Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Zoeterwoude

Besluit Mandaatregeling Zoeterwoude 2009

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieZoeterwoude
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit Mandaatregeling Zoeterwoude 2009
CiteertitelMandaatbesluit 2009
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp
Externe bijlageMandaatregister 2009

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

De mandaatlijst 2009 6e versie is aangepast door toevoeging van diverse bevoegdheden. Daarbij gaat het om het verdagen van beslissingen op verzoek om informatie als bedoeld in de Wet openbaarheid van Bestuur, het nemen van een besluit tot buiten behandeling laten van een aanvraag als bedoeld in artikel 4:5 van de Algemene Wet Bestuursrecht, besluiten als bedoeld in artikel 4:14 en 4:15 van de Algemene wet bestuursrecht, het nemen van betalingsbeschikkingen, m.u.v. belastingen en met uitzondering van beschikkingen omtrent kwijtscheldisdng , als bedoeld in artikel 4.4.1 en 4.4.2 van de Algemene wet bestuursrecht en de vaststelling van diverse pleinota's en verweerschriften De voorgaande wijzigingen zijn tevens daarin opgenomen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet
  2. Algmene wet bestuursrecht

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

02-12-2010nieuwe regeling

23-11-2010

LeidsNieuwsblad, 01-12-2010

10/495

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit Mandaatregeling Zoeterwoude 2009

MANDAATBESLUIT 2 0 0 9

 

Burgemeester en wethouders van Zoeterwoude en de burgemeester van Zoeterwoude, ieder voor zover het zijn/haar bevoegdheden betreft;

gelet op het bepaalde in de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht;

mede gelet op de beleidsuitgangspunten neergelegd in de nota Integraal management;

 

besluiten:

  • a.

    in te trekken het Mandaatbesluit 2006 van burgemeester en wethouders en de burgemeester inzake toegekende afdoenings- en ondertekeningsbevoegdheden;

  • b.

    de uitoefening van de bevoegdheden, zoals vermeld in het bij dit besluit behorende mandaatregister, op te dragen aan de daarbij genoemde functionarissen;

  • c.

    het ondertekenen van de ter uitvoering van het gestelde onder B opgemaakte stukken op te dragen aan de in bovenvermelde mandaatregister genoemde functionarissen;

  • d.

    voor de uitoefening van de onder B. bedoelde bevoegdheden het hierna volgende Besluit Mandaatregeling Zoeterwoude 2009 vast te stellen.

Artikel 1 Begripsbepaling.

  • 1.

    Onder mandaat wordt in dit besluit verstaan, de bevoegdheid om als gemeentesecretaris/ algemeen directeur of afdelingshoofd in naam van het bevoegde bestuursorgaan besluiten te nemen. Hieronder wordt tevens verstaan:

    • a.

      volmacht, de bevoegdheid om als gemeentesecretaris/algemeen directeur of afdelingshoofd in naam van het bevoegde bestuursorgaan privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten;

    • b.

      machtiging: de bevoegdheid om als gemeentesecretaris/algemeen directeur of afdelingshoofd in naam van het bevoegde bestuursorgaan handelingen te verrichten die geen besluiten en geen privaatrechtelijke rechtshandelingen inhouden, maar feitelijke handelingen.

  • 2.

    Onder ondertekeningmandaat wordt in dit besluit verstaan, de bevoegdheid om als gemeentesecretaris/algemeen directeur of afdelingshoofd besluiten - genomen door het bevoegde bestuursorgaan - te ondertekenen.

  • 3.

    Onder ondermandaat wordt in dit besluit verstaan, de opdracht door de gemeentesecre- taris/algemeen directeur ofeen afdelingshoofd aan een functionaris tot het uitoefenen van een aan de gemeentesecretaris/algemeen directeurof het afdelingshoofd opgedragen bevoegdheid als bedoeld in het eerste lid.

  • 4.

    Onder gemandateerde wordt in dit besluit verstaan, de gemeentesecretaris/algemeen directeur of afdelingshoofd die de uitoefening van een aan het bevoegde bestuursorgaan toegekende bevoegdheid wordt opgedragen.

  • 5.

