Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Súdwest-Fryslân

Eerste wijziging Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 20112011

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieSúdwest-Fryslân
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingEerste wijziging Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 20112011
CiteertitelEerste wijziging Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2011
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpVerordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2011

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 33, derde lid, van de Gemeentewet

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

09-11-201201-01-2016wijziging.

18-10-2012

Ta jo tjinst

geen.
25-03-201101-01-2011nieuwe regeling

03-03-2011

geen.

Tekst van de regeling

Intitulé

Eerste wijziging Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 20112011

De raad van de gemeente Súdwest Fryslân;

 

gelezen het voorstel van het presidium d.d. 6 september 2012;

 

gelet op artikel 33, lid 3 Gemeentewet;

 

b e s l u i t:

 

vast te stellen de

Eerste wijziging Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2011

Artikel 1  

  • 1

    Een raadslid wendt zich tot de griffier of een ambtenaar met een verzoek om:

    a. feitelijke informatie van geringe omvang;

    b. inzage in of afschrift van documenten die openbaar zijn;

     

  • 2

    Indien de ambtenaar twijfelt of het verzoek betrekking heeft op informatie bedoeld onder het eerste lid, onderdeel a of b stelt hij de secretaris daarvan in kennis. De secretaris beslist.

  • 3

    Een raadslid wendt zich tot de griffier met een verzoek om bijstand bij het opstellen van voorstellen, amendementen en moties of andere bijstand.

  • 4

    De bijstand, bedoeld in het derde lid, wordt verleend door de griffier of een medewerker van de griffie. Indien de gevraagde bijstand niet door de griffie kan worden verleend, kan de griffier de secretaris verzoeken één of meer ambtenaren aan te wijzen die de gevraagde bijstand zo spoedig mogelijk verlenen.

Artikel 2 Verlenen van ambtelijke bijstand

Ambtelijke bijstand aan een raadslid wordt verleend, tenzij:

1. het raadslid niet aannemelijk heeft gemaakt dat de bijstand betrekking heeft op de werkzaamheden van de raad;

2. dit het belang van de gemeente kan schaden.

 

Artikel 3 Weigering verzoek ambtelijke bijstand

  • 1

    De gemeentesecretaris/algemeen directeur beoordeelt of ambtelijke bijstand op grond van artikel 2 wordt geweigerd.

  • 2

    Indien de bijstand op grond van artikel 2 wordt geweigerd deelt de gemeentesecretaris/algemeen directeur dit met redenen omkleed mee aan de griffier en aan het raadslid dat het verzoek heeft ingediend.

Artikel 4 Geschil over ambtelijke bijstand

  • 1

    Indien het verzoek om bijstand van een ambtenaar door de gemeentesecretaris/algemeen directeur wordt geweigerd kan het betrokken raadslid via de griffier het verzoek voorleggen aan de burgemeester. De burgemeester beslist zo spoedig mogelijk op het verzoek.

  • 2

    Indien een raadslid niet tevreden is over de door een ambtenaar verleende ambtelijke bijstand kan het betrokken raadslid via de griffier hierover in overleg treden met de gemeentesecretaris/algemeen directeur.

  • 3

    Indien overleg met de gemeentesecretaris/algemeen directeur als bedoeld in lid 2 niet leidt tot een voor beide partijen bevredigende oplossing leggen zij de zaak voor aan de burgemeester. De burgemeester voorziet zo spoedig mogelijk in de kwestie.

    Paragraaf 2. Fractieondersteuning

     

Artikel 5 Recht op financiële vergoeding

  • 1

    De fracties als bedoeld in artikel 8 van het Reglement van orde voor de raad en de raadscommissies hebben recht op een jaarlijkse financiële vergoeding als tegemoetkoming in de kosten voor het functioneren van de fractie.

  • 2

    Deze vergoeding bestaat in 2012 uit een vast deel van € 2.000,- voor elke fractie. Daarnaast ontvangt elke fractie een bedrag van € 725,- per raadszetel.

  • 3

    Deze vergoeding bestaat in 2013 uit een vast deel van € 1.300,- voor elke fractie. Daarnaast ontvangt elke fractie een bedrag van € 500,- per raadszetel.

Artikel 6 Besteding financiële vergoeding

  • 1

    De vergoeding dient aangewend te worden ter bekostiging van personele, materiële of andere kosten die verband houden met de ondersteuning van de fractie ten behoeve van het raadswerk.

  • 2

    In de bijlage Tabel Fractievergoeding behorende bij de verordening zijn de kostensoorten opgenomen waarvoor de financiële vergoeding wel en niet mag worden gebruikt.

  • 3

    Bij twijfel over de besteding van de vergoeding, beslist het presidium.

Artikel 7 Voorschot financiële vergoeding

De vergoeding voor fractieondersteuning wordt vóór 31 januari van het betreffende kalenderjaar in de vorm van een voorschot op dat kalenderjaar verstrekt op een door de fractie aan te geven rekeningnummer.

Artikel 8 Tijdstip verstrekken voorschot in verkiezingsjaar

In afwijking van het bepaalde in artikel 7 wordt in een jaar waarin verkiezingen plaatsvinden het voorschot vóór 31 januari verstrekt voor de maanden tot en met de maand waarin de verkiezingen plaatsvinden. In de eerste maand na de maand waarin de eerste vergadering van de nieuw gekozen raad plaatsvindt wordt het voorschot verstrekt voor de overige maanden van dat jaar.

