Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Zuidplas

Verordening adviesraad Zuidplas

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieZuidplas
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening adviesraad Zuidplas
CiteertitelVerordening adviesraad Zuidplas
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Wet maatschappelijke ondersteuning

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

05-05-2011nieuwe regeling

19-04-2011

Hart van Holland, 04-05-2011

R11.000047
05-05-2011nieuwe regeling

19-04-2011

Hart van Holland, 04-05-2011

R11.000047

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening adviesraad Zuidplas

 

 

Artikel 1 begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

a. Raad: de gemeenteraad van de gemeente Zuidplas

b. Raadscommissie: de raadscommissie van de gemeente Zuidplas waarin Wmo, WWB en aanverwante zaken worden besproken

c. College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zuidplas

d. Wethouder W&I: de wethouder die verantwoordelijk is voor de portefeuille Werk en Inkomen

e. Wethouder Wmo: de wethouder die verantwoordelijk is voor de portefeuille Wet maatschappelijke ondersteuning

f. Adviesraad: het door de gemeente ingestelde en gefaciliteerde adviesorgaan voor advisering over de Wmo en de WWB c.a.

g. Representatieve organisatie: organisatie die de belangen van de doelgroepen behartigen zoals beschreven in artikel 1, lid 1, onder g van de Wmo

h. Klanten W&I: alle mensen die een uitkering ontvangen van de gemeente in het kader van de WWB, IOAW, IOAZ, Bbz 2004, Anw, Nuggers, jongere als bedoeld in art. 2 van de WIJ en overige minima

i. Lid; een klant W&I of een (vertegenwoordiger van een representatieve organisatie van de) zorgvrager(s) op het gebied van maatschappelijke ondersteuning in de gemeente Zuidplas

j. Achterban: het bestuur en/of de leden van de representatieve organisatie van de kant van vragers op het gebied van maatschappelijke ondersteuning in de gemeente Zuidplas

k. Vergadering: een vergadering van de leden van de adviesraad

l. Ambtelijk vertegenwoordiger: ambtenaar die namens de gemeente als aanspreekpunt fungeert voor de adviesraad

m. Voorzitter: de voorzitter van de adviesraad

n. Secretaris: de secretaris van de adviesraad

o. Penningmeester: de penningmeester van de adviesraad

p. Algemeen adjunct: algemeen plaatsvervangend lid dagelijks bestuur

q. Dagelijks bestuur: de voorzitter, secretaris, penningmeester aangevuld met maximaal 2 leden

r. ANW: Algemene Nabestaanden Wet

s. IOAW: Wet Inkomensvoorziening Oudere & gedeeltelijk Arbeidsongeschikte Werknemers

t. IOAZ: Wet Inkomensvoorziening Oudere & gedeeltelijk Arbeidsongeschikte Zelfstandigen

u. Bbz 2004: besluit bijstandverlening zelfstandigen

v. Nugger: Niet Uitkeringsgerechtigde

w. WWB: Wet Werk & Bijstand

x. Wet SUWI: Wet Structuur Uitvoeringsorganisatie Werk en Inkomen

y. WIJ: Wet Investeren in Jongeren

z. Wmo: Wet maatschappelijke ondersteuning

 

Artikel 2 Doelstelling

  • 1

    De adviesraad is ingesteld door de gemeenteraad en vloeit voort uit de wettelijke verplichtingen van de gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders om invulling te geven aan de cliëntenparticipatie op grond van:

    a. De WIJ, de WWB en aanverwante wetgeving waarbij cliënten of hun vertegenwoordigers worden betrokken bij de uitvoering van de genoemde wetgeving;

    b. De Wmo waarbij het college advies moet vragen aan de gezamenlijke vertegenwoordigers van representatieve organisaties aan de kant van de vragers op het gebied van maatschappelijke ondersteuning over een ontwerp plan voordat zij dat plan ter besluitvorming voorleggen aan de gemeenteraad.

     

  • 2

    Het doel is dat door het vroegtijdig betrekken van de doelgroepen bij de gemeentelijke beleidsvorming een goed beeld bestaat van de behoeften van de doelgroepen en dat het draagvlak voor de plannen onder de doelgroepen wordt vergroot door een betere afstemming op de behoefte.

Artikel 3 Taken van de adviesraad

  • 1

    De adviesraad adviseert het college gevraagd of ongevraagd over:

    a Vaststelling en wijziging van beleid door de gemeenteraad met betrekking tot de Wmo;

    b De uitvoering, vaststelling en wijziging van beleid met betrekking van de WIJ en WWB c.a.

