Organisatie | Zuidplas |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening adviesraad Zuidplas |
Citeertitel | Verordening adviesraad Zuidplas |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen.
Wet maatschappelijke ondersteuning
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
05-05-2011 | nieuwe regeling | 19-04-2011 Hart van Holland, 04-05-2011 | R11.000047 | ||
05-05-2011 | nieuwe regeling | 19-04-2011 Hart van Holland, 04-05-2011 | R11.000047 |
In deze verordening wordt verstaan onder:
a. Raad: de gemeenteraad van de gemeente Zuidplas
b. Raadscommissie: de raadscommissie van de gemeente Zuidplas waarin Wmo, WWB en aanverwante zaken worden besproken
c. College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zuidplas
d. Wethouder W&I: de wethouder die verantwoordelijk is voor de portefeuille Werk en Inkomen
e. Wethouder Wmo: de wethouder die verantwoordelijk is voor de portefeuille Wet maatschappelijke ondersteuning
f. Adviesraad: het door de gemeente ingestelde en gefaciliteerde adviesorgaan voor advisering over de Wmo en de WWB c.a.
g. Representatieve organisatie: organisatie die de belangen van de doelgroepen behartigen zoals beschreven in artikel 1, lid 1, onder g van de Wmo
h. Klanten W&I: alle mensen die een uitkering ontvangen van de gemeente in het kader van de WWB, IOAW, IOAZ, Bbz 2004, Anw, Nuggers, jongere als bedoeld in art. 2 van de WIJ en overige minima
i. Lid; een klant W&I of een (vertegenwoordiger van een representatieve organisatie van de) zorgvrager(s) op het gebied van maatschappelijke ondersteuning in de gemeente Zuidplas
j. Achterban: het bestuur en/of de leden van de representatieve organisatie van de kant van vragers op het gebied van maatschappelijke ondersteuning in de gemeente Zuidplas
k. Vergadering: een vergadering van de leden van de adviesraad
l. Ambtelijk vertegenwoordiger: ambtenaar die namens de gemeente als aanspreekpunt fungeert voor de adviesraad
m. Voorzitter: de voorzitter van de adviesraad
n. Secretaris: de secretaris van de adviesraad
o. Penningmeester: de penningmeester van de adviesraad
p. Algemeen adjunct: algemeen plaatsvervangend lid dagelijks bestuur
q. Dagelijks bestuur: de voorzitter, secretaris, penningmeester aangevuld met maximaal 2 leden
r. ANW: Algemene Nabestaanden Wet
s. IOAW: Wet Inkomensvoorziening Oudere & gedeeltelijk Arbeidsongeschikte Werknemers
t. IOAZ: Wet Inkomensvoorziening Oudere & gedeeltelijk Arbeidsongeschikte Zelfstandigen
u. Bbz 2004: besluit bijstandverlening zelfstandigen
v. Nugger: Niet Uitkeringsgerechtigde
x. Wet SUWI: Wet Structuur Uitvoeringsorganisatie Werk en Inkomen
y. WIJ: Wet Investeren in Jongeren
De adviesraad is ingesteld door de gemeenteraad en vloeit voort uit de wettelijke verplichtingen van de gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders om invulling te geven aan de cliëntenparticipatie op grond van:
a. De WIJ, de WWB en aanverwante wetgeving waarbij cliënten of hun vertegenwoordigers worden betrokken bij de uitvoering van de genoemde wetgeving;
b. De Wmo waarbij het college advies moet vragen aan de gezamenlijke vertegenwoordigers van representatieve organisaties aan de kant van de vragers op het gebied van maatschappelijke ondersteuning over een ontwerp plan voordat zij dat plan ter besluitvorming voorleggen aan de gemeenteraad.
Artikel 3 Taken van de adviesraad
De advisering als bedoeld in lid 1 sub a omvat de 9 prestatievelden van de Wmo:
a het bevorderen van de sociale samenhang in en leefbaarheid van dorpen, wijken en buurten;
b op preventie gerichte ondersteuning van jeugdigen met problemen met opgroeien en van ouders met problemen met opvoeden;
c het geven van informatie, advies en cliëntondersteuning;
d het ondersteunen van mantelzorgers en vrijwilligers;
e het bevorderen van deelname aan het maatschappelijk verkeer en van het zelfstandig functioneren van mensen met een beperking of een chronisch psychisch probleem of een psychosociaal probleem;
f het verlenen van voorzieningen aan mensen met een beperking of een chronisch psychisch probleem en aan mensen met een psychosociaal probleem ten behoeve van het behoud van hun zelfstandig functioneren of hun deelname aan het maatschappelijk verkeer;
g het bieden van maatschappelijke opvang, waaronder vrouwenopvang;
h het bevorderen van openbare geestelijke gezondheidszorg, met uitzondering van het bieden van psychosociale hulp bij rampen;
Artikel 4 Werkwijze van de adviesraad
De adviesraad stelt een huishoudelijk reglement op waarin in ieder geval is opgenomen:
a. Een regeling voor aan- en aftreden van leden.
b. Vorming van dagelijks bestuur.
c. Schorsing van een lid door een unaniem besluit van minimaal 75 % van de op de vergadering aanwezige leden.
d. Een verdeling van de leden over de prestatievelden / doelgroepen.
e. Regels voor declaratie van onkosten door leden. Het declaratiebesluit wordt ter kennisname aan de gemeente aangeboden.
