Organisatie | Noord-Brabant |
---|---|
Organisatietype | Provincie |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling plattelandsontwikkelingsprogramma Noord-Brabant 2012-2016 |
Citeertitel | Subsidieregeling plattelandsontwikkelingsprogramma Noord-Brabant 2012-2016 |
Vastgesteld door | gedeputeerde staten |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | agrarische sector, leefomgeving, natuur en landschap, reconstructie, sociaal-economische zaken, subsidies, water, financieel kader |
Externe bijlagen | Berekeningsmethodiek aantal productieve uren Plangebied de Kleine Beerze |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
20-12-2012 | 10-12-2013 | art. 5.9, 6.9, | 18-12-2012 | S0255357 | |
23-06-2012 | 07-02-2012 | 10-12-2013 | art. 2.8, 3.9, 4.9, 5.9, 6.6, 6.9, | 19-06-2012 Provinciaal Blad, 2012, 173 | 3023998 |
07-02-2012 | 23-06-2012 | Nieuwe regeling | 24-01-2012 Provinciaal Blad, 2012, 34 | 2874646 |
De beheersautoriteit van Noord-Brabant;
Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant;
Gelet op artikel 11 van de Wet inrichting landelijk gebied;
Gelet op artikel 2, eerste lid, van de Subsidieverordening inrichting landelijk gebied 2007;
Overwegende dat Gedeputeerde Staten op 23 februari 2010 de Subsidieregeling plattelandsontwikkelingsprogramma Noord-Brabant 2010-2016 hebben vastgesteld;
Overwegende dat de Europese Commissie heeft besloten extra middelen beschikbaar te stellen voor de doelstellingen voor duurzame energie en waterkwaliteit en de Beheersautoriteit en Gedeputeerde Staten deze Europese middelen wensen in te zetten voor vermindering van de af- en uitspoeling van landbouwgronden en voor het gebruik van hernieuwbare energiebronnen op het platteland en in het bijzonder door de agrarische sector;
Overwegende dat de Beheersautoriteit en Gedeputeerde Staten zich voor de totale opgave uit het Plattelandsontwikkelingsprogramma specifiek willen richten op de verbetering van de verkaveling- en infrastructuur, het waterbeheer, de verdrogingsbestrijding in TOP-lijstgebieden, hernieuwbare energie voor de economie en de plattelandsbevolking, hernieuwbare energie op agrarische bedrijven, de bevordering van toeristische activiteiten, basisvoorzieningen voor de economie en de plattelandsbevolking, plaatselijke ontwikkelingsplannen Leader en samenwerkingsprojecten Leader;
Overwegende dat de Beheersautoriteit en Gedeputeerde Staten de Subsidieregeling plattelandsontwikkelingsprogramma Noord-Brabant 2010-2016 hiertoe wensen te wijzigen;
Overwegende dat de Beheersautoriteit en Gedeputeerde Staten vanwege de omvang van deze wijzigingen een nieuwe integrale subsidieregeling wensen vast te stellen;
Overwegende dat de te subsidiëren activiteiten gericht op de plattelandsontwikkeling in de provincie Noord-Brabant vallen onder de Verordening (EG) No. 1698/2005 van de Raad van de Europese Unie van 20 september 2005 inzake steun voor Plattelandsontwikkeling uit het Europees Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling (ELFPO).
