Organisatie | Vught |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement van Orde voor de vergaderingen van de gemeenteraad en andere werkzaamheden van de gemeenteraad van Vught |
Citeertitel | Onbekend |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | verordening |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
19-06-2003 | 19-12-2014 | Wijziging, zie toelichting | 01-05-2003 Het Klaverblad, 11-06-2003 | Onbekend |
Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Hoofdstuk 2. Toelating van nieuwe leden; fracties
Artikel 4 Onderzoek geloofsbrieven; beëdiging
Paragraaf 1. Tijd van vergaderen; voorbereidingen
Artikel 9 Ter inzage leggen van stukken
Artikel 10 Openbare kennisgeving
Paragraaf 2. Orde der vergadering
Artikel 13 Opening vergadering; quorum
Artikel 14 Spreekrecht voor burgers
Artikel 15 Geluid en beeldregistraties (vervallen)
Artikel 16 Primus bij hoofdelijke stemming
Artikel 21 Aantal spreektermijnen
Artikel 23 Handhaving orde; schorsing
Artikel 25 Deelname aan de beraadslaging door anderen
Paragraaf 3. Procedures bij stemmingen
Artikel 28 Algemene bepalingen over stemming
Artikel 29 Stemming over amendementen
Artikel 30 Stemming over personen
Artikel 31 Herstemming over personen
Artikel 32 Beslissing door het lot
Hoofdstuk 4. Rechten van leden
Artikel 35 Voorstellen van orde
Artikel 37 Schriftelijke vragen
Hoofdstuk 5. Begroting en rekening
Artikel 39 Procedure begroting
Hoofdstuk 6. Lidmaatschap van andere organisaties
Artikel 41 Verslag; verantwoording
Hoofdstuk 7. Besloten vergadering
Artikel 45 Opheffing geheimhouding
Hoofdstuk 8. Raadsbijeenkomsten
artikel 46 Procedure raadsbijeenkomst
Hoofdstuk 9. Spreekuur raadsleden
artikel 47 Procedure spreekuurraadsleden
Hoofdstuk 10. Toehoorders en pers
Artikel 48 Toehoorders en pers
Artikel 49a Geluid- en beeldregistraties
Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen
De raad kan het college verzoeken de secretaris in de vergadering aanwezig te laten zijn en deel te laten nemen aan de beraadslagingen als bedoeld in dit reglement.
Hoofdstuk 2. Toelating van nieuwe leden; fracties
Indien boven de kandidatenlijst een aanduiding was geplaatst, voert de fractie in de raad deze aanduiding als naam. Indien geen aanduiding boven de kandidatenlijst was geplaatst, deelt de fractie in de eerste vergadering van de raad aan de voorzitter mee welke naam deze fractie in de raad wil voeren.
Paragraaf 1. Tijd van vergaderen; voorbereidingen
Artikel 6 Tijd en plaats van vergaderen
De vergaderingen vinden in de regel plaats op een donderdag en, vangen aan om 20.00 uur en worden gehouden in het raadhuis. De eindtijd van de raadsvergadering is om 23.15 uur. De raad kan besluiten tot een andere eindtijd. In geval de agenda nog niet is afgewerkt bepaalt de voorzitter in overleg met de raad dag, plaats en aanvangsuur van de vergadering waarop de resterende agendapunten worden behandeld.
Artikel 9 Ter inzage leggen van stukken
Stukken, die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op de agenda dienen, worden gelijktijdig met het verzenden van de schriftelijke oproep voor een ieder op het raadhuis ter inzage gelegd. De voorzitter maakt van de terinzagelegging melding in de openbare kennisgeving bedoeld in artikel 10. Indien na het verzenden van de schriftelijke oproep stukken ter inzage worden gelegd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden van de raad en zo mogelijk in een openbare kennisgeving.
Paragraaf 2. Orde der vergadering
Bij binnenkomst in de vergaderzaal tekent ieder lid van de raad onmiddellijk de presentielijst. Aan het einde van elke vergadering wordt die lijst door de voorzitter en de griffier door ondertekening vastgesteld.
Artikel 14 Spreekrecht burgers
Het spreekrecht van burgers in de raadsvergadering wordt beperkt tot de indiener van een burgerinitiatief . De initiatiefnemer krijgt in eerste en tweede termijn gelegenheid te reageren op de beraadslaging.