Leden van de adviesraad zijn verplicht tot geheimhouding van alle informatie die zij als hoedanigheid van lid van de adviesraad vernemen en waarvan zij het vertrouwelijke karakter kennen of redelijkerwijs kunnen vermoeden. De geheimhoudingplicht vervalt niet bij het einde van het lidmaatschap van de adviesraad.
De vergadering van de adviesraad
a De adviesraad vergadert periodiek waarbij zij met de vaststelling van het vergaderschema rekening houdt met de vergadercyclus van de gemeenteraad.
b De secretaris stelt in overleg met de voorzitter de agenda op en nodigt de leden ten minste één week voor de datum van de vergadering uit.
c De agenda wordt voorafgaand aan de vergadering gepubliceerd in een lokaal weekblad.
d Voor een vergadering is minimaal de helft van het aantal leden aanwezig, indien dit aantal niet wordt gehaald dan wordt binnen twee weken een nieuwe vergadering uitgeschreven met dezelfde agenda. Deze vergadering wordt gehouden ongeacht het aantal aanwezige leden.
e De voorzitter leidt de vergadering.
f De adviesraad draagt zorg voor verslaglegging.
g De vergadering is openbaar tenzij door het college is verzocht om een onderwerp vertrouwelijk te behandelen of wanneer dit door een meerderheid van de adviesraad wenselijk wordt geacht.
De besluitvorming van de adviesraad
a Alle aanwezige leden van de adviesraad hebben stemrecht tijdens de vergadering.
b Indien de besluitvorming niet unaniem is wordt hiervan melding gemaakt in de advisering aan het college.
c Besluitvorming vindt plaats op basis van meerderheid van stemmen van de op de vergadering aanwezige leden.
d Wanneer er bij stemming evenveel voor- als tegenstanders zijn, dan wordt het voorstel geacht te zijn verworpen.
De vergadering van het dagelijks bestuur met de wethouder W&I en wethouder Wmo
a Het dagelijks bestuur van de adviesraad overlegt ieder kwartaal met de wethouder W&I en de wethouder Wmo.
b Deze vergaderingen met de wethouders worden aansluitend gepland.
c De vergaderingen hebben als doel om elkaar op de hoogte te houden van relevante ontwikkelingen en om van gedachten te wisselen. In de vergadering vindt derhalve geen besluitvorming plaats.
d Wanneer een onderwerp beide portefeuilles raakt dan kunnen beide wethouders aanwezig zijn. Hiermee wordt rekening gehouden bij het opstellen van de agenda.
a Een afvaardiging van de adviesraad overlegt periodiek met een ambtelijke vertegenwoordiger(s) van W&I en/of MO.
b In de vergadering worden relevante ontwikkelingen besproken op het gebied van W&I en de Wmo.
c In het overleg wordt afstemming gezocht op inhoud en procedure over de onderwerpen die voor advisering zullen worden aangeboden aan de adviesraad.
d De gemeente draagt zorg voor verslaglegging.
e De adviesraad neemt in het huishoudelijk reglement op de wijze waarop de afvaardiging tot stand komt.
Voor de activiteiten van de adviesraad wordt een budget beschikbaar gesteld voor:
a. Deskundigheidsbevordering van de leden;
b. Het inhuren van een notulist of deskundigheid van derden;
c. Onkostenvergoeding voor kosten van administratieve en communicatieve aard die zijn gemaakt ten behoeve van de werkzaamheden voor de adviesraad;
d. Een vacatievergoeding voor de vergaderingen van de adviesraad;
e. Vergaderruimte voor zover er geen gebruik kan worden gemaakt van de gemeentelijke vergaderfaciliteiten.
f. Voor andere kosten is overleg met de ambtelijk vertegenwoordiger noodzakelijk waarbij geen verplichtingen worden aangegaan voordat overeenstemming over de kosten is bereikt. Ten aanzien van de kosten wordt een offerte overlegd.
g. Leden van de adviesraad dienen vooraf bij de penningmeester van de adviesraad toestemming te vragen voor het vergoeden van reis-, verblijfs- en kinderopvangkosten. Declaratie is mogelijk conform het declaratiebesluit van de adviesraad.
Artikel 8 Samenstelling van de adviesraad
De leden zijn geen wethouder en bekleden geen functie die onverenigbaar is met het wethouderschap als genoemd in artikel 36 b van de Gemeentewet noch bekleden zij een functie waarbij zij vanuit die functie een direct belang hebben bij de advisering van de adviesraad. De adviesraad is geen politiek orgaan of een orgaan om zakelijke belangen te behartigen.
Artikel 11 Beeindiging lidmaatschap
Het college kan een lid ontslaan wanneer:
a Een lid de vergadering regelmatig verstoort en/of zonder kennisgeving drie achtereenvolgende vergaderingen niet aanwezig was;
b Een lid door de adviesraad is geschorst;
c De representatieve organisatie het college schriftelijk en gemotiveerd aangeeft zo ontevreden te zijn over het functioneren van haar vertegenwoordiger dat zij vertegenwoordiging in de adviesraad niet meer verantwoord achten;
Op het tijdstip van inwerkingtreding van de verordening adviesraad Zuidplas vervallen de volgende verordeningen:
a De verordening Wmo raad Moordrecht 2007;
b De verordening Wmo adviesraad Nieuwerkerk aan den IJssel;
c De verordening Wmo adviesraad Zevenhuizen-Moerkapelle en;