Overwegende dat de te subsidiëren activiteiten gericht op verbetering van de landbouwkundige structuur vallen onder de Verordening (EG) nr. 1857/2006 van de Commissie van 15 december 2006 betreffende de toepassing van de artikelen 87 en 88 van het Verdrag op staatssteun voor kleine en middelgrote ondernemingen die landbouwproducten produceren, en tot wijziging van Verordening (EG) nr. 70/2001;
Overwegende dat de overige te subsidiëren activiteiten dienen te voldoen aan de Verordening (EG) Nr. 1998/2006 van de Commissie van 15 december 2006 betreffende de toepassing van de artikelen 87 en 88 van het Verdrag op de-minimissteun;
besluiten, ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft, vast te stellen de volgende regeling :
Artikel 1.1 Begripsbepalingen algemeen
In deze regeling wordt verstaan onder:
landbouwactiviteit: activiteit als bedoeld in artikel 2, onderdeel c, van Verordening (EG) nr. 73/2009 van de Raad van 19 januari 2009 tot vaststelling van gemeenschappelijke voorschriften voor regelingen inzake rechtstreekse steunverlening aan landbouwers in het kader van het gemeenschappelijk landbouwbeleid en tot vaststelling van bepaalde steunregelingen voor landbouwers, tot wijziging van Verordening (EG) nr. 1290/2005, (EG) nr. 247/2006, (EG) nr. 378/2007, en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 1782/2003;
landbouwgrond: binnen de provincie Noord-Brabant gelegen stuk grond, waarop een landbouwactiviteit wordt uitgeoefend, niet zijnde een natuurterrein, als bedoeld in artikel 1, onderdeel t, van de Subsidieregeling natuur- en landschapsbeheer Noord-Brabant, of grond waarvoor een aanspraak bestaat op een vergoeding voor het waardeverschil tussen agrarische grond en grond met als hoofdfunctie natuur;
Artikel 1.2 Weigeringsgronden algemeen
Subsidie als bedoeld in deze regeling wordt geweigerd indien:
De in deze regeling voor de hoogte van de subsidie genoemde percentages en bedragen worden gehanteerd onder het voorbehoud dat het totaal van overheidsbijdragen aan de subsidieontvanger niet meer bedraagt dan volgens Europeesrechtelijke bepalingen inzake staatssteun is toegestaan.
Artikel 1.6 Bevoorschotting en betaling
Bevoorschotting van bijdragen uit het ELFPO vindt plaats op grond van reeds gemaakte en betaalde subsidiabele kosten.
Artikel 1.7 Verplichtingen van de subsidieontvanger
Aan de subsidieontvanger worden de volgende verplichtingen opgelegd:
Indien de subsidieontvanger een onderneming is die activiteiten verricht, die zowel binnen als buiten de werkingssfeer van diversificatie naar niet agrarische activiteiten vallen, neemt de subsidieontvanger de kosten en inkomsten die met de diversificatie naar niet agrarische activiteiten verband houden en die van de andere activiteiten, alsmede de parameters voor de toerekening van die kosten en inkomsten, gescheiden op in de interne boekhouding.
§ 2 Verbetering landbouwkundige structuur
Onverminderd het eerste lid voldoet het project, bedoeld in artikel 2.3, eerste lid, waarbij de gemiddelde kavelgrootte van de grondgebonden landbouwbedrijven toeneemt met 10%, aan het vereiste dat het areaal verbeterde landbouwkundige structuur gelijk is aan het aantal hectares van de grondgebonden landbouwbedrijven binnen het plangebied.
Artikel 2.5 Subsidiabele kosten
Artikel 2.6 Niet subsidiabele kosten
De volgende kosten komen niet voor subsidie in aanmerking:
Artikel 3.1 Begripsbepalingen specifiek
In deze paragraaf wordt verstaan onder:
Artikel 3.3 Subsidiabele projecten
Subsidie kan worden verleend voor projecten gericht op verbetering van de waterkwaliteit door:
Artikel 3.4 Weigeringsgronden specifiek
Subsidie wordt geweigerd, indien het project betrekking heeft op het afgraven van landbouwgrond anders dan ten behoeve van het aanleggen van ecologische verbindingszones, natuurvriendelijke oevers of helofytenfilters;
Onverminderd het eerste lid, wordt, om voor subsidie als bedoeld in artikel 3.3, onderdeel c, in aanmerking te komen, voldaan aan het vereiste dat het project binnen de begrenzing ligt van een TOP-lijstgebied of binnen het hydrologische beïnvloedingsgebied van een TOP-lijstgebied, zwemplas of KRW-waterlichaam.