Artikel 16 Primus bij hoofdelijke stemming
Alvorens de aangekondigde onderwerpen aan de orde te stellen deelt de voorzitter mede, bij welk lid van de raad, de hoofdelijke stemming zal beginnen. Daartoe wordt bij loting een volgnummer van de presentielijst aangewezen; bij het daar genoemde lid begint de hoofdelijke stemming.
De leden, de voorzitter, de wethouders, de griffier en de secretaris hebben het recht, een voorstel tot verandering aan de raad te doen, indien de notulen onjuistheden bevatten of niet duidelijk weergeven hetgeen gezegd of besloten is. Een voorstel tot verandering dient voor het vaststellen van de notulen bij de griffier te worden ingediend.
Artikel 23 Handhaving orde; schorsing
Indien een spreker zich beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen veroorlooft, afwijkt van het in behandeling zijnde onderwerp, een andere spreker herhaaldelijk interrumpeert, dan wel anderszins de orde verstoort, wordt hij door de voorzitter tot de orde geroepen. Indien de betreffende spreker hieraan geen gevolg geeft, kan de voorzitter hem gedurende de vergadering, waarin zulks plaats heeft, over het aanhangige onderwerp het woord ontzeggen.
Op verzoek van een lid van de raad of op voorstel van de voorzitter kan de raad besluiten de beraadslaging voor een door hem te bepalen tijd te schorsen teneinde het college of de leden de gelegenheid te geven tot onderling nader beraad. De beraadslagingen worden hervat nadat de schorsingsperiode verstreken is.
Na het sluiten van de beraadslaging en voordat de raad tot stemming overgaat, heeft ieder lid het recht zijn uit te brengen stem kort te motiveren.
Paragraaf 3. Procedures bij stemmingen
Artikel 30 Stemming over personen
Het stembureau onderzoekt of het aantal ingeleverde stembriefjes gelijk is aan het aantal leden dat ingevolge het tweede lid verplicht is een stembriefje in te leveren. Wanneer de aantallen niet gelijk zijn worden de stembriefjes vernietigd zonder deze te openen en wordt een nieuwe stemming gehouden.
Voor het bepalen van de volstrekte meerderheid als bedoeld in artikel 30 van de Gemeentewet worden geacht geen stem te hebben uitgebracht die leden die geen behoorlijk stembriefje hebben ingeleverd. Onder een niet behoorlijk ingevuld stembriefje wordt verstaan:
een stembriefje waarbij op een andere persoon wordt gestemd dan die waartoe de stemming is beperkt.
Artikel 31 Herstemming over personen
Wanneer ook bij deze tweede stemming door niemand de volstrekte meerderheid is verkregen, heeft een derde stemming plaats tussen twee personen, die bij de tweede stemming de meeste stemmen op zich hebben verenigd. Zijn bij de tweede stemming de meeste stemmen over meer dan twee personen verdeeld, dan wordt bij een tussenstemming uitgemaakt tussen welke twee personen de derde stemming zal plaatshebben.
Artikel 32 Beslissing door het lot
Wanneer het lot moet beslissen, worden de namen van hen tussen wie de beslissing moet plaatshebben, door de voorzitter op afzonderlijke, geheel gelijke, briefjes geschreven. Deze briefjes worden, nadat zij door het stembureau zijn gecontroleerd, op gelijke wijze gevouwen, in een stembokaal gedeponeerd en omgeschud. Vervolgens neemt de voorzitter een van de briefjes uit de stembokaal. Degene wiens naam op dit briefje voorkomt, is gekozen.
Hoofdstuk 4. Rechten van leden
Ieder lid van de raad kan tot het sluiten van de beraadslagingen amendementen indienen. Een amendement kan het voorstel inhouden om een geagendeerd voorstel in één of meer onderdelen te splitsen, waarover afzonderlijke besluitvorming zal plaatsvinden. Alleen beraadslaagd kan worden over amendementen die ingediend zijn door leden van de raad, die de presentielijst getekend hebben en in de vergadering aanwezig zijn.
De behandeling van het voorstel vindt plaats nadat alle op de agenda voorkomende voorstellen en onderwerpen zijn behandeld, tenzij de raad oordeelt dat het voorstel met het oog op de orde van de vergadering tezamen met een ander geagendeerd voorstel of onderwerp dient te worden behandeld, het voorstel eerst dient te worden behandeld in een raadscommissie of voor advies naar het college dient te worden gezonden. In het laatste geval bepaalt de raad in welke vergadering het voorstel opnieuw geagendeerd wordt.