     

  • 2

    De advisering als bedoeld in lid 1 sub a omvat de 9 prestatievelden van de Wmo:

    a het bevorderen van de sociale samenhang in en leefbaarheid van dorpen, wijken en buurten;

    b op preventie gerichte ondersteuning van jeugdigen met problemen met opgroeien en van ouders met problemen met opvoeden;

    c het geven van informatie, advies en cliëntondersteuning;

    d het ondersteunen van mantelzorgers en vrijwilligers;

    e het bevorderen van deelname aan het maatschappelijk verkeer en van het zelfstandig functioneren van mensen met een beperking of een chronisch psychisch probleem of een psychosociaal probleem;

    f het verlenen van voorzieningen aan mensen met een beperking of een chronisch psychisch probleem en aan mensen met een psychosociaal probleem ten behoeve van het behoud van hun zelfstandig functioneren of hun deelname aan het maatschappelijk verkeer;

    g het bieden van maatschappelijke opvang, waaronder vrouwenopvang;

    h het bevorderen van openbare geestelijke gezondheidszorg, met uitzondering van het bieden van psychosociale hulp bij rampen;

    i het bevorderen van verslavingsbeleid.

     

  • 3

    De adviesraad bevordert de communicatie tussen de afdeling Werk en Inkomen en haar klanten.

  • 4

    De adviesraad signaleert relevante ontwikkelingen en/of knelpunten die van belang zijn voor de doelgroepen die zij vertegenwoordigt.

  • 5

    De adviesraad houdt zich niet bezig met de behandeling van individuele problemen en klachten tenzij er duidelijk gevolgen zijn voor het algemeen beleid.

Artikel 4 Werkwijze van de adviesraad

  • 1

    De adviesraad ontvangt de adviesvraag van het college en heeft dan zes weken de tijd om een advies te geven aan het college.

  • 2

    De adviesraad adviseert schriftelijk en gemotiveerd aan het college en de adviezen zijn ondertekend door de voorzitter en/of secretaris van de adviesraad.

  • 3

    De adviestermijn kan in overleg worden aangepast wanneer het college of de adviesraad dit noodzakelijk acht

  • 4

    Ongevraagde adviezen worden ook aan het college gericht.

  • 5

    De adviesraad stelt een huishoudelijk reglement op waarin in ieder geval is opgenomen:

    a. Een regeling voor aan- en aftreden van leden.

    b. Vorming van dagelijks bestuur.

    c. Schorsing van een lid door een unaniem besluit van minimaal 75 % van de op de vergadering aanwezige leden.

    d. Een verdeling van de leden over de prestatievelden / doelgroepen.

    e. Regels voor declaratie van onkosten door leden. Het declaratiebesluit wordt ter kennisname aan de gemeente aangeboden.

     

  • 6

    Leden van de adviesraad zijn verplicht tot geheimhouding van alle informatie die zij als hoedanigheid van lid van de adviesraad vernemen en waarvan zij het vertrouwelijke karakter kennen of redelijkerwijs kunnen vermoeden. De geheimhoudingplicht vervalt niet bij het einde van het lidmaatschap van de adviesraad.

Artikel 5 Werkwijze van het college

  • 1

    Het college vraagt tijdig advies aan de adviesraad.

  • 2

    Het college stuurt met de adviesvraag de noodzakelijke stukken mee.

  • 3

    Het college reageert schriftelijk en gemotiveerd naar de adviesraad op het advies van de adviesraad.

  • 4

    Het advies van de adviesraad en de reactie van het college op het advies worden met het raadsvoorstel waarop het advies betrekking heeft meegezonden naar de raadscommissie en de gemeenteraad.

  • 5

    De adviesraad wordt geïnformeerd over het besluit van de gemeenteraad waarover is geadviseerd.

  • 6

    Artikel 5, lid 3 t/m 5 gelden voor gevraagd en ongevraagd advies.

Artikel 6 Overlegstructuur

  • 1

    De vergadering van de adviesraad

    a De adviesraad vergadert periodiek waarbij zij met de vaststelling van het vergaderschema rekening houdt met de vergadercyclus van de gemeenteraad.

    b De secretaris stelt in overleg met de voorzitter de agenda op en nodigt de leden ten minste één week voor de datum van de vergadering uit.

    c De agenda wordt voorafgaand aan de vergadering gepubliceerd in een lokaal weekblad.

    d Voor een vergadering is minimaal de helft van het aantal leden aanwezig, indien dit aantal niet wordt gehaald dan wordt binnen twee weken een nieuwe vergadering uitgeschreven met dezelfde agenda. Deze vergadering wordt gehouden ongeacht het aantal aanwezige leden.

    e De voorzitter leidt de vergadering.

    f De adviesraad draagt zorg voor verslaglegging.

    g De vergadering is openbaar tenzij door het college is verzocht om een onderwerp vertrouwelijk te behandelen of wanneer dit door een meerderheid van de adviesraad wenselijk wordt geacht.