    Onder ondergemandateerde wordt in dit besluit verstaan, de functionaris die door de gemeentesecretaris/algemeen directeur of het afdelingshoofd wordt gemachtigd tot het uitoefenen van een aan de gemeentesecretaris/algemeen directeur ofhet afdelingshoofd opgedragen bevoegdheid als bedoeld in het eerste, tweede en derde lid.

  • 6.

    Onder mandaatgever wordt in dit besluit verstaan, het bevoegde bestuursorgaan dat de uitoefening van de aan hem toebehorende bevoegdheid aan de gemeentesecretaris/ algemeen directeur of een afdelingshoofd opdraagt.

Artikel 2 Voorschriften.

  • 1.

    Bij het uitoefenen van de krachtens (onder-)mandaat opgedragen bevoegdheden wordt in acht genomen het daarover gestelde bij of krachtens wetten, besluiten, verordeningen, circulaires en richtlijnen van het rijk, de provincie Zuid-Holland en de gemeente Zoeterwoude. Voorts worden in acht genomen vastgestelde, van belang zijnde beleidsdoelstellingen van de gemeente Zoeterwoude en de opmerkingen en randvoorwaarden als vermeld bij de gemandateerde bevoegdheden, zoals vermeld in het bij dit besluit behorende mandaatregister.

  • 2.

    De mandaatgever is te allen tijde bevoegd bijzondere aanwijzingen en instructies te geven.

Artikel 3 Ondermandaat.

  • 1.

    De gemeentesecretaris/algemeen directeur ende afdelingshoofden aan wie de uitoefening van een bevoegdheid door een mandaatgever is overgedragen, zijn bevoegd functionarissen binnen hun afdeling te mandateren tot het geheel of gedeeltelijk uitoefenen met inbegrip van ondertekening van stukken van de hen opgedragen bevoegdheden. Bij ondermandaat is het vermelde in dit Mandaatbesluitvan overeenkomstige toepassing, met dien verstande dat voor "de mandaatgever" wordt gelezen “ de gemeentesecretaris/algemeen directeur” respectievelijk "het afdelingshoofd" en voor “ de gemeentesecretaris/algemeen directeur” respectievelijk" het afdelingshoofd" wordt gelezen "de ondergemandateerde". De gemeentesecretaris/algemeen directeur en de afdelingshoofden kunnen aanvullende nadere aanwijzingen vaststellen.

  • 2.

    De in het eerste lid genoemde mandaatverlening geschiedt schriftelijk en wordt ter kennis van de mandaatgever en van de ondergemandateerde gebracht.

Artikel 4 Plaatsvervanger.

  • 1.

    Ingeval van afwezigheid van (onder-)gemandateerden worden de hen opgedragen bevoegdheden uitgeoefend door hun aangewezen plaatsvervanger.

  • 2.

    De adjunct-gemeentesecretaris/adjunct-directeur heeft dezelfde mandaten als de gemeentesecretaris/algemeen directeur.

Artikel 5 Beperking mandaat.

Geen gebruik wordt gemaakt van het verstrekte (onder-)mandaat indien er sprake is van een van de volgende situaties, namelijk indien:

  • 1.

    de mandaatgever of de gemeentesecretaris/algemeen directeur daartoe de wens te kennen geeft;

  • 2.

    de (onder-)gemandateerde meent, dat de mandaatgever zelf de bevoegdheid dient uit te oefenen;

  • 3.

    over het stuk advies is gevraagd aan een andere afdeling/dienst/instantie en de ingewonnen adviezen tegenstrijdig of negatief zijn;

  • 4.

    de beslissing afwijkende of nieuwe beleidsaspecten heeft, dan wel twijfel daaromtrent bestaat;

  • 5.

    de beslissing grote politieke consequenties krijgt of vermoedelijk zal krijgen, dan wel precedentwerking te verwachten is;

  • 6.

    de beslissing overschrijding van kredieten dan wel toegekende budgetten tot gevolg heeft.

  • 7.

    er belangrijke onvoorziene financiële consequenties uit het te nemen besluit (kunnen) voortvloeien;

  • 8.

    afwijzend, dan wel anderszins negatief, op een verzoek moet worden beslist, tenzij de bevoegdheid om afwijzend te beslissen vermeld is in het mandaatregister;

  • 9.

    verwacht wordt dat bezwaar of beroep wordt ingesteld;

  • 10.

    het de heroverweging van een besluit betreft.