Artikel 3.6 Subsidiabele kosten
Voor zover noodzakelijk en adequaat in relatie tot het doel van de subsidie komen de volgende daadwerkelijk gemaakte kosten voor subsidie in aanmerking:
Artikel 3.7 Niet subsidiabele kosten
De volgende kosten komen in ieder geval niet voor subsidie in aanmerking:
De beheersautoriteit stelt het subsidieplafond voor de bijdragen uit het ELFPO voor de periode van 7 februari 2012 tot en met 29 februari 2012 vast op een totaal van € 2.003.291.
§ 4 Verdrogingsbestrijding in TOP-lijstgebieden
Artikel 4.1 Begripsbepalingen specifiek
In deze paragraaf wordt verstaan onder GGOR: Gewenst Grond- en Oppervlaktewaterregime.
Artikel 4.3 Subsidiabele projecten
Subsidie kan worden verleend voor projecten gericht op het bestrijden van de verdroging en het verbeteren van de waterkwaliteit van de TOP-lijstgebieden.
Artikel 4.4 Weigeringsgronden specifiek
Onverminderd artikel 1.2 wordt subsidie als bedoeld in artikel 4.3 geweigerd, indien de subsidieaanvrager grondwater onttrekt of heeft onttrokken, waardoor de verdroging van het betreffende TOP-lijstgebied mede is veroorzaakt.
Artikel 4.6 Subsidiabele kosten
Voor zover noodzakelijk en adequaat in relatie tot het doel van de subsidie komen de volgende daadwerkelijk gemaakte kosten voor subsidie in aanmerking:
Artikel 4.7 Niet subsidiabele kosten
De volgende kosten komen in ieder geval niet voor subsidie in aanmerking:
De Beheersautoriteit stelt het subsidieplafond voor de bijdragen uit het ELFPO voor de periode van 7 februari 2012 tot en met 29 februari 2012 vast op € 2.878.601.
§ 5 Hernieuwbare energie voor landbouwbedrijven
Artikel 5.1 Begripsbepalingen specifiek
In deze paragraaf wordt verstaan onder:
hernieuwbare energie: energie als bedoeld in artikel 2, onder a, van de Richtlijn 2009/28/EG van het Europees Parlement en de Raad van 23 april 2009 ter bevordering van het gebruik van energie uit hernieuwbare bronnen en houdende wijziging en intrekking van Richtlijn 2001/77/EG en Richtlijn 2003/30/EG;
Artikel 5.4 Weigeringsgronden specifiek
Onverminderd artikel 1.2 wordt subsidie als bedoeld in artikel 5.3 geweigerd indien:
Om voor subsidie als bedoeld in artikel 5.3 in aanmerking te komen, wordt voldaan aan de volgende vereisten:
indien het project ziet op de inzet van biobrandstoffen, dan voldoen die biobrandstoffen aan de duurzaamheidscriteria van artikel 17 van de Richtlijn 2009/28/EG van het Europees Parlement en de Raad van 23 april 2009 ter bevordering van het gebruik van energie uit hernieuwbare bronnen en houdende wijziging en intrekking van Richtlijn 2001/77/EG en Richtlijn 2003/30/EG.
