Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Zutphen

Beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen Zutphen 2011

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieZutphen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen Zutphen 2011
CiteertitelBeheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen Zutphen 2011
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Wet op de lijkbezorging, art. 35
  2. Gemeentewet, art. 149

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Nadere regels voor graven, asbezorging en gedenkplaatsen

Nadere regels voor grafbedekkingen op de gemeentelijke begraafplaatsen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

06-10-201120-10-2016Nieuwe regeling

12-09-2011

Zutphense Koerier, 05-10-2011

61744

Tekst van de regeling

Intitulé

Beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen Zutphen 2011

De raad van de gemeente Zutphen,

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van met nummer KC/Omgeving61744;

overwegende dat het gewenst is regels vast te stellen voor het gebruik en beheer van de gemeentelijke begraafplaatsen;

gelet op artikel 35 van de Wet op de lijkbezorging en artikel 149 van de Gemeentewet;

besluit:

  • 1.

    in te trekken de "Beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen Zutphen 2006";

  • 2.

    vast te stellen de "Beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen Zutphen 2011.

Hoofdstuk 1 INLEIDENDE BEPALINGEN

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

a. begraafplaatsen:de gemeentelijke begraafplaatsen aan:

  • -

    de Warnsveldseweg aangeduid met “Oude begraafplaats Zutphen”;

  • -

    de Voorsterallee aangeduid als "Oosterbegraafplaats Zutphen";

  • -

    de begraafplaats aan de Vordenseweg, aangeduid als "Algemene begraafplaats Warnsveld".

b. graf: een zandgraf of keldergraf.

c. grafkelder: een betonnen of gemetselde constructie waarin een of meerdere lijken worden begraven of asbussen worden bijgezet; grafkelders kunnen onderdeel zijn van een bovengrondse muur of wand;

d. asbus:een bus ter berging van as van een overledene;

e. urn:een voorwerp ter berging van één of meer asbussen;

f. particulier graf:een graf waarvoor aan een natuurlijk persoon of rechtspersoon het uitsluitend recht is verleend tot:

1. het doen begraven en begraven houden van lijken;

2. het doen bijzetten en bijgezet houden van asbussen met of zonder urnen;

3. het doen verstrooien van as.

g. algemeen graf: een graf bij de gemeente in beheer, waarin de gelegenheid wordt geboden tot het doen begraven van overledenen;

h.particulier kindergraf: een particulier graf bestemd voor het doen begraven en begraven houden van levenloos geboren kinderen, alsmede overleden kinderen tot 12 jaar.

i. particulier urnengraf:een graf, grafkelder daaronder begrepen, waarvoor aan een natuurlijk of rechtspersoon het uitsluitend recht is verleend tot het doen bijzetten en bijgezet houden van asbussen met of zonder urnen;

j. particuliere urnennis:een nis waarvoor een natuurlijk persoon of rechtspersoon het uitsluitend recht is verleend tot het doen bijzetten en bijgezet worden van asbussen met of zonder urn.

k. urnenmuur:een aaneenschakeling van urnennissen gevat in een muur of anderszins bouwwerk.

l. algemene gedenkplaats:een plaats ingericht om overledenen te gedenken.

m. particulier gedenkplaatje:een gedenkplaatje waarvoor aan een natuurlijk of een rechtspersoon het uitsluitend recht is verleend tot het aanbrengen en aangebracht houden daarvan op een algemene gedenkplaats.

n. verstrooiingsplaats:een aangewezen plaats waarop as wordt verstrooid;

o. grafbedekking:een gedenkteken en/of grafbeplanting op een graf of urnennis.

p. gedenkteken:voorwerp op het graf of ter afsluiting van een urnennis voor het aanbrengen van opschriften of figuren, daaronder begrepen kettingen en hekwerken;

q. beheerder: de ambtenaar die belast is met de dagelijkse leiding van de begraafplaatsen of degene die hem vervangt;

r. rechthebbende: natuurlijk persoon of rechtspersoon aan wie een uitsluitend recht is verleend op een particulier graf, een particulier urnengraf, particulier kindergraf of een particuliere gedenkplaatje, dan wel degene die redelijkerwijze geacht kan worden in diens plaats te zijn getreden;

s. gebruiker: natuurlijk persoon of rechtspersoon aan wie een recht tot gebruik van een ruimte in een algemeen graf is verleend, dan wel degene die redelijkerwijze geacht kan worden in diens plaats te zijn getreden.

Artikel 2 Uitbreiding begrip particulier graf

  • 1.

    Voor de toepassing van het bij of krachtens deze verordening bepaalde wordt, voor zover van belang onder "particulier graf" mede verstaan: particulier urnengraf, particuliere urnennis of particulier kindergraf.

Hoofdstuk 2 OPENSTELLING, ORDE EN RUST OP DE BEGRAAFPLAATSEN

Artikel 3 Openstelling begraafplaatsen

  • 1.

    De begraafplaatsen zijn dagelijks voor een ieder toegankelijk van zonsopgang tot zonsondergang.

  • 2.

    Ter handhaving van de orde en rust op de begraafplaatsen kunnen de toegangen tijdelijk worden gesloten.

  • 3.

    Het is verboden gedurende de tijd dat de begraafplaatsen niet voor het publiek geopend zijn, zich daarop te bevinden, anders dan voor het bijwonen van een begrafenis, crematie of de bezorging van as.

Artikel 4 Ordemaatregelen

  • 1.

    Bezoekers, personeel van uitvaartondernemingen en personen die werkzaamheden op de begraafplaatsen hebben te verrichten, zijn verplicht zich in het belang van de orde, rust en netheid te houden aan de aanwijzingen van de beheerder.

  • 2.

    De beheerder kan personen die zich niet aan de in het eerste lid bedoelde aanwijzing houden van de begraafplaats verwijderen of laten verwijderen.

  • 3.

    Het is verboden met motorrijtuigen op de begraafplaatsen te rijden:

    • a.

      anders dan door uitvaartondernemers, medewerkers van de begraafplaats, steenhouwers, hoveniers en daarmee gelijk te stellen personen en

    • b.

      elders dan op de daartoe aangewezen rijwegen anders dan voor een begrafenis, crematie, of voor het vervoeren van materialen en

    • c.

      sneller dan 10 km per uur.

  • 4.

    Het college van burgemeester en wethouders kan een ontheffing verlenen van het verbod, bedoeld in de aanhef en onder a en b van het derde lid.

Artikel 5 Herdenkingen en plechtigheden

  • 1.