Artikel 6 Ondertekening.

  • 1.

    Indien een bevoegdheid krachtens (onder-)mandaat wordt uitgeoefend, worden uitgaande stukken als volgt ondertekend:

    • -

      vermelding van de mandaatgever;

    • -

      daaronder: namens deze(n);

    • -

      daaronder: functie-aanduiding, handtekening en naam van de (onder-)gemandateerde.

  • 2.

    Indien het een besluit betreft waarvoor alleen een ondertekeningsmandaat is afgegeven, dient dit duidelijk in het besluit naar voren te komen. Hierbij wordt de volgende formulering aangehouden: “overeenkomstig het door (de) burgemeester van Zoeterwoude/burgemeester en wethouders van Zoeterwoude genomen besluit op (datum);

    • -

      daaronder: namens deze(n);

    • -

      daaronder: functieaanduiding, handtekening en naam van de (onder-)gemandateerde.

Artikel 7 Periodieke rapportage.

De gemeentesecretaris/algemeen directeur en de afdelingshoofden rapporteren aan de mandaatgever over de krachtens (onder)-mandaat genomen besluiten binnen het projectbureau en de afdelingen. Rapportage vindt in ieder geval plaats door middel van:

  • -

    managementrapportages of :

  • -

    een wekelijkse uitdraai van de in (onder-)mandaat genomen besluiten met behulp van het postregistratiesysteem of:

  • -

    het ambtelijk overleg met de betreffende portefeuillehouder of

  • -

    schriftelijke rapportages aan het college van burgemeester en wethouders bij benoeming van personeel en in het algemeen over zaken die politiek gevoelig zijn.

Artikel 8 Bezwaar en beroep.

Indien tegen een krachtens mandaat genomen besluit een administratiefrechtelijke voorziening openstaat, wordt in het besluit vermeld:

  • -

    het bestuursorgaan tot welke men zich kan richten;

  • -

    de termijn waarbinnen bezwaar of beroep kan worden aangetekend;

  • -

    de mogelijkheid tot het indienen van een verzoek om voorlopige voorziening/schorsing.

Artikel 9 Beheer.

  • 1.

    Tussentijdse relevante wijzigingen worden door de afdelingshoofden bij de afdeling BMO aangeleverd;

  • 2.

    De afdelingshoofden zijn verantwoordelijk voor het tijdig aanleveren van de juiste en volledige gegevens.

Artikel 10 Slotbepalingen.

  • 1.

    Dit besluit kan worden aangehaald als: "Mandaatbesluit 2009".

  • 2.

    Dit besluit treedt in werking op de derde dag na die, waarop het is bekendgemaakt.

 

Aldus vastgesteld in de vergadering van

burgemeester en wethouders d.d. 21 juli 2009.

de secretaris,

W.A.M. Zoetemelk-van der Hulst

de burgemeester,

E.G.E.M. Bloemen

Aldus vastgesteld door de burgemeester

d.d. 21 juli 2009.

E.G.E.M. Bloemen

Bijlage Mandaatregister 2009

Mandaatregister 2009

ONDER-MANDAATBESLUIT AFDELING ..........

 

Het afdelingshoofd van de afdeling .......;

 

gelet op:

  • -

    het bepaalde in de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht;

  • -

    het Mandaatbesluit 2009;

 

b e s l u i t :

 

het hem/haar bij bovenvermeld mandaatbesluit toegekende afdoeningsmandaat/ondertekenings-

mandaat (deels) door te mandateren, zijnde ondermandaat, een en ander zoals aangegeven op de

bij dit besluit behorende ondermandaatregister en onder de navolgende voorwaarden en onder

de voorwaarden zoals is aangegeven in bovenvermeld register:

 

  • 1.

    Het bepaalde in het Mandaatbesluit 2009 is van overeenkomstige toepassing op dit besluit.

  • 2.

    ………………………..(eventueel nog nadere voorschriften toevoegen)

  • 3.

    Dit besluit treedt in werking op de derde dag nadat deze is bekendgemaakt.

 

Aldus vastgesteld door het hoofd van

de afdeling .........,

op

 

( ...............)