     

  • 2

    De besluitvorming van de adviesraad

    a Alle aanwezige leden van de adviesraad hebben stemrecht tijdens de vergadering.

    b Indien de besluitvorming niet unaniem is wordt hiervan melding gemaakt in de advisering aan het college.

    c Besluitvorming vindt plaats op basis van meerderheid van stemmen van de op de vergadering aanwezige leden.

    d Wanneer er bij stemming evenveel voor- als tegenstanders zijn, dan wordt het voorstel geacht te zijn verworpen.

     

  • 3

    De vergadering van het dagelijks bestuur met de wethouder W&I en wethouder Wmo

    a Het dagelijks bestuur van de adviesraad overlegt ieder kwartaal met de wethouder W&I en de wethouder Wmo.

    b Deze vergaderingen met de wethouders worden aansluitend gepland.

    c De vergaderingen hebben als doel om elkaar op de hoogte te houden van relevante ontwikkelingen en om van gedachten te wisselen. In de vergadering vindt derhalve geen besluitvorming plaats.

    d Wanneer een onderwerp beide portefeuilles raakt dan kunnen beide wethouders aanwezig zijn. Hiermee wordt rekening gehouden bij het opstellen van de agenda.

    e De gemeente draagt zorg voor verslaglegging.

     

  • 4

    Ambtelijk overleg

    a Een afvaardiging van de adviesraad overlegt periodiek met een ambtelijke vertegenwoordiger(s) van W&I en/of MO.

    b In de vergadering worden relevante ontwikkelingen besproken op het gebied van W&I en de Wmo.

    c In het overleg wordt afstemming gezocht op inhoud en procedure over de onderwerpen die voor advisering zullen worden aangeboden aan de adviesraad.

    d De gemeente draagt zorg voor verslaglegging.

    e De adviesraad neemt in het huishoudelijk reglement op de wijze waarop de afvaardiging tot stand komt.

     

Artikel 7 Faciliteiten

  • 1

    Voor de activiteiten van de adviesraad wordt een budget beschikbaar gesteld voor:

    a. Deskundigheidsbevordering van de leden;

    b. Het inhuren van een notulist of deskundigheid van derden;

    c. Onkostenvergoeding voor kosten van administratieve en communicatieve aard die zijn gemaakt ten behoeve van de werkzaamheden voor de adviesraad;

    d. Een vacatievergoeding voor de vergaderingen van de adviesraad;

    e. Vergaderruimte voor zover er geen gebruik kan worden gemaakt van de gemeentelijke vergaderfaciliteiten.

    f. Voor andere kosten is overleg met de ambtelijk vertegenwoordiger noodzakelijk waarbij geen verplichtingen worden aangegaan voordat overeenstemming over de kosten is bereikt. Ten aanzien van de kosten wordt een offerte overlegd.

    g. Leden van de adviesraad dienen vooraf bij de penningmeester van de adviesraad toestemming te vragen voor het vergoeden van reis-, verblijfs- en kinderopvangkosten. Declaratie is mogelijk conform het declaratiebesluit van de adviesraad.

     

  • 2

    Het college stelt de hoogte van de vacatievergoeding vast.

  • 3

    De adviesraad stelt jaarlijks, uiterlijk 3 maanden voor de aanvang van het boekjaar, een begroting vast die wordt ingediend bij het college.

  • 4

    Het college stelt het budget vast voor zover dat binnen het door de raad beschikbaar gesteld budget valt.

  • 5

    De adviesraad stelt jaarlijks binnen drie maanden na afloop van het boekjaar een financieel en inhoudelijk jaarverslag vast.

  • 6

    Het financieel en inhoudelijk jaarverslag wordt aan het college gezonden voor de afrekening van het boekjaar.

  • 7

    Het college stuurt het financieel en inhoudelijk jaarverslag aan de raadscommissie.

Artikel 8 Samenstelling van de adviesraad

  • 1

    De adviesraad bestaat uit maximaal 19 leden exclusief de voorzitter en notulist met uitzondering van het eerste jaar waarin 22 leden zitting hebben in de adviesraad.

  • 2

    De leden worden benoemd door het college op grond van een ambtelijk advies.

