Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Deelgemeente Amsterdam - Noord

Nadere regeling Economische investeringsregeling Noord

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieDeelgemeente Amsterdam - Noord
Officiële naam regelingNadere regeling Economische investeringsregeling Noord
CiteertitelEconomische investeringsregeling
Vastgesteld doorgedelegeerde functionaris
Onderwerp
Eigen onderwerpEconomische zaken

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend.

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

15-05-201301-01-201301-01-2015nieuwe regeling

16-04-2013

Noord-Amsterdams Nieuwsblad, 14-5-2013

5914-A

Tekst van de regeling

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1.          Begripsomschrijvingen
  • In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:

    • a.

      aanvrager: de ondernemer die een subsidie aanvraagt;

    • b.

      ASA: Algemene Subsidieverordening Amsterdam stadsdeel Noord 2012;

    • c.

      bedrijf: een kleine of middelgrote onderneming die beschikt over een bedrijfsruimte waarin een voor publiek toegankelijk lokaal voor rechtstreekse levering van roerende zaken of diensten aanwezig is;

    • d.

      dagelijks bestuur: het dagelijks bestuur van het stadsdeel Noord;

    • e.

      duurzame bedrijfsuitrusting: bedrijfsmiddelen van ten minste € 100,- die in de uitoefening van het bedrijf nodig of noodzakelijk zijn, die uitsluitend bij de uitoefening van het bedrijf worden gebruikt en een economische levensduur van minimaal drie jaar hebben;

    • f.

      investeringsgebied: door het dagelijks bestuur aangewezen gebied waarbinnen ondernemers in aanmerking kunnen komen voor subsidie;

    • g.

      ondernemer: een natuurlijk persoon of rechtspersoon, niet zijnde een rechtspersoon die krachtens publiekrecht is ingesteld, die een bedrijf in stand houdt en die ingeschreven is bij de Kamer van Koophandel dan wel beschikt over een fiscale zelfstandigheidverklaring;

Artikel 2.          Doel subsidieregeling
  • Deze nadere regeling heeft tot doel ondernemers in investeringsgebieden te stimuleren te investeren in de verbouwing van bedrijfsruimten, de verbetering van voor- en zijgevels van bedrijfsruimten en de aanschaf van duurzame bedrijfsuitrusting, dan wel om ondernemers te stimuleren in investeringsgebieden een bedrijf te starten.

Artikel 3.          Subsidiabele activiteiten
  • 1. Het dagelijks bestuur kan aan een ondernemer een subsidie verlenen voor kosten die gemaakt zijn ten behoeve van bedrijven voor:

    • a.

      verbouwing van bedrijfsruimten;

    • b.

      de verbetering van de voor- en zijgevels van bedrijfsruimten, uitgezonderd daken, en

    • c.

      de duurzame bedrijfsuitrusting.

  • 2. De in het eerste lid onder onderdeel a en b bedoelde kosten hebben betrekking op bouwkundige aanpassingen van de bedrijfsruimten die voor de bedrijfsvoering noodzakelijk zijn en waaronder in ieder geval kan worden begrepen:

    • a.

      wijziging van de indeling door verwijderen, plaatsing of verplaatsing van binnenmuren, vloeren of tussenvloeren;

    • b.

      voorzieningen ter verbetering van warmte-isolatie;

    • c.

      aanpassing van gas,- water- en elektriciteitleidingen;

    • d.

      afwerking van het verbouwde gedeelte;

    • e.

      vernieuwing van kozijnen, deuren en trappen.

  • 3. Het eerste lid, onder c, is niet van toepassing op:

    • a.

      duurzame bedrijfuitrusting die de aanvrager verwerft van een onderneming die tot hetzelfde bedrijf behoort of door dezelfde ondernemer in stand wordt gehouden of van een natuurlijk persoon die verbonden is aan het bedrijf of één van de andere voornoemde ondernemingen;

    • b.

      voertuigen of daarmee samenhangende toebehoren en accessoires;

    • c.

      kosten van verwerving van concessies, vergunningen en rechten van intellectuele eigendom, kosten van onderzoek, ontwikkeling en scholing.

  • 4. Het dagelijks bestuur kan aan een ondernemer een subsidie verlenen voor kosten die gemaakt zijn ten behoeve van bedrijven voor:

    • a.

      de huur van bedrijfsruimte die voor de bedrijfsuitvoering zal worden gebruikt.

Artikel 4.          Investeringgebieden
  • 1. De nadere regeling is van toepassing op investeringsgebieden.

  • 2. Het dagelijks bestuur kan gebieden aanwijzen als investeringsgebied.

  • 3. Het aanwijzingsbesluit investeringsgebieden:

    • a.

      bevat een op een kaart aangegeven begrenzing van de gebieden die worden aangewezen als investeringsgebied;

    • b.

      geeft de duur van de aanwijzing aan;

    • c.

      geeft het bedrag aan dat voor de verstrekking van subsidies maximaal beschikbaar is.

Artikel 5.          Hoogte subsidie
  • De te verlenen subsidie bedraagt ten hoogste 50% van de totale som van subsidiabele kosten, tot een maximum subsidie van € 17.000,-.

Hoofdstuk 2 Subsidieplafond

Artikel 6.          Subsidieplafond
  • Het dagelijks bestuur stelt voor de activiteiten die volgens deze subsidieregeling voor subsidie in aanmerking komen jaarlijks het subsidieplafond vast.

Hoofdstuk 3 Subsidieaanvraag

Artikel 7.          De aanvrager
  • Het dagelijks bestuur kan uitsluitend subsidie verstrekken aan een ondernemer.

Artikel 6.          Aanvraag tot subsidieverlening
  • 1. Een aanvraag tot subsidieverlening wordt ingediend met gebruikmaking van een daartoe bestemd aanvraagformulier.

  • 2. Het dagelijks bestuur stelt het aanvraagformulier genoemd in het eerste lid vast.

  • 3. Het dagelijks bestuur kan nadere verplichtingen opleggen met betrekking tot het overleggen van afschriften, bewijsstukken en andere documenten ter ondersteuning van de subsidieaanvraag.

  • 4. Alvorens tot verlening over te gaan, kan het dagelijks bestuur advies van een derde inwinnen met betrekking tot de aanvraag. Gedacht kan worden aan een advies inzake de kredietwaardigheid van de aanvrager, en de levensvatbaarheid van het bedrijf. De subsidieontvanger is gehouden, voor zover dit redelijkerwijs voor een besluit in het kader van deze regeling nodig is, desgevraagd alle verlangde nadere gegevens te verstrekken of te doen verstrekken.

Artikel 8.          Beslistermijn
  • 1. In afwijking van artikel 8 van de ASA 2012 beslist het dagelijks bestuur op een aanvraag voor een eenmalige subsidie binnen 13 weken na ontvangst van een volledige subsidieaanvraag.

  • 2. Het dagelijks bestuur Het College kan deze termijn met ten hoogste 8 weken verlengen, mits hiervan voor de afloop van de in het eerste lid genoemde termijn mededeling wordt gedaan aan de aanvrager. kan zijn beslissing voor ten hoogste acht weken verdagen; hiervan doet het vóór afloop van de in het eerste lid vermelde termijn mededeling aan de aanvrager

Hoofdstuk 4 Verlening en weigering van de subsidie

Artikel 10.        Verlening van de subsidie
  • 1. In aanvulling op artikel 9, eerste lid, van de ASA 2012 weigert het dagelijks bestuur een subsidie te verlenen als:

    • a.

      het bedrijf niet feitelijk is gevestigd in een aangewezen investeringsgebied, of daar niet feitelijk zal worden gevestigd;

    • b.

      de bedrijfsruimte niet feitelijk is gevestigd of zal worden gevestigd in een economische kansenzone;

    • c.

      de kosten van de subsidiabele activiteiten niet meer zijn dan € 5.000,-;

    • d.

      er geen nulmeting verricht is.

    • e.

      eerder subsidie is verleend voor dezelfde activiteiten.

