Overheidsorganisatie | Gemeente Winterswijk |
---|---|
Officiële naam regeling | Verordening op de uitgangspunten voor het financieel beleid, alsmede voor het financieel beheer en voor de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Winterswijk ("Financiële verordening gemeente Winterswijk 2011") |
Citeertitel | Financiële verordening gemeente Winterswijk 2011 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Gemeeentewet, art. 212
Datum inwerking- treding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerking- treding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-05-2011 | 01-01-2012 | Nieuwe regeling | 28-04-2011 Geen | 2011, nr. IV-4 |
2011, nr. IV-4
De raad van de gemeente Winterswijk
gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders van 18 april 2011, nr. IV-4;
gelet op artikel 212 van de Gemeentewet;
b e s l u i t :
vast te stellen de:
VERORDENING OP DE UITGANGSPUNTEN VOOR HET FINANCIEEL BELEID, ALSMEDE VOOR HET FINANCIEEL BEHEER EN VOOR DE INRICHTING VAN DE FINANCIËLE ORGANISATIE VAN DE GEMEENTE WINTERSWIJK("Financiële verordening gemeente Winterswijk 2011")
In deze verordening wordt verstaan onder:
a. organisatie-eenheid
de organisatieverordening geeft de juiste definities, taken en verantwoordelijkheden van de organisatie-eenheden zoals in deze verordening benoemd.
b. administratie
het systematisch verzamelen, vastleggen, verwerken en verstrekken van informatie ten behoeve van het besturen, het functioneren en het beheersen van (onderdelen van) de organisatie van de gemeente Winterswijk en ten behoeve van de verantwoording die daarover moet worden afgelegd.
c. financiële administratie
het onderdeel van de administratie dat omvat het systematisch maken en verwerken van aantekeningen betreffende de financiële gegevens van (onderdelen van) de organisatie van de gemeente Winterswijk, teneinde te komen tot een goed inzicht in:
de financieel-economische positie;
het financiële beheer ;
de uitvoering van de begroting;
het afwikkelen van vorderingen en schulden;
alsmede tot het afleggen van rekening en verantwoording daarover.
d. administratieve organisatie
het stelsel van organisatorische maatregelen gericht op het tot stand brengen en het in stand houden van de goede werking van de bestuurlijke en ambtelijke informatieverzorging ten behoeve van de verantwoordelijke leiding.
e. financieel beheer
het uitoefenen van bestuur over en toezicht op het beheer van middelen en het uitoefenen rechten van de gemeente Winterswijk.
f. rechtmatigheid
het in overeenstemming zijn met geldende wet- en regelgeving, waaronder
gemeentelijke verordeningen en raadsbesluiten.
g. doelmatigheid
het realiseren van bepaalde prestaties met een zo beperkt mogelijke inzet van middelen.
h. doeltreffendheid
de mate waarin de beoogde maatschappelijke effecten van het beleid ook
daadwerkelijk worden behaald.
Kaderstellen
1. De raad stelt in ieder geval bij de aanvang van de nieuwe raadsperiode een programma-indeling vast.
2. De raad stelt per programma vast:
de beoogde maatschappelijke effecten (kwalitatief en kwantitatief);
de wenselijke acties;
de baten en lasten.
3. Het college draagt zorg voor het verzamelen en vastleggen van gegevens over de maatschappelijke effecten, de acties en de financiële ontwikkeling opdat de doeltreffendheid van het beleid zoals vastgesteld door de raad, kan worden getoetst.
1. Bij iedere begroting en jaarstukken wordt een overzicht gegeven van de toedeling van de producten uit de productraming aan de programma's.
2. De onderverdeling van de programma's in de producten staat voor de raadsperiode vast, tenzij er dringende redenen zijn tot wijzigen. Wijzigingen worden bij de begroting expliciet vermeld.
De raad stelt uiterlijk 7 juli van het begrotingsjaar de uitgangspunten en de inhoudelijke beleidskaders vast voor het volgende begrotingsjaar en de drie opvolgende jaren.