Het verzoek tot het houden van een interpellatie wordt, behoudens in naar het oordeel van de voorzitter spoedeisende gevallen, ten minste 48 uur voor de aanvang van de vergadering schriftelijk bij de voorzitter ingediend. Het verzoek bevat een duidelijke omschrijving van het onderwerp waarover inlichtingen worden verlangd alsmede de te stellen vragen.
De voorzitter brengt de inhoud van het verzoek zo spoedig mogelijk ter kennis van de overige leden van de raad en de wethouders. Bij de behandeling van de ingekomen stukken van de eerstvolgende vergadering na indiening van het verzoek wordt het verzoek in stemming gebracht. De raad bepaalt op welk tijdstip tijdens de vergadering de interpellatie zal worden gehouden. De interpellant voert niet meer dan tweemaal het woord, de overige leden van de raad, de burgemeester en de wethouders niet meer dan eenmaal, tenzij de raad hen hiertoe verlof geeft.
Artikel 37 Schriftelijke vragen
Schriftelijke beantwoording vindt zo spoedig mogelijk plaats, in ieder geval binnen veertien dagen, nadat de vragen zijn binnengekomen. Mondelinge beantwoording vindt plaats in de eerstvolgende raadsvergadering. Indien beantwoording niet binnen deze termijnen kan plaatsvinden, stelt het verantwoordelijk lid van het college de vragensteller hiervan gemotiveerd in kennis, waarbij de termijn aangegeven wordt, waarbinnen beantwoording zal plaatsvinden. Dit bericht wordt behandeld als een antwoord.
De vragensteller kan, bij schriftelijke beantwoording in de eerstvolgende raadsvergadering en bij mondelinge beantwoording in dezelfde raadsvergadering, na de behandeling van de op de agenda voorkomende onderwerpen nadere inlichtingen vragen omtrent het door de burgemeester of door het college gegeven antwoord, tenzij de raad anders beslist.
Voorafgaand aan elke raadsvergadering is er om 19.00 uur gedurende dertig minuten gelegenheid mondelinge vragen te stellen, tenzij er bij de voorzitter geen vragen zijn ingediend. In bijzondere gevallen kan het presidium bepalen dat het vragenuur op een ander tijdstip wordt gehouden. De voorzitter bepaalt per vergadering op welk tijdstip het vragenuur eindigt.
Het lid van de raad dat tijdens het vragenuur vragen wil stellen, meldt dit onder aanduiding van het onderwerp ten minste 24 uur voor aanvang van het vragenuur bij de voorzitter. De voorzitter kan na overleg met het presidium weigeren een onderwerp tijdens het vragenuur aan de orde te stellen indien hij het onderwerp niet voldoende nauwkeurig acht aangegeven of indien het onderwerp in de raadsvergadering op diezelfde dag aan de orde komt.
Hoofdstuk 6. Lidmaatschap van andere organisaties
Artikel 41 Verslag; verantwoording
Een lid van de raad, een wethouder, de burgemeester of de secretaris, die door de gemeenteraad is aangewezen tot lid van het algemeen bestuur van een openbaar lichaam of van een ander gemeenschappelijk orgaan, ingesteld op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen, heeft het recht (om in aansluiting op de behandeling van de lijst van ingekomen stukken óf voor het sluiten van de vergadering) verslag te doen over zaken die in het algemeen bestuur als bedoeld aan de orde zijn. Door de raad gewenste bespreking van dit verslag kan de voorzitter verwijzen naar de desbetreffende commissie.
Wanneer een lid van de raad een persoon als bedoeld in het eerste lid ter verantwoording wenst te roepen over zijn wijze van functioneren als zodanig, besluit de raad over het toestaan daarvan. De regels voor het vragen van inlichtingen, vastgesteld in artikel 38, zijn van overeenkomstige toepassing.
Hoofdstuk 7. Besloten vergadering
Op een besloten vergadering zijn de bepalingen van dit reglement van overeenkomstige toepassing voorzover deze bepalingen niet strijdig zijn met het besloten karakter van de vergadering.
