Organisatie | Berkelland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | NADERE REGELS SEKSINRICHTINGEN EN ESCORTBEDRIJVEN 2011 |
Citeertitel | Nadere regels seksinrichtingen en escortbedrijven 2011 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Nadere regels seksinrichtingen van 7 februari 2006.
Verordening seksinrichtingen, sekswinkels, straatprostitutie e.d., art. 1:3
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
23-03-2011 | nieuwe regeling | 15-03-2011 Berkelbericht, 22-03-2011 | Collegebesluit en besluit burgemeester van 15 maart 2011 |
De burgemeester van Berkelland en Burgemeester en wethouders van Berkelland, ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft;
overwegende, dat het in het belang van de openbare orde, het voorkomen of beperken van overlast, het voorkomen of beperken van aantasting van het woon- en leefklimaat, de veiligheid van personen of goederen, de verkeersvrijheid of -veiligheid, de gezondheid of zedelijkheid en de arbeidsomstandigheden van de prostituee geboden is de exploitatie van seksinrichtingen en escortbedrijven aan nadere regels te binden,
gelet op artikel 1:3 van de Verordening seksinrichtingen, sekswinkels, straatprostitutie e.d.;
Paragraaf 2 Technische voorschriften seksinrichtingen
Het gestelde in deze paragraaf is niet van toepassing op een seksbioscoop, een sekstheater en een seksautomatenhal.
De toiletten moeten doelmatig zijn ingericht, voldoende zijn geventileerd en van het benodigde zijn voorzien. Een toilet moet overdekt zijn en zodanig afgesloten dat het bij gebruik behoorlijke afzondering waarborgt. Een toilet moet zijn voorzien van een goed werkende doorspoelinrichting met een stankafsluiting.
Artikel 2.8 Ontvluchtings- en alarmeringsgelegenheid
Ruimten in de seksinrichting waarin zich één of meer prostituees plegen te bevinden, moeten zijn voorzien van duidelijk kenbare gelegenheden tot ontvluchting. Deze moeten, mede gelet op het aantal andere personen dat zich in die ruimten pleegt te bevinden, in aantal, ligging en grootte toereikend zijn om de prostituees op een zo veilig mogelijke wijze een zo veilig mogelijke plaats te doen bereiken. Vorenbedoelde gelegenheden tot ontvluchting moeten worden vrijgehouden van obstakels.
Paragraaf 3 Geschiktheidverklaring seksinrichting
Artikel 3.1 Verklaring staat seksinrichting
Het is verboden om zonder of in afwijking van een geschiktheidverklaring van burgemeester en wethouders een gebouw als seksinrichting in gebruik te nemen, te hebben of te houden.
Artikel 3.2 Verkrijgen geschiktheidverklaring
Een geschiktheidverklaring wordt afgegeven als wordt voldaan aan de eisen zoals gesteld in paragraaf 2.
Artikel 3.3 Termijn van beslissing
In afwijking van het bepaalde in het eerste en het tweede lid houden burgemeester en wethouders de beslissing op de aanvraag aan indien op de seksinrichting een aanschrijving rust wegens strijd met de voorschriften van het Bouwbesluit of de Bouwverordening en aan die aanschrijving (nog) niet is voldaan.
Burgemeester en wethouders kunnen voor andere seksinrichtingen dan prostitutiebedrijven geheel of gedeeltelijk vrijstelling verlenen van deze nadere regels.
De nadere regels kunnen worden aangehaald als "nadere regels seksinrichtingen en escortbedrijven 2011" en treden een dag na bekendmaking in werking. De nadere regels seksinrichtingen vastgesteld op 7 februari 2006 worden hierbij gelijktijdig ingetrokken.
Burgemeester en wethouders van Berkelland,
de secretaris, de burgemeester,
drs. A.G. Dekker. mr. H.L.M. Bloemen.
Artikel 1.3 Verhouding met andere regelgeving
In het Bouwbesluit zijn allebouwkundige eisen opgenomen waaraangebouwen en bouwwerken in Nederland dienen te voldoen. Voor specifieke gebouwgroepen zijn specifieke eisen opgenomen, zoals bijvoorbeeld ten aanzien van logiesgebouwen. Seksinrichtingen kunnen voor de bepaling van het niveau van bouwtechnische voorschriften worden gerekend tot deze categorie. Aan de hier gestelde eisen van het bouwbesluit zullen seksinrichtingen dus minimaal dienen te voldoen. Deze nadere regels vormen deels een herhaling van de in het bouwbesluit gestelde regels (dit is gedaan ten behoeve van een betere leesbaarheid) en zijn deels een aanvulling.