  • 2. In aanvulling op artikel 9, eerste lid, van de ASA 2012 kan het dagelijks bestuur een subsidie weigeren te verlenen als:

    • a.

      de aanvrager die natuurlijk persoon is, niet beschikt over een fiscale zelfstandigheidverklaring;

    • b.

      de aanvrager geen eigenaar of ondernemer is;

    • c.

      het bedrijf meer dan 10 fulltime werknemers in dienst heeft;

    • d.

      naar het oordeel van het dagelijks bestuur twijfels bestaan over de levensvatbaarheid van het bedrijf of de kredietwaardigheid van de aanvrager;

    • e.

      de aanvrager een onderneming is in de zin van artikel 87 van het EG-verdrag, en deze binnen 3 jaren voorafgaand aan het tijdstip van indiening van de aanvraag overheidsteun heeft verkregen van meer dan €160.000;

Artikel 9.          Bijzondere weigeringsgronden bouwkundige verbeteringen
  • In aanvulling op artikel 9, eerste lid, van de ASA 2012 weigert het dagelijks bestuur een subsidie voor de activiteiten als bedoeld in artikel 3, eerste lid, onderdeel a en b indien:

    • a.

      de aanvrager bij de aanvraag niet kan aantonen dat de bedrijfsruimte niet ten minste 5 jaar, gerekend vanaf de subsidieverlening beschikbaar blijft voor het bedrijf;

    • b.

      de eigenaar bij de aanvraag niet kan aantonen dat gedurende ten minste 5 jaar geen huurverhoging zal worden toegepast in verband met de ten uitvoer te brengen verbouwing van de bedrijfsruimte.

Artikel 10.        Bijzondere weigeringsgronden duurzame bedrijfsuitrusting
  • In aanvulling op artikel 9, eerste lid, van de ASA 2012 weigert het dagelijks bestuur een subsidie voor de activiteiten als bedoeld in artikel 3, eerste lid, onderdeel c indien:

    • a.

      de aanvrager de onderneming niet daadwerkelijk ter plaatse ten minste drie jaar na subsidieverlening uitoefent;

    • b.

      de gesubsidieerde duurzame bedrijfsuitrusting niet ten minste drie jaar daadwerkelijk wordt aangewend in de bedrijfsuitoefening van de ondernemer;

Artikel 11.        bijzondere weigeringsgronden huur
  • In aanvulling op artikel 9, eerste lid, van de ASA 2012 weigert het dagelijks bestuur een subsidie voor de activiteiten als bedoeld in artikel 3, vierde lid, indien:

    • a.

      de ondernemer de onderneming niet ter plaatste ten minste drie jaar na subsidieverlening uitoefent.

Hoofdstuk 5 Verplichtingen van de subsidieontvanger

Artikel 12.        Aanvullende verplichtingen
  • Naast de verplichtingen op grond van artikel 10 en 11 van de ASA 2012, is de subsidieontvanger verplicht:

    • a.

      tot uitvoering van de gesubsidieerde activiteit over te gaan binnen 12 maanden na subsidieverlening;

    • b.

      een administratie te voeren die zodanig is ingericht dat daaruit te allen tijde op eenvoudige en duidelijke wijze alle projectkosten kunnen worden afgelezen. Het dagelijks bestuur kan ter zake nadere verplichtingen opleggen;

    • c.

      onverwijld mededeling te doen van:

    • -

      een ingediend verzoek tot het op hem van toepassing verklaren van de schuldsaneringsregeling natuurlijk personen; of

    • -

      een ingediend verzoek tot verlening van surseance van betaling of faillietverklaring van hem bij de rechtbank;

    • d.

      onverwijld mededeling te doen van vervreemding van het bedrijf of de onroerende zaak waarin het bedrijf is gevestigd.

    • e.

      het onroerend goed waaraan de bouwkundige voorzieningen zijn getroffen niet onder bijzondere titel in eigendom over te dragen binnen 5 jaar na het gereedkomen van de werkzaamheden.

    • f.

      de gesubsidieerde duurzame bedrijfsuitrusting niet te gebruiken voor verhuur, ingebruikgeving aan derden of voor exploitatie door derden

    • g.

      de gesubsidieerde duurzame bedrijfsuitrusting te gebruiken voor de uitoefening van het bedrijf en niet te vervreemden;

    • h.

      de kosten voor de gesubsidieerde duurzame bedrijfsuitrusting af te schrijven over een periode van ten minste drie jaar;

    • i.

      de bedrijfsactiviteiten ten minste drie jaren na de subsidievaststelling voort te zetten.

Hoofdstuk 6 Verantwoording en vaststelling van de subsidie

Artikel 13 Gereedmelding
  • 1. De subsidieontvanger gebruikt voor de aanvraag tot vaststelling van de subsidie een door het dagelijks bestuur vastgesteld en verstrekt gereedmeldingsformulier.

  • 2. Het dagelijks bestuur legt de volgende, nadere verplichtingen op met betrekking tot het overleggen van afschriften, bewijsstukken en andere documenten ter ondersteuning van de aanvraag tot de subsidievaststelling:

    • a.

      De financiële jaarverslagen van de twee voorafgaande jaren van  de bestaande onderneming);

    • b.

      Aangifte inkomstenbelasting van de twee voorafgaande jaren;

    • c.

      Eenondernemersplan alsmede de exploitatieprognose van het lopende en volgende jaar;

    • d.

      Een kopie van één offerte voor de uit te voeren verbouwingen en/of voor de aanschaf van bedrijfsmiddelen;

    • e.

      Een kopie van de (concept)huurovereenkomst;

    • f.

      Kopie van de vergunningen, voorzover die voor de uitoefening van de onderneming en eventuele verbouwing vereist zijn;

    • g.

      Kopie van het paspoort of ID-kaart van de aanvrager(s);

    • h.

      Origineel uittreksel van de Kamer van Koophandel, niet ouder dan zes maanden en voorzien van een handtekening van de Kamer van Koophandel;

    • i.

      Verklaring van de eigenaar van het bedrijfspand;

    • j.

      Een kopie van het bankafschrift.

  • 3. Het dagelijks bestuur bevestigt binnen drie weken de ontvangst van de aanvraag tot vaststelling.

Artikel 14.        Terugvordering
  • 1. Bij overtreding van de verplichting van artikel 12, tweede lid, onder d, wordt de subsidie teruggevorderd overeenkomstig de onderstaande tabel:

    • -

      binnen 1 jaar na de vaststelling: 90% restitutie;

    • -

      in het tweede jaar na de vaststelling: 80% restitutie;

    • -

      in het derde jaar na de vaststelling:60% restitutie.

  • 2. Bij overtreding van de verplichting van artikel 12, eerste lid, onder e wordt de subsidie teruggevorderd overeenkomstig de onderstaande tabel:

    • -

      binnen 1 jaar na gereedmelding van de werkzaamheden: 90% restitutie;

    • -

      in het tweede jaar na gereedmedling van de werkzaamheden: 80% restitutie;

    • -

      in het derde jaar na gereedmelding van de werkzaamheden:60% restitutie;

    • -

      in het vierde jaar na gereedmelding van de werkzaamhden:40% restitutie;

    • -

      in het vijfde jaar na gereedmelding van de werkzaamheden:20% restitutie.

  • 3. Bij het niet naleven van de meldingsplicht  als bedoeld in artikel 12, eerste lid onder d, wordt ongeacht het aantal verstreken jaren 75 % van de verstrekte bijdrage teruggevorderd.

Artikel 15         Hardheidsclausule
  • Indien strikte toepassing van deze regeling leidt tot onbillijkheid van overwegende aard dan wel afbreuk aan het belang dat de verordening beoogt te beschermen, dan kan het dagelijks bestuur afwijken van het in de nadere regeling gestelde, of deze buiten toepassing laten.

Artikel 16         Inwerkingtreding en vervaldatum
  • 1. De nadere regeling treedt in werking de dag na publicatie en werkt terug tot 1 januari 2013;

  • 2. Deze nadere regeling geldt tot en met 31 december 2014.

Artikel 17 Citeertitel
  • Deze nadere regeling wordt aangehaald als Nadere regeling Economische investeringsregeling Noord.