Voor de afloop van de besloten vergadering beslist de raad overeenkomstig artikel 25, eerste lid, van de Gemeentewet of omtrent de inhoud van de stukken en het verhandelde geheimhouding zal gelden. De raad kan besluiten de geheimhouding op te heffen.
Artikel 45 Opheffing geheimhouding
Indien de raad op grond van artikel 25, derde en vierde lid, artikel 55, tweede en derde lid, of artikel 86, tweede en derde lid, van de Gemeentewet voornemens is de geheimhouding op te heffen wordt, indien daarom wordt verzocht door het orgaan dat geheimhouding heeft opgelegd, in een besloten vergadering met het desbetreffende orgaan overleg gevoerd.
Hoofdstuk 10. Toehoorders en pers
Artikel 49a Geluid- en beeldregistraties
Degenen die in de vergaderzaal tijdens de raadsvergadering geluid- dan wel beeldregistraties willen maken doen hiervan mededeling aan de voorzitter en gedragen zich naar zijn aanwijzingen.
Artikel 49b Verbod gebruik mobiele telefoons
In de vergaderzaal, met inbegrip van de publieke tribune, is tijdens de vergadering het gebruik, alsmede het standby houden van mobiele telefoons of andere communicatiemiddelen, die inbreuk kunnen maken op de orde van de vergadering, zonder toestemming van de voorzitter, niet toegestaan.
Aldus besloten in zijn openbare vergadering van 1 mei 2003.
De raad voornoemd,
de plaatsvervangend griffier,
drs. ing. K.V.M. de Vries
de voorzitter,
J.de Groot
Toelichting Toelichting op de wijzigingen in het Reglement van Orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad van de gemeente Vught
Het gewijzigde reglement is gebaseerd op de tussenrapportage dualisme 2003 en discussie in raadsbijeenkomst op 20 maart 2003.
NB. Wijzigingsvoorstellen hebben vrijwel uitsluitend betrekking op raadsvergadering.
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Toegevoegd is de taakomschrijving van het presidium.
Paragraaf 1 Tijd van vergaderen; voorbereidingen
Artikel 6 Tijd en plaats van vergaderen
Wijzigingen behoeven geen toelichting.
De opmerking is nadrukkelijk geen toevoeging aan Reglement van Orde.
Toevoeging behoeft geen toelichting.
Ingevoegd is de verwoording van het schema volgorde sprekers voor zover betrekking hebbend op de raadsvergadering en de wethouder. De verwijzing naar de burgemeester is wegens strijd met de gemeentewet geschrapt.
De zogenaamde start- en beleidsnota’s betreffen beleidsvoorstellen aan de raad in haar rol als kaderstellend orgaan. Immers beide nota’s hebben betrekking op de startfase van beleid.
Artikel 10 Openbare kennisgeving
Toevoeging behoeft geen toelichting.
Paragraaf 2 Orde der vergadering
Artikel 14 Spreekrecht burgers
Dit artikel wordt beperkt tot het spreekrecht voor de burgerinitiatiefnemer in 1e en 2e termijn, conform schema werkgroep dualisme. Het inspreekrecht van burgers vindt plaats in de commissievergadering.
Indien de raad hiertoe besluit kan een vastgesteld spreektijd worden ingevoerd.
Artikel 37 Schriftelijke vragen
De inkorting heeft als doel het instrument schriftelijke vraag frequenter te kunnen gebruiken en het te kunnen betrekken in de periode tussen de commissie- en raadsvergadering.
Het tijdstip is gewijzigd. Daarnaast wordt de mogelijkheid gecreëerd om de schriftelijke beantwoording van de vragen door het college in een zo vroeg mogelijk stadium aan de raad ter beschikking te stellen.
Nieuw Hoofdstuk 8 Raadsbijeenkomst
Achterliggende gedachte van het artikel is om via een bijeenkomst van de raad het contact met de bevolking te verbeteren. De raad kan bij gelegenheid van de bijeenkomst bovendien haar kaderstellende verantwoordelijkheid en functie toetsten bij de bevolking.
De locatie voor vergadering in het raadhuis is geduid naar aanleiding van de bijeenkomst op 20 maart jl.
Nieuw Hoofdstuk 9 Spreekuur raad
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Nieuw Hoofstuk 10 Toehoorders en pers
Uitsluitend de nummering is nieuw.