Organisatie | Winterswijk |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de uitgangspunten voor het financieel beleid, alsmede voor het financieel beheer en voor de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Winterswijk ("Financiële verordening gemeente Winterswijk 2011") |
Citeertitel | Financiële verordening gemeente Winterswijk 2011 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Gemeeentewet, art. 212
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
31-10-2012 | 01-01-2012 | 01-01-2015 | Art. 7 | 31-10-2012 Geen | 2012, nr. X-4 |
01-05-2011 | 01-01-2012 | Nieuwe regeling | 28-04-2011 Geen | 2011, nr. IV-4 |
De raad van de gemeente Winterswijk
gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders van 18 april 2011, nr. IV-4;
gelet op artikel 212 van de Gemeentewet;
VERORDENING OP DE UITGANGSPUNTEN VOOR HET FINANCIEEL BELEID, ALSMEDE VOOR HET FINANCIEEL BEHEER EN VOOR DE INRICHTING VAN DE FINANCIËLE ORGANISATIE VAN DE GEMEENTE WINTERSWIJK("Financiële verordening gemeente Winterswijk 2011")
In deze verordening wordt verstaan onder:
de organisatieverordening geeft de juiste definities, taken en verantwoordelijkheden van de organisatie-eenheden zoals in deze verordening benoemd.
het systematisch verzamelen, vastleggen, verwerken en verstrekken van informatie ten behoeve van het besturen, het functioneren en het beheersen van (onderdelen van) de organisatie van de gemeente Winterswijk en ten behoeve van de verantwoording die daarover moet worden afgelegd.
het onderdeel van de administratie dat omvat het systematisch maken en verwerken van aantekeningen betreffende de financiële gegevens van (onderdelen van) de organisatie van de gemeente Winterswijk, teneinde te komen tot een goed inzicht in:
d. administratieve organisatie
het stelsel van organisatorische maatregelen gericht op het tot stand brengen en het in stand houden van de goede werking van de bestuurlijke en ambtelijke informatieverzorging ten behoeve van de verantwoordelijke leiding.
het uitoefenen van bestuur over en toezicht op het beheer van middelen en het uitoefenen rechten van de gemeente Winterswijk.
het in overeenstemming zijn met geldende wet- en regelgeving, waaronder
gemeentelijke verordeningen en raadsbesluiten.
het realiseren van bepaalde prestaties met een zo beperkt mogelijke inzet van middelen.
de mate waarin de beoogde maatschappelijke effecten van het beleid ook
De raad stelt uiterlijk 7 juli van het begrotingsjaar de uitgangspunten en de inhoudelijke beleidskaders vast voor het volgende begrotingsjaar en de drie opvolgende jaren.
Het college draagt ten behoeve van het getrouwe beeld en de rechtmatigheid van de jaarrekening zorg voor de jaarlijkse interne toetsing van de getrouwheid van de informatieverstrekking, en de rechtmatigheid van de beheershandelingen.
Artikel 7. Tussentijdse rapportage en informatie
Het college informeert vooraf de raad en neemt pas een besluit nadat de raad in de gelegenheid is gesteld zijn wensen en bedenkingen ter kennis van het college te brengen indien het college nieuwe, niet bij de begroting vastgestelde, meerjarige verplichtingen aangaat waarvan de jaarlijkse lasten groter zijn dan € 10.000.
Artikel 10. Waardering & afschrijving vaste activa
De materiële vaste activa met economisch nut, zoals bedoeld in artikel 35 van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten, worden in principe lineair afgeschreven overeenkomstig economische levensduur en zoals opgenomen in de bijlage bij deze verordening.
Activa met een verkrijgingsprijs van minder dan € 10.000 worden niet geactiveerd, uitgezonderd gronden en terreinen. Deze laatst genoemden worden altijd geactiveerd.
Artikel 11. Voorziening voor oninbare vorderingen
Voor openstaande vorderingen wordt een voorziening wegens oninbaarheid gevormd op basis van een beoordeling op inbaarheid.
Artikel 12. Financieringsfunctie
Het college vervult de financieringsfunctie zoals deze is vastgesteld in het treasurystatuut.
Artikel 13. Registratie bezittingen, activa en vermogen
Het college draagt er zorg voor, dat de registratie en de ontwikkeling van de bezittingen en het vermogen van de gemeente systematisch worden gecontroleerd, met dien verstande dat de waardepapieren, de voorraden, de uitstaande leningen, de (debiteuren-)vorderingen, de liquiditeiten, de opgenomen leningen en de (crediteuren-)schulden jaarlijks worden gecontroleerd en registergoederen en bedrijfsmiddelen tenminste eenmaal in de vier jaar.
Bij de begroting en jaarstukken doet het college in de paragraaf lokale heffingen verslag van: de opbrengsten per lokale heffing; het volume en bedrag aan kwijtscheldingen; de kostendekkendheid van de heffingen; de (ontwikkeling van de) lokale lastendruk voor eenpersoonshuishoudingen, meerpersoonshuishoudingen en bedrijven.
Artikel 15. Onderhoud kapitaalgoederen
Het college biedt een nota over kapitaalgoederen wanneer een integrale heroverweging aan de orde is. Bijstelling van beleid gebeurt via de paragrafen in de begroting en de jaarrekening. In dit beleid wordt het kader gegeven voor de inrichting van het onderhoud en het beoogde onderhoudsniveau voor het openbaar groen, water, wegen, kunstwerken en straatmeubilair en eveneens de normkostensystematiek en het meerjarig budgettair beslag. In beheerplannen is dit beleid verder concreet uitgewerkt.
In de bedrijfsvoeringsparagraaf in de begroting wordt ingegaan op de tijdelijke en actuele onderwerpen die aandacht behoeven. In de bedrijfsvoeringsparagraaf in het jaarverslag wordt gerapporteerd over de bij de begroting bepaalde onderwerpen aangaande de bedrijfsvoering alsmede over nieuwe ontwikkelingen.
Artikel 17. Verbonden partijen
In de begroting en de jaarstukken wordt in de paragraaf verbonden partijen wordt ingegaan op nieuwe verbonden partijen, het beëindigen van bestaande verbonden partijen, het wijzigen van bestaande verbonden partijen en inclusief beleidsmatige en financiële ontwikkelingen c.q. eventuele problemen bij bestaande verbonden partijen.
Aldus besloten door de raad van de gemeente Winterswijk in zijn openbare vergadering gehouden op 28 april 2011.
de griffier de voorzitter
Bijlage, behoort bij raadsbesluit gemeente Winterswijk, 2011, nr. IV-4, vastgesteld in de openbare vergadering op 28 april 2011.
Bijlage met de daarin voor de onderscheidene activa opgenomen afschrijvingstermijnen, op grond van het derde lid van artikel 10 van de Financiële verordening gemeente Winterswijk.
Wegen incl. verkeersmaatregelen, rotondes etc.
hoofdwegen, zware constructie 20
mechanisch gedeelte drukriolering (pompen) 20
Riolering vrijverval ná 1 jan. 2006 60
Drukriolering ná 1 jan. 2006 45
nieuwbouw ná 1 januari 2006 60 annuïtair
verbouwingen levensduurverlengend 25
verbouwingen niet levensduurverlengend 15
radiatoren, leidingen, riolering 40
goten, hemelwaterafvoeren, loodloketten 25
energiebesparende maatregelen (installatietechnisch) 10
renovatie houten sportvloeren 12
toplaagrenovatie sportvelden 20
apparatuur afwerking huisdrukkerij 10
Tractie, machines e.d. Technische Zaken
kolkenzuiger (opbouw en chassis) 8
schudzeef algemene begraafplaats 6
zoutstrooiers, sneeuwploegen 10
geluidsinstallatie begraafplaats 10
Apparatuur afd. Vastgoed/Economische zaken