  • 3

    De leden worden door de wethouder Wmo of de wethouder W&I geïnstalleerd waarbij de eed of belofte wordt afgelegd.

  • 4

    De leden worden voorgedragen door de representatieve organisaties

  • 5

    Voordracht van leden anders dan vanuit de representatieve organisaties is mogelijk wanneer er sprake is van een meerwaarde door specifieke kennis of ervaring van het aspirant lid. Het gaat hierbij vooral om de leden met kennis en ervaring met betrekking tot de WWB c.a..

  • 6

    De leden benoemen uit de eigen geleding een dagelijks bestuur dat in ieder geval bestaat uit een voorzitter, een algemeen adjunct, een secretaris en penningmeester waarbij de twee laatstgenoemde functies verenigbaar zijn in een lid.

  • 7

    De leden zijn geen wethouder en bekleden geen functie die onverenigbaar is met het wethouderschap als genoemd in artikel 36 b van de Gemeentewet noch bekleden zij een functie waarbij zij vanuit die functie een direct belang hebben bij de advisering van de adviesraad. De adviesraad is geen politiek orgaan of een orgaan om zakelijke belangen te behartigen.

Artikel 9 Voorzitter

  • 1

    De voorzitter leidt de vergadering van de adviesraad. De voorzitter draagt zorg voor de naleving van deze verordening, het huishoudelijk reglement en ziet erop toe dat de adviesraad zijn taken naar behoren uitoefent.

  • 2

    Bij afwezigheid van de voorzitter leidt de plaatsvervangende voorzitter de vergadering.

  • 3

    De voorzitter heeft stemrecht.

Artikel 10 Secretaris/Penningmeester

  • 1

    De secretaris zorgt voor de afhandeling van alle administratieve zaken die het functioneren van de adviesraad met zich meebrengt.

  • 2

    De penningmeester draagt zorg voor het beheer van de financiële middelen en rapporteert aan de budgethouder van de gemeente.

  • 3

    De secretaris en penningmeester dragen alle bij de functie behorende bescheiden over aan hun mogelijke opvolger.

Artikel 11 Beeindiging lidmaatschap

  • 1

    Het lidmaatschap van de adviesraad eindigt:

    a Indien de representatieve organisatie schriftelijk aan het college aangeeft niet langer vertegenwoordigd te willen zijn in de adviesraad;

    b Op verzoek van het lid;

    c Bij overlijden van het lid.

     

  • 2

    De zittingsduur van een lid bedraagt maximaal 8 jaar.

  • 3

    Het college kan een lid ontslaan wanneer:

    a Een lid de vergadering regelmatig verstoort en/of zonder kennisgeving drie achtereenvolgende vergaderingen niet aanwezig was;

    b Een lid door de adviesraad is geschorst;

    c De representatieve organisatie het college schriftelijk en gemotiveerd aangeeft zo ontevreden te zijn over het functioneren van haar vertegenwoordiger dat zij vertegenwoordiging in de adviesraad niet meer verantwoord achten;

     

  • 4

    Voordat het college een lid ontslaat op grond van artikel 11, lid 2 wordt het lid gehoord door een ambtelijk vertegenwoordiger van het college en de voorzitter van de adviesraad. Van het horen wordt een verslag gemaakt dat met een advies aan het college wordt voorgelegd.

  • 5

    Het college informeert het lid en de voorzitter van de adviesraad over het genomen besluit.

Artikel 12 Evaluatie

  • 1

    Deze verordening en het functioneren van de adviesraad worden één jaar na vaststelling geëvalueerd.

  • 2

    Bij de evaluatie wordt in ieder geval gelet op de wijze waarop artikel 3 van deze verordening wordt ingevuld door de adviesraad.

  • 3

    Indien op basis van de in het eerste lid genoemde evaluatie blijkt dat aanpassing van deze verordening noodzakelijk is, dan zal het college hiervoor een voorstel doen aan de gemeenteraad.

Artikel 13 Slotbepalingen

  • 1

    In gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist het college, tenzij het de bevoegdheid van de raad betreft.

  • 2

    Deze verordening treedt de dag na publicatie in werking en kan worden aangehaald als: “Verordening adviesraad Zuidplas”.

  • 3

    Op het tijdstip van inwerkingtreding van de verordening adviesraad Zuidplas vervallen de volgende verordeningen:

    a De verordening Wmo raad Moordrecht 2007;

    b De verordening Wmo adviesraad Nieuwerkerk aan den IJssel;

    c De verordening Wmo adviesraad Zevenhuizen-Moerkapelle en;

    d De Verordening Cliëntenparticipatie gemeente Zuidplas.