    Herdenkingsbijeenkomsten, onthullingen van gedenktekens en dergelijke plechtigheden op de begraafplaats kunnen slechts plaatsvinden nadat deze ten minste zes werkdagen tevoren zijn gemeld aan de beheerder. Datum en uur van de plechtigheid en de wijze waarop deze zal plaatsvinden worden in overleg met de aanvrager door de beheerder vastgesteld.

  • 2.

    De deelnemers aan de plechtigheid, bedoeld in het eerste lid, moeten zich in het belang van de orde, rust en netheid houden aan de aanwijzingen van de beheerder.

Artikel 6 Opgravingen en ruimingen

Bij het opgraven van lijken en de ruiming van graven zijn geen andere personen aanwezig dan degenen die door de beheerder met deze werkzaamheden zijn belast.

Hoofdstuk 3 VOORSCHRIFTEN VOOR LIJKBEZORGING

Artikel 7 Kennisgeving begraven en asbezorging, openen en sluiten van het graf

  • 1.

    Degene, die wil doen begraven, as wil doen bijzetten of as wil doen verstrooien, geeft daarvan uiterlijk om 12.00 uur van de werkdag voorafgaande aan die dag waarop de begraving, bijzetting of verstrooiing zal plaatsvinden, kennis aan de beheerder. De zaterdag geldt voor de toepassing van deze bepaling niet als werkdag. Indien de burgemeester toestemming heeft gegeven om de overledene binnen 36 uur na het overlijden te begraven moet de kennisgeving aan de beheerder zo tijdig mogelijk worden gedaan.

  • 2.

    Het openen van een graf ter begraving of voor het bezorgen van as en het daarna sluiten van een graf, alsmede het bedienen van de hulpmiddelen mag uitsluitend geschieden door het personeel van de begraafplaats op aanwijzingen en onder toezicht van de beheerder. De nabestaanden kunnen deze werkzaamheden onder toezicht van de beheerder geheel of gedeeltelijk zelf verrichten indien zij hun wens daartoe uiterlijk om 12.00 uur van de voorafgaande werkdag mondeling of schriftelijk aan de beheerder hebben kenbaar gemaakt. De zaterdag geldt voor de toepassing van deze bepaling niet als werkdag. Zij dienen bij deze werkzaamheden de aanwijzingen van de beheerder op te volgen.

Artikel 8 Gebouwen en muziekinstallatie

  • 1.

    Het gebruik van de ontvangstruimten, de aula alsmede van de muziekinstallatie moet uiterlijk om 12.00 uur van de werkdag voorafgaande aan de dag waarop van de ruimte of de aula gebruik zalworden gemaakt, worden aangevraagd bij de beheerder.

  • 2.

    De ruimten en de muziekinstallatie staan voor iedere plechtigheid gedurende een per keer vooraf te bepalen tijdsduur ter beschikking van de aanvrager.

  • 3.

    Indien de nabestaanden dat wensen is er de mogelijkheid om de plechtigheid op een cd te laten opnemen. Hiervoor wordt een vergoeding van de kosten gevraagd.

Artikel 9 Over te leggen stukken

  • 1.

    Tot begraving wordt niet overgegaan dan nadat het verlof tot begraven is overgelegd aan de beheerder.

  • 2.

    Indien de begraving of de bezorging van as in een particulier graf zal plaatsvinden, dient een machtiging daartoe aan de beheerder te worden overgelegd ondertekend door de rechthebbende of, indien deze is overleden, door degene die in de uitvaart voorziet.

  • 3.

    Begraving of bijzetting in een particulier graf waarvan de uitgiftetermijn binnen de wettelijke minimum grafrusttermijn afloopt, kan alleen plaatsvinden onder gelijktijdige verlenging van de uitgiftetermijn met een zodanige periode dat de alsdan resterende uitgiftetermijn ten minste gelijk is aan de wettelijke minimum grafrusttermijn. De verlenging dient te worden aangevraagd door de rechthebbende.

  • 4.

    De in het vorige lid bedoelde periode van verlenging wordt naar boven afgerond op gehele jaren.

  • 5.

    De beheerder onderzoekt of de overgelegde stukken toereikend zijn.

Artikel 10 Lijkomhulsel

  • 1.

    Het is verboden om een overledene te begraven in een zinken of andere metalen of kunststof (binnen)kist.

  • 2.

    Voor het begraven van een overledene mag alleen gebruik worden gemaakt van een lijkhoes of lijkwade die voldoet aan de voorwaarden van het Lijkomhulselbesluit 1998.

  • 3.

    Het is verboden om in een kist of ander omhulsel voorwerpen of objecten bij te sluiten die niet tot de kist of de overledene behoren, anders dan kleine verteerbare grafgiften.

  • 4.

    Het college kan bij het ter begraving aanbieden van een kist of ander lijkomhulsel verzoeken om een schriftelijke verklaring omtrent de aanwezigheid van de in voorgaande leden bedoelde materialen en voorwerpen.

  • 5.

    De beheerder kan door middel van steekproeven controleren of aan de bepalingen in dit artikel is voldaan.

Artikel 11 Tijden van begraven en asbezorging

  • 1.

    De tijd van begraven en het bezorgen van as is:

    • -

      op werkdagen van 10.00 tot 16.00 uur;

    • -

      op zaterdag van 10.00 tot 16.00 uur.

  • 2.

    Het college kan in bijzondere gevallen van deze tijden afwijken.

Hoofdstuk 4 INDELING EN UITGIFTE VAN DE GRAVEN

Artikel 12 Indeling graven en asbezorging

Op de begraafplaats(en) kunnen, voor zover de ruimte daarvoor toereikend is, de volgende mogelijkheden tot begraving, asbezorging en gedenken worden geboden:

  • a.

    particulier graf, particulier urnengraf en particulier kindergraf;

  • b.

    particuliere urnennis;

  • c.

    verstrooiingsplaatsen;

  • d.

    een algemene gedenkplaats;

  • e.

    particulier gedenkplaatje.

Artikel 13 Nadere regels

  • 1.

    Het college bepaalt bij nader vast te stellen regels hoeveel overledenen en hoeveel asbussen met of zonder urn er kunnen worden bijgezet in particuliere graven en algemene graven.

  • 2.

    Zij bepalen tevens bij nader vast te stellen regels de afmetingen en, met inachtneming van de wettelijke minimumtermijn, de uitgifteduur van de particuliere graven en de termijnen waarvoor gelegenheid wordt geboden om overledenen te begraven in algemene graven.

  • 3.

    Het college kan omtrent de aard, afmetingen, de wijze van aanbrengen en de uitgifteduur van particuliere gedenkplaatjes nadere regels vaststellen.

