Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Bunschoten

Handhavingsbeleid Wet Kinderopvang

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBunschoten
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingHandhavingsbeleid Wet Kinderopvang
CiteertitelHandhavingsbeleid Wet Kinderopvang
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Datum inwerkingtreding is bij benadering vastgesteld.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Wet Kinderopvang 

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

27-04-200920-12-2012nieuwe regeling

27-04-2009

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Handhavingsbeleid Wet Kinderopvang

Gemeente Bunschoten

Beslispunten

Stel bijgaande afwegingsmodellen vast ingevolge de Wet Kinderopvang.

Inleiding In 2005 is de Wet Kinderopvang in werking getreden. Vanaf dat moment waren gemeenten verplicht een handhavingsbeleid te formuleren en uit te voeren. Door middel van het vaststellen van 3 afwegingsmodellen handhaving voor dag-, buitenschoolse-, en gastouderopvang heeft Bunschoten hier inhoud aangegeven.

In 2008 zijn er nieuwe beleidsregels kwaliteit kinderopvang van kracht geworden en is het toetsingskader aangepast. Dit betekende dat ook het gemeentelijk handhavingsbeleid aangepast moest worden. De gemeenten in de regio Eemland (Amersfoort, Baarn, Soest, Leusden, Woudenberg, Bunschoten en Eemnes) hebben in samenspraak met de GGD Midden-Nederland (voorheen Eemland) een gewijzigd beleid ontwikkeld op het gebied van handhaving. De afwegingsmodellen per opvangvorm (dag-, buitenschoolse, en gastouderopvang) geven een overzicht van het handhavingsmiddel met de daarbij gehanteerde hersteltermijn en ook de mogelijke vervolgsancties met de daarbij mogelijke boetes.

Argumenten

De gemeente is verplicht een handhavingsbeleid te formuleren

De verantwoordelijkheid voor handhaving van de Wet kinderopvang ligt bij het college van burgemeester en wethouders.

Kanttekening

Nvt

Toetsing aan de Nota Aanbesteding/- inkoopbeleid

Nvt

Financiën

Nvt

Uitvoering

In een rapportage legt de GGD de bevindingen van de inspectie vast. Indien er overtredingen zijn geconstateerd is het 'advies voor handhaving' een onderdeel van het rapport. Op' basis hiervan wordt een traject uitgezet. Als uitgangspunt hierbij dienen de afwegingsmodellen handhaving. Echter in alle gevallen zal op basis van de feiten en omstandigheden het handhavingstraject worden gekozen. Maatwerk blijft dus gewenst. Het handhavingsbeleid wordt uitgevoerd door de afdeling burgerzaken.

Communicatie

De kindercentra worden geïnformeerd over dit besluit.

Handhavingsbeleid van de gemeenten in regio Eemland

In 2008 zijn de Wet Kinderopvang en de beleidsregels gewijzigd. Dit betekende dat ook het handhavingsbeleid aangepast moest worden.

De gemeenten in de regio Eemland (Amersfoort, Baarn, Soest, Leusden, Woudenberg, Bunschoten en Eemnes) hebben in samenspraak met de GGD Midden-Nederland (voorheen Eemland) een gewijzigd beleid ontwikkeld op gebied van handhaving. In dit document zijn de uitgangspunten beschreven. De afwegingsmodellen per opvangvorm geven een overzicht van het handhavingsmiddel met de daarbij gehanteerde hersteltermijn en ook de mogelijke vervolgsancties met de daarbij mogelijke boetes.

Inspectie en rapportage GGD

In een rapportage legt de GGD de bevindingen van de inspectie vast. Daarbij hoort ook een advies voor handhaving.

Er kan sprake zijn van 2 uitgangspunten:

  • -

    Niet handhaven;

  • -

    Handhaven conform handhavingsbeleid; hierbij rekeninghoudend met de verzwarende en verzachtende omstandigheden zoals aangegeven per domein.

Niet handhaven

Als een kindercentrum of gastouderbureau voldoet aan alle aspecten van de wet dan zal de GGD adviseren dat handhaving niet nodig is. De gemeente stuurt dan een brief naar het kindercentrum ter bevestiging. De GGD krijgt een kopie van deze brief.

Handhaven conform handhavingsbeleid

De GGD heeft tijdens de inspectie overtredingen geconstateerd en adviseert om te handhaven volgens gemeentelijk beleid.

In de rapportage is per overtreding aangegeven welke actie nodig is en welke hersteltermijn daarbij hoort. De gemeente stuurt het desbetreffende kindercentrum een brief met daarin vermeld:

  • -

    welke acties van hét kindercentrum worden verwacht;

  • -

    binnen welke termijn dit uitgevoerd moet worden;

  • -

    hoe de terugkoppeling naar gemeente en GGD moet plaatsvinden.

De hersteltermijn dient gerekend te worden vanaf de dagtekening in de brief van de gemeente.

De gemeente is verantwoordelijk voor controle van de hersteltermijnen.

Bevel GGD

Een GGD bevel wordt alleen toegepast als er sprake is van een situatie die direct gevaar voor de gezondheid en/of veiligheid van de kinderen opgeleverd.

In deze situatie vindt er naast het schrijven van het bevel volgens de voorgeschreven methode direct overleg met de gemeente plaats.

Controle hersteltermijnen en doorgevoerde verbeteringen

De gemeente is verantwoordelijk voor controle van de hersteltermijnen. Afhankelijk van de gevraagde verbetering kan besloten worden tot:

  • -

    papieren controle door gemeente of GGD;

  • -

    herinspectie in kindercentrum.

Bij een papierencontrole gaat het om documenten die ontbreken en/of onvolledig zijn. De gemeente kan aan de GGD vragen om een document opnieuw te beoordelen. Dit betreft dan een nader onderzoek dat op basis van een uurtarief in rekening wordt gebracht.

Voor andere overtredingen is een herinspectie in het kindercentrum nodig. De gemeente geeft hiertoe opdracht aan de GGD. Ook dit onderzoek wordt op basis van een uurtarief in rekening gebracht.

Tweede fase van handhavingsbeleid

Indien een kindercentrum of gastouderbureau na een aanwijzing de gevraagde verbeteringen niet uitvoert, kan de gemeente besluiten tot andere sanctiemaatregelen.

Het betreft dan een last onder dwangsom en/of een bestuurlijke boete. In sommige situaties is ook bestuursdwang mogelijk.

In de afwegingsmodellen is de hoogte van de bestuurlijke boetes per onderdeel opgenomen.

Afwegingsmodel Handhaving / Gastouderbureau

 

 

Prioritering

Hersteltermijn

Sanctie

Fase 2

Boete (in €)

1. Ouders

 

 

 

 

 

2500 indien ontbreekt

 

 

 

 

 

 

 

 

1.1. Reglement oudercommissie

Laag

3 maanden

Aanwijzing

Last onder dwangsom en/of boete

500

 

 

 

 

 

 

 

1.2 Instelling oudercommissie

Laag

6 maanden

Aanwijzing

1000

 

 

 

 

 

 

 

1.2.1 Voorwaarden oudercommissie

Laag

3 maanden

Aanwijzing

500

 

 

 

 

 

 

 

1.2.2. Adviesrecht oudercommissie

Gemiddeld

3 maanden

Aanwijzing

500

 

 

 

 

 

 

 

1.3 Informatie voor ouders

Laag

3 maanden

Aanwijzing

500

 

 

 

 

 

 

 

2. Personeel

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.1 Regels voor de verklaring omtrent het gedrag

Hoog

2 weken

Aanwijzing

Last onder dwangsom en/of boete

3000 per ontbrekende VOG 2500 per VOG, als termijn van 2 mnd niet in orde is.

 

 

 

 

 

 

 

2.2 Pedagogische kennis

Hoog

1 maand

Aanwijzing

1000

 

 

 

 

 

 

 

3. Veiligheid en gezondheid

 

 

 

 

 

8000 indien deze documenten ontbreken

 

3.1 Risico inventarisatie veiligheid

Hoog

1 maand

Aanwijzing

Last onder dwangsom en/of boete

4000

 

 

 

 

 

 

 

3.1.1 Beleid veiligheid

Hoog

1 maand

Aanwijzing

1500

 

 

 

 

 

 

 

3.1.2. Uitvoering beleid veiligheid

Hoog

1 maand

Aanwijzing

1000

 

 

 

 

 

 

 

3.2. Risico-inventarisatie gezondheid

Hoog

1 maand

Aanwijzing

2000

 

 

 

 

 

 

 

3.2.1. Beleid gezondheid

Hoog

1 maand

Aanwijzing

2500

 

 

 

 

 

 

 

3.2.2. Uitvoering beleid gezondheid

Hoog

1 maand

Aanwijzing

2000

 

 

 

 

 

 

 

3.3 Protocol met Meldcode Kindermishandeling

Hoog

1 maand

Aanwijzing

8000

 

 

 

 

 

 

 

3.3.1 Inhoud protocol kindermishandeling

Hoog

1 maand

Aanwijzing

1000

4. Accommodatie en inrichting

 

 

 

 

 

 

 

4.1 Aantal op te vangen kinderen door gastouder

Hoog

1 maand

Aanwijzing

Last onder dwangsom en/of boete

1000 per extra kind

5. Pedagogisch beleid en praktijk

 

 

 

 

 

 

 

5.1. Pedagogisch beleidsplan

Gemiddeld

3 maanden

Aanwijzing

Last onder dwangsom en/of boete

3000

 

 

 

 

 

 

 

5.1.1 Inhoud pedagogisch beleidsplan

Gemiddeld

3 maanden

Aanwijzing

500

 

 

 

 

 

 

 

5.1.2 Pedagogische praktijk

Gemiddeld

3 maanden

Aanwijzing

1000

 

 

 

 

 

 

 

6. Kwaliteit gastouders en opvangwoning

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6.1 Kwaliteit gastouders en opvangwoning

Hoog

1 maand

Aanwijzing

Last onder dwangsom en/of boete

2000

 

 

 

 

 

 

 

7. Kwaliteit gastouderbureau

 

 

 

 

 

 

 

7.1 Kwaliteit gastouderbureau

Hoog

1 maand

Aanwijzing

Last onder dwangsom en/of boete

2000 m.u.v. bezoekfrequentie. Per ontbrekend bezoek is de boete 1000

8. Klachten

 

 

 

 

 

1500 indien dit ontbreekt

 

8.1 Wet Klachtrecht

Laag

3 maanden

Aanwijzing

Last onder dwangsom en/of boete

500

 

 

 

 

 

 

 

8.2 Klachtenregeling oudercommissie

Laag

3 maanden

Aanwijzing

500

In sommige situaties is het ook mogelijk om in de 2de fase van handhaving te kiezen voor de sanctie van bestuursdwang. In de onderstaande tabel is aangegeven voor welk item dit van toepassing is.

1. Ouders

 

2de fase handhaving

 

1.3.2 De houder legt een afschrift van het inspectierapport op een voor vraagouders, gastouders en personeel toegankeliike plaats

Tevens bestuursdwang mogelijk

Afwegingsmodel handhaving overige overtredingen Overige overtredingen

Overtreding

Boete

art. 5:20 Awb, tegenwerken ambtenaar

2.500

art. 45 Wko, starten zonder melding of binnen 8 weken termijn

10.000

art. 47 lid 1 WKo, wijzigingen niet onverwijld melden

500

art. 65 WKo, overtreding aanwijzing/bevel

Zie de genoemde bedragen bij de desbetreffende bevelen/aanwijzingen afwegingsmodel handhaving kinderopvang

art. 66, lid 1 of lid 2 Wko, exploitatieverbod

10.000

 

 

Prioritering

Hersteltermijn

Sanctie

Fase 2

Boete (in €)

1. Ouders

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2500 (indien niet aanwezig)

 

1.1. Reglement oudercommissie

Laag

3 maanden

Aanwijzing

Last onder dwangsom en/of boete

500

 

 

 

 

 

 

 

1.2 Instelling oudercommissie

Laag

6 maanden

Aanwijzing

500

 

 

 

 

 

 

 

1.2.1 Voorwaarden oudercommissie

Laag

3 maanden

Aanwijzing

500

 

 

 

 

 

 

 

1.2.2. Adviesrecht oudercommissie

Gemiddeld

3 maanden

Aanwijzing

750

 

 

 

 

 

 

 

1.3 Informatie voor ouders

Laag

3 maanden

Aanwijzing

500

 

 

 

 

 

 

 

2. Personeel

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.1 Regels voor de verklaring omtrent het gedrag

Hoog

2 weken

Aanwijzing

Last onder dwangsom en/of boete

3000 per ontbrekende VOG 2500 per VOG, als termijn van 2 mnd. niet in orde is.

 

 

 

 

 

 

 

2.2 Passende beroepskwalificatie

Gemiddeld

2-12 weken

Aanwijzing

3000 p.p.

 

 

 

 

 

 

 

 

2.3 Voorwaarden inzet van beroepskracht in opleiding

Gemiddeld

3 maanden

Aanwijzing

 

2000 p.p.