Seksinrichtingen waarin meer dan 15 personen zullen kunnen verblijven zijn tevens gebruiksvergunningplichtig in de zin van de bouwverordening, maar ook kleinere seksinrichtingen kunnen - om andere redenen, bijvoorbeeld indien tevens sprake is van horeca-activiteiten - gebruiksvergunningplichtig zijn. Dan zijn zwaardere gebruikseisen van toepassing.
Artikel 3.2 Geschiktheidsverklaring
Denadere regels zijn onderverdeeld in technische voorschriften en gebruiksvoorschriften. Indien voldaan wordt aande technische eisen wordt een geschiktheidsverklaring afgegeven. Pas indien men deze verklaring kan overleggen, kan men in aanmerking komen voor een vergunning. Bouw- en woningtoezicht en de brandweer toetsen de technische regels. Degebruiksvoorschrift ten moeten bij de exploitatie in acht genomen te worden. Het overtreden van deze regels kan leiden tot het intrekken van de vergunning. De GGD zal toezien op de naleving.
Artikel 2.2 Afmeting en inrichting verblijfsruimten
De inrichting van de werkruimte moet bestaan uit een in goede staat verkerend bed of rustbank en een hang-/legkast. De kast kan ook een plaats krijgen in een afzonderlijk in te richten kleedruimte, die aan een minimale afmeting moet voldoen.
Artikel 2.3 Dagverblijf en keuken
De aanwezigheid van een dagverblijf en een keuken betreft en de omstandigheden, waaronder de werkzaamheden kunnen worden uitgevoerd. Het is een voorschrift dat is terug te voeren op de voorschriften over schaftgelegenheden in het Veiligheidsbesluit restgroepen (VBR).
Artikel 2.4 Temperatuur en luchtverversing
In hoofdstuk II, paragraaf3, van het Veiligheidsbesluit restgroepen staan de voorschriften over temperatuur en luchtverversing.
Artikel 2.6 Wasbakken badruimte
Deze bepaling vloeit voort uit hoofdstuk II, paragraaf 1, van het VBR. Artikelen 6, 7, 8 en 9 Wasbakken en badruimte. Toiletten en bed- en handlinnen. De voorschriften voor de toiletten en de bijbehorende wasbakken zijn gebaseerd op hoofdstuk I, paragraaf 14, Toiletten en urinoirs van het VBR. De badruimten komen voort uit hoofdstuk II, paragraaf 2, Zindelijkheid van het VBR. Bij de verhouding tussen het aantal werkruimte en bouwlagen en het aantal badruimten en toiletten is het voorstelbaar dat andere verhoudingsgetallen worden gekozen. De opgenomen getallen waarborgen een redelijkerwijs te verlangen voorzieningenniveau. Het voorschrift van het benodigde voorzien, duidt op de aanwezigheid van handdoeken en zeep. De bepaling over het bed- en handlinnen is van meer intentionele aard, die alleen door toezicht en controle enige betekenis kan krijgen.
Artikel 2.8 Ontvluchtings- en alarmeringsgelegenheid
De basis voor het artikel is hoofdstuk II, paragraaf 7; het verschaffen van gelegenheid tot ontvluchting van het VBR. De werkruimten dienen van buitenaf bereikbaar te zijn. Behalve is het voorschrift opgenomen dat toegangsdeuren van een werkruimte niet (van binnenuit) afsluitbaar zijn. Voor aan de weg gelegen toegangsdeuren is uiteraard een uitzondering nodig. De werkruimte moet dan wel in open verbinding staan met een andere ruimte of over voorzieningen beschikken die de veiligheid waarborgen, zoals bijvoorbeeld een alarmeringsinstallatie.