Artikel 9 Gevolgen splitsen fractie

  • 1

    Bij afsplitsing van een fractie wordt de op grond van artikel 5 vastgestelde vergoeding voor de oorspronkelijke fractie verdeeld over de betrokken fracties naar evenredigheid van het aantal bij de splitsing betrokken leden.

  • 2

    Bij afsplitsing van een fractie wordt het aan de oorspronkelijke fractie verstrekte voorschot verrekend overeenkomstig de verdeling die volgt uit artikel 5.

Artikel 10 Verantwoording en controle

  • 1

    De fractie legt vóór 1 april na het einde van een kalenderjaar, aan de raad verantwoording af over de besteding van de financiële vergoeding voor fractieondersteuning onder overlegging van een verslag conform het Verslagformulier fractievergoeding behorende bij de verordening en onder overlegging van originele betalingsbewijzen.

  • 2

    De fractie voert een financiële administratie op basis van het stelsel van baten en lasten. Deze administratie wordt op zodanige wijze gevoerd dat deze steeds een volledig en juist inzicht geeft.

  • 3

     Controle vindt plaats door de accountant, belast met de controle van de jaarrekening, onder leiding van de griffier. De accountant brengt advies uit aan de raad.

  • 4

    De raad stelt na ontvangst van het advies van de accountant na tussenkomst van het presidium de bedragen vast van:

    a. de uitgaven van een fractie die in het vorige kalenderjaar uit de vergoeding bekostigd zijn;

    b. de verrekening tussen de in onderdeel a. genoemde uitgaven en het ontvangen voorschot en, voor zover nodig, de hoogte van de terugvordering van ontvangen voorschotten.

     

Artikel 11 Toepassing Awb

Titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht is van toepassing op de financiële middelen die een fractie ontvangt.

 

Paragraaf 3 Slotbepalingen

Artikel 12 Intrekking oude verordeningen

Vervallen 

Artikel 13 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op de achtste dag na bekendmaking, met dien verstande dat artikel 5 lid 3 in werking treedt op 1 januari 2013 en artikel 5 lid 2 met ingang van 1 januari 2013 wordt ingetrokken.

Artikel 14 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2011.

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 18 oktober 2012

 

Drs. H.H. Apotheker , voorzitter.

 

 

G.W. Stegenga, wnd. griffier.

Toelichting 1 Tabel Fractieondersteuning (onder verwijzing naar artikel 6)

 

WEL

NIET

Raadswerkzaamheden (m.n. politiek getinte)

Uitgaven in strijd met wettelijke bepalingen en overige regelingen

Personele ondersteuning (secretarieel, organisatorisch, inhoudelijk, onderzoek, coaching)

Uitgaven aan politieke partijen, daarmee verbonden instellingen of natuurlijke personen  geen verkiezingscampagnes of partijbelangen

Inhuren van extern advies en expertise ten behoeve van de fractie

Giften

Informatievoorziening aan de burger. Bijvoorbeeld via website, infobulletin, nieuwsbrief, politieke vergadering.

Uitgaven welke dienen bestreden te worden uit de algemene onkostenvergoeding van individuele raadsleden, zoals telefoon, ICT-benodigdheden, abonnementen (bijv. dagbladen), vakliteratuur, cursussen, congressen, opleidingen, reiskosten etc.

Financiële en facilitaire ondersteuning bij uitwerken van initiatieven volksvertegenwoordigende rol

Individuele/persoonlijke onkosten raadsleden (cursussen, congressen, opleidingen)

Organiseren bijeenkomsten (zaalhuur, organisatie, publiciteit)

Individuele administratiekosten

Fractie excursies, werkbezoeken e.d.

Lief en leed zoals presentjes, bloemen, kaarten e.d.

Opleidingen, cursussen, seminars gericht op functioneren van de fractie als geheel

Ontvangst van andere raads- en/of statenfracties

Administratiekosten t.b.v. gehele fractie

Buitenlandse reizen

Fractievergaderingen op locatie

Activiteiten die verband houden met de verkiezingen of de herverkiezing

Fractieweekenden e.d.

 

 

 

 

 

 

 

 

  Toelichting:

• WEL = de betreffende kostensoorten mogen wel worden betaald vanuit de door de gemeente beschikbaar gestelde jaarlijkse vergoeding voor fractieondersteuning

• NIET = de betreffende kostensoorten mogen niet worden betaald vanuit de door de gemeente beschikbaar gestelde jaarlijkse vergoeding voor fractieondersteuning.

 

 

 

 Nummer

 8

 Onderwerp

 Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2011

 Bijlage

 Verslagformulier Fractievergoeding (artikel 10)

 

VERSLAGFORMULIER FRACTIEVERGOEDING

 

 Verantwoording over het jaar:

 

Fractie:

 

I. Overzicht inkomsten en uitgaven

 

 

 Ontvangen fractievergoeding:                                                                   €                             (A)

 

Uitgaven:

1. ……………………………………………………. €

2. ……………………………………………………. €

3. ….………………………………………………… €

4. ……………………………………………………. €

5. ……………………………………………………. €

6. ……………………………………………………. €

7. ……………………………………………………. €

8. ……………………………………………………. €

9. ..................................................................................€                                    -----------------------

Totaal uitgaven                                                                                          €                               (B)

Saldo inkomsten/uitgaven                                                                          €                               (C)

Ondergetekenden:

Naam

....................................................

...................................................

Hoedanigheid (voorzitter / lid)

……………………………………………… ………………………………….

……………………………………………… ………………………………….

verklaren hierbij dat het verslag over de besteding van de fractievergoeding over bovengenoemd kalenderjaar naar waarheid is gedaan.

Datum:

Ondertekening: