Organisatie | Súdwest-Fryslân |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening cliëntenparticipatie WWB en WIJ gemeente Súdwest Fryslân |
Citeertitel | Verordening cliëntenparticipatie WWB en WIJ gemeente Súdwest Fryslân |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | Verordening cliëntenparticipatie WWB en WIJ gemeente Súdwest Fryslân |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
25-03-2011 | 01-01-2011 | 01-01-2013 | nieuwe regeling | 03-03-2011
| geen. |
De raad van de gemeente Súdwest Fryslân;
gezien het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 3 januari 2011;
gelet op Artikel 147, eerste lid en artikel 150 Gemeentewet, artikel 47 van Wet werk en bijstand, artikel 42 van de Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijke arbeidsongeschikte werkloze werknemers, artikel 42 van de Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikt gewezen zelfstandigen en artikel 12, eerste lid, onderdeel d van de Wet investeren in jongeren;
overwegende dat het noodzakelijk is dat cliënten worden betrokken bij beleidsvorming, evaluatie en uitvoering van de door de gemeente Súdwest Fryslân uit te voeren regelingen;
Vast te stellen de: Verordening cliëntenparticipatie WWB en WIJ gemeente Súdwest Fryslân
In deze verordening wordt verstaan onder:
wet: de Wet werk en bijstand (WWB) en de Wet investeren in jongeren (WIJ). In deze verordening wordt onder de wet tevens begrepen: de inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijke arbeidsongeschikte werkloze werknemers (Ioaw), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikt gewezen zelfstandigen (Ioaz) en het Besluit bijstandverlening zelfstandigen (Bbz).
cliëntenparticipatie: de gestructureerde wijze waarop de gemeente haar klanten en belanghebbenden betrekt bij de beleidsvorming, uitvoering en evaluatie van de door de gemeente uit te voeren regelingen op het terrein van de sociale zekerheid en de wijze van dienstverlening en communicatie met de klanten.
belanghebbenden: onder belanghebbenden als bedoeld in deze verordening worden verstaan degenen die een lokaal georiënteerde organisatie vertegenwoordigen die tot doel heeft in algemene zin de belangen te behartigen van cliënten op wie de wetten en gemeentelijke regelingen op het terrein van werk en inkomen gericht zijn.
Het doel van de cliëntenraad is het behartigen van de algemene belangen van personen in het kader van de sociale zekerheid, die aanspraak kunnen maken op een uitkering of verstrekking van de gemeente, of op wie het gemeentelijk minimabeleid van toepassing is.
De cliëntenraad heeft tot taak het gevraagd en ongevraagd adviseren van de raad en het college van de gemeente over alle onderwerpen, die de voorbereiding, de vaststelling, de uitvoering, de controle en de evaluatie van het beleid betreffen ten aanzien van alle door de gemeente uit te voeren wetten en regelingen.
De gemeente draagt er zorg voor dat alle zaken die verband houden met de onderwerpen van alle door de gemeente uit te voeren wetten en regelingen zoals deze staan vermeld in artikel 1, lid 2, sub a van deze verordening, voorafgaande aan zijn beslissing hierop, tijdig om advies aan de cliëntenraad worden voorgelegd.
Een uitzondering op artikel 3 lid 4 van deze verordening kan worden gemaakt wanneer dit, naar het oordeel van het college, zal leiden tot een ongewenste vertraging in de informatieverstrekking aan de cliënt, dan wel tot een ongewenste vertraging in de uitvoering die in het nadeel van de cliënt zal werken. In die gevallen zal het onderwerp achteraf in de bijeenkomst met de cliëntenraad ter discussie worden gesteld.
De cliëntenraad heeft gestructureerd overleg met de portefeuillehouder en een vaste ambtelijke contactpersoon. De uitwerking hiervan vindt plaats in het huishoudelijk reglement. Dit overleg heeft een dynamisch karakter: voor zover mogelijk wordt de cliëntenraad door de gemeente vanaf de start betrokken bij het traject dat leidt tot ontwikkeling van de beleidsmatige processen en de uiteindelijke bestuurlijke besluitvorming.
De cliëntenraad heeft recht op een gemotiveerd (met redenen omkleed) antwoord bij afwijzing van haar advies.
Artikel 6 Taken van de voorzitter, secretaris en penningmeester en zittingsduur leden.
De taken en zittingsduur staan vermeld in het huishoudelijk reglement.
In zaken waarin deze verordening en het huishoudelijk reglement niet voorzien doet de cliëntenraad een beroep op het college van burgemeester en wethouders.