Artikel 5.6 Subsidiabele kosten
Artikel 5.7 Niet subsidiabele kosten
De volgende kosten komen in ieder geval niet voor subsidie in aanmerking:
§ 6 Hernieuwbare energie voor de economie en de plattelandsbevolking
Artikel 6.1 Begripsbepalingen specifiek
In deze paragraaf wordt verstaan onder:
hernieuwbare energie: energie als bedoeld in artikel 2, onder a, van de Richtlijn 2009/28/EG van het Europees Parlement en de Raad van 23 april 2009 ter bevordering van het gebruik van energie uit hernieuwbare bronnen en houdende wijziging en intrekking van Richtlijn 2001/77/EG en Richtlijn 2003/30/EG;
Artikel 6.3 Subsidiabele projecten
Subsidie kan worden verleend voor projecten gericht op het verbeteren en oprichten van basisvoorzieningen rond hernieuwbare energie door:
Artikel 6.4 Weigeringsgronden specifiek
Onverminderd artikel 1.2 wordt subsidie als bedoeld in artikel 6.3 geweigerd indien:
Om voor subsidie als bedoeld in artikel 6.3 in aanmerking te komen, wordt voldaan aan de volgende vereisten:
indien het project indirect bijdraagt aan de productie van biobrandstoffen, dan voldoen die biobrandstoffen aan de duurzaamheidscriteria van artikel 17 van de Richtlijn 2009/28/EG van het Europees Parlement en de Raad van 23 april 2009 ter bevordering van het gebruik van energie uit hernieuwbare bronnen en houdende wijziging en intrekking van Richtlijn 2001/77/EG en Richtlijn 2003/30/EG.
Onverminderd het eerste en tweede lid wordt, om voor subsidie als bedoeld in artikel 6.3, aanhef juncto de onderdelen c en e, in aanmerking te komen, voldaan aan het vereiste dat het project ten minste gericht is op faciliteiten voor water, warmte, biogas, afval, biomassa, verpakkingen of vezels, niet zijnde ruwe mest.
Onverminderd het eerste en tweede lid wordt, om voor subsidie als bedoeld in artikel 6.3, aanhef juncto de onderdelen d en e, in aanmerking te komen, voldaan aan het vereiste dat het project ertoe leidt dat partijen uit het gebied ten aanzien van hernieuwbare energie en energiebesparing in de voedseldistributie:
Artikel 6.6 Subsidiabele kosten
Artikel 6.7 Niet subsidiabele kosten
De volgende kosten komen in ieder geval niet voor subsidie in aanmerking:
§ 7 Bevordering van toeristische activiteiten
Artikel 7.4 Subsidiabele kosten
§ 8 Basisvoorzieningen voor de economie en de plattelandsbevolking
Artikel 8.2 Subsidiabele projecten
Subsidie kan worden verleend voor projecten gericht op het opzetten en verbeteren van basisvoorzieningen, door:
Artikel 8.4 Subsidiabele kosten
Artikel 8.5 Niet subsidiabele kosten
De volgende kosten komen in ieder geval niet voor subsidie in aanmerking:
§ 9 Plaatselijke ontwikkelingsplannen Leader
Artikel 9.2 Subsidiabele projecten
Subsidie kan worden verleend voor projecten gericht op de uitvoering van plaatselijke ontwikkelingsplannen.
Om voor subsidie, als bedoeld in artikel 9.2, in aanmerking te komen wordt voldaan aan de volgende vereisten:
Artikel 9.4 Subsidiabele kosten
Voorzover noodzakelijk en adequaat in relatie tot het doel van de subsidie komen voor subsidie als bedoeld in artikel 9.2, in aanmerking de daadwerkelijk gemaakte kosten.
Artikel 9.5 Niet subsidiabele kosten
Niet voor subsidie in aanmerking komen de kosten die op grond van de paragrafen 2 tot en met 8 niet subsidiabel zijn.
§ 10 Samenwerkingsprojecten Leader
Artikel 10.3 Subsidiabele projecten
Subsidie kan worden verleend voor de uitvoering van samenwerkingsprojecten Leader, gericht op:
Artikel 10.4 Subsidievereisten
Artikel 10.5 Subsidiabele kosten
Voor zover noodzakelijk en adequaat in relatie tot het doel van de subsidie komen de volgende door de onder de as Leader geselecteerde plaatselijke groep daadwerkelijk gemaakte kosten voor subsidie in aanmerking:
Artikel 10.6 Niet subsidiabele kosten
De volgende kosten komen in ieder geval niet voor subsidie in aanmerking
’s-Hertogenbosch, 24 januari 2012
De beheersautoriteit voornoemd,
de voorzitter prof. dr. W.B.H.J. van de Donk
de secretaris drs. W.G.H.M. Rutten