Uitvoering
1. Het college stelt regels die waarborgen dat de uitvoering van de begroting rechtmatig, doelmatig en doeltreffend verloopt.
2. Het college draagt ten aanzien van de productenraming er zorg voor dat:
de lasten en baten, door middel van kostentoerekening, eenduidig zijn toegewezen aan de producten van de productraming;
de budgetten uit de productraming en kredieten voor investeringen passen binnen de kaders zoals geautoriseerd bij de vaststelling van de uiteenzetting van de financiële positie;
de lasten van de producten niet dusdanig worden overschreden dat de realisatie van andere producten binnen hetzelfde programma onder druk komt.
3. Het college draagt er zorg voor dat het saldo van baten en lasten van de programma's zoals geautoriseerd in de (gewijzigde) begroting niet worden overschreden.
Beheersing en Interne controle
Het college draagt ten behoeve van het getrouwe beeld en de rechtmatigheid van de jaarrekening zorg voor de jaarlijkse interne toetsing van de getrouwheid van de informatieverstrekking, en de rechtmatigheid van de beheershandelingen.
Bij afwijkingen neemt het college maatregelen tot herstel.
Rapportage en Verantwoording
1. Het college informeert de raad door middel van tussentijdse rapportages over de realisatie van de begroting van de gemeente over de eerste drie maanden en de eerste acht maanden van het lopende boekjaar.
2. De tussenrapportages worden aan de raad aangeboden op de volgende tijdstippen:
de driemaands rapportage vóór 1 juni van het lopende begrotingsjaar;
de achtmaands rapportage vóór 10 oktober van het lopende begrotingsjaar (gelijktijdig met de begroting van het komende jaar);
3. De inrichting van de tussentijdse rapportages sluit aan bij de programma-indeling van de begroting
4. De rapportages gaan in op afwijkingen, zowel wat betreft de baten en de lasten, de wenselijke acties en indien daar aanleiding voor is de maatschappelijke effecten.
5. Het college informeert in ieder geval vooraf de raad en neemt pas een besluit, nadat de raad in de gelegenheid is gesteld zijn wensen en bedenkingen ter kennis van het college te brengen voorzover het betreft niet bij begroting vastgestelde afzonderlijke verplichtingen inzake:
investeringen groter dan € 100.000;
aankoop van goederen en diensten groter dan € 100.000;
het verstrekken van leningen, waarborgen en garanties.
6. Het college informeert vooraf de raad en neemt pas een besluit nadat de raad in de gelegenheid is gesteld zijn wensen en bedenkingen ter kennis van het college te brengen indien het college nieuwe, niet bij de begroting vastgestelde, meerjarige verplichtingen aangaat waarvan de jaarlijkse lasten groter zijn dan € 10.000.
1. Het college draagt zorg voor een adequate vertaling van de verantwoording van de diensten naar de productenrealisatie en naar de programma verantwoording.
2. Het college legt verantwoording af over de uitvoering van de programma's. In de verantwoording geeft het college aan:
welke doelen zijn bereikt;
welke acties zijn ondernomen;
wat de kosten zijn;
hoe de resultaten zich verhouden tot de in de begroting gestelde doelen.
3. De raad bepaalt aan de hand van de uitvoering van de programma's of de beleidsdoelen van de programma's voor het lopende jaar bijstelling behoeven.
Kaderstellen
1. Het college draagt er zorg voor, dat al het beleid waartoe de raad heeft besloten, in de uiteenzetting van de financiële positie en de meerjarenramingen is opgenomen.
2. De raad autoriseert met het vaststellen van de financiële positie in de begroting de investeringskredieten.
1. Kosten voor onderzoek en ontwikkeling voor een bepaald actief worden worden direct ten laste gebracht van de exploitatie.
2. Kosten voor het afsluiten van geldleningen worden direct ten laste van de exploitatie gebracht.
3. De materiële vaste activa met economisch nut, zoals bedoeld in artikel 35 van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten, worden in principe lineair afgeschreven overeenkomstig economische levensduur en zoals opgenomen in de bijlage bij deze verordening.