 

 

 

 

 

 

 

 

2.4 Gebruik van de voorgeschreven voertaal

Laag

3 maanden

Aanwijzing

 

2500

 

 

 

 

 

 

 

3. Veiligheid en gezondheid

 

 

 

 

 

8000 indien deze documenten ontbreken

 

3.1 Risico inventarisatie veiligheid

Hoog

1 maand

Aanwijzing

Last onder dwangsom en/of boete

4000

 

 

 

 

 

 

 

3.1.1 Beleid veiligheid

Hoog

1 maand

Aanwijzing

1500

 

 

 

 

 

 

 

3.1.2. Uitvoering beleid veiligheid

Hoog

1 maand

Aanwijzing

1000

 

 

 

 

 

 

 

3.2. Risico-inventarisatie gezondheid

Hoog

1 maand

Aanwijzing

4000

 

3.2.1. Beleid gezondheid

Hoog

1 maand

Aanwijzing

2500

 

 

 

 

 

 

 

3.2.2. Uitvoering beleid gezondheid

Hoog

1 maand

Aanwijzing

2000

 

 

 

 

 

 

 

3.3 Protocol mbt Meldcode Kindermishandeling

Hoog

1 maand

Aanwijzing

8000

 

 

 

 

 

 

 

3.3.1 Inhoud protocol kindermishandeling

Hoog

1 maand

Aanwijzing

1000

4. Accommodatie en inrichting

 

 

 

 

 

 

 

4.1 Binnenspeelruimte

Gemiddeld

3 maanden

Aanwijzing

Last onder dwangsom en/of boete

2000 m.u.v. oppervlakte < 3m2 per kind. Dan boete van 4000

 

 

 

 

 

 

 

4.2 Slaapruimte

Hoog

3 maanden

Aanwijzing

2500

 

 

 

 

 

 

 

4.3 Buitenspeelruimte

Gemiddeld

3 maanden

Aanwijzing

1000 m.u.v. oppervlakte < 2,5 m2 per kind. Dan boete van 2000

5. Groepsgrootte en leidster-kind-ratio

 

 

 

 

 

 

 

5.1 Opvang in groepen

Hoog

1 maand

Aanwijzing

Last onder dwangsom en/of boete

4000

 

 

 

 

 

 

 

5.2 Vaste beroepskrachten en vaste ruimtes

Hoog

1 maand

Aanwijzing

1000 per kind

 

 

 

 

 

 

 

5.3. Beroepskracht-kind-ratio

Hoog

1 maand

Aanwijzing

2000 per ontbrekende beroepskracht

 

 

 

 

 

 

 

 

5.4 Inzet beroepskrachten in afwijking van de leidster-kind-ratio

Hoog

1 maand

Aanwijzing

 

2000

6. Pedagogisch beleid en praktijk

 

 

 

 

 

3000 indien ontbreekt

 

6.1 Pedagogisch beleidsplan

Gemiddeld

3 maanden

Aanwijzing

Last onder dwangsom en/of boete

3000

 

 

 

 

 

 

 

 

6.1.1 Inhoud pedagogisch beleid

Gemiddeld

3 maanden

Aanwijzing

 

750

 

 

 

 

 

 

 

 

6.1.2 Pedagogische praktijk

Gemiddeld

3 maanden

Aanwijzing

 

1000

 

 

 

 

 

 

 

 

6.2 Sociaal-emotionele veiligheid

Gemiddeld

3 maanden

Aanwijzing

 

1000

 

 

 

 

 

 

 

 

6.3 Persoonlijke competentie

Gemiddeld

3 maanden

Aanwijzing

 

1000

 

 

 

 

 

 

 

 

6.4 Sociale competentie

Gemiddeld

3 maanden

Aanwijzing

 

1000

 

 

 

 

 

 

 

 

6.5 Overdracht normen en waarden

Gemiddeld

3 maanden

Aanwijzing

 

1000

 

 

 

 

 

 

 

7. Klachten

 

 

 

 

 

1500 indien regelingen ontbreken

 

7.1 Wet Klachtrecht

Laag

3 maanden

Aanwijzing

Last onder dwangsom en/of boete

500

 

 

 

 

 

 

 

7.2 Klachtenregeling oudercommissie

Laag

3 maanden

Aanwijzing

500

In sommige situaties is het ook mogelijk om in de 2de fase van handhaving te kiezen voor de sanctie van bestuursdwang. In de onderstaande tabel is aangegeven voor welke items dit van toepassing is.

1. Ouders

 

2de fase handhaving

 

1.3.3 De houder legt een afschrift van het inspectierapport op een voor ouders en personeel toegankelijke plaats.

 

3. Veiligheid en gezondheid

 

Tevens bestuursdwang mogelijk

 

3.1.2.2 Risico's worden gereduceerd door het nemen van preventieve maatregelen die effectief en adequaat zijn.

 

3.1.2.3 De houder draagt zorg voor uitvoering van het plan van aanpak.

 

3.2.2.2 Risico's worden gereduceerd door het nemen van preventieve maatregelen die effectief en adequaat zijn.

 

3.2.2.3 De houder draagt zorg voor uitvoering van het plan van aanpak.

 

 

 

4. Accommodatie en inrichting

 

 

 

4.1.4 De binnenruimte is passend ingericht in overeenstemming met de leeftijd van de op te vangen kinderen en het pedagogisch beleid.

 

 

4.3.4 De buitenruimte is passend ingericht in overeenstemming met de leeftijd van de op te vangen kinderen en het pedagogisch beleid.

 

Afwegingsmodel handhaving overige overtredingen Overige overtredingen

Overtreding

Boete

art. 5:20 Awb, tegenwerken ambtenaar

2.500

art. 45 Wko, starten zonder melding of binnen 8 weken termijn

10.000

art. 47 lid 1 Wko, wijzigingen niet onverwijld melden

500

art. 65 WKo, overtreding aanwijzing/bevel

Zie de genoemde bedragen bij de desbetreffende bevelen/aanwijzingen in het afwegingsmodel handhaving kinderopvang

art. 66, lid 1 of lid 2 Wko, exploitatieverbod

10.000

Prioritering

Hersteltermijn

Sanctie

Fase 2

Boete (in €)

 

 

1. Ouders

 

 

 

 

 

2500 indien reglement ontbreekt

 

 

 

 

 

 

 

 

1.1. Reglement oudercommissie

Laag

3 maanden

Aanwijzing

Last onder dwangsom en/of boete

500

 

 

 

 

 

 

 

1.2 Instellen oudercommissie

Laag

6 maanden

Aanwijzing

1000

 

 

 

 

 

 

 

1.2.1 Voorwaarden oudercommissie

Laag

3 maanden

Aanwijzing

500

 

 

 

 

 

 

 

1.2.2. Adviesrecht oudercommissie

Gemiddeld

3 maanden

Aanwijzing

1000

 

 

 

 

 

 

 

1.3 Informatie voor ouders

Laag

3 maanden

Aanwijzing

500

 

 

 

 

 

 

 

2. Personeel

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.1 Regels voor de verklaring omtrent het gedrag

Hoog

2 weken

Aanwijzing

Last onder dwangsom en/of boete

3000 per ontbrekende VOG 2500 per VOG, als termijn van 2 mnd. niet in orde is.

 

 

 

 

 

 

 

2.2 Passende beroepskwalificatie

Gemiddeld

2-12 weken

Aanwijzing

3000

 

 

 

 

 

 

 

 

2.3 Voorwaarden inzet van beroepskracht in opleiding

Gemiddeld

3 maanden

Aanwijzing

 

2000

 

 

 

 

 

 

 

 

2.4 Gebruik van de voorgeschreven voertaal

Laag

3 maanden

Aanwijzing

 

2500

 

 

 

 

 

 

 

3. Veiligheid en gezondheid

 

 

 

 

 

8000 indien deze documenten ontbreken

 

3.1 Risico inventarisatie veiligheid

Hoog

1 maand

Aanwijzing

Last onder dwangsom en/of boete

4000

 

 

 

 

 

 

 

3.1.1 Beleid veiligheid

Hoog

1 maand

Aanwijzing

1500

 

 

 

 

 

 

 

3.1.2. Uitvoering beleid veiligheid

Hoog

1 maand

Aanwijzing

1000

 

 

 

 

 

 

 

3.2. Risico-inventarisatie gezondheid

Hoog

1 maand

Aanwijzing

4000

 

3.2.1. Beleid gezondheid

Hoog

1 maand

Aanwijzing

2500

 

 

 

 

 

 

 

3.2.2. Uitvoering beleid gezondheid

Hoog

1 maand

Aanwijzing

2000

 

 

 

 

 

 

 

3.3 Protocol mbt Meldcode Kindermishandeling

Hoog

1 maand

Aanwijzing

8000 indien niet aanwezig

 

 

 

 

 

 

 

3.3.1 Inhoud protocol kindermishandeling

Hoog

1 maand

Aanwijzing

1000

4. Accommodatie en inrichting

 

 

 

 

 

 

 

4.1 Binnenspeelruimte

Gemiddeld

3 maanden

Aanwijzing

Last onder dwangsom en/of boete

2000 m.u.v. oppervlakte < 3 m2 per kind. Dan boete van 4000

 

 

 

 

 

 

 

4.2 Buitenspeelruimte

Gemiddeld

3 maanden

Aanwijzing

1000 m.u.v. oppervlakte < 2,5 m2 per kind. Dan boete van 2000

 

 

 

 

 

 

 

4.3 Aanvullende eisen indien buitenruimte niet aangrenzend

Gemiddeld

3 maanden

Aanwijzing

1000

5. Groepsgrootte en leidster-kind-ratio

 

 

 

 

 

 

 

5.1 Opvang in groepen

Hoog

1 maand

Aanwijzing

Last onder dwangsom en/of boete

4000 indien kinderen niet in basisgroepen zijn opgenomen. 1000 per kind als groepsgrootte wordt overschreden.

 

5.2. Beroepskracht-kind-ratio

Hoog

1 maand

Aanwijzing

2000 per ontbrekende leerkracht

 

 

 

 

 

 

 

5.3 Inzet beroepskrachten in afwijking van de leidster-kind-ratio

Hoog

1 maand

Aanwijzing

2000

 

 

 

 

 

 

 

6. Pedagogisch beleid en praktijk

 

 

 

 

 

3000 indien reglement ontbreekt

 

6.1 Pedagogisch beleid

Gemiddeld

3 maanden

Aanwijzing

Last onder dwangsom en/of boete

750

 

6.1.1 Pedagogische praktijk

Gemiddeld

3 maanden

Aanwijzing

 

1000

 

 

 

 

 

 

 

 

6.2 Sociaal-emotionele veiligheid

Gemiddeld

3 maanden

Aanwijzing

 

1000

 

 

 

 

 

 

 

 

6.3 Persoonlijke competentie

Gemiddeld

3 maanden

Aanwijzing

 

1000

 

 

 

 

 

 

 

 

6.4 Sociale competentie

Gemiddeld

3 maanden

Aanwijzing

 

1000

 

 

 

 

 

 

 

 

6.5 Overdracht normen en waarden

Gemiddeld

3 maanden

Aanwijzing

 

1000

 

 

 

 

 

 

 

7. Klachten

 

 

 

 

 

1500 indien regelingen ontbreken

 

7.1 Wet Klachtrecht

Laag

3 maanden

Aanwijzing

Last onder dwangsom en/of boete

500

 

 

 

 

 

 

 

7.2 Klachtenregeling oudercommissie

Laag

3 maanden

Aanwijzing

500

In sommige situatie is het ook mogelijk om in de 2de fase van handhaving te kiezen voor de sanctie van bestuursdwang. In de onderstaande tabel is aangegeven voor welke items dit van toepassing is.

1. Ouders

 

2de fase handhaving

 

1.3.3 De houder legt een afschrift van het inspectierapport op een voor ouders en personeel toegankelijke plaats.

Tevens bestuursdwang mogelijk

3. Veiligheid en gezondheid

 

 

3.1.2.2 Risico's worden gereduceerd door het nemen van preventieve maatregelen die effectief en adequaat zijn.

 

 

 

3.1.2.3 De houder draagt zorg voor uitvoering van het plan van aanpak.

4. Accommodatie en inrichting

 

 

4.1.3 De binnenruimte is passend ingericht in overeenstemming met de leeftijd van de op te vangen kinderen en het pedagogisch beleid.

 

4.3.4. De buitenruimte is passend ingericht in overeenstemming met de leeftijd van de op te vangen kinderen en het pedagogisch beleid.

Afwegingsmodel handhaving overige overtredingen Overige overtredingen

Overtreding

Boete

art. 5:20 Awb, tegenwerken ambtenaar

2.500

art. 45 Wko, starten zonder melding of binnen 8 weken termijn

10.000

art. 47 lid 1 Wko, wijzigingen niet onverwijld melden

500

art. 65 WKo, overtreding aanwijzing/bevel

Zie de genoemde bedragen bij de desbetreffende bevelen/aanwijzingen in het afwegingsmodel handhaving kinderopvang

art. 66, lid 1 of lid 2 Wko, exploitatieverbod

10.000