Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Deelgemeente Amsterdam - Nieuw-West

Verordening inhoudende instructie griffier stadsdeel Nieuw-West

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieDeelgemeente Amsterdam - Nieuw-West
Officiële naam regelingVerordening inhoudende instructie griffier stadsdeel Nieuw-West
CiteertitelVerordening inhoudende instructie griffier stadsdeel Nieuw-West
Vastgesteld doordeelraad
Onderwerp
Eigen onderwerpAmbtelijke organisatie

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Datum ondertekening inwerkingtredingsbesluit:

Bron bekendmaking inwerkingtredingsbesluit: n.v.t.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 107e

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

04-05-201025-11-2015nieuwe regeling

03-05-2010

Westerpost, 19 november 2010

-

Tekst van de regeling

Verordening inhoudende instructie griffier stadsdeel Nieuw-West

Artikel 1 Algemene ondersteuning

De griffier draagt zorg voor een goede en doelmatige ondersteuning van de leden van de raad.

Artikel 2 Agendering

De griffier ondersteunt de raad en zijn commissie bij het vaststellen van de agenda van de raads- en commissievergaderingen.

Artikel 3 Taakomschrijving griffier

  • 1. De griffier staat de voorzitter van de raad ter zijde bij zijn zorg voor een goede voorbereiding en een goed verloop van de vergaderingen van de raad.

  • 2. De griffier staat de voorzitter van het presidium ter zijde bij zijn zorg voor een goede voorbereiding en een goed verloop van de vergaderingen van het presidium.

  • 3. De griffier kan de voorzitters van de commissies ter zijde staan bij zijn zorg voor een goede voorbereiding en een goed verloop van de vergaderingen van de commissies.

Artikel 4 Vergaderingen van de raad en raadscommissie

  • 1. De griffier is aanwezig bij de raadsvergaderingen en draagt zorg voor een goede en tijdige schriftelijke of digitale verslaglegging van de vergaderingen.

  • 2. De griffier dan wel een door hem aan te wijzen medewerker is aanwezig bij de commissievergaderingen (sessies) en draagt zorg voor goede en tijdige schriftelijke of digitale verslaglegging van de vergaderingen.

  • 3. De griffier draagt zorg voor de verzending van de agenda, besluitenlijst en overige stukken aan raadsleden.

  • 4. De griffier draagt zorg voor bewaking van nakoming door het DB van gedane toezeggingen.

Artikel 5 Ondersteuning presidium

  • 1. De griffier is aanwezig bij de vergaderingen van het presidium en draagt zorg voor een goede en tijdige verslaglegging van de vergaderingen.

  • 2. De griffier draagt zorg voor de verzending van de agenda, besluitenlijst en overige stukken aan de presidiumleden.

  • 3. Indien het presidium aanvullende ondersteuning behoeft draagt de griffier er zorg voor dat deze gegeven wordt.

Artikel 6 Ondersteuning onderzoekscommissie

Indien de raad een onderzoekscommissie als bedoeld in artikel 155a van de Gemeentewet instelt, ondersteunt de griffier deze commissie.

Artikel 7 Ambtelijke bijstand

De griffier draagt er in samenwerking met de stadsdeelsecretaris, zorg voor dat de leden van de raad desgevraagd ambtelijke bijstand verkrijgen. Voorschriften hierover worden gesteld bij de verordening op de ambtelijke bijstand en fractieondersteuning.

Artikel 8 Organisatie griffie

  • 1. De griffier geeft leiding aan de griffie.

  • 2. De griffier bewaakt de eenheid in de uitoefening van de taken van de griffie.

  • 3. De griffiemedewerkers handelen overeenkomstig de aanwijzingen van de griffier.

Artikel 9 Verhindering en vervanging

  • 1. Indien de griffier verhinderd is zijn ambt te vervullen, doe hij daarvan tijdig mededeling aan de raadsvoorzitter.

  • 2. Gedurende de afwezigheid als bedoeld in het eerste lid, wordt hij vervangen door de plaatsvervangend raadsgriffier.

Artikel 10 Werkgeverschap ten aanzien van de griffier

  • 1. Aan de voorzitter van de raad en bij diens afwezigheid aan de plaatsvervangend voorzitter van de raad wordt de bevoegdheid gemandateerd tot het namens de raad uitvoeren van het Ambtenarenreglement Amsterdam, van de lokale rechtspositieregelingen en de daaraan verbonden nadere regelingen ten behoeve van de griffier.

  • 2. De volgende besluiten ten aanzien van de griffier blijven een uitsluitende raadbevoegdheid: het nemen van besluiten met betrekking tot de benoeming, overplaatsing, schorsing of ontslag.

Artikel 11 Werkgeverschap ten aanzien van de overige griffiemedewerkers

  • 1. Aan de griffier en bij diens afwezigheid aan de voorzitter van de raad wordt de bevoegdheid gemandateerd tot het namens de raad uitvoeren van het Ambtenarenreglement Amsterdam, van de lokale rechtspositieregelingen en de daaraan verbonden nadere regelingen ten behoeve van de plaatsvervangend griffier en de overige medewerkers van de griffie.

  • 2. Voor besluiten met betrekking tot de volgende onderwerpen overlegt de griffier met de voorzitter van de raad: het nemen van besluiten met betrekking tot de benoeming, overplaatsing, schorsing of ontslag.

Artikel 11 Slotbepaling

  • 1. In alle gevallen waarin deze instructie niet voorziet, pleegt de griffier voor zover nodig overleg met de voorzitter van de raad.

  • 2. Deze instructie treedt in werking op de dag na vaststelling.