Artikel 14 Volgorde van uitgifte

  • 1.

    De particuliere graven worden slechts voor directe begraving en in volgorde van ligging uitgegeven.

  • 2.

    De algemene graven worden slechts voor directe begraving en in volgorde van ligging uitgegeven.

  • 3.

    Indien het een aan de gemeente vervallen graf betreft dat is geruimd, kan worden afgeweken van het in het eerste en tweede lid bepaalde.

  • 4.

    Het college kan een particulier graf toewijzen anders dan voor directe begraving en buiten volgorde van uitgifte, indien dit wegens de situatie op de begraafplaats(en) niet bezwaarlijk is.

  • 5.

    Na een begraving vindt geen restitutie plaats van de voor dat jaar reeds betaalde reserveringskosten.

Artikel 15 Gedeelten voor specifieke doelgroepen

Het college kan bij nader vast te stellen regels gedeelten op de begraafplaats bestemmen voor specifieke doelgroepen.

Artikel 16 Termijnen graven

  • 1.

    Het college verleent, voor zover de daartoe bestemde ruimte van de begraafplaatsen zulks toelaat, op een daartoe bij hen schriftelijk in te dienen aanvraag, voor de tijd van twintig jaar het recht op een particulier graf. De termijn begint te lopen op de datum waarop het particulier graf is uitgegeven.

  • 2.

    Het in het eerste lid van dit artikel bedoelde recht wordt op verzoek van rechthebbende verlengd telkens met een termijn van vijf, tien, vijftien of twintig jaar, mits het verzoek voor het verstrijken van de lopende termijn wordt ingediend. De aanvraag kan twee jaar voor het verlopen van de termijn worden ingediend.

Artikel 17 Grafkelder

Het college kan aan de rechthebbende op een particulier graf vergunning verlenen tot het daarin voor eigen rekening doen aanbrengen van een grafkelder overeenkomstig de door hen te stellen voorwaarden.

Artikel 18 Overschrijving van verleende rechten

  • 1.

    Het recht op een particulier graf kan op aanvraag van de rechthebbende worden overgeschreven op naam van een ander natuurlijk persoon of rechtspersoon.

  • 2.

    Na het overlijden van de rechthebbende kan het recht op het particuliere graf worden overgeschreven op naam van een natuurlijk persoon of rechtspersoon, indien de aanvraag daartoe wordt gedaan binnen een jaar na het overlijden van de rechthebbende. Indien de overleden rechthebbende in het graf dient te worden begraven, of indien de asbus met zijn resten in het graf dient te worden bijgezet, dient het verzoek tot overschrijving daaraan voorafgaand te worden gedaan.

  • 3.

    Indien na het overlijden van de rechthebbende de aanvraag tot overschrijving aan het college niet wordt gedaan binnen de in het tweede lid van dit artikel gestelde termijn van een jaar, is het college bevoegd het recht op het particuliere graf te doen vervallen.

  • 4.

    Na het verstrijken van de in het tweede lid genoemde termijn van een jaar kan het college het particuliere graf alsnog op naam stellen van een nieuwe rechthebbende, tenzij dit recht betrekking heeft op een particulier graf dat inmiddels is geruimd.

Artikel 19 Afstand doen van graven

  • 1.

    Zonder aanspraak te kunnen maken op enige vergoeding of restitutie kan de rechthebbende schriftelijk afstand doen ten behoeve van de gemeente van het recht op een particulier graf, mits voor tenminste de duur van tien jaar na de laatste bijzetting grafrechten zijn voldaan.

  • 2.

    Van de ontvangst van zodanige verklaring doet het college schriftelijk mededeling aan de rechthebbende.

Hoofdstuk 5 GRAFBEDEKKINGEN

Artikel 20 Vergunning grafbedekking

  • 1.

    Voor het hebben of wijzigen van een grafbedekking is een schriftelijke vergunning nodig van het college. Het college kan aan deze vergunning voorschriften verbinden.

  • 2.

    Omtrent de wijze van aanvragen van de vergunning, de aard en de afmetingen van de grafbedekkingen de wijze van aanbrengen kan het college nadere regels vaststellen.

  • 3.

    Het college kan de vergunning weigeren indien:

    • a.

      niet voldaan wordt aan de door hen vastgestelde nadere regels;

    • b.

      de grafbedekking afbreuk doet aan het aanzien van de begraafplaats;

    • c.

      de duurzaamheid van de materialen onvoldoende is;

    • d.

      de constructie van de grafbedekking ondeugdelijk is.

  • 4.

    De vergunning komt van rechtswege te vervallen op het moment dat de grafbedekking ingevolge artikel 22, derde lid, is komen te vervallen aan de gemeente.

  • 5.

    De risico’s die voortvloeien uit het plaatsen en het geplaatst houden van de grafbedekking op een graf, zijn voor rekening van de vergunninghouder.

Artikel 21 grafbeplanting

  • 1.

    Het college kan nadere regels vaststellen omtrent de aard, de afmetingen en de wijze van aanbrengen van grafbeplanting.

  • 2.

    Zonder voorafgaande waarschuwing, en zonder dat aanspraak kan worden gemaakt op schadevergoeding, kunnen verwijderd worden:

    • a.

      beplantingen die ingevolge de in het eerste lid bedoelde regels niet zijn toegestaan;

    • b.

      dode beplantingen;

    • c.

      beplantingen die, naar oordeel van de beheerder, in een verwaarloosde staat verkeren;

    • d.

      losse bloemen, planten, kransen en dergelijke die verwelkt zijn;

    • e.

      losstaande potten, vazen en dergelijke.

  • 3.

    Linten, siervazen en dergelijke voorwerpen worden na verwijdering gedurende drie maanden ter beschikking gehouden van de rechthebbende indien deze daartoe tevoren mondeling of schriftelijk een verzoek heeft gedaan bij de beheerder.

Artikel 22 Verwijderen grafbedekking

  • 1.

    De grafbedekking kan na het verstrijken van de graftermijn door het college worden verwijderd.

  • 2.

    Het voornemen tot verwijdering van de grafbedekking maakt het college ten minste een jaar voorafgaande aan het tijdstip waarop de grafbedekking zal worden verwijderd per brief aan de rechthebbende of, wanneer het een algemeen graf betreft, aan de belanghebbende bekend. Wanneer het adres van de rechthebbende of belanghebbende niet bekend is, maakt het college het voornemen tot verwijdering van de grafbedekking gedurende ten minste een jaar voorafgaande aan het tijdstip waarop de grafbedekking zal worden verwijderd door middel van een bij het graf te plaatsen bordje en bij de ingang van de begraafplaats bekend.

  • 3.

    Indien de grafbedekking niet binnen dertien weken na de verwijdering is afgehaald, vervalt deze aan de gemeente, zonder dat de gemeente tot enige vergoeding verplicht is.

Artikel 23 Onderhoud door de rechthebbende

  • 1.

    Het (doen) plaatsen, aanbrengen, herstellen, vernieuwen of verwijderen van de grafbedekking geschiedt door, voor rekening van en voor risico van de rechthebbende of de gebruiker.

  • 2.

    De rechthebbende is verplicht de grafbedekking behoorlijk te onderhouden of te herstellen en de veiligheid van de bezoekers te waarborgen.

  • 3.

    Indien de rechthebbende of de gebruiker nalaat de grafbedekking behoorlijk te onderhouden of te herstellen, kan het college de hiervoor in aanmerking komende voorwerpen of zo nodig de gehele grafbedekking doen verwijderen. Het verwijderde blijft gedurende dertien weken ter beschikking van de rechthebbende of de gebruiker en vervalt daarna aan de gemeente, zonder dat deze tot enige vergoeding verplicht is.

  • 4.

    De verwijdering vindt niet plaats dan nadat het college de rechthebbende of de gebruiker door middel van een verklaring schriftelijk op de hoogte heeft gesteld van de toestand van de grafbedekking. Wanneer het adres van de rechthebbende of de gebruiker niet bekend is maakt het college de verklaring bij de ingang van de begraafplaats op het mededelingenbord bekend. Bij het graf wordt een verwijzing naar de mededeling aangebracht.

  • 5.

    Het college kan de rechthebbende of de gebruiker per aanschrijving verplichten een beschadiging aan de grafbedekking te herstellen binnen de door het college gestelde termijn indien de beschadiging zodanig is dat deze naar het oordeel van het college het uiterlijk aanzien van de begraafplaats schaadt of indien de beschadiging van de grafbedekking gevaar op levert voor derden.

Artikel 24 Onderhoud door de gemeente

  • Het college voorziet in het algemeen onderhoud van de begraafplaats(en).

Hoofdstuk 6 RUIMING VAN GRAVEN, URNENGRAVEN EN URNENNISSEN

Artikel 25 Ruiming, bezorging van overblijfselen en as

  • 1.

    Het voornemen van het college om een graf te ruimen wordt ten minste een jaar voorafgaande aan het tijdstip waarop het graf geruimd zal worden per brief aan de rechthebbende of, wanneer het een algemeen graf betreft, aan de belanghebbende bekend gemaakt. Wanneer het adres van de rechthebbende of belanghebbende niet bekend is maakt het college het voornemen tot ruiming van het graf gedurende ten minste een jaar voorafgaande aan het tijdstip van ruiming door middel van een bij het graf te plaatsen bordje en bij de ingang op het mededelingenbord bekend.

  • 2.

    De beheerder draagt er zorg voor dat met de bij de ruiming van het graf nog aanwezige menselijke resten te allen tijde respectvol wordt omgegaan en dat bezoekers van de begraafplaats niet met menselijke resten worden geconfronteerd.

  • 3.

    Bij de ruiming van het graf nog aanwezige overblijfselen van overledenen worden begraven in een daarvoor bestemde algemene plaats en de as wordt verstrooid op een van de daartoe bestemde afgesloten gedeelten van de begraafplaats(en).

  • 4.

    Nabestaanden van een overledene die begraven is in een algemeen graf kunnen gedurende de in het eerste lid bedoelde termijn de beheerder schriftelijk verzoeken bij ruiming de overblijfselen, indien mogelijk, bijeen te doen brengen voor crematie of voor herbegraving elders. Nabestaanden van een overledene waarvan een asbus al of niet met een urn is bijgezet in een algemeen graf kunnen de beheerder vragen om deze ter beschikking te houden voor herbegraving of ver­strooiing elders.

  • 5.

    De rechthebbende op een particulier graf kan de beheerder schriftelijk verzoeken om de menselijke resten te doen verzamelen om deze opnieuw in dezelfde grafruimte te doen plaatsen dan wel om deze te cremeren of elders opnieuw te doen begraven. De rechthebbende op een particulier urnengraf of particuliere urnennis kan bij de beheerder een aanvraag indienen de asbus ter beschikking te houden om elders bij te zetten of om de as te doen verstrooien.

  • 6.

    Indien herbegraving op een begraafplaats buiten de gemeente Zutphen plaatsvindt, moet de nabestaande aantonen dat de stoffelijke resten in directe aansluiting op begraving elders worden bijgezet.

Hoofdstuk 7 GEDEELTE VOOR KERKGENOOTSCHAP

Artikel 26 Afwijkende regels en kennisgeving onderhoudsbehoefte van graven

  • 1.

    Het college kan na overleg met het bestuur van het kerkgenootschap ten aanzien van de openstelling van het gedeelte, de indeling van graven, de onderverdeling van de graven in categorieën en de eisen voor de grafbedekking op het ter beschikking van het kerkgenootschap gestelde deel van de begraafplaats nadere regels stellen die afwijken van de regels krachtens de artikelen 3, eerste lid, 13 en 20, tweede lid van deze verordening.

  • 2.

    Het bestuur van het kerkgenootschap kan het college schriftelijk verzoeken hem er schriftelijk van in kennis te stellen dat er onderhoud of herstel door de rechthebbende nodig is van de grafbedekking op een of meer graven op het deel van de begraafplaats dat aan het kerkgenootschap ter beschikking is gesteld.

  • 3.

    Op grond van het in het tweede lid genoemde verzoek stelt het college het bestuur van het kerkgenootschap schriftelijk in kennis dat de grafbedekking van een of meer graven onderhoud of herstel behoeft. De kennisgeving laat de bevoegdheid van het college onverlet om de rechthebbende op de graven ervan in kennis te stellen dat de grafbedekking moet worden onderhouden of hersteld.

Hoofdstuk 8 IN STAND HOUDEN HISTORISCHE GRAVEN EN OPVALLENDE GRAFBEDEKKING

Artikel 27 Lijst

  • 1.

    Het college kan een lijst bij houden van graven die van historische betekenis zijn of waarvan de grafbedekking een opvallende kwaliteit heeft.

  • 2.

    Alvorens tot ruiming van graven wordt overgegaan onderzoekt het college of er graven zijn die in aanmerking komen om op de in het eerste lid genoemde lijst te worden geschreven.

  • 3.

    De gemeenteraad beslist over het ruimen van graven en het verwijderen van grafbedekkingen die op de in het eerste lid bedoelde lijst staan.

Hoofdstuk 9 INRICHTING REGISTER

Artikel 28 Voorschriften

Het college kan voorschriften stellen voor het register van de begraven lijken.

Hoofdstuk 10 SLOTBEPALINGEN

Artikel 29 Overgangsbepaling

  • 1.

    Alle op het tijdstip van het in werking treden van deze verordening bestaande rechtsgeldige aanspraken en rechten, welke voor het van kracht worden van deze verordening zijn verkregen, blijven gehandhaafd.

  • 2.

    Indien voor het tijdstip van inwerkingtreding van deze verordening een aanvraag om vergunning op grond van de Beheersverordening begraafplaatsen Zutphen 2006 is ingediend en voor het tijdstip van inwerkingtreding van deze verordening niet op de aanvraag is beslist, wordt daarop deze verordening toegepast.

Artikel 30 Strafbepaling

Overtreding van enige bepaling van deze verordening of van een krachtens enige bepaling van deze verordening gegeven voorschrift wordt, voor zover niet reeds bij of krachtens de wet strafbaar gesteld, gestraft met een geldboete van de eerste categorie en kan bovendien worden gestraft met openbaarmaking van de rechterlijke uitspraak.

Artikel 31 Inwerkingtreding

  • Deze verordening treedt in werking op de eerste dag na de datum van bekendmaking. Op deze datum vervalt de Beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen Zutphen 2006.

Artikel 32 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als "Beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen Zutphen 2011".

Aldus besloten in de openbare vergadering van

de raad van de gemeente Zutphen,

gehouden op:

De voorzitter, de griffier,

Artikelsgewijze toelichting  

Artikel 1

Dit artikel spreekt voor zich.

 

Artikel 2, lid 1

Voor een particulier graf, particulier urnengraf, particulier kindergraf en particuliere urnennis gelden vrijwel dezelfde rechten en plichten.

 

Artikel 3, lid 3

Dit artikellid is geïntroduceerd met het oog op de strafbaarstelling van personen die zich op de begraafplaats bevinden buiten de uren van openstelling voor bezoekers.

 

Artikel 4

Steenhouwers en hoveniers moeten zich er steeds van bewust zijn dat hun werkzaamheden storend kunnen zijn voor rouwende nabestaanden en tijdens uitvaartplechtigheden. De bevoegdheid van de beheerder om personen weg te sturen als zij zich niet aan zijn aanwijzingen houden en de verbodsbepalingen, bieden voldoende mogelijkheden om tegen ongewenste activiteiten op te kunnen treden.

Aan een uitzondering op de regel als bedoeld in het tweede lid onder a en b bestaat behoefte omdat men soms dichtbij het graf moet kunnen komen met een motorrijtuig.

 

Artikel 5

Met dit artikel wordt beoogd plechtigheden ordelijk te laten verlopen. Door te eisen dat de mededeling zes werkdagen vooraf moet plaatshebben, kan worden voorkomen dat de plechtigheid samenvalt met een begrafenis. Een begrafenis moet volgens de Wet op de Lijkbezorging uiterlijk op de zesde dag na overlijden geschieden.

Bijeenkomsten die het karakter van een plechtigheid te buiten gaan kunnen het karakter hebben van een openbare manifestatie. Hiervan moet vooraf kennis worden gedaan aan de burgemeester volgens de Wet openbare manifestaties (Stb. 1968, 1578) en Algemene Plaatselijke

Verordening.

 

Artikel 6

De aard van de werkzaamheden bij het opgraven en ruimen van graven brengt met zich mee dat het bezwaarlijk is om toe te staan dat anderen hierbij aanwezig zijn. De praktijk heeft aangetoond dat er behoefte is aan een wettelijk voorschrift om de toegang hierbij van derden te weren.

Met de uitvoering van de werkzaamheden zijn belast:

  • -

    gemeenteambtenaren, onder toezicht van de beheerder voor zover het betreft het openen van de graven (tot aan de kist);

  • -

    medewerkers van een gespecialiseerd bedrijf, onder toezicht van de beheerder, voor het feitelijk opgraven van lijken en het ruimen van graven.

 

Artikel 7, lid 1

Een kennisgeving is nodig omdat duidelijk vast moet liggen wat voor graf er wordt gevraagd. Bij het begraven van een overledene binnen 36 uur is omwille van urgentie uitsluitend toestemming van de burgemeester noodzakelijk.

 

Artikel 7, lid 3

Indien de nabestaanden alle of bepaalde werkzaamheden zelf willen verrichten zijn niettemin de aanwijzingen en de hulp van het personeel van de begraafplaats nodig, ook om redenen van veiligheid, in het bijzonder bij het openen en sluiten van het graf. De werkzaamheden kunnen door de nabestaanden en het personeel van de begraafplaats samen worden verricht. De nabestaanden kunnen bijvoorbeeld een begin maken. Vervolgens kan het personeel de handelingen verrichten waar ervaring voor nodig is of die de nabestaanden te zware lichamelijke inspanning vragen. Het aanbrengen van de grafranden ter stutting van de grond om het geopende graf en het verwijderen van die randen voor het sluiten van het graf zal door het personeel moeten geschieden.

Bij het uitvoeren van de werkzaamheden zijn de nabestaanden zelf verantwoordelijk voor het correct opvolgen van de door of namens de beheerder gegeven aanwijzingen.

 

Artikel 8, lid 3

Het mogelijk, indien de nabestaanden daar prijs op stellen, de plechtigheid op te laten nemen op een CD. Hiervoor dient een vergoeding betaald te worden.

 

Artikel 9, lid 1

De Wet op de lijkbezorging eist in artikel 11 dat er een verlof tot begraven aanwezig is, afgegeven door de ambtenaar van de burgerlijke stand. Hierbij aansluitend is het gewenst om de beheerder van de begraafplaatsen een eigen bevoegdheid te geven medewerking aan de lijkbezorging te weigeren, indien niet aan de wettelijke vereisten is voldaan.

 

Artikel 9, lid 2

Er mag van worden uitgegaan dat de overledene van de rechthebbende zelf in het particuliere graf mag worden bijgezet.

De bezorging van as omvat het bijzetten van een asbus met of zonder urn.

 

Artikel 9, lid 3

De wettelijke minimum grafrusttermijn is de termijn dat een overledene volgens de Wet op de Lijkbezorging ten minste begraven moet blijven voordat het mag worden geruimd (10 jaar). Deze bepaling heeft als doel ervoor zorg te dragen dat de uitgiftetermijn van een particulier graf na een (tweede) begraving of bijzetting ten minste gelijk is aan de wettelijke minimum grafrusttermijn.

 

Artikel 10, lid 1

Het gebruik van een zinken kist is alleen toegestaan voor stoffelijke overschotten die uit het buitenland komen, mits de ondoordring­baarheid is opgeheven (artikel 16 juncto artikel 4 van het Besluit op de lijkbezorging). Ook in het laatste geval blijft een zinken of andere metalen kist een belemmering voor een na­tuurlijke lijkont­binding. Voor de begrafenis of crematie moet de zinken kist worden verwijderd of de overledene dient in een andere wel ge­heel vergankelij­ke kist of ander wettelijk toegestaan omhulsel geborgen te worden.

 

Artikel 10, lid 2

Het is reeds op grond van de Besluit op de lijkbezorging verbo­den om een lijk te begraven met gebruikmaking van een lijkhoes of lijkwade die niet voldoet aan de voorwaar­den van het Lijkom­hulselbesluit 1998. In de praktijk bleek dat dit verbod op grote schaal werd overtreden. Om controle zoals bedoeld in het vierde lid mogelijk en logisch te maken, is het nog eens uitdrukkelijk opgenomen in deze verordening.

 

Artikel 10, lid 3

Het bepaalde in het derde lid heeft de bedoeling om het mee be­graven van voorwer­pen die niet in de grond horen, die niet ver­gankelijk zijn of die een natuurlijke lijkont­binding kunnen belem­meren, te voorkomen. Er is geen enkel bezwaar tegen het mee­ be­graven van kleine persoonlijke voorwerpen In twijfel­gevallen kan een uitvaartverzorger in overleg treden met de be­heerder van de begraafplaats.

 

Artikel 10, lid 4

Uitvaartverzorgers - of nabestaanden die een overledene laten begra­ven zonder tussen­komst van een uitvaartverzorger - moeten tenminste 24 uur voor de begrafenis een verklaring over leggen, waaruit blijkt dat voldaan wordt aan de eerste drie leden van dit artikel. Indien aan de hand van een recent aankoopbewijs kan worden aangetoond dat eventueel gebruik wordt gemaakt van een lijkhoes van een merk en type dat voldoet aan de wettelijke nor­men, hoeft geen testrapport meer te worden overgelegd. Welke hoezen voldoen aan de wettelijke normen, wordt regelmatig gepu­bliceerd door de Landelijke Organisatie van Begraafplaatsen. Ver­klaringen van producenten of leve­ranciers, zonder deugdelijk onderliggend test­rapport, kunnen worden geweigerd.

De beheerder van de begraafplaats of andere door het college van burgemeester en wethouders aangewezen personen kunnen contro­leren, o.a. door inspectie van de inhoud van de kist of een ander omhulsel, of aan wettelijke bepalingen en de bepalin­gen van dit artikel voldaan wordt. Men controleert ook de aanwezigheid van een verlof tot begraving en het document als bedoeld in artikel 8 van de Wet op de lijkbe­zorging dat wisseling van kisten en overle­denen moet voorkomen.

De verklaring moet tijdig en volledig ingevuld worden aangereikt om de beheerder van de begraafplaats in staat te stellen nader onderzoek te doen, inlichtingen in te winnen of overleg te plegen.

Indien blijkt dat een verklaring niet waarheidsgetrouw is, kan de begraving worden uitgesteld of geweigerd. Onderzoek zal steek­proefsgewijs plaats vinden. In ernstige gevallen kan er aanleiding zijn voor een strafrechtelijk onderzoek door justitie en kan een uitvaartverzorger worden verboden om gedu­rende een nader te bepalen periode zijn werkzaamheden op de begraafplaats(en) uit te oefenen.

De verklaringen zullen in de begraafplaatsadministratie worden bewaard, omdat infor­matie over de aanwezigheid van bepaalde materialen en voorwerpen nuttig kan zijn bij opgravingen en rui­ming van het graf. Ook kunnen uitvaartverzorgers er achteraf op worden aangesproken als blijkt dat feiten en verklaringen niet over­een kwamen.

 

Artikel 11, lid 2

Een bijzonder geval kan zich voordoen als de burgemeester toestemming heeft gegeven om een lijk binnen 36 uur te begraven. Sommige nabestaanden vragen om deze toestemming om godsdienstige redenen. Daarnaast kan spoed geboden zijn in geval van lijkvinding.

 

Artikel 12

Naast de particuliere graven noemt dit artikel de verschillende andere soorten van voorzieningen op de begraafplaats. Met deze voorzieningen wordt tegemoetgekomen aan de behoeften van nabestaanden die de crematie op enige afstand van huis hebben doen plaatsvinden en graag een identificatiepunt in de omgeving hebben om de overledene dichtbij te kunnen gedenken.

 

Artikel 13

Verwijzing naar het Uitvoeringsbesluit voor de grafbedekking en het Uitvoeringsbesluit graven, asbezorging en gedenkplaatsen.

 

Artikel 14

Een graf zal alleen buiten de volgorde van ligging worden toegewezen als dit niet bezwaarlijk is voor de situatie op de begraafplaats. Hierbij kan worden gedacht aan het aanzien van de begraafplaats en de gesteldheid van de bodem.

 

Artikel 15

Het college kan op de begraafplaatsen gedeelten aanwijzen die bestemd zijn voor specifieke doelgroepen.

 

Artikel 16 lid 1

Dit lid is opgenomen omdat sommige rechthebbenden in de veronderstelling verkeren dat de uitgiftetermijn pas begint te lopen op het moment van de eerste begraving of bijzetting.

 

Artikel 16 lid 2

De Wet op de lijkbezorging (artikel 28, eerste lid) bepaalt dat vanaf twee jaar voor het verstrijken van de lopende termijn, verlenging van de graftermijn kan worden aangevraagd. Binnen een jaar na het begin van deze periode moet het college volgens de memorie van toelichting de rechthebbende op het graf mededelen dat de graftermijn gaat aflopen.Volgens het oude wetsartikel diende deze mededeling schriftelijk te geschieden 'aan de rechthebbende wiens adres de houder van de begraafplaats bekend is of redelijkerwijs bekend kan zijn. Het laatste deel van de zien is bij de wijziging van de wet geschrapt. In het kader van de administratieve lasten komt de verantwoordelijkheid voor het geven van het juiste adres nu uitdrukkelijk bij de rechthebbende te liggen. Van de houder van de begraafplaats wordt niet méér verlangd dan dat hij het adres uit zijn eigen administratie gebruikt. Tevens ontslaat dit de beheerder van de plicht het GBA-netwerk te (doen) raadplegen. Wanneer niet binnen drie maanden na verzending van de mededeling om verlenging van het recht is verzocht, dient de mededeling bekend te worden gemaakt bij het graf en bij de ingang van de begraafplaats tot aan het eind van de periode dat de rechthebbende om verlenging van de termijn van uitgifte kan vragen. Zie verder voor de bekendmakingen de toelichting op artikel 22 en 25.

Indien er ten tijde van de opheffing van de begraafplaats nog rechten op particuliere graven bestaan, zal in overleg met de rechthebbenden op die graven moeten worden bezien welke beslissingen er ten aanzien van die graven zullen worden genomen.

 

Artikel 17

Dit artikel spreekt voor zich.

 

Artikel 18

Het is gewenst dat er na overlijden van een rechthebbende een nieuwe rechthebbende wordt aangewezen die de verantwoordelijkheid voor de grafruimte en de daaraan verbonden kosten op zich neemt. De termijn, waarbinnen de aanvraag tot overschrijving kan worden gedaan, is gesteld op een jaar. De regel dat het recht op een graf slechts kan worden overgeschreven op naam van de echtgenoot of levenspartner van de (overleden) rechthebbende dan wel op naam van een bloedverwant of aanverwant tot en met de derde graad is geschrapt. Slechts wanneer er gewichtige redenen bestonden was overschrijving op naam van een ander mogelijk.Deze beperking is lastig te handhaven en veroorzaakt bovendien administratieve lasten. Deze bepaling stelt de termijn voor het overschrijven op een jaar.

Het vierde lid brengt tot uitdrukking dat de termijn met de nodige soepelheid zal worden gehanteerd.

Voor lid vier geldt dat na de gestelde termijn van een jaar en er zijn gewichtige redenen aanwezig het particulier graf alsnog op naam gesteld kan worden van de nieuwe rechthebbende. De achterstallige grafrechten dienen wel eerst betaald te worden.

Het verdient aanbeveling dat de overschrijving van het particulier graf schriftelijk aan de nieuwe rechthebbende kenbaar wordt gemaakt.

 

Artikel 19

Dit artikel is opgenomen om buiten twijfel te stellen dat de rechthebbende afstand kan doen van het graf. Ook bij een particulier graf moet de wettelijke minimum grafrusttermijn (10 jaar) in acht worden genomen. Aan het afstand doen wordt dan ook de voorwaarde verbonden dat een rechthebbende ten minste voor 10 jaar na de laatste bijzetting de grafrechten moet voldoen.

 

Artikel 20

De grafbedekking zal op punten als vormgeving, constructie en materiaalkeuze aan bepaalde minimumeisen moeten voldoen. Deze eisen zijn nader uitgewerkt in de nadere regels van het college van burgemeester en wethouders (Uitvoeringsbesluit voor de grafbedekkingen). Zij zijn ruim geformuleerd. Zowel op particuliere als op algemene graven wordt grafbedekking toegestaan. De vergunningseis omvat het gedenkteken en de winterharde beplantingen.

 

Artikel 21

In de dagelijkse praktijk rijzen er nog wel eens wat moeilijkheden over verwijderde bloemen en eenjarige planten zoals petunia, geranium, lobelia etc. Het zou veel te omslachtig zijn de rechthebbenden iedere keer per brief te waarschuwen dat de verwaarloosde planten of verwelkte bloemen zullen worden verwijderd. Verwelkte bloemen zullen echter niet te snel worden verwijderd omdat gezegd mag worden dat zij tot op zekere hoogte passend zijn bij de sfeer van een begraafplaats. Op het mededelingenbord op de begraafplaats zal doorlopend algemeen bekend worden gemaakt hoe met verwaarloosde planten of verwelkte bloemen zal worden omgegaan.

 

Artikel 22

De rechthebbende dient volgens artikel 28, tweede lid van de Wet op de lijkbezorging ten minste een jaar voor het verstrijken van de termijn van het recht op de hoogte te worden gesteld van dit feit, en van de mogelijkheid verlenging van het recht te vragen. In veel gevallen kan dan gelijktijdig de mededeling worden gedaan dat, wanneer niet om verlenging wordt verzocht, het college opdracht zal geven de grafbedekking na het verstrijken van de termijn te verwijderen en het graf te ruimen. Tevens kan worden medegedeeld dat de grafbedekking dertien weken na verwijdering aan de gemeente vervalt. De bordjes bij de graven met een mededeling voor grafbezoekers dienen alleen aan de grafbezoeker op te vallen.

Ook nabestaanden van overledenen die zijn begraven in een algemeen graf dienen, volgens artikel 27a van de Wet op de lijkbezorging, op hoogte te worden gesteld van het verstrijken van de termijn van uitgifte. Deze mededeling dient volgens de wet ‘ten minste zes maanden en ten hoogste twaalf maanden voor het verstrijken van de termijn van uitgifte’ aan de belanghebbende bij dat graf te worden gedaan. Hierbij kan dan gelijktijdig de mededeling worden gedaan dat de mogelijk aanwezige grafbedekking zal worden verwijderd en dat het graf zal worden geruimd.

De grafbedekking kan ook worden verwijderd nadat burgemeester en wethouders het grafrecht vervallen hebben verklaard omdat er na het overlijden van de rechthebbende niet tijdig een nieuwe rechthebbende is aangewezen (artikel 18, lid 3 van de verordening) of omdat het onderhoud van het graf is verwaarloosd (artikel 28, lid 6, van de Wet op de lijkbezorging). In dat geval geldt eveneens het vereiste van de voorafgaande mededeling per brief of door het plaatsen van een bordje bij het graf gedurende ten minste een jaar.

 

Artikel 23

In dit artikel worden de rechten en de plichten van de rechthebbende of, in het geval van algemene graven, van de gebruiker ten aanzien van de grafbedekking omschreven. Alleen in dit artikel is sprake van plichten voor (bepaalde) nabestaanden van overledenen die zijn bijgezet in een algemeen graf. Daarom wordt hier de in artikel 1 (‘Begripsbepalingen’) gedefinieerde term ‘gebruiker’ gebezigd in plaats van de ruimer op te vatten term ‘belanghebbende’, die voorkomt in verband met het begrip ‘algemeen graf’ in de Wet op de lijkbezorging (artikel 27a).

De eigendom en daarmee ook de risicoaansprakelijkheid van hetgeen op het graf is geplaatst ligt, volgens art. 32a van de Wet op lijkbezorging, bij de rechthebbende. Van natrekking is geen sprake zolang het graf niet geruimd mag worden.

Het onderhoud dat door de gemeente wordt verricht zal in een aantal gevallen voldoende zijn voor algemene graven. Hier wordt nogmaals gesteld dat het beleid dat burgemeester en wethouders ten aanzien van het onderhoud voeren duidelijk dient te worden bekend gemaakt. De aard en de afmetingen van de grafbedekkingen op particuliere graven en de termijn van uitgifte van deze graven met het recht om deze termijn steeds te verlengen, maken dat bij deze grafbedekkingen zeker niet kan worden volstaan met het minimum aan onderhoud door de gemeente.

Indien er sprake is van verwaarlozing van de grafbedekking kan de beheerder van de begraafplaats de rechthebbende of de gebruiker aanspreken en sommeren tot het verrichten van herstelwerkzaamheden aan de grafbedekking. De Wet op de lijkbezorging bepaalt in artikel 28, het vierde tot en met het zevende lid, dat het recht op het graf vervalt wanneer vijf jaar na constatering en bekendmaking van de verwaarlozing niet in het onderhoud is voorzien. Hierbij wordt rekening gehouden met de termijn van grafrust en de uitgiftetermijn van het graf.

 

Artikel 24

Het onderhoud door de gemeente is een minimale zorg met de bedoeling dat de begraafplaats als geheel een verzorgd aanzien heeft. Dit onderhoud houdt in: bijhouden van de paden, snoeien van de aanwezige beplanting op de begraafplaats, niet zijnde op het graf, verwijderen van bladeren in de herfst.

 

Artikel 25

De mededeling dat het college voornemens is om de graven te ruimen wordt gedaan zowel aan de rechthebbenden op particuliere graven als aan de nabestaanden van overledenen die zijn begraven in een algemeen graf. Zie verder hetgeen is vermeld in de toelichting op artikel 22.

Eenieder kan van zijn zienswijze doen blijken, bijvoorbeeld omdat het graf van historische betekenis is (zie artikel 27).

Volgens het vijfde lid van artikel 25 kan de rechthebbende vragen om de overblijfselen te doen verzamelen om deze te cremeren, dan wel bij te zetten in een ander graf op dezelfde begraafplaats of over te brengen naar een andere begraafplaats. Ook wordt de mogelijkheid gegeven om de overblijfselen in dezelfde grafruimte te doen plaatsen (het zogenaamde schudden). Het graf wordt dan extra diep uitgegraven, en de overblijfselen worden onderin geplaatst. De rechthebbende kan dan vervolgens het graf bestemmen voor andere overledenen. Op deze wijze kan het graf gedurende langere tijd in dezelfde familie blijven.

Het vierde lid van artikel 25 opent de mogelijkheid ook bij ruiming van algemene graven de stoffelijke overblijfselen dan wel de as een andere bestemming te geven dan die welke genoemd is in het derde lid.

Met betrekking tot het ruimen is in de verordening gekozen voor een zorgplicht voor de gemeente, als beheerder van de begraafplaats. Op de beheerder rust de plicht er zorg voor te dragen dat met de menselijke resten welke bij de ruiming van een graf worden aangetroffen te allen tijde respectvol wordt omgegaan. Er dienen bovendien maatregelen te worden getroffen zodat bezoekers van de begraafplaats niet met de menselijke resten worden geconfronteerd.

 

Artikel 26

Hoewel er op dit moment geen sprake is dat een kerkgenootschap een deel van de gemeentelijke begraafplaatsen in gebruik zou willen nemen, laat de verordening deze mogelijkheid geheel open.

Het ter beschikking van een kerkgenootschap gestelde deel op een gemeentelijke begraafplaats valt volgens de Wet op de lijkbezorging onder het beheer van de gemeente. Hierdoor is ook de beheersverordening op dit gedeelte van toepassing. Burgemeester en wethouders zijn dus verantwoordelijk voor de goede gang van zaken op het ter beschikking van de kerk gestelde gedeelte. Zij voorzien ook in het minimale onderhoud van de grafbedekking op het kerkelijk deel (artikel 26 van de verordening).

Wegens het kerkelijk karakter kunnen er redenen bestaan om voor dit gedeelte ten aanzien van enkele onderwerpen nadere regels vast te stellen die afwijken van de nadere regels die gelden voor het overige gedeelte van de begraafplaats.

Daarnaast kan het kerkbestuur er behoefte aan hebben om van burgemeester en wethouders bericht te ontvangen als volgens hun oordeel onderhoud of herstel nodig is van de grafbedekking van een of meer graven op het kerkelijk deel. Het betreft hier onderhoud waartoe rechthebbende op een graf verplicht is (artikel 23 van de verordening). In de praktijk kunnen zich verschillende soorten van gevallen voordoen. Zo kan bijvoorbeeld de rechthebbende op een graf nalatig zijn, wellicht omdat deze niet in staat is om voor de grafbedekking te zorgen. Soms ook waakt een kerkgenootschap over de graven als er geen nabestaanden meer in leven zijn.

Als het kerkbestuur schriftelijk aan burgemeester en wethouders heeft gevraagd om telkenmale als de noodzaak van onderhoud of herstel van grafbedekking zich voordoet, te worden geïnformeerd zal aan dit verzoek moeten worden voldaan. Het kerkgenootschap kan zich dan telkenmale beraden hoe te handelen.

 

Artikel 27

Er kan een lijst bijgehouden worden van graven die van historische betekenis zijn. Het is voorgekomen dat graven die van bijzondere waarde zijn ondoordacht werden geruimd. De graven kunnen van betekenis zijn hetzij door de overledene die er begraven ligt hetzij alleen al door het gedenkteken. Er dient voor te worden gezorgd dat graven van bekende overledenen niet ondoordacht worden geruimd en dat soms vrij zeldzame voorwerpen op een terrein dat zozeer aan het verleden herinnert, behouden blijven. De lijst is een inventarisatie van gedenkwaardige graven. Daarnaast kan de inhoud van de lijst een hulpmiddel zijn voor het samenstellen van de monumentenlijst.

 

Artikel 28

Op basis van dit artikel kunnen voorschriften gesteld worden voor het register van begraven lijken. Voor het register van bezorgde as geeft artikel 10 van het Besluit op de lijkbezorging van 4 december 1997 reeds gedetailleerde voorschriften.

 

Artikel 31

De datum waarop de oude regeling vervalt, is de datum waarop de verordening in werking treedt.

 

Artikel 32

In de citeertitel wordt een jaartal opgenomen om de betrokken regeling te onderscheiden van de voorgaande regeling.