Artikel 4.3 Hulp bij ongevallen
Dit artikel vertoont in overeenstemming met met het bepaalde in hoofdstuk 11, paragraaf 5, Het
Artikel 4.4/4.5 Gezondheid en geneeskundig onderzoek
Deze bepalingen kennen geen vergelijkbaar voorschrift in het VBR. Gelet op de doelstelling van de verordeningsbepalingen in dit hoofdstuk kan een bepaling die gezondheidsaspecten regelt niet ontbreken. Uit onderzoek is gebleken dat een derde van de prostituees niet erg te spreken is over de contacten met de vaste arts. De bezwaren betreffen de kosten en slechte toerusting van de artsen voor geslachtsziektecontrole. Wellicht kan de GGD Regio Achterhoek t.z.t. als alternatief voor de clubarts gaan fungeren, indien en zodra men een zorg kan aanbieden welke zich niet beperkt tot de controle op SOA's (inclusief Aids), maar zich eveneens uitstrekt tot de signalering van andere klachten die kunnen samenhangen met het beroep (als klachten van het houdings- en bewegingsapparaat, alcohol- en druggebruik, geweld).
Artikel 4.6 Vrijheid van de prostituee
Deexploitant heeft de verplichting de vrijheid vande prostituee te waarborgen. De bepaling somt daartoeeenaantal voorwaarden opdie het de prostituee mogelijk maakt over enige essentiële humane waarden en gezondheidsregels zelfstandig beslissingen te nemen.
In beginsel zijn deze regels van toepassing op alle seksinrichtingen in de zin van de Verordening seksinrichtingen, sekswinkels, straatprostitutie e.d. maar het gaat daarbij uiteraard vooral om de categorie prostitutiebedrijven. Daarom kunnen B&W in individuele gevallen vrijstelling verlenen van het van toepassing zijn van deze regels voor andere seksinrichtingen dan prostitutiebedrijven, althans indien in een dergelijke seksinrichting inderdaad geen prostitutie plaatsvindt.
De in deze nadere regels genoemde ontheffingsmogelijkheden komen in beginsel uitsluitend voor toepassing in aanmerking ingeval sprake is van - op het moment van de inwerkingtreding van deze nadere regels - al bestaande situaties en bovendien het voldoen aan de nieuwbouwvoorschriften in redelijkheid niet gevergd kan worden. Bij nieuwbouw, dan wel bij verbouwingen welke ertoe strekken om ruimten welke voorheen niet voor prostitutiedoeleinden werden gebruikt voor prostitutiedoeleinden geschikt te maken, dient van deze vrijstellingsmogelijkheden in beginsel geen gebruik te worden gemaakt.
Handhavingsarrangement Politieregio Noord- en Oost-Gelderland
I Exploitatie zonder vergunning
II Exploitatie in strijd met vergunning
III Exploitatie in strijd met artikel 250 A Wetboek van Strafrecht
·Gemeenten dienen bij aanschrijvingen van exploitanten/beheerders de in de
Awb gestelde regels toe te passen.
Aanvraag ter verkrijging van een vergunning voor een seksinrichting of escortbedrijf
(art. 2.1 Verordening seksinrichtingen, sekswinkels, straatprostitutie e.d.)
Aan : de burgemeester/het college van de gemeente Berkelland
GEGEVENS OMTRENT DE INRICHTING
1. Adres en aard van de inrichting
Naam van de inrichting : ………………………………………..……………..
Adres : ……………………………………………………….
Postcode en woonplaats : …………………………………………………….…
Telefoonnummer : …………………………………………………….…
0 prostitutiebedrijf 0 thuiswerker met openbaar karakter
0 seksbioscoop 0 erotische massagesalon
0 seksautomatenhal 0 parenclub
0 thuiswerker zonder openbaar karakter 0 anders nl. ……………………….…
Deze aanvraag heeft betrekking op:
0 vestiging nieuwe onderneming
0 (overname) bestaande onderneming
0 optreden van een nieuwe beheerder
0 andere omstandigheden, namelijk: ……………………………
GEGEVENS OMTRENT DE EXPLOITATIE
Naam van natuurlijke of rechtspersoon : ……………………………
Voornamen voluit : ……………………………
Postcode en woonplaats : ……………………………
Burgerservicenummer : ……………………………
Inschrijving Kamer van Koophandel naam : ……………………………
Postcode en plaatsnaam : ……………………………
Burgerservicenummer : ……………………………
Postcode en plaatsnaam : ……………………………
Burgerservicenummer : ……………………………
Maandag : van ……… uur tot ……… uur
Dinsdag : van ……… uur tot ……… uur
Woensdag : van ……… uur tot ……… uur
Donderdag : van ……… uur tot ……… uur
Vrijdag : van ……… uur tot ……… uur
Zaterdag : van ……… uur tot ……… uur
Zondag : van ……… uur tot ……… uur
Exploiteert u behalve de inrichting waarvoor u een vergunning aanvraagt nog meer seksinrichtingen of heeft u eerder zulke inrichtingen geëxploiteerd?
Gegevens over personen die zich beschikbaar stellen tot het verrichten van seksuele handelingen met een ander tegen vergoeding
d.Zijn deze personen verplicht, om als daar om verzocht wordt, zonder condoom te werken
e.Zijn deze personen ouder dan 18 jaar
f.Hebt u de leeftijd gecontroleerd aan de hand van een geldig identiteitsbewijs?
g.Zijn er personen met een andere nationaliteit dan de Nederlandse?
Zo ja, zijn de personen afkomstig uit landen buiten de Europese Unie?
Zo ja, hebben deze personen een geldige verblijfstitel?
Zo ja, hoe hebt u dat gecontroleerd?
h.Kunnen deze personen zelf de klant kiezen?
i.Vindt er ten minste eenmaal per drie maanden een onderzoek plaats door de GGD of een arts naar de gezondheidssituatie van deze personen?
Zo ja, is deze afspraak contractueel vastgelegd?
Zo ja, dan graag een kopie van de overeenkomst bijvoegen.
j.Werken deze personen als zelfstandigen?
Zo ja, welke kosten worden aan hen in rekening gebracht?
Zo ja, dan ontvangen wij graag een kopie van de samenwerkingsovereenkomsten.
k.Is er sprake van een dienstverband?
Zo ja, dan ontvangen wij graag een kopie van de van de arbeidsovereenkomst(en)
l.Mogen deze personen weigeren om met de klant alcoholhoudende drank te drinken?
m.Mogen deze personen zelf de werktijden bepalen?
Hoe wordt de onderneming waarvoor de beschikking wordt gevraagd gefinancierd?
Zo ja, bewijsstukken zoals rekeningsafschriften van bank- of spaarrekeningen overleggen en de belastingaangifte over het voorgaande belastingjaar.
Wordt u gefinancierd door een bankinstelling?
Zo ja, dan een door de bank of notaris gewaarmerkte kopie van de door u en de bank getekende financieringsovereenkomst overleggen.
Wordt u gefinancierd op een wijze niet onder a) of b) genoemd dan hieronder de gegevens van de financier vermelden:
Naam: ……………………………………………………………………..
Voornamen: ……………………………………………………………………..
Geboorteplaats: ……………………………………………………………………..
Geboortedatum: ………………………………………………………………………
Adres: ………………………………………………………………………
Postcode en plaats: ……………………………………………………………………….
Burgerservicenummer: …………………………………………………………………….
Naam bedrijf: ……………………………………………………………………….
Correspondentieadres: ……………………………………………………………………….
Postcode en plaats: ……………………………………………………………………….
Feitelijk vestigingsadres: ……………………………………………………………………….
Postcode en plaats: ……………………………………………………………………….
Inschrijving KvK: ……………………………………………………………………….
KvK handelsregisternummer: ……………………………………………………………………….
Hierbij overleggen een door beide partijen getekende overeenkomst van de financiering en een verklaring van een notaris dat hij de op het contract gestelde handtekeningen heeft geverifieerd.
Vragen voor exploitant(en) en of beheerder(s)
(indien meerdere exploitanten en/of beheerders, dan de vragen voor ieder afzonderlijk beantwoorden)
Zo ja, in welke periode, in welke gemeente, welke seksinrichting of escortbedrijf en op welk adres, wat is/was de naam van de seksinrichting of escortbedrijf?
Plaats: ……………………………………………………………..
Datum: ………………………………………………………..
Ook verklaart/verklaren ondergetekende(n) op de hoogte te zijn van een mogelijke procedure ingevolge de Wet BIBOB.
Bij alle aanvragen moeten de volgende gegevens geleverd worden.
Een ondernemingsplan waaruit blijkt op welke wijze de exploitatie van de seksinrichting of escortbedrijf vorm gaat krijgen (o.a. de aard van het bedrijf) en voorts welke maatregelen de exploitant neemt ter bevordering van de arbeidsomstandigheden (waaronder de veiligheid) van de prostituees, bescherming van de hygiëne en bescherming van de gezondheid van de bezoeker en de prostituee.
Het aanvraagformulier, met bijlagen, moet ingediend worden bij:
Het college van burgemeester en wethouders van Berkelland/de burgemeester van Berkelland,
Indien uittoetsing van de aanvraagblijkt dat er onduidelijkheden blijven bestaan over de integriteit van de aanvrager of diens zakelijke relaties, kan het bevoegde gezag de aanvrager verzoeken om een uitgebreid aanvraagformulier in te vullen. Als daarna nog steeds onduidelijkheden bestaan, kan advies ingewonnen worden bij Bureau BIBOB.
Voor meer informatie over de Wet BIBOB kunt u bijgaande toelichting BIBOB raadplegen.
Voor informatie of voor het maken van een afspraak voor een intakegesprek kunt u contact opnemen met mevrouw G. Navis, tel. 0545-250 407 of mevrouw S. Roedema. Tel. 0545-250 470.
om een vergunning als bedoeld in artikel 2:1, eerste lid, van de Verordening seksinrichtingen, sekswinkels, straatprostitutie e.d.
gelet op het bepaalde in de Verordening seksinrichtingen, sekswinkels, straatprostitutie e.d.
12.De exploitant draagt er zorg voor dat de inrichting geëxploiteerd wordt conform de nadere regels als bedoeld in artikel 1:3 Verordening seksinrichtingen, sekswinkels, straatprostitutie e.d. , voor zover de nadere regels op zijn inrichting van toepassing zijn.
Bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u hiertegen schriftelijk bezwaar maken. U hebt hiervoor zes weken de tijd. Deze zes weken gaan in, één dag na het versturen van dit besluit. Uw bezwaarschrift stuurt u naar het college van burgemeester en wethouders van Berkelland, Postbus 200, 7270 HA in Borculo.
Wat moet er altijd in uw bezwaarschrift staan?
Let erop dat u een handtekening onder uw bezwaarschrift zet.
Voor ons is het makkelijk als u een kopie van het besluit meestuurt.
Als u bezwaar maakt blijft het besluit geldig totdat we over uw bezwaar hebben beslist. Misschien kunt u onze beslissing op uw bezwaarschrift niet afwachten. U kunt dan bij de rechtbank vragen om een voorlopige voorziening. Dit kan alleen als u al bezwaar heeft gemaakt. U moet dan duidelijk aangeven dat het uitvoeren van dit besluit voor u ernstige gevolgen heeft. De rechter beslist of met de uitvoering van het besluit moet worden gewacht.
U kunt uw verzoek sturen naar de Voorzieningenrechter van de rechtbank Zutphen, Postbus 205, 7200 AE in Zutphen. Let erop dat u een kopie van het bezwaarschrift meestuurt. Voor dit verzoek moet u griffierecht betalen. U krijgt hierover een brief van de rechtbank.
9.De exploitant draagt er zorg voor dat het bedrijf geëxploiteerd wordt conform het bepaalde in de nadere regels als bedoeld in artikel 1:3 van de Verordening seksinrichtingen, sekswinkels, straatprostitutie e.d., voor zover de nadere regels op zijn inrichting van toepassing zijn.
de secretaris, de burgemeester,
drs. A.G. Dekker. mr. H.L.M. Bloemen.
Bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u hiertegen schriftelijk bezwaar maken. hebtft hiervoor zes weken de tijd. Deze zes weken gaan in, één dag na het versturen van dit besluit. Uw bezwaarschrift stuurt u naar het college van burgemeester en wethouders van Berkelland, Postbus 200, 7270 HA in Borculo.
Wat moet er altijd in uw bezwaarschrift staan?
Let erop dat u een handtekening onder uw bezwaarschrift zet.
Voor ons is het makkelijk als u een kopie van het besluit meestuurt.
Als u bezwaar maakt blijft het besluit geldig totdat we over uw bezwaar hebben beslist. Misschien kunt u onze beslissing op uw bezwaarschrift niet afwachten. U kunt dan bij de rechtbank vragen om een voorlopige voorziening. Dit kan alleen als u al bezwaar heeft gemaakt. U moet dan duidelijk aangeven dat het uitvoeren van dit besluit voor u ernstige gevolgen heeft. De rechter beslist of met de uitvoering van het besluit moet worden gewacht.
U kunt uw verzoek sturen naar de Voorzieningenrechter van de rechtbank Zutphen, Postbus 205, 7200 AE in Zutphen. Let erop dat u een kopie van het bezwaarschrift meestuurt. Voor dit verzoek moet u griffierecht betalen. U krijgt hierover een brief van de rechtbank.