Activa met een verkrijgingsprijs van minder dan € 10.000 worden niet geactiveerd, uitgezonderd gronden en terreinen. Deze laatst genoemden worden altijd geactiveerd.
4. a. Activa wordt afgeschreven met ingang van het jaar volgende op die waarin het actief is gerealiseerd.
b. In uitzondering op lid 4a worden activa die betrekking hebben op automatisering afgeschreven met ingang van 1 januari van het jaar waarin het actief is gerealiseerd.
Voor openstaande vorderingen wordt een voorziening wegens oninbaarheid gevormd op basis van een beoordeling op inbaarheid.
Het college vervult de financieringsfunctie zoals deze is vastgesteld in het treasurystatuut.
1. Het college draagt zorgt voor een actuele en volledige registratie van bezittingen.
2. Het college draagt er zorg voor, dat de registratie en de ontwikkeling van de bezittingen en het vermogen van de gemeente systematisch worden gecontroleerd, met dien verstande dat de waardepapieren, de voorraden, de uitstaande leningen, de (debiteuren-)vorderingen, de liquiditeiten, de opgenomen leningen en de (crediteuren-)schulden jaarlijks worden gecontroleerd en registergoederen en bedrijfsmiddelen tenminste eenmaal in de vier jaar.
3. Bij afwijkingen in de registratie van bezittingen neemt het college maatregelen voor herstel van de tekortkomingen. De resultaten van de controle en eventuele plannen van verbetering worden ter kennisgeving aan de raad aangeboden.
1. Voor het vaststellen van de hoogte van gemeentelijke tarieven, heffingen en prijzen door de raad verstrekt het college aan de raad een afzonderlijke verordening
2. Bij de begroting en jaarstukken doet het college in de paragraaf lokale heffingen verslag van: de opbrengsten per lokale heffing; het volume en bedrag aan kwijtscheldingen; de kostendekkendheid van de heffingen; de (ontwikkeling van de) lokale lastendruk voor eenpersoonshuishoudingen, meerpersoonshuishoudingen en bedrijven.
1. Het college biedt een nota over kapitaalgoederen wanneer een integrale heroverweging aan de orde is. Bijstelling van beleid gebeurt via de paragrafen in de begroting en de jaarrekening. In dit beleid wordt het kader gegeven voor de inrichting van het onderhoud en het beoogde onderhoudsniveau voor het openbaar groen, water, wegen, kunstwerken en straatmeubilair en eveneens de normkostensystematiek en het meerjarig budgettair beslag. In beheerplannen is dit beleid verder concreet uitgewerkt.
2. Bij de begroting en de jaarstukken doet het college in de paragraaf onderhoud kapitaalgoederen verslag over de voortgang van het geplande onderhoud en het eventuele achterstallig onderhoud aan openbaar groen, water, wegen, kunstwerken, straatmeubilair, riolering, gebouwen.
1. In de bedrijfsvoeringsparagraaf in de begroting wordt ingegaan op de tijdelijke en actuele onderwerpen die aandacht behoeven. In de bedrijfsvoeringsparagraaf in het jaarverslag wordt gerapporteerd over de bij de begroting bepaalde onderwerpen aangaande de bedrijfsvoering alsmede over nieuwe ontwikkelingen.
2. Het college rapporteert in de bedrijfsvoeringsparagraaf van de begroting en jaarstukken over de voortgang van de onderzoeken naar de doelmatigheid en doeltreffendheid, bedoeld in artikel 213a Gemeentewet, en de uitputting van de bijbehorende budgetten.
1. In de begroting en de jaarstukken wordt in de paragraaf verbonden partijen wordt van elk van de verbonden partijen weergegeven het openbaar belang, de bestuurlijke betrokkenheid en de wijze van financiële participatie: via jaarlijkse financiële bijdragen en/of via eigendomsverhoudingen.
2. In de begroting en de jaarstukken wordt in de paragraaf verbonden partijen wordt ingegaan op nieuwe verbonden partijen, het beëindigen van bestaande verbonden partijen, het wijzigen van bestaande verbonden partijen en inclusief beleidsmatige en financiële ontwikkelingen c.q. eventuele problemen bij bestaande verbonden partijen.
1. Het college biedt een nota Grondbeleid aan wanneer een integrale afweging aan de orde is. In de begroting worden de strategische visie van het grondbeleid aangegeven en worden de kaders voor het grondbeleid jaarlijks geactualiseerd.
2. In de paragraaf grondbeleid van de begroting en de jaarstukken wordt ingegaan op de uitvoering van het grondbeleid, met name de belangrijkste financiële ontwikkelingen zoals verlies/winstverwachtingen, de verwerving van gronden e.d. en de relaties van het grondbeleid met de programma's.
De administratie is zodanig van opzet en werking, dat zij in ieder geval dienstbaar is voor:
het sturen en het beheersen van activiteiten en processen in de gemeente als geheel en in de diensten;
het verstrekken van informatie over ontwikkelingen in de omvang van activa met economisch nut, activa met maatschappelijk nut, voorraden, vorderingen en schulden, enzovoorts.;
het verschaffen van informatie aan de budgethouders en voor het maken van kostencalculaties;
het bevorderen van de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gevoerde bestuur in relatie tot de gestelde beleidsdoelen, de begroting en ter zake geldende wet- en regelgeving;
het afleggen van verantwoording over de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gevoerde bestuur in relatie tot de gestelde beleidsdoelen, de begroting en ter zake geldende wet- en regelgeving;
de controle van de registratie van gegevens als zodanig en van de daaraan ontleende informatie alsmede voor de controle op de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gevoerde bestuur in relatie tot de gestelde beleidsdoelen.
Het college draagt er zorg voor dat:
de inrichting en de werking van de financiële administratie voldoet aan het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten en andere relevante wet- en regelgeving;
de vereiste informatie verstrekt wordt aan het rijk, de provincie en de Europese Unie, alsmede aan andere instellingen die specifieke verantwoordingsverplichtingen opleggen aan gemeenten.
Het college draagt de zorg voor en legt (in een besluit) vast:
een eenduidige indeling van de gemeentelijke organisatie en een eenduidig toewijzing van de gemeentelijke taken aan de diensten
een adequate scheiding van taken, functies, bevoegdheden, verantwoordelijkheden, zodat aan de eisen van interne controle wordt voldaan en de betrouwbaarheid van de verstrekte informatie aan beleids- en beheersorganen is gewaarborgd;
de verlening van mandaten en volmachten voor het aangaan van verplichtingen ten laste van de toegekende budgetten en investeringskredieten;
de regels voor de opdrachtverlening en de verrekening van leveringen tussen de diensten van de gemeente;
de te maken afspraken met de diensten over de te leveren prestaties, de daarvoor beschikbare middelen en de wijze en frequentie van rapportage over de voortgang van de activiteiten en uitputting van middelen;
de regels voor de verlening van décharge over het gevoerde beheer van de diensten.
Het college draagt zorg voor en legt (in een besluit) vast de interne regels (protocol) voor de inkoop en aanbesteding van werken en diensten. De regels waarborgen dat wordt gehandeld in overeenstemming met de regels terzake van de Europese Unie.
1. Deze verordening treedt in werking per 1 mei 2011.
2. De Financiële verordening zoals vastgesteld bij raadsbesluit van 9 december 2004, nr. XII-9 wordt ingetrokken.
Deze verordening kan worden aangehaald onder de naam "Financiële verordening gemeente Winterswijk 2011" .
Aldus besloten door de raad van de gemeente Winterswijk in zijn openbare vergadering gehouden op 28 april 2011.
de griffier de voorzitter
Bijlage met de daarin voor de onderscheidene activa opgenomen afschrijvingstermijnen, op grond van het derde lid van artikel 10 van de Financiële verordening gemeente Winterswijk.
