Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Gaasterlân-Sleat

Mandaatregeling 2011

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Gaasterlân-Sleat
Officiële naam regelingMandaatregeling 2011
CiteertitelMandaatregeling 2011
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpbevoegdheid, machtiging, mandaat, mandaatlijsten, submandaat, verantwoordelijkheid

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene wet bestuursrecht, afd. 10.1.1

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-04-201101-01-2013Nieuwe regeling

21-03-2011

Balkster Courant, 31-03-2011

Collegebesluit, 21-03-2011, nr. 158

Tekst van de regeling

Burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Gaasterlân-Sleat, ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft;

gelet op afdeling 10.1.1. van de Algemene wet bestuursrecht;

b e s l u i t e n :

vast te stellen de volgende:

"Mandaatregeling 2011”.

Afdeling I: Mandatering van bevoegdheden

Artikel 1

  • 1. De uitoefening ten aanzien van de in het bij dit besluit behorende mandaatregister vermelde bevoegdheden en de ondertekening van de in dit register genoemde stukken wordt opgedragen aan de directie en aan de hoofden van de desbetreffende afdelingen c.q. aan de coördinator Centrale Klantenbalie, dan wel aan nader genoemde derden.

  • 2. Indien de uitoefening van de in het mandaatregister opgenomen mandaten het beslissen over de besteding van budgetten met zich meebrengt, maakt dit onderdeel uit van het vermelde mandaat. Dit voor zover de te nemen besluiten niet zullen leiden tot overschrijding van het betreffende budget zoals opgenomen in de gemeentebegroting en voorts met inachtneming van de in het register opgenomen bijzondere bepalingen.

Artikel 2

  • 1. De directie, de afdelingshoofden en de coördinator Centrale Klantenbalie zijn bevoegd de gemandateerde bevoegdheid door te mandateren (ondermandaat) aan onder hen ressorterende medewerkers.

  • 2. Van deze mogelijkheid wordt geen gebruik gemaakt dan na uitdrukkelijke toestemming van het bestuursorgaan wiens bevoegdheid het betreft.

  • 3. Ondermandaat doet geen afbreuk aan de in de organisatieverordening vastgelegde verantwoordingslijnen.

  • 4. Op ondermandaat zijn de bepalingen van deze regeling van overeenkomstige toepassing.

  • 5. Bij afwezigheid van de directie, een afdelingshoofd of de coördinator Centrale Klantenbalie wordt hij/zij vervangen in overeenstemming met de in het geldende organisatiebesluit genoemde bepalingen ten aanzien van vervanging.

Artikel 3

De directeur secretaris informeert de bestuursorganen zo vaak hij/zij dit nodig acht, doch minimaal één keer per week omtrent het gebruik van de verleende mandaten.

Afdeling II: Toepassing van het mandaat

Artikel 4

Deze mandaatverlening geldt niet voor de bevoegdheid tot:

  • a.

    het vaststellen van algemeen verbindende voorschriften;

  • b.

    het vaststellen van beleidsregels;

  • c.

    het beslissen op een bezwaarschrift of beroepschrift.

Artikel 5

  • 1. De mandaatnemer legt stukken die beleidsaspecten bezitten ter nadere besluitvorming voor aan het bestuursorgaan.

  • 2. Stukken worden geacht beleidsaspecten te bevatten indien:

    • a.

      die zouden leiden tot een afwijking of aanvulling van een eerder vastgelegde gedragslijn c.q. beleidslijn;

    • b.

      afdoening daarvan niet voorziene financiële of andere belangrijke consequenties heeft;

    • c.

      dit door of namens het bestuursorgaan is kenbaar gemaakt;

    • d.

      het de uitoefening van bestuursdwang of het opleggen van een dwangsom betreft.

Artikel 6

  • 1. Indien het onderwerp van mandaat meer dan één afdeling aangaat, dient overeenstemming te bestaan over de wijze van afdoening.

  • 2. Bij het ontbreken van overeenstemming legt de mandaatnemer de zaak ter nadere besluitvorming voor aan het verantwoordelijke bestuursorgaan.

Artikel 7

De mandaatnemer maakt geen gebruik van de bevoegdheid tot ondertekening van stukken indien:

  • a.

    de wens daartoe door of namens het bestuursorgaan kenbaar is gemaakt;

  • b.

    het correspondentie betreft die is gericht aan de gemeenteraad;

  • c.

    het correspondentie betreft waarvan ondertekening door het bestuursorgaan uit een oogpunt van representatie van de gemeente gewenst is;

  • d.

    zich na de beslissing van het bestuursorgaan nieuwe feiten voordoen of bekend worden als gevolg waarvan het besluit heroverweging verdient of aan het besluit alsnog bestuurlijke, politieke of andere zwaarwegende aspecten verbonden raken;

  • e.

    het betreft de formele verzending van besluiten van de gemeenteraad en brieven uitgaande van de gemeenteraad.

Artikel 8

  • 1. Een krachtens mandaat genomen besluit alsmede de op de gemandateerde bevoegdheden betrekking hebbende brieven worden door de gemandateerde als volgt ondertekend:

    Namens ………………………. (bestuursorgaan),

    Naam, functie en handtekening van de gemandateerde c.q. van de ondergemandateerde.

Afdeling III: Het mandaatregister

Artikel 9

Het bij dit besluit behorende mandaatregister geeft een overzicht van de bevoegdheden welke zijn gemandateerd en de van toepassing zijnde ondermandaten.

Artikel 10

Het mandaatregister is openbaar en ligt voor een ieder ter inzage.

Afdeling IV: Slot- en overgangsbepalingen

Artikel 11

De in dit besluit opgenomen mandaten worden geacht te zijn gewijzigd voor zoveel en op het tijdstip dat de hierin genoemde wetten, regelingen, beschikkingen en verordeningen zijn gewijzigd.

Artikel 12

  • 1.

    Deze regeling treedt in werking op 1 april 2011.

  • 2.

    De Mandaatregeling 2010 (2e versie), vastgesteld op 12 oktober 2010, wordt op de in het eerste lid genoemde datum ingetrokken, met dien verstande dat deze regeling van toepassing blijft op in mandaat genomen.

  • 3.

    besluiten, welke voor de in het eerste lid genoemde datum zijn vastgesteld.

  • 4.

    Deze regeling kan worden aangehaald als “Mandaatregeling 2011”.

Ondertekening

Aldus besloten door burgemeester en wethouders

voornoemd, d.d. 21 maart 2011,

burgemeester

secretaris

Aldus besloten door de burgemeester

voornoemd, d.d. 21 maart 2011,

burgemeester