiten als bedoeld in artikel 1:3 van de Awb.
Feitelijke handelingen zijn bijvoorbeeld het geven van informatie, het versturen van een ontvangstbevestiging, de gemeente vertegenwoordigen bij de rechtbank, het bijhouden van de administratie of het blussen van een brand.
Er is bewust voor gekozen om in het vervolg geen onderscheid te maken tussen mandaten, volmachten en machtigingen, omdat dit voor de werkwijze geen consequenties heeft. Via een schakelbepaling in de Awb zijn de bepalingen die betrekking hebben op mandaat tevens van toepassing indien het bestuursorgaan aan een ander, werkzaam onder zijn verantwoordelijkheid, volmacht of machtiging verleent. Wanneer in dit besluit of in het register wordt gesproken over mandaat kan het dus zijn dat het in feite een volmacht of machtiging betreft.
Artikel 2: Mandaat, volmacht en machtiging
Het is van belang dat de mandaat-, volmacht- en machtigingsbesluiten binnen de gemeente helder en toegankelijk zijn om te voorkomen dat de schijn van vertegenwoordigingsbevoegdheid aan de gemeente wordt tegengeworpen. Ambtenaren dienen aan hun wederpartij aan te kunnen geven tot hoever hun mandaat, volmacht of machtiging reikt. Het dient bijvoorbeeld duidelijk te zijn wie binnen de gemeente bevoegd is om overeenkomsten te sluiten en tot welk bedrag deze bevoegdheid reikt. M.a.w. de inhoud van de volmacht, mandaat of machtiging dient helder te zijn. Om dit voor de gemeente Barendrecht te bereiken zijn de mandaten, volmachten en machtigingen vastgelegd in een register.
Artikel 3: Ondermandaat, het doorgeven van een volmacht en machtiging
In Barendrecht is ervoor gekozen om ondermandaat of het doorgeven van volmacht of machtiging niet toe te staan. Echter in de budgetregeling is een uitzondering hierop gemaakt, in die zin dat de budgethouder van team Planvorming sub-budgethouder kan aanwijzen.
Artikel 4: Verantwoordelijkheid
Met dit artikel wordt nog eens benadrukt dat het niet gaat om bevoegdheidsoverdracht, maar om het uitoefenen van een bevoegdheid in naam van het bestuursorgaan.
Artikel 5: Grenzen aan mandaat, volmacht of machtiging
In dit artikel wordt benadrukt dat men bij de bevoegdheidsuitoefening namens een bestuursorgaan gebonden is aan alle relevante wet- en regelgeving. Ook wordt een aantal situaties genoemd waarin men geen gebruik mag maken van de gemandateerde bevoegdheid, bijvoorbeeld wanneer een besluit politiek gevoelige consequenties heeft.
Artikel 6: Reikwijdte mandaat-, volmacht- of machtigingverstrekking
Ter verduidelijking is in artikel 6 van het mandaatbesluit bepaald, dat het verlenen van een bevoegdheid niet alleen betreft het nemen van een besluit, bijvoorbeeld het beslissen op een aanvraag om subsidie, of het besluiten tot privaatrechtelijke rechtshandelingen of het verrichten van feitelijke handelingen, maar dat daaronder ook vallen het treffen van alle voorbereidingen, het voeren van correspondentie en alle andere handelingen die worden verricht in de aanloop tot de totstandkoming van het besluit, de privaatrechtelijke rechtshandeling of de feitelijke handeling en de afhandeling daarvan, bijvoorbeeld het afleggen van verantwoording aan het rijk bij de besteding van overheidsgelden.
Voor de duidelijkheid zij opgemerkt, dat hieronder tevens valt het besluit om bijvoorbeeld een vergunning te weigeren, een beschikking niet te nemen of de overeenkomst niet aan te gaan dan wel de informatie niet te verstrekken. Dit hoeft dus niet afzonderlijk in het register te worden benoemd.
Het verlenen van mandaten, volmachten en machtigingen heeft gevolgen voor de ondertekening van brieven en besluiten. Uit de ondertekening dient te blijken namens welk bestuursorgaan het besluit genomen is. Voor ondertekening dienen de ondertekeningsmodellen uit bijlage 2 van dit besluit te worden aangehouden.
Artikel 8: Afwezigheid mandatarissen, volmachtontvangers of machtigingverkrijgers
Ingeval van afwezigheid van een mandataris, volmachtontvanger of machtigingverkrijger dient de plaatsvervangingsregeling van artikel 8 te worden aangehouden.
De directieleden vervangen elkaar en afdelingsmanagers vervangen elkaar.
Artikel 9: Bevoegde personen bij mandaatverlening
In dit artikel wordt geregeld dat als een functionaris bevoegd is, zijn superieuren ook bevoegd zijn de betreffende bevoegdheid namens het bestuursorgaan uit te oefenen. Uit de gekozen bewoordingen mag worden afgeleid dat de hogere functionarissen normaal gesproken de bevoegdheid niet uitoefenen, maar dat in uitzonderingsgevallen wel kunnen doen.