Onderwerp / Aantal jaren
Gronden 75
Terreinen 20
Hekwerken 20
Wegen incl. verkeersmaatregelen, rotondes etc.
algemeen 20
hoofdwegen, zware constructie 20
Riolering:
Bestaande riolering 55
mechanisch gedeelte drukriolering (pompen) 20
Riolering vrijverval ná 1 jan. 2006 60
Drukriolering ná 1 jan. 2006 45
Gebouwen:
Bestaande bouw 40
nieuwbouw ná 1 januari 2006 60 annuïtair
semi-permanente bouw 15
verbouwingen levensduurverlengend 25
verbouwingen niet levensduurverlengend 15
voegwerk 40
kozijnen 40
dakconstructie, dakbeschot 40
dakbedekking 20
dakpannen 40
cv-ketels, boilers 20
radiatoren, leidingen, riolering 40
goten, hemelwaterafvoeren, loodloketten 25
sanitair 25
tapijt 15
overige vloerbedekking 20
geluidsisolatie 10
telefooninstallatie 10
alarminstallaties 20
buitenzonwering 25
stalen buitentrappen 40
armaturen 25
energiebesparende maatregelen (installatietechnisch) 10
liften 20
Onderwijs:
renovatie schoolpleinen 30
leer- en hulpmiddelen 8
Meubilair 15
Sportaccommodaties:
tegelwerk binnen 25
tribunestoelen sporthal 25
renovatie houten sportvloeren 12
ballenvangers, doelen 20
sportvelden(aanleg) 30
toplaagrenovatie sportvelden 20
Openbaar groen:
renovatie 30
banken 10
Automatisering:
hardware 5
software 7
kantoormachines:
lichtdrukmachine 5
stempel-frankeermachine 10
enveloppeermachine 5
apparatuur afwerking huisdrukkerij 10
registratie-apparatuur 8
kasregister 10
Tractie, machines e.d. Technische Zaken
bestelwagens 5 of 6
tractor plantsoenen 8
aanhangers 5
graafmachine begraafplaats 10
transporteur begraafplaats 6
vrachtauto 8
containerbak en kraan 4
tractor wegen: 6
- rolbezem 8
- maaieenheid tractor 6
- harkmachine 6
wegschaaf 8
grondfrees 8
perscontainer 8
shovel 8
hoogwerker 8
kraakperswagens
- binnen de kom 8
- buiten de kom 6
kolkenzuiger (opbouw en chassis) 8
veegmachines 6
compressoren 8
machines timmerwerkplaats 10
steigermateriaal 10
hogedrukreinigers 6
schudzeef algemene begraafplaats 6
maaimachines 6
bladzuigers/-blazers 6
versnipperaar 5
onkruidborstel 6
breekhamers 5
bermmaaiers 5
rolbezem Gravely 5
motoraggregaat 6
trilstamper 5
trilplaten 6
waterpasinstrument 10
afkortzaag 8
kolomboormachine 8
zoutstrooiers, sneeuwploegen 10
zoutlader 8
mobilofoons 10
zuiger t.b.v. zwerfvuil 5
heetwaterwasser 5
geluidsinstallatie begraafplaats 10
Apparatuur afd. Vastgoed/Economische zaken
gedwongen centrering 7
portofoons 10
Apparatuur afd. Milieu
geluidmeetapparatuur 7
geluidsbron 10
Brandweer:
grote voertuigen 15
personenauto's 6
alarmontvangers 4
mobilofoons 10
portofoons 7
maskers 7
adembescherming 15
helmen 10
uitrukkleding 8
uitgaanstenue 10
persluchtflessen, testapparatuur 15
Overige:
restauratie monumenten 25
speeltoestellen 10
vloerreinigingsmachine 10
koffiezetapparatuur 8
koffiezetautomaten 5
bodemsanering 10
investeringssubsidies (